right..chief heeft dus weer een nieuw speeltje..
via het forum heb ik de hand kunnen leggen op een iron head uit '79 voor een heeeele mooie prijs..
chief zou chief niet zijn als er niet aan gewerkt zou worden!
Toxic is ook blij want zoals het er nu naar uitziet blijft Toxic deze winter netjes in elkaar.want de ironhead moet verwerkt worden!
voorlopig noemen we de ironhead maar daddy..(Daddy of Toxic
)
leuke weetjes?
het is het minst geliefde bouwjaar voor ironheads. in 79 kwam er een nieuw frame wat maar 1 jaar in productie is geweest.hierdoor zijn alle frame gerelateerde artikelen moeilijk te vinden en haast onbetaalbaar.
ook was het het eerste jaar voor elektronische ontsteking, maar wel met mechanische vervroeger..
als je ooit een '79 uitlaat set ziet liggen voor weinig.. meteen meenemen!! deze zijn ook erg zeldzaam. omdat de remcilinder aan de bovenkant van de sprocket cover gemonteerd ipv de onderzijde. hierdoor loopt de achterste pijp anders dan bij alle andere sporty's.omdat deze boven de rempomp langs loopt.
leuk detail.. hoewel het alleen electrische start is (ook nieuw voor dat jaar) kan je er zonder problemen een kicker bij bouwen. alle ironheads van na midden '80 waar een kicker op zit hebben wat onderdelen van een '79 moeten "lenen"
maar goed terug naar daddy.
om eerlijk te zijn heb ik nog steeds geen foto's van daddy gemaakt maar ironhead frans was zo aardig om tijdens het koopproces wat foto's op te sturen.
toen was het tijd om te kijken.. frans was net bezig met wat laatste details af te maken.
-een nieuwe jiffy omdat de oude gebroken was.
-nieuw rubber om het voorwiel. omdat er scheurtjes in zaten.
dus de ironhead stond nog met de voetjes van de vloer
geen probleem.. ff starten om te zien en horen hoe het loopt en de koop was snel gesloten!
sjonge jonge wat een dikke chroom laag zit er op die fiets zeg. en het "echte"chroom niet dat nieuwe dunne spul.
dus dit gaat nog heel wat jaartjes mee!
afijn een week na het eerste bezoek was het tijd om de ironhead van eigenaar te laten verwisselen.
eindelijk kon ik met de ironhead rijden!
wat me wel een beetje opviel was dat de elektrische toerenteller wel heel erg nerveus was en erg in de war..
3000 tpm stationair
en met een beetje gas erop alles tussen de 6 en 8 duizend toeren.
en dat hij toch wel erg veel plofte uit de uitlaat.(klonk wel leuk trouwens
)
afijn.. nieuwe teller halen en ik zou het toerenteller probleem opgelost hebben
niet dus.
exact hetzelfde probleem..
ook was Daddy zo slim om een bougie vet te laten slaan.en moest dus mij op 1 cilinder naar huis brengen.
toch maar eens kijken naar de puntjes(yep puntjes.. de el.onsteking is ooit gedumpt en er zijn weer puntjes voor in gekomen..
)
zo op het eerste gezicht zag dat er netjes uit!
toen ik alles netjes volgens spec ging afstellen brak mijn klomp..
als ik de punt netjes .45 mm open zette op tdc was de noksleper (jajajaa.. ik maak nog wel een paar picca's om het duidelijk te maken wat dat nu weer allemaal is..
) op bdc helemaal los van de nok?!
na een paar op het hoofd gekrabt te hebben toch maar mijn schouders opgehaald en de boel proberen te starten om te zien wat hij zou doen....
streepje choke.. kwakje gas ...sleuteltje draaien... en meteen als een zonnetje starten en lopen.
ook de toerenteller deed netjes wat hij altijd al had moeten doen. echte waardes aangeven!
ook was hij meteen een stuk stiller.. de extra plof uit de uitlaat was weg!
heel apart allemaal.
maar het loopt als een tiet en start door er maar naar te kijken!
maar wat hangt daddy nu boven het hoofd?
dit seizoen niet veel..
slecht een paar dingen om lekker te kunnen rijden.
-een nieuwe oliedruk meter, aangezien deze nogal mat glas heeft.
-misschien forward controls. die midcontrols kan ik maar niet aan wennen
-tas aan de zijkant (net vanmiddag gedaan.. ik had nog een tas van Toxic liggen)
maar als de blaadjes weer van de bomen vallen gaat het gebeuren.
daddy moet een hardtail 80's chop worden|!
maar gezien de zeldzaamheid van het frame ga ik die met rust laten!
ons aller friend tjolkman had nog een frame liggen waar hij vanaf wilde dus die gaat richting chief!
hier word een hardtail op gebakken. ook heeft het frame al wat stretch en extra rake. ook zit er een bescheiden goose neck op dus dat moet een mooie basis vormen!
word vervolgd natuurlijk!