SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

uitlaatlengte
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1233&t=820949
Pagina 1 van 1

Auteur:  robin haba [ 05 mar 2014, 16:09 ]
Berichtonderwerp:  uitlaatlengte

Ik ben bijna klaar met mijn verbouwingsactiviteiten aan een ironhead '79.
Naar een hoop geslijp, gepas, gelas, gevloek ed. heb ik het in mijn hoofd gekregen om aan beide zijde van mijn zwaar mishandelde ironhead uitlaten te gaan hangen.

Dit gaat dus inhouden dat de voorste cilinder-uitlaat naar de linker kant moet gaan lopen, en dus bijna 2X zo lang wordt als de achterste cilinder uitlaat.

Ik kan mij zo voorstellen dat dit niet echt optimaal is, en ben benieuwd of hier iemand is die daar ervaring mee opgedaan heeft.
Een balanspijp is een mogelijkheid( ik heb ruimte tussen blok en monoshock achterbrug ) maar of dit nu goed dan wel slecht uitpakt.......heb ik geen idee van.

Graag zou ik dus hieover opmerkingen en tips willen hebben voordat ik een uitlaat in elkaar ga bakken die tot gevolg heeft dat mijn arme ironhead voor geen meter meer loopt.

Auteur:  robin haba [ 05 mar 2014, 16:34 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Even kijken of fotootje plakken van project lukt.
http://s1354.photobucket.com/user/robinhaba/media-full/Mobile%20Uploads/IMG_20140302_141911_zps2340780d.jpg.html

Afbeelding

Auteur:  kruis [ 05 mar 2014, 17:51 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

auw.... q13

ik denk dat ik vannacht niet kan slapen....

Auteur:  storzvogel [ 05 mar 2014, 17:53 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

hahaha

Auteur:  charlesb52 [ 05 mar 2014, 17:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Een héél aparte Sporty. Die moet je eens bij de projekten beschrijven. Zo eigenzinnig, ondanks dat het niet míjn smaak is, mag ik dat wel w93

Auteur:  robin haba [ 05 mar 2014, 18:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

@ Kruis: waarom kun je vanavond niet slapen ????
.......komt dat omdat jij over mijn uitlaten gaat denken....hoop ik :-)

Auteur:  Yvo [ 05 mar 2014, 21:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

'k hoop dat jij rechtshandig bent....... x51
Die hete uitlaat onder je "vriendje" zou anders wel voor sensatie zorgen in de "spoed dienst".... x23
Enfin, geen discussie over "vormen en kleuren" (vrije vertaling van Frans gezegde)
Veel succes,
Yvo

Auteur:  robin haba [ 05 mar 2014, 22:09 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

q10 x51 q23 q23

Snap hier helemaal niks van ???
In ietswat duidelijkere bewoording graag !

Auteur:  kruis [ 06 mar 2014, 06:23 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

een lengte van ongeveer 90cm van een voorbocht is optimaal voor een 4-takt, maar de meesten halen dit niet.
langer is geen probleem, korte pijpen wel, hij verliest dan veel koppel.
echter teveel lengteverschil in de pijpen onderling doet hem geen goed,
een balanspijp is dan wel aanbevolen.

normaal ben ik wat later wakker ja q117

Auteur:  robin haba [ 06 mar 2014, 07:01 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Kijk, dat is nou een duidelijk antwoord !

Denk dat ik in iedere uitlaat een balans aansluiting maak waar ik
Of een balanspijp tussen zet
Of afdop-doppen zet
Zodat ik makkelijk terug kan ipv en andre uitlaat bakken.

Zit niet echt het potatoe geluid in en ben bang dat met de balanspijp dat geluid helemaal verdwenen is.

Wordt vervolgd :-)

Auteur:  kruis [ 06 mar 2014, 07:06 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

mss is dit iets zoals Tjolk hebt op pagina 17

viewtopic.php?f=1206&t=816862&start=560

Auteur:  robin haba [ 06 mar 2014, 07:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Nee niet echt de bedoeling op die manier.

Mijn achter-uitlaat komt achter de startmotor naar beneden te lopen en daarna schuin omhoog.
De voor-uitlaat komt boven de rechter highwaysteps, onder de linker highwaysteps te zitten.....eeuhhh....is de bedoeling he, weet nonie of dat allemaal gaat lukken.

Auteur:  storzvogel [ 06 mar 2014, 08:34 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

@robin,

Hoe kom je aan die motor? zelf gebouwd/ zelf gekocht?

Auteur:  robin haba [ 06 mar 2014, 12:05 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Tja....was eigenlijk de bedoeling mij nog netjes voor te stellen zodat ereen heel verhaal bij komt van het hoe en wat.
Ik heb er 1 gekregenen 1 voor een appel en een ei gekocht.
Allebei min of meer origineel.

Al kijkend naar het geval op het idee gekomen te gaan verbouwen,dus alles zelf gedaan.

Ben (te) lang motorfietsmonteur geweest en aan van alles en nog wat gesleuteld en voor Harley altijd mijn neus opgehaald, vond het toendertijd maar mislukte brommers die gewoon aan de andere kant van de oceaan moesten blijven.
Het leven van MF monteur al een aantal jaren achter mij gelaten, had het allemaal wel gezien,de enige veranderingen zaten in het kuipwerk, niet of nauwelijks meer op motor gebied.
Door toeval via een vriend aan een Ironhead gekomen met wat mankementen.
Het leek mij wel leuk om het ding aan de praat te krijgen en af en toe naast mijn CBX-6 cil. te rijden,
kon mijn vriendin ook eens zonder in levensgevaar te verkeren achterop mee rijden.
Ik heb altijd op aan of uit motorfietsen gereden, kon niet hard genoeg gaan.

Wat schetsten mijn verbazing (werkelijk waar !!!) een beetje rondploffen op zo'n afstandse mislukte brommer........is hartstikke gaaf en leuk !!!
En....tussen aan en uit is een Harley Plofson veeeel leuker als zo'n hoogtoerig jankgebakje !!!

Ik ben niet zo gecharmeerd van al het nieuwe spul van tegenwoordig, ik houd meer van de oude zooi of het nu een Harley of Jappaner is.
Vroeger, toen de bananen nog recht waren, kocht je een motor en maakte je er of een chopper, of een racer van.
Aangezien ik altijd wat meer aan de racekant zat, leek mij het voor de hand liggen de ironhead eens naar de chopperkant te gaan verbouwen. ( of bobber, weetikveel waar dat ding van mij op lijkt).

Het moest allemaal wel low-budget, dus erzijn nogal wat onderdelen van boodschappenwagentjes en oude afzuigkappen gebruikt.
De achterbrug had ik samen met wiel nog liggen(secundaire arbeidvoorwaarden) dus de keus naar monoshock was zo gemaakt....wis ik veel dat zoiets heel weinig gebeurt.
Achterkant van het frame is niet nodig, alleen nuttig als je 2 schokbrekers monteerd, dus die was ook zo verwijderd.

De rest is gewoon ter plekken bedacht en aangepast, soms voor de mooiigheid,dan weer voor de leukigheid en vaak door de noodzaak gedwongen, of door het low-budget ontstaan :-)

Auteur:  tjolkman [ 06 mar 2014, 22:51 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

kruis schreef:
auw.... q13

ik denk dat ik vannacht niet kan slapen....

Jij bent toch wel al die tractoren gewend bij jou in de buurt?
Het is in ieder geval geen John Deere.

Auteur:  robin haba [ 26 mei 2014, 18:13 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Lang geleden, maar nu toch dan maar jullie even op de hoogte brengen over de uitlaat x201

De boel is mooi gepolijst en alweer blauwig aan het worden, wat ikzelf altijd wel wat vind hebben.
Een balanspijp ertussen heb ik niet gedaan, hij loopt zo hartstikke mooi en ook het geluid is zoals het wezen moet.
Al een hoop op gereden en ben zeer tevreden over de wegligging en het bochtenwerk dat ondanks de behoorlijke verlenging van de achterkant
toch toelaat om behoorlijk plat te gaan !
Helemaal leuk is dat je abnormaal laag zit en tijden het bochtenwerk echte close-ups krijgt van het asfalt q117

Hieronder dan het eind resultaat :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgend project zit er ook alweer aan te komen......nog een '79, maar dan eindelijk 1 met een achterop voor de girlfriend !

Auteur:  Bow [ 26 mei 2014, 18:35 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Je hebt wel een eigenzinnige smaak , niet zo'n standaard fiets zeg maar

Auteur:  charlesb52 [ 26 mei 2014, 20:14 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Blijft super-apart en daarom mooi te zien!!!

Auteur:  Patman [ 26 mei 2014, 21:07 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Ik hoop niet dat je een keer ergens vol tegenaan rijd, de kroonjuwelen zullen aardig geplet worden...

Ik vind het een " aparte" fiets x201

Auteur:  walvisV6 [ 22 aug 2014, 14:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

je zal wel warme ballen krijgen zo vlak achter de achterste cilinder

Auteur:  brede aap [ 06 apr 2015, 06:18 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Eigenzinnig. Tis net een harley uit een ander land waar een andere stijl 'in" is.
En dat van de kroonjuwelen wat ik hierboven lees... al die buikschuivers zitten met hun ballen tegen de hoge tank aan.

Is het niet zo dat bij een verandering van de wielbasis een rdw keuring nodig is? (o, denk ook dat de rdw deze versie niet zo goedkeurd :D

Ik kan de stijl wel waarderen. Ruig, anders.

Auteur:  robin haba [ 06 apr 2015, 07:56 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Tja.......de RDW zal er inderdaad wel problemen mee hebben dat er geen CE merkje in mijn koplampen en achterlichten zit......... x201
Hopelijk wordt er geen APK verplicht voor motoren van voor 1980 x192

Auteur:  gerritxl [ 10 apr 2015, 16:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

mooi gedaan allemaal, eindelijk weer es iemand die wat durft.

Auteur:  tjolkman [ 10 apr 2015, 16:26 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

Het blok is wel mooi.

Auteur:  Felix [ 10 apr 2015, 21:04 ]
Berichtonderwerp:  Re: uitlaatlengte

x201 q117
tjolkman schreef:
Het blok is wel mooi.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/