Welke 1200cc kit? 883>1200 conversie.

Optimalisering en tuning van de motor.
Gesloten
Bericht
Auteur
charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Welke 1200cc kit? 883>1200 conversie.

#1 Bericht door charlesb52 » 01 jun 2006, 22:37

Wiseco 1200cc conversiekit; 9,5:1. Ben begonnen aan 't 2e setje! Bevalt goed! In combinatie met 1200S nokkenasen, Dynojet, SE-luchtfilter en Supertrapp met 14 schijfjes.


Ook ervaringen :?:
Eventueel met Screamin' Eagle, Arias, Keith Black, S&S, Wössner of ander merk zuigers :?:
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 03 okt 2006, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

rob7760

conversie

#2 Bericht door rob7760 » 10 jul 2006, 11:33

hoi charles
1ste: leuke site maar nog wel een beetje stilletjes
2de: ik zie dat jij wiseco's gebruikt, ik ga 'm deze winter ombouwen en ze(AAD's hd-tuning gouda) raden mij KB's aan vanwege de uitzetting (zou een stuk minder zijn dan wiseco's).
jij bent aan je 2de set bezig!?! na hoeveel km's? en wat scheelde er aan?

groetjes
rob

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

wiseco's

#3 Bericht door charlesb52 » 17 jul 2006, 20:37

ik had er zo'n 35.000 mee gereden. Veel andere dingen waren versleten en de zuigers gedeeltelijk; zijn toen maar gelijk vervangen, Het oliegebruik was zo'n 1:4000 (gemeten op vakanties). Tot nu toe 3000km gereden en het gebruik is nauwelijks meetbaar.
KB schijnt heel goed te zijn, hoorde ik op duitse fora. Zijn gegoten en hebben minder speling nodig, net als de originele.
Groeten (uit Ierland :lol: ),
Charles
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 29 aug 2006, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

#4 Bericht door Gast » 20 aug 2006, 17:44

Wat vinden jullie van S&S kits?

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

S&S

#5 Bericht door charlesb52 » 20 aug 2006, 20:59

Ik heb nog wat oudere vergelijkingsartikelen met S&S, Screamin'Eagle en Wiseco. Bij deze oudere SE moesten de koppen aangepast worden voor een normale compressieverhouding en de S&S waren een stuk zwaarder dan de originele 883-zuigers(net zoals de SE). Je moet dan eigenlijk de krukas opnieuw laten uitbalanceren. Bovendien zien ze er niet zo mooi afgewerkt uit.

De nieuwste SE schijnen wel het originele 883 gewicht te hebben (net als de Wiseco's).

Ratman1

#6 Bericht door Ratman1 » 14 sep 2006, 06:20

Wat zijn de mogelijkheden om de kop te verbeteren, betere flow en grotere uitlaatklep.

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

verbeteringen

#7 Bericht door charlesb52 » 14 sep 2006, 06:49

Van bekenden heb ik goede ervaringen mbt flowen van de koppen gehoord van Bike Hospital:http://www.bikehospital.nl/index.html
en West Coast:http://www.westcoastmotors.nl/

Kleppen worden vaker groter/oversized gemonteerd, maar geven echt winst in het boventoerengebied , bv Zodiac heeft speciale conversiekleppen voor je 883.

Of bedoelde je t opvoeren van een 1200 :?:
Heel goed is t duitse M-Tek, hij maakt hele snelle Sporty- en Buellkoppen voor oa Hillbilly en Martin Hüning, maar ook voor veelstraatsporties!!!
http://www.m-tek-motoren.de/


Zelf koos ik voor de combinatie van 883koppen, 1200S nokkenassen en Wiseco's voor een sterke MidRange power. Rijden doe ik tussen de 2500 en 4500 toeren; vind ik wel lekker!

Ratman1

#8 Bericht door Ratman1 » 04 okt 2006, 06:32

Weing info op de site M-Tec, heb er daarom verder weinig aandacht aan geschonken. Ik wil toch wel graag meer info prijslijsten zien zodat je een idee hebt wat zo'n set koppen kost en wat het doet. Per slot van rekening probeer je verschillende mogelijkheden te vergelijken naar prestaties en en prijs.
Als en site zoals M-Tec zo weinig info geeft dan sla je deze firma dan toch gauw over.

Goed dit is wat kritiek op de website en heeft weinig met de producten te maken, dat zal best goed zijn...

het is trouwens de bedoeling om de bestaande koppen 883 aan te passen

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

mtek

#9 Bericht door charlesb52 » 04 okt 2006, 07:49

Heb het ook al eens gemaild; hij heeft het nog heel druk.
Van duitse sportyrijders hoorde ik heel goede berichten, van duitse sprinters (Graf)ook én Hillbilly maakt met zijn Buellracers gebruik van M-Tek.

Sinner66
1250-1499
1250-1499
Berichten: 1287
Lid geworden op: 04 sep 2006, 11:09

1200 kit

#10 Bericht door Sinner66 » 04 okt 2006, 12:14

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel dat zo'n beetje gaat kosten, opwaarderen van 883 naar 1200 cc.

Want naast - allereerst - een andere uitlaat/dempers en luchtfilter kit - staat dat ook op mijn verlangslijstje.

Iemand daar iets over te melden, en dan het liefst niet alleen voor de onderdelen, maar als je het laat doen....

Vraag me nu af of ik niet beter ± € 1500,- meer uit had kunnen trekken en gelijk een 1200 aanschaffen. :?
En misschien voegt die 300 cc extra lege ruimte onder je kont niet eens zoveel extra genot toe???

I'll hear,
grtz Joy

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

1200

#11 Bericht door charlesb52 » 04 okt 2006, 13:02

Probeer eerst een Dynojetkit, open luchtfilter en openere uitlaat; misschien ben je hier al tevreden mee. Dit geeft al een goede grijns op je gezicht....De Dynojetkit kost zo'n €100,00 (evt gaatjes in het luchtfilter en uitlaat uitboren is gratis).
Bij Nostalgia doen ze een 1200 cc kit monteren voor zo'n €900,00 tot €1000,00.
Richtprijs met Wiseco's en Jimm's pakkingen.
Meestal moet er nog wat "schoonmaakwerk"aan de koppen gebeuren als de motor wat km's gedraaid heeft.
Je hebt dan wel een mooi koppel, meer dan een standaard 1200!

Sinner66
1250-1499
1250-1499
Berichten: 1287
Lid geworden op: 04 sep 2006, 11:09

1200 kit

#12 Bericht door Sinner66 » 04 okt 2006, 13:30

Oké, bedankt voor je antwoord.
Dit wou ik horen, heb ik toch de juiste beslissing genomen.

Ik heb de schotjes in de originele dempers al met een "stang" doorgeprikt.
Maar wil toch meer geluid. En met andere dempers zal je automatisch de luchtfiler/afstelling aan moeten passen.

Twijfel nog, qua kosten denk ik aan dempers (mufflers ?), maar mooier is 2 losse pijpen en dan die tussenstang weg.

Maar goed, nog tijd zat om aan te passen, heb hem tenslotte pas een maand.
gr
Joy

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Carburateurtip

#13 Bericht door charlesb52 » 05 okt 2006, 21:56

Bij Fredriks ben je voor €90 eigenaar van een Dynojetkit!




MODEL TYPE STAGE KIT PRIJS LUCHT FILTER PRIJS OLIE FILTER PRIJS OPMERKING
883-1200-1340 89-03 1&2 RF-8202 90.00 KN-171B 15.15 40mm.keihin met acc.pomp
XL 883&1200 89-99 1 RF-8101 90.00 HD-1388 80.00 KN-171B 15.15 GEEN ACCEL POMP
XL 883&1200&1145 89-99 1 RF-8102 90.00 KN-171B 15.15 WEL ACCEL POMP
XL 883 C 38872 1 RF-8134 90.00
XL 1200 SPORTSTER 98-03 1 81-8103 90.00 HD-1388 80.00 KN-171B 15.15
XL 1200 C,R 38872 1 RF-8135 90.00

Fredriks:
http://www.tovami.com/index.php?option= ... &Itemid=41

gert jan

883 naar 1200

#14 Bericht door gert jan » 09 nov 2006, 21:20

http://www.twin-performance.nl/framenederlands.htm

hier de prijs voor Cylinderboren

Wiseco zuigers

Andrews Cams

Koppen flowen

Conversion kleppen

Pakkingen en Crane valve seals




Komplete kit € 1025,- exclusief montage


lijkt me niet verkeerd :!: :!:

rednck

#15 Bericht door rednck » 20 nov 2006, 20:29

koop gewoon een buell x1 blok en je bent van het hele gezeik af...

1200 cc en zo'n 104 pk als ik me niet vergis...

just my 2 cents...


see ya

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Tuning883 of 1200 of opboren.

#16 Bericht door charlesb52 » 11 jan 2007, 10:30

Kreeg van Gert nog een vraag, waarop ik kort antwoordde. Maar ook de vraag van mij naar andere ervaringen.
Hey Charles,

Als je er voor kiest om dezelfde kleppen te gebruiken,
wat zal dan het verschil in vermogen zijn met de grotere kleppen?
Nu zit er bij mij Screaming Eagle onder. Kan ik dat als "openere" uitlaten beschouwen? Is het te doen om de 883 cylinders uit te draaien?
Aan hoeveel werk moet je denken bij zo'n verbouwing?
Het is mij ook niet duidelijk wat wijs is.
De een zegt: dynokit is aan te raden.
De ander zegt geen effect te merken en adviseert om andere nokkenassen te nemen en 883 te laten....
Kortom, heel wat vragen.
Misschien kun jij me advies geven of de weg wijzen in "Sportsterland"

Vriendelijke groet,
Gert.

.Hangt er ook van af hoeveel vermogen je wilt!!
Ga eerst voor Dynojet en SE filter, samen met je open SE uitlaten geeft dit al een heel andere motor!!
Ik zet t onderwerp ook op het forum, Dennis is al meer dan 100% tevreden over deze goedkope ingreep. Dan kun jij reageren.
Uitboren etc met kleine kleppen geeft veel koppel, maar minder vermogen dan grote kleppen boven de 4500 toeren.
Zelf rij ik zo tussen de 2500 en 4500 toeren.

charlesb52

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

tuning

#17 Bericht door charlesb52 » 11 jan 2007, 10:32

Kijk ook ff bij de "Harley Tax" en "welke 1200kit" en bij -vraagbaak- bij "andrews nokkenassen"

eddy

883 > 1200

#18 Bericht door eddy » 17 jan 2007, 14:19

ik ben bezig met het ombouwen van een 1999 883 naar 1200.
voor ik hier aan begon heb ik me eerst eens goed laten informeren op het xl forum.net dan kom je er achter dat er toch wel een paar dingen zijn waar je op moet letten.onder andere dat de voorste pully van een 883 van voor 2004 27 tands is en de 1200 29 tands de rest van de bak en primaire ketting zijn gelijk de onsteking van een 883 en 1200 hebben een andere vervroegings kurve wat problemen met pingelen kan geven .
het schijnt dat door middel van de vacuum van de voes naar 4.5- 5 hg te brengen met een 883 ontsteking goed te rijden is de koppen als je grotere kleppen wil zijn eigelijk net als de cilinder wand overbemeten dus kan de zitting uitgevreest worden tot 1200 maat
gr eddy

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

1200

#19 Bericht door charlesb52 » 17 jan 2007, 14:32

Hoi Eddy,
registreer je, dat is gemakkelijker reageren en kijk ook bij de andere posts aub. Er staan al een paar dingen beschreven!

eddy

reg

#20 Bericht door eddy » 17 jan 2007, 14:51

ik ben geregistreed .en ik heb inderdaad alles door gelezen
eddy

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

aah.

#21 Bericht door charlesb52 » 17 jan 2007, 15:23

Inloggen dan...
De originele ontstekingsmodule kun je eerst blijven houden, pingelen doet ie met de 9,5:1 zuigers niet, evt een 2e handse 1200 of SE kun je naderhand nog altijd kopen.
Heb je de "tax" (lmeer lucht, benzine en open uitlaat) al betaald??
Zelf rij ik Wiseco's met de originele koppen, dit geeft een mooi vermogen en koppel. Met grotere kleppen heb je pas voordeel in het hogere toerengebied; ik ging voor koppel!
Rij je veel met 2en, bagage of echt snel, dan is een 27er pulley ideaal. Ik heb een 29er gemonteerd omdat ik veel allen op de motor zit en op de snelweg scheelt dit ook een paar honderd toeren; +/- 3.750 toeren bij 120km/u.

ed

#22 Bericht door ed » 17 jan 2007, 15:54

er zit al een screaming eagle uitlaat set en lucht filter op en ik heb de plug uit de carb verwijdert .vraagje het onstekings tijdstip heb je dat standaardt gelaten of een paar graden naar voren gehaalt : de 883 heeft max 40 graden en de 1200 40 graden advance
gr ed

ed

#23 Bericht door ed » 17 jan 2007, 15:55

dat moet wezen 1200 is 35 graden

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

tijd

#24 Bericht door charlesb52 » 17 jan 2007, 15:57

Heb ik origineel. Heb daarna wel een SEmodule gemonteerd.
Heb je ook de hoofdsproeier, naald etc, kortom een dynojetkitje (of ander merk) erin gezet?

ed

#25 Bericht door ed » 17 jan 2007, 21:28

stage1 van screaming eagle .als het goed is krijg ik volgende week de cylinders terug met inderdaad wiseco zuigers 9.5.
onder tussen vloei ik de koppen wat uit en zet beide verbrandings kamers op exact dezelfde inhoud [zat iets verschil in]ik heb altijd triumph en guzzi gereden en de koppen goed aanpakken scheelt toch echt wel in vibratie ik zit nu onderhand al dik 30jaar in het sleutel werk en het is leuk om iets perfect lopent te krijgen de reden voor 1200 kit was om wat rustiger toeren op de snelweg.
gr ed

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

rustig

#26 Bericht door charlesb52 » 17 jan 2007, 21:47

Rustig toeren vind ik rijden met genoeg koppel en minder trillingen;
dus inderdaad precies dezelfde kopinhoud, kleine kleppen voor koppel en een 29er pulley voor een lager toerental!

rob7760

#27 Bericht door rob7760 » 18 jan 2007, 13:14

ed en charles,
eindelijk heb ik gisteren ff de tijd gehad om mijn cilinders en koppen weg te brengen, ik ga voor keith black zuigers omdat zij een mindere uitzetting hebben dan de wiseco's.(dus waarom wiseco's ?????)
de kleppen ga ik tóch groter proberen met oog op de toekomst (misschien andrew's v2 cams) en ook omdat er een mikuni op komt.
ik kwam zwevend over het net op een snelle (niet alleen pk's maar ook koppel) jongenssite nog een leuke formule tegen om de grote van de kleppen te bepalen:
0,55 x boring = inlaatklep
0,8 x inlaatklep = uitlaatklep
vraagje voor ed; hoe ga je precies te werk bij het gelijkmaken van je koppen?

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

wiseco's

#28 Bericht door charlesb52 » 18 jan 2007, 13:20

Wiseco's zouden vanwege het smeden robuuster zijn dan gegoten zuigers; beide zullen wel ok zijn!

Ben benieuwd naar de toekomstige rij-ervaringen.

rob7760

#29 Bericht door rob7760 » 19 jan 2007, 10:35

http://kb-silvolite.com/index2.php KB's zijn ook "gesmede" (forged) zuigers...toch?
en nog een leuke link (misschien staat ie al ergens) http://www.roadsters.com/harley/#Engines
de rode sporty bovenaan de pagina vind ik toch wel een toppertje :mrgreen:

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

KB

#30 Bericht door charlesb52 » 19 jan 2007, 18:11

Volgens de Zodiac zijn de KB's níet gesmeed :?: , wel even sterk en licht als de gesmede!
Zodiac, blz 07-130

eddy

#31 Bericht door eddy » 21 feb 2007, 20:26

ik heb de koppen gelijk gekregen door middel van een plexiglazen plaatje[gamma] de kop bout gaten erin geboord pakking er tussen,een gaatje in het midden bij de apotheek 2 spuiten gehaalt 1x 20 cc en 1x1 cc en er parrafine in gespoten zo is het nauwkeurig te bepalen of de ver brandingsruimte gelijk is zo niet ,dan met een dremel of zo een klein beetje uit de kamer poetsen vloeiend verlopen laten langs de boven kant kop niet bij de kleppen ook heb ik de zuigers gewogen op een brieven weegschaal zelfs bij nieuwe zuigers zat 1.5 gram verschil klinkt niet veel maar alles helpt dat materiaal mag onder aan de zuiger onder de piston pen weg gehaalt worden wel aan beide kanten van de zuigen evenveel.
mij werden kb zuigers afgeraden en wiseco te nemen en op speurtocht door div. amerikaanse forums oa xl forum waren toch wel problemen met de zuigers

Gast

#32 Bericht door Gast » 24 feb 2007, 08:55

ja ed, das nou jammer want mijn koppen zitten er reeds op, maar toch bedankt voor de uitleg
groetjes
rob
ps conversie van 883 naar 1200 gereed :D :D :D :D .....zie projectje voor de donkere dagen

bosracer

nokkenassen 1200 voor 883

#33 Bericht door bosracer » 05 mar 2007, 10:37

Hallo,

Ik heb een paar nokkenassen gekocht afkomstig uit een 2003 Sportster custom 1200 en wil deze gebruiken voor mijn 883.
Waar moet ik op letten want ik lees allerlei tegengestelde verhalen op diverse forums.
Mvgr
Peter

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

1200

#34 Bericht door charlesb52 » 05 mar 2007, 11:36

Ik dacht dat die nokkenassen hetzelfde waren!?
Zelf gebruik ik de 1200S nokkenassen.

grease monkey
50-99
50-99
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 feb 2007, 16:00

#35 Bericht door grease monkey » 05 mar 2007, 20:52

HD put zich uit in het "matchen" van de verschillende tandwielen op de nokkenassen. In het productieproces onstaan nml kleine verschillen in de afstand tussen de lageringen van de verschillende nokkenassen. Het gebruik van 1 maat tandwielen zou dan resulteren in te strak of te los in elkaar grijpen van die tandwielen,met als gevolg slijtage,bijgeluiden,etc.
Veelal worden in dergelijke constructies de onderdelen gecodeerd met letters,cijfers,kleuren ed. Die corresponderen dan met een bepaalde maat.
Raadpleeg hiervoor dus de manual. Verder zie ik niet zo gauw een bezwaar voor het gebruik van die 1200 nokkenassen.
succes!
riding the winds of change

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

nokkenassen

#36 Bericht door charlesb52 » 05 mar 2007, 22:24

Ik had al een een schemaatje gecopiëerd:
http://www.sportster.org/tech/cams/xlcams.html
Wat heeft t dan voor nut standaard 1200 cams ipv dezelfde 883 cams te monteren??

grease monkey
50-99
50-99
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 feb 2007, 16:00

#37 Bericht door grease monkey » 06 mar 2007, 08:23

Vanuit het oogpunt van vermogenswinst heeft het m.i. geen nut (dezelfde lift en camtiming),maar ik had de vraag ook niet zo opgevat,die ging over de mogelijkheid om deze dingetjes te monteren. (misschien om ondertussen de originele van redshifts te laten voorzien?).
Overigens een verrekte handig tabelletje!
riding the winds of change

bosracer

nokkenassen 1200

#38 Bericht door bosracer » 06 mar 2007, 15:05

Ik had het idee dat deze nokkenassen beter zouden passen bij een ombouw naar 1200cc maar daar ben ik nu van teruggekomen. Ik heb gelukkig niet de hoofdprijs betaald dus ik ga nu maar voor de Andrews en verkoop deze weer.

ed

ombouw 883 1200 klaar

#39 Bericht door ed » 11 mar 2007, 21:39

na nog even een paar uur met de ontsteking en sproeier bezetting bezig zijn geweest vanmiddag eerste rit motor loopt perfect alleen de start motor heeft wat moeite met starten die laat ik nog even opnieuw wikkelen.ik heb nu een 30 tands voor pully en de motor trekt nog als een beer loopt op de snelweg lekker rustig in toeren.
gr ed

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

#40 Bericht door charlesb52 » 11 mar 2007, 22:04

rob7760 schreef:http://kb-silvolite.com/index2.php KB's zijn ook "gesmede" (forged) zuigers...toch?
en nog een leuke link (misschien staat ie al ergens) http://www.roadsters.com/harley/#Engines
de rode sporty bovenaan de pagina vind ik toch wel een toppertje :mrgreen:

Die rode is inderdaad wel erg mooi; alleen die omhoog wijzende koplamp is wat slordig.
Toevallig heb ik zo'n Performance Parts Directory die 2 fotoos eronder staat op de kop weten te tikken; héél leuk leesvoer!
Ed, ben benieuwd naar je Sporty, klinkt allemaal heel serieus! Hoe ziet ie eigenlijk uit?

Gesloten

Terug naar “TECHNIEK > Tuning”