enige tijd geleden plaatste forum lid XL eriK C de oproep over enig advies omdat zijn geliefde 2002 1200 sporty nogal een hoop herrie maakte.
de eerste opmerkingen en diagnoses waren "bigend naar de klote".
nu is jullie chief van mening dat dat wel erg snel geroepen word, en sprong op Toxic om eens naar het zwarte monster te luisteren.
gelukkig was de sporty met alarm uitgerust...dus de accu was al zo goed als dood
er zat net genoeg sap in om de sporty 1 keer te kunnen starten..
gelukkig zitten er screaming eagle uitlaten op.anders had je niets van de motor gehoord behalve een hoop geratel.
het geluid leek van de achterste cilinder te komen dus dat was de eerste verdachte..en niet het big end.
dus eerst een korte compressie check ala middeleeuwen. dus vingertje erop en..er was een gezonde compressie.
bougie meteen eens bekeken een hoop aanslag en weg gebrande vonkbrug
nog meer indicatie dat er iets niet gezond was in de achterste cilinder..
ter plekke maar het klepdeksel eraf gehaald en weer een blikje werpen..
ook dit zag er niet uit als een gezonde kop waar 36K mee gereden is..
mijn hoofdverdachte werd langzaam maar zeker de uitlaat klep ook omdat de achterste cilinder steeds erg heet werd..
aangezien een reparatie bij de dealer of HD shop te zwaar in de papieren zou lopen, heb ik uiteindelijk toegezegd na lang wikken en wegen om de sporty onder handen te nemen.
mijn persoonlijke projecten moeten maar wat langer wachten..
dus einge tijd later stond erik aan de overkant van de straat met zijn zwarte gevaarte op een aanhangertje.(verkeerde garage..
)
ik had 3 uurtjes over dus kon het eerste werk gaan doen!
nadat de zwarte (alles moet een naam hebben tenslotte!
)comfortabel met de bandjes van de vloer is gegaan werd het tijd voor demontage..
eerst ruimte maken om bij de koppen te komen dus alle draden aan de kant, tank eraf, carb weg etc..
al werkende vond ik nog een aandenken aan een korte....glijer in Oostenrijk dacht ik..
de claxon was nog netjes gevuld met Oostenrijks grind(daar was je toch onderuit gegaan erik?)
een aantal bouten zagen eruit alsof ze op de titanic hebben gezeten..
en gedroegen zich net zoals ze eruit zien..erg rot dus..
right..dat word extra werk...
maar goed na nog wat vloeken en schelden was de achterste kop open.
afgezien van wat titanic bouten en pakkingen, ziet ook de veer van de inlaat klep er raar uit.
nog dieper graven de kop maar eens bekijken van de andere kant..
het klinkt raar maar ik had eigenlijk gehoopt om hier toch een soort van ravage aan te treffen..als dat zo was was het probleem binnen een paar uur opgelost en kon erik weer de zwarte ophalen
ziet er zo zonder meten redelijk gezond uit.. da's natuurlijk een goed teken!
maar ik moet dus nog dieper graven..
okee... nieuwe naam voor de zwarte..Titanic.hoe krijg je hier nu weer roest??
en een zeer zieke pakking trouwens..ook vocht wat hier heeft huisgehouden..
nou ja.. dan ook maar de cilinder en zuiger eruit trekken..
de cilinder zag er erg mooi uit van binnen dus daar hoeven we geen woorden aan vuil te maken.
de zuiger kan er ook nog wel ff tegenaan afgezien van een berg kool op de kop.
wel is er iets te veel gas gegeven tijdens de inrij procedure.
niets van wat ik tot nog toe los heb gehad duidde op een rammel..
dus ook nog ff snel de nokvolgers bestudeerd. en de hydraulische units eruit gehaald.
toen was mijn tijd op en moest ik weer andere dingen gaan doen.
volgende keer alles maar eens na gaan meten en toch ook maar de voorkant uit elkaar trekken. en dan toch maar eens het bigend lager onderzoeken..
word vervolgd!