advanbo schreef:
Ik heb mijn 883, bouwjaar 1993, gekocht in 1994 (ik ben de derde eigenaar). Ik gebruik hem waarvoor hij bedoeld is, dus niet (te veel) poetsen en zeker niet de boulevard van Zandvoort ermee op en neer sukkelen, maar rijden! In juni 2010 ben ik (alleen) naar Zuid-Frankrijk en Catalonië geweest (de reisverslagen verschijnen binnenkort in Bigtwin) en in augustus met vrouwlief achterop en met de aanhanger er achter, naar de Dordogne geweest. Dat jaar heb ik 12.000 km gereden.
In Bigtwin 215 (november 2004) heb ik een verslag geschreven over de eerste 70.000 km. Dat was een heel saai verhaal want tijdens al die kilometers (bijna 2x rond de aarde) is er vrijwel niets stuk gegaan.
De km-teller staat nu op 125.122, dat is gemiddeld nog maar 7.800 km per jaar. Mijn andere motoren willen ook regelmatig het asfalt proeven, waardoor de Sportster ook weleens een paar weekenden stil staat. Bovendien vind ik BSA-rijden eigenlijk nog leuker dan Sportster-rijden. De enige “grote” reparaties tot nu toe zijn: 2x de spanningsregelaar vervangen, 2x de uitlaatklep van de voorste cilinder vervangen (had te maken met ander luchtfilter en vooral ander inlaatspruitstuk) en 3x de tandriem vervangen (die dingen breken om de 40.000 km). In 2007 (na 93.800 km) heb ik hem een opknapbeurt gegeven en het frame laten poedercoaten. Iedere 15.000 km gaat er een nieuw setje banden om. Hij is uiterst betrouwbaar en loopt nog steeds 1:22 met een olieverbruik van 1:3000 (op de lange afstanden). Ik hou hem altijd tussen de 3000 en 4500 tpm en ik geef de voorkeur aan een vlotte rijstijl en lange afstanden. Boven de 4000 tpm gaat het uitlaatgeluid over in een opwindende brul en dan hoor ik dat de Sportster het naar zijn heeft. Daarom schakel ik pas bij 110 of 120km/u over naar 5, tenzij ik de wind in de rug heb, dan sukkel ik weleens 100 in zijn 5.
MINDER DAN 3000 TPM DRAAIEN IS EEN DOODZONDE!!! Maar helaas snappen de meeste Sportster-rijders dat niet.
De dealer is waarschijnlijk niet blij met me want ik ben van plan de 2 ton vol te maken. Bovendien wil ik niet zo’n moderne computer op wielen, waar je niets meer zelf aan kunt doen.
Groeten,
Ad
PS. Foto bijvoegen lukt niet
Hoi ad................heerlijk nu heb ik echt zoiets van YES mjin chief en ik blijven ook altijd bij elkaar,
en mischien dat ik dus echt een toerenteller erop moet gooien.............
want tja ik ga nu op mijn gehoor af..........en schakel mischien ook wel te vlug over.......
en dat van om de 40000 km die tandwielen bedoel jij dan die van de ketting???,
en ja ik vind ook dat je ermee MOET RIJDEN...........
en wij gaan het liefste voor altijd met de motor overal op vakantie,heerlijk,
ik wil chief nog heel wat landen op laten snuiven.........
effkes of topic:
Bo ben jij al eens naar schotland geweest???
graag via pb je reactie over hoe en wat jij het gedaan hebt........(b&b wel/niet van tevoren boeken etc etc)
nou ik had eerst een gevoel van tja hoe lang kan ik met mijn chief blijven rijden zonder revisie.....
maar jij hebt er dus al 125.000 kmk op zitten an hij is nog steeds niet gereviseerd..................
..........
advanbo respect man