Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

Optimalisering en tuning van de motor.
Gesloten
Bericht
Auteur
Jurrien

Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#1 Bericht door Jurrien » 16 jun 2007, 10:12

De zogenaamde Stage 1 upgrade is vaak het eerste wat een Harley rijder customized aan zijn of haar nieuwe fiets.
Onder Stage 1 verstaan we het volgende:

    1. Een high-flow luchtfilter
    2. Een high-flow uitlaat (ook wel open uitlaat genoemd)
    3. Carberateur re-jetten of de EFI re-mappen

Eerst even wat termen nader verklaren:
High-flow betekend dat er meer lucht door de luchtfilter naar binnen komt en bij de uitlaat weer naar buiten komt. Het grote voordeel hiervan is dat je meer benzine kan verbranden, wat de performance van je fiets natuurlijk ten goede komt.

Het re-jetten is het opnieuw afstellen van de carberateur. Hierbij worden er nieuwe sproeiers (jets) geinstalleerd die meer benzine kunnen leveren, om zo de toegenomen hoeveelheid lucht te kunnen voorzien van genoeg benzine.

Als je een fiets hebt die uitgerust is met EFI (Electronic Fuell Injection, ofwel Electronische Benzine Injectie) heb je geen nieuwe sproeiers nodig. Wel moet het computertje dat de brandstof toevoer doseert afgesteld worden op de nieuwe hoeveelheid lucht. Dit proces heet re-mappen.

Wat zijn de voordelen van dit alles?
Na een Stage 1 upgrade zal je meer PK en meer koppel uit je fiets trekken. Ook zal je fiets een stuk soepeler rijden. En ook niet onbelangrijk: door de high-flow uitlaat zal ie een stuk beter klinken!

Wanneer moet je nou re-jetten of re-mappen?
Bij het installeren van een high-flow uitlaat is re-jetten of re-mappen vaak niet nodig! Er komt immers nog steeds dezelfde hoeveelheid lucht binnen.
Wanneer je een high-flow luchtfilter geinstalleerd hebt, is het echter wel nodig een re-jet of re-map uit te voeren. Wanneer dit niet gebeurt, zal je motor te arm lopen, met alle gevolgen van dien.

Hoe gaat dat allemaal in zn werk?
(Onderstaande tekst is gekopieerd van de site van Bike Hospital)
Op de Dynojet testbank wordt je vermogen gemeten op het achterwiel. Het geeft je een overzicht van je koppel en je PK's. Tijdens een testrun wordt je motor op diverse niveau's gemeten. Tevens worden via een uitlaatgasmeter de inhoud van de uitlaatgassen gemeten.

Uit de grafiek valt dan te lezen hoeveel PK's en koppel er aanwezig is en waar de dip zit en je dus vermogen of koppel verliest of waarom je motor niet soepel loopt.

Met de grafiek en de uitslag van de gasmeter kunnen we je carburateur en ontsteking aanpassen.

Als je meer wil weten over dit tune proces, staat er in de BigTwin van Mei 2007 een mooi verhaal hoe een '07 Street Bob (dus met EFI) afgesteld word.

Rick191183

#2 Bericht door Rick191183 » 17 aug 2007, 15:13

Mooi stuk tekst Jurriën!

Op één punt ben ik het niet helemaal met je eens:
je zegt dat als je alleen een andere uitlaat monteert, dat er dan niet meer lucht naar binnen komt waardoor je niet hoeft te re-jetten.

Soms is de uitlaat met al zijn dempende werking de zwakste schakel: de luchtfilter kan eigenlijk meer aan, maar dan is de uitlaat de bepalende factor van hoeveel mengsel er door de motor stroomt. Als je dan de uitlaat vervangt door een open uitlaat, wordt de luchtfilter de beperkende factor en zal er een maximale hoeveelheid lucht gaan stromen door het filter. Wel rejetten dus.

Uiteraard krijg je meer winst als je ook het filter gaat vervangen. Het is belangrijk bij het tunen van een blok om opzoek te gaan naar de zwakste schakel en die dan aan te pakken.

Groeten,
Rick

Rob43
200-349
200-349
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 feb 2007, 20:44

#3 Bericht door Rob43 » 17 aug 2007, 19:49

Rick volgens mij heb je gelijk, zie ook http://www.sportster.org
onder de knop "Tech" en dan onder Basic Performance and Technical
information , What is Harley tax?
Grtz. Rob.
Sportster Rules!

Jurrien

#4 Bericht door Jurrien » 19 aug 2007, 17:20

Daar heb je een goed punt. Eigenlijk is het altijd een goed idee te rejetten.

dennis883
200-349
200-349
Berichten: 259
Lid geworden op: 13 feb 2005, 21:07

#5 Bericht door dennis883 » 18 sep 2007, 17:25

Volgens mij is het het beste om bij elke verandering van luchtfilter, cilinder en/of uitlaat, je carburateur te re-jetten, c.q. je EFI te re-mappen. BETTER SAFE THEN SORRY!!

m.v.g.,

Dennis883
SUPPORT YOUR LOCAL MC.

tester
50-99
50-99
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:03

#6 Bericht door tester » 10 okt 2007, 11:22

Vanavond gaat mijn motor naar B-H en komt er een ander luchfilter op samen met andere sproeiers e.d. en wordt alles afgesteld op de dynobank.
De uitlaten zijn reeds open.
Ik vraag mij af of het geluid veranderd door het luchtfilter en de afstelling.
Iemand hier ervaring mee?
Heb nu ook van die fantastische knallen als ik even flink heb lopen gassen en terugschakel.
Helaas komt daarbij ook regelmatig een soort nies terug uit het luchtfilter wat niet helemaal goed is, vandaar ook luchtfilter en afstellen.
Ik heb zelfs wel eens dat als ik wil wegrijden hij niest door het filter en afslaat, sta je best voor lul hoor!

Ben heeeeeel benieuwd wat het resultaat zal zijn

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

geluid

#7 Bericht door charlesb52 » 10 okt 2007, 13:06

Zal wat voller worden, zónder terugslag!!!
Door het open luchtfilter ktijg je een mooi aanzuiggeluid!!

En nog belangrijker: Je Sportster loopt prettiger, beter én gezonder!!

Rob43
200-349
200-349
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 feb 2007, 20:44

#8 Bericht door Rob43 » 10 okt 2007, 13:16

Inderdaad hoe opener je luchtfilter hoe meer herrie, maar wel lekkere
herrie., van die mooie slurp geluiden als jeje gas opentrekt! :D
Grtz. Rob.
Sportster Rules!

tester
50-99
50-99
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:03

#9 Bericht door tester » 10 okt 2007, 13:27

Maak me gek, hahahaha.
Krijg 'm zaterdag pas terug!!

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

aha

#10 Bericht door charlesb52 » 10 okt 2007, 13:45

Bereid je maar voor op een "Aha-Erlebnis"!!! :lol:

tester
50-99
50-99
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:03

#11 Bericht door tester » 10 okt 2007, 13:53

Blijft ie wel mooi ploffen als ik terug-schakel?
Of is die weg?

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

eh

#12 Bericht door charlesb52 » 10 okt 2007, 14:41

Meestal is het ploffen bij gasafsluiten onverbrand gasmengsel of een lekkage in de uitlaat; dus dat zou weg moeten zijn!

tester
50-99
50-99
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:03

#13 Bericht door tester » 10 okt 2007, 14:48

Dat is best jammer.
Nou hopen dat ik er wat moois voor terug krijg als ik wel gas geef dan maar!
Laat wel ff weten hoe die klinkt zaterdag!!

dennis883
200-349
200-349
Berichten: 259
Lid geworden op: 13 feb 2005, 21:07

#14 Bericht door dennis883 » 10 okt 2007, 21:17

In het manual van mijn 2003 883c staat dat het ploffen door het luchtfilter geen kwaad kan. De ontsteking namelijk word gestuurd door een regel eenheid die kijkt naar gasstand, toerental, en naar in welke versnelling de bak staat. Aan de hand daarvan kan de ontsteking beslissen om af en toe niet te vonken, iets later te vonken, of vroeger te vonken. Een en ander kan resulteren in een plof door je luchtfilter.

m.v.g.,

Dennis883
SUPPORT YOUR LOCAL MC.

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

ploffen

#15 Bericht door charlesb52 » 11 okt 2007, 06:32

Ik had begrepen dat het ploffen uit de uitlaat kwam........ :roll:

tester
50-99
50-99
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:03

#16 Bericht door tester » 11 okt 2007, 08:13

Ja uit beide, echter uit luchtfilter omschreven als een nies.
Daar reageerd dennis 883 op.
Nies uit luchtfilter mag wat mij betreft verdwijnen maar plof uit uitlaat zou jammer zijn.
Leuk die gezichten vanuit de auto's als ik terugschakel en langs de rijen auto's zoef en plof om vervolgens voor bij het stoplicht te komen.
Heb/had soms ook een mega knal zodra ik na een wat langer ritje de motor een tijdje uit zette en vervolgens weer starte.
Ik ben daar menig keer zelf ook behoorlijk van geschrokken.
Weet echter niet waar die vandaan kwam maar die was altijd behoorlijk hard.
Jesus en kolere is wat ik meestal vrienden/kennisen en voorbijgangers geschrokken hoorde roepen als ze er niet al te ver vandaan waren.

Sinner66
1250-1499
1250-1499
Berichten: 1287
Lid geworden op: 04 sep 2006, 11:09

#17 Bericht door Sinner66 » 11 okt 2007, 08:28

tester schreef:Heb/had soms ook een mega knal zodra ik na een wat langer ritje de motor een tijdje uit zette en vervolgens weer starte.
Ik ben daar menig keer zelf ook behoorlijk van geschrokken.
Weet echter niet waar die vandaan kwam maar die was altijd behoorlijk hard.
Jesus en kolere is wat ik meestal vrienden/kennisen en voorbijgangers geschrokken hoorde roepen als ze er niet al te ver vandaan waren.


Ha, ha. Ken dat! En altijd op de meest "ongeschikte" momenten...
Net als je een keer om 6 uur 's ochtends weg gaat van huis, of zoals gisteren, midden in een winkelcentrum, op de stoep waar je eigenlijk niet mag komen met de motor!! :lol:
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg

tester
50-99
50-99
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:03

#18 Bericht door tester » 15 okt 2007, 10:20

Motor opgehaald en het sneller reageren op het gas was meteen duidelijk, perfect!
Ook klinkt inderdaad het geluid wat voller.
De vervangde olie in de schakelbak voeld ook heel anders.
Echter toch af en toe nog een nies uit het luchtfilter?
Deze is vervangen door een k&n filter, verder heeft de motor een uur op de bank gestaan en ik heb de grafiek thuis liggen.
De oude en de nieuwe, misschien leuk om eens te plaatsen hier al weet ik niet hoe dat moet?
Ik vraag me nu af of het mischien aan mijn rijsteil ligt????
Motor rijd verder perfect, toch vind ik het vreemd.

undo

PK's zoeken

#19 Bericht door undo » 04 feb 2008, 21:51

Beste Techneuten,
Sinds 5 maanden heb ik een Sportster Hugger 883 van 1999.
ondanks dat ik hem hoofdzakelijk gebruik voor woon-werkverkeer ben ik er redelijk aan verslingerd.
Hij is oorspronkelijk afkomstig uit Rotterdan (Safe) en ik heb hem gekocht bijde Susuki dealer (Amsterdam)
Nu ben ik op motorgebied een analfabeet (timmerman) en ik zou graag eens van jullie horen hoe ik wat meer PK's kan scoren zonder een kapitaal aan geld uit te geven.
Ik heb al gelezen dat ik gaten in mijn luchtfilterhuis moet boren(?) om meer lucht te krijgen -en in een artikel stond dat chroom bougiedoppen ook al PK's oplevert
Het gaat mij dus vooral om de dingen die je zelf kunt doen!!
Ik heb geen garage of werkplaats dus moet het voor de deur op straat doen!!!!
N.B. de uitlaten zijn (denk ik) orgineel maar wel "open" (klinken als een echte motor)
Forum....laat je horen!
Groeten Ronald
Laatst gewijzigd door undo op 05 feb 2008, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: PK's zoeken

#20 Bericht door charlesb52 » 04 feb 2008, 22:15

Zie de bijdrage van Jurrien: Stage 1!
Meer lucht & benzine naar binnen en gemakkelijker door de open uitlaten naar buiten geeft al een heel ander gevoel.
Ook even de andere bijdragen over dynojet doornemen.
Succes!!!!

Gebruikersavatar
quadcam
1250-1499
1250-1499
Berichten: 1423
Lid geworden op: 15 jul 2007, 19:15

Re: PK's zoeken

#21 Bericht door quadcam » 05 feb 2008, 07:16

Bougiedoppen die meer PK geven q11 q11 q11 q11 q11 q11

Je moet ook niet alles geloven wat er gezegd wordt!!!!
Afbeelding

undo

Re: Quadcam PK's zoeken

#22 Bericht door undo » 05 feb 2008, 15:33

RE QUADCAM

http://eric.harleyd.nl/hoofd.html

Ik geloof alles!!
Ronald

Gebruikersavatar
quadcam
1250-1499
1250-1499
Berichten: 1423
Lid geworden op: 15 jul 2007, 19:15

Re: PK's zoeken

#23 Bericht door quadcam » 05 feb 2008, 20:35

sorry te veel tekst...........
Als je van iedere fabrikant de specs van hun onderdeel moet geloven dan is je motor sneller maken geen enkel probleem.
Uitlaat 6 pk winst
luchtfilter 5pk winst
dynokit 5 pk winst
ontsteking 3 pk winst
............... q1 q1
Afbeelding

RedRider
100-199
100-199
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 mar 2007, 08:04

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#24 Bericht door RedRider » 27 mei 2008, 11:19

Dat nies uit de luchtfilter blijf je houden...als je dat weg wil hebben, moet je terug naar stock! en niet anders om.

De Harley Tax is eigenlijk Stage .5 niet stage 1

Stage .5 (also known as "The Harley Tax"): Stock plus:
SE Air Cleaner
SE Slip-On Mufflers or equivalent
Rejetting (DynoJet, Yost or just jets)
HP=50 for 883, 60 for factory 1200

Stage 1: Stage.5 plus
883/1200 Conversion for 883s
SE Ignition Module or adjustable one
HP=60 for 883/1200, 65 for factory 1200

q6
"Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming... WOW - What a Ride!"- unknown

sherrif

Fotoreportage Stage 1 jet kit

#25 Bericht door sherrif » 17 jun 2008, 08:20

Hoi,

gevonden (en gestolen) via e bay waar deze kits aangeboden worden voor nog geen 20 euro....

http://www.hogparts.co.uk/index.php?main_page=page&id=12&chapter=0


misschien handig voor de niet zo techneuten waaronder mezelf...

Harley

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#26 Bericht door Harley » 27 jul 2008, 22:42

Niezen inlaat >> te arm in dat gebied

scooter
100-199
100-199
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jun 2008, 19:27

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#27 Bericht door scooter » 11 sep 2008, 19:39

x51 Als je nu alleen een Screaming Eagle luchtfilter op een nieuwe 883 low zet,krijg je dan alleen meer lucht of trekt hij wat beter,moet je dan ook de injectie aampassen??

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#28 Bericht door charlesb52 » 11 sep 2008, 21:28

Dan krijgt hij idd aleen meer lucht; dus ook mengsel en uitlaat aanpassen!
Probeer de zoekfunktie, zie ook viewtopic.php?f=1192&t=815455 en viewtopic.php?f=1192&t=718220 !!

brede aap
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1780
Lid geworden op: 10 okt 2008, 17:57

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#29 Bericht door brede aap » 11 nov 2008, 18:03

scooter schreef:x51 Als je nu alleen een Screaming Eagle luchtfilter op een nieuwe 883 low zet,krijg je dan alleen meer lucht of trekt hij wat beter,moet je dan ook de injectie aampassen??


Bij een andere motor heb ik een keer geprobeerd om het luchtfilter mooier te maken door die plastic rommel eraf te halen. Loopt beroerd. Terwijl ik hem nog op een simpele manier rijker had afgesteld.(schroef, naald.) Veel meer lucht toedienen vraagt om drastische aanpassing van mengseltoevoer.
Toen ik de plastic rommel er weer op deed reed hij weer als vanouds, bijkomend voordeel was dat ik het mengsel zo liet staan en daarom was het een fractie soepeler gaan lopen.

Ik heb ook voor de sportster eens het internet afgezocht vanmiddag.
Ten opzichte van origineel:
Alleen andere dempers schijnt in 90% van de gevallen goed te gaan. Dan hoef je je injectie niet aan te passen. Het ligt voornamelijk aan te open pijpen wat dan toch niet helemaal lekker loopt.
Zodra je de inlaat gaat veranderen moet je zowieso de brandstoftoevoer veranderen.

De oplossingen/gevolgen/antwoorden liggen allemaal redelijk aan de basis van de verbrandingsmotorentechniek sinds 1880.

Big Will
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1834
Lid geworden op: 13 aug 2008, 16:39

Re:

#30 Bericht door Big Will » 14 nov 2008, 12:25

tester schreef:Blijft ie wel mooi ploffen als ik terug-schakel?
Of is die weg?


vaak het resultaat van een te kleine stationairsproeier.
Leer van andermans fouten, misschien wordt je niet oud genoeg om ze zelf allemaal te maken.Afbeelding

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#31 Bericht door charlesb52 » 14 nov 2008, 13:23

Te arm stationairmengsel had ik idd ook; had het schroefje wat te ver (=armer) ingedraaid. Iets uitgedraaid en hij liep behalve plofvrij ook weer een stuk soepeler ( Heb er overigens al een grotere sproeier in!).

Peke Gent
50-99
50-99
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 mei 2008, 01:22

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#32 Bericht door Peke Gent » 15 dec 2008, 19:45

..toch raar dat iedereen compleet uiteenlopende theoriën heeft over ploffen in de carburator of de uitlaten.
Sta me dus toe mijn eigen ervaringen te delen.
Ik rij met een 883 van 2001. Met highflow uitlaten van Samson en een aftermarked luchtfilter met hoog debiet.
Origineel sproeiers 42 en 165.
Bij aankoop vond ik hem niet slecht rijden, maar mijn vorige had een DynoJet dus deze kreeg er ook 1 vd Sint.
De eerste experimenten vielen me nogal tegen (afgesteld volgens Dyno gebruiksaanwijzing). Maw een 170 voor andere uitlaten en luchtfilter. Ik kreeg regelmatig ploffen in de carbu, ook bij een constante gasstand aan ongeveer 80-90 km / uur.
Vandaar dacht ik toch maar een 180 proberen...nog slechter! Dus terug naar 165 en de naald 1 standje hoger gezet (circlips 1 groefje lager zetten dus) en dit was vééél beter, opmerkelijk zelfs. Gezien ik ondertussen las dat een lichtere veer een hoger verbruik kan geven, behield ik de originele.
Ondertussen helaas de knop van de chocke die afbrak (was al bij aankoop van de vorige eigenaar verneukt, en meestal duurt het dan niet lang meer)
Ik moest wél mijn mengselregelschroef op 3.50 toeren uitdraaien, en vandaar heb ik nu een 45 pilot jet aangeschaft; die komt er morgen op en zal er voor zorgen dat mijn mengselregelschroef niet zo ver uithoeft. Vervelend dat je met deze temperaturen van 3 °C overdag geen degelijke betrouwbare testen kan uitvoeren. (je krijgt de motor al niet snel genoeg warm, ALS je hem al warm krijgt..en tegen dat het zover is, denk je al lang aan die warme chocomelk en een hete douche hahaha)
Eergisteren met mijn opgedane ervaringen mijn vriends 883 van 2003 ook aangepast naar DynoJet. (hij had enorm last van ploffen in de carbu en zwarte bougies)
Hij heeft een compleet originele sportster, ook de uitlaten, en de luchtfilter. Eerst maakte ik bij hem dezelfde set-up als de mijne, doch weinig of geen verbetering. Daarna de hoofdsproeier verlaagd van 165 naar 160 en het ploffen is nagenoeg volledig verdwenen. ook alweer, de koude temperaturen laten niet toe een heel correcte test te rijden.
Ik las hierboven ergens dat je ploffen verbetert door een grotere hoofdsproeier; ik wil dat dus tegenspreken.
Wat ik wél merkte..als je hoofdsproeier "ongeveer" al juist is...dat het ploffen dan verbetert door de mengselregelschroef 1/8 ste tot 1/4 uit te draaien.
Nog een ervaring...indien je te arm rijdt, liever eerst eens proberen met de naald 1 standje hoger te zetten en dan pas kijken om de sproeier te vergroten.
En nog iets...verander steeds 1 zaak ineens, iets opschrijven helpt in de nabije toekomst te weten wat wélen niet goed draaide.
Oh ja....mijn Samsons hebben uithaalbare dempers...beestig geluid zonder..maar qua prestaties moet je daarvoor VEEL inboeten en het zou niet goed zijn voor je kleppen.
@ tester...die fantastische knallen als je terugschakelt...quasi zeker dat je dragpipes hebt of allessinds uitlaten die veel te weinig tegendruk hebben.
En mij maak je niet wijs dat dat ploffen in je carbu gezond is. Je schrijft het zélf...ploffen in de carbu is dikwijls een teveel aan brandstof wat ergens verbranden moet.
Als je dus na een hele stevige rit een korte pittstop neemt, en terug de motor opgaat, gebeurt het al eens dat je bij het starten een serieuze knal hoort. Probeer eens NIET of minder voor te gassen alvorens op de startknop te drukken. Té arm of te rijk, beiden kunnen volgens mij.Ik hou het op : niet juist afgesteld want te arm en te rijk, in beide gevallen zal je niet dadelijk starten, en dan begin je te klooien met gas geven, choke meer of minder, en onherroeplijk krijg je dan plots veel te veel brandstof ter beschikking, en ja, dan een vonkje erbij en KNAL!!
Je moet zo een carbu maar eens opengooien, en je zal zien dat die helemaal zwart ziet tot op je membraan; en dan spreek ik niet alleen van gewoon vettig zwart spul, maar hier en daar zelfs hard roet. Gezond kan dat niet zijn.

Mijn conclusies...carbu (correct) rejetten is niet zo makkelijk als DynoJet en veel mensen wel beweren. En ofwel doe je het best op de Dynobank (tegen vette betaling), ofwel voldoende gecontroleerd experimenteren en logisch werken, en vooral : 1 zaak tegelijkertijd veranderen en je gezond verstand en technisch inzicht kunnen uiteraard ook helpen.

ps kunnen we hier geen onderwerp starten : wie gebruikt welke set-up sproeiers en aantal toeren mengselregelschroef uitgedraaid. Uiteraard dienen type motor en modificaties zoals uitlaten (origineel, half-open, of dragpipe) , luchtfilter (origineel of aftermarked), ontsteking vermeld te worden. Ik spreek dan uitsluitend over de CV carbu hé.

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#33 Bericht door charlesb52 » 15 dec 2008, 20:44

Peke, ben het met je eens dat je de veranderingen één voor één moet uitvoeren!
Je kunt gewoon zélf een topic opstartendat je aangaf: druk ff op "Nieuw Onderwerp"en klaar is het begin!!!!

Jacques Ruijssenaars

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#34 Bericht door Jacques Ruijssenaars » 16 dec 2008, 17:26

Beste Peke,

Petje af man. De in jouw verhaal opgenomen bevindingen kan ik volledig onderschrijven.......... al komt mijn ervaring uit de Engelse Twin hoek (Norton Commando & Triumph Bonneville). Helaas is mij Sportster voorzien van een boel electrisch geneuzel welke man in de wandelgangen "inspuiting" noemt. Nog 1 1/2 jaar wachten voordat de garantie is verlopen en dan weer een fijne carburateur zonder motor management systemen.

Fijne december,
\Jacques

x26

Big Will
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1834
Lid geworden op: 13 aug 2008, 16:39

Stage 1,2,3,4 & 5

#35 Bericht door Big Will » 26 jan 2009, 16:05

Jawel alweer een verzamel topic voor alles wat onde de stage 1 t/m 5 verzamelt is de afgelopen jaren.
q117 x26 q117

Typical Staged Sportster Engine Upgrades

--------------------------------------------------------------------------------

Stage 0: Stock

HP=40 for 883, 50 for 1200 (average)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage .5 (also known as "The Harley Tax"): Stock plus:
SE Air Cleaner(1)
SE Slip-On Mufflers or equivalent(2)
Rejetting (DynoJet, Yost or just jets)(3)

HP=50 for 883, 60 for factory 1200(4)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 1: Stage.5 plus
883/1200 Conversion for 883s(5,6,7,8)
SE Ignition Module or adjustable one(9)

HP=60 for 883/1200, 65 for factory 1200


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 1.5: Stage 1 plus
Andrews N2 cams (mild)(10)

HP=65 for 883/1200, 70 for factory 1200


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 2: Stage 1.5 plus
Andrews N4, N8, or SE bolt-in cams instead of N2(11)
SE S1 Lightning or other bolt-on +/- 10:1 heads(12)

HP=75

Options: 2 into 1 header system, add +/- 7 hp(13)
SE carb (or equivalent), add +/- 3 hp(14)
XR750 (or other) valve springs, no gain(15)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 2.5: Stage 2 plus
Professionally ported 10:1 or higher heads
Matching (to head) domed pistons(16)
XR750 valve springs or SE cam kit(15,17)
2 into 1 header system(13)
SE,S&S Super E, or Mikuni HSR42 carb(14)

HP=90+

Options: big valves (big twin size), add +/- 5 hp(18)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 3: Stage 2.5 plus: (or:)
Big-bore cylinders and pistons and/or
Stroker kit and/or
Nitrous injection and/or
Supercharging

HP=?

Options: many


--------------------------------------------------------------------------------

Notes:

(1) Highest flowing air cleaner available, also the cheapest. KuryAkyn and Dragtron don't flow as well and are much more expensive.

(2) Cycle Shack makes SE slip-ons and sell almost identical models for a little less without any Screamin' Eagle script stamped into them. Using a 2 into 2 exhaust system which eliminates the crossover tube may result in both some hp loss on the top end and/or lower rpm torque. Drag pipes, even with "power cones," "torque valves," and/or baffles, cause significant loss of low/mid rpm torque. Recommend avoiding them.

(3) The only thing that matters here is getting the jets correct. A #45 slow jet, and a #170 main jet for 883s, or #180 main jet for 1200s, or #200 main jet for '98 1200 Sports, in Stage .5 ($15 total) will do 95-99% of what the high-buck kits do. Jetting appropriate for one stage may not be right for another. Addition of any performance equipment such as cams possibly requires rejetting.

(4) A 50 hp 883 is NOT the same as a 50 hp stock 1200. The latter has 30-40% more torque at lower rpms.

(5) 883/1200 conversions which raise compression ratio to 9.5:1 (HD, Wiseco, JE) have more torque than factory 1200 at the low end but the smaller valves limit top end power.

(6) The all-HD conversion requires grinding out the heads, which eliminates squish and may cause pinging. The HD pistons are much heavier than most others (Wiseco, JE, KB), which increases vibration.

(7) Requires 1200 ignition module. Also see note 9.

(8) Forged pistons (Wiseco, JE) may be used from Stage .5 up. They are stronger than cast pistons (HD, KB), better withstanding ping and high-rpm use, however, they are usually noisier than cast.

(9) Factory 1200 ignition module rev limits at 5,200 rpm. More power can be had above that even with smaller 883 valves. The non-adjustable SE module is the low-cost solution for raising rev limit, but that is all it does. Some aftermarket modules offer selectable advance curves and rev limits. Single fire ignition systems offer smoother idle and low-rpm performance but no significant hp gain.

(10) Significant torque boost at lower rpms and moderate hp boost at higher rpms.

(11) Significant torque loss at lower rpm with these cams if +/- 10:1 heads aren't used, moderate loss of low rpm torque with +/- 10:1 heads. High-rpm cams and high-compression heads should be done together.

(12) Other vendors offer bolt-on head solutions. Professional speed shops can modify 883 heads for high-compression and high-rpm use with 1200 size valves. With either bolt-on or modified 883 heads, the difference between 883/1200 and factory 1200 disappears at this stage.

(13) SuperTrapp, Bartels 2-stage, or Thunderheader 2 into 1 exhaust header system. Care must be taken in tuning SuperTrapp to avoid a loss of torque around 2,500 rpm. May be used in Stage .5 up.

(14) SE, S&S Super E, Edelbrock QSII or Mikuni HSR42 carb is slightly more responsive than stock CV carb, but care must be taken not to overthrottle.

(15) Heavier valve springs protect against valve float at high rpm, but increase wear on valvetrain. Not required for occasional use of rpm up to 6,500. Should be used for extended use above 6,000 or rpms higher than 7,500.

(16) Domed pistons provide large squish areas allowing higher combustion pressures and power with less risk of pinging.

(17) The cam in the SE kit is the most radical of those listed here. The intake closing is the latest resulting in the highest compression loss. The lift is the highest, requiring heavier valve springs and valve to piston and valve to valve clearance should be checked carefully.

(18) Larger valves increase flow in proportion to the increase in diameter; however, with more flow area comes reduced velocity, negatively impacting low rpm performance.
Leer van andermans fouten, misschien wordt je niet oud genoeg om ze zelf allemaal te maken.Afbeelding

blaffers

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#36 Bericht door blaffers » 15 okt 2010, 17:19

Conclusie? Motor loopt gewoon beter en zelfs zuiniger na stage 1 tuning?

Eens?


Weet iemand ook wat de vermogenswinst is na stage 1? Ik hoorde een getal van 17%

Felix
2500++
2500++
Berichten: 6716
Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#37 Bericht door Felix » 15 okt 2010, 22:34

17% lijkt me wat veel ,rij zelf ook met stage 1 en motor pakt sneller op loopt soepeler
mijn verbruik is gemiddeld 1 op 20
" R2 "
Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#38 Bericht door charlesb52 » 16 okt 2010, 10:09

17% lijkt me redelijk, alleen een raar getal. Ik zou eerder zeggen:"gemiddeld is 15% haalbaar".... Een 883 had zo'n 45 PK's, en ná de behandeling tussen de 50 en de 55....

Big Will
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1834
Lid geworden op: 13 aug 2008, 16:39

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#39 Bericht door Big Will » 16 okt 2010, 18:29

Ik weet niet hoeveel procent maar het verschil is echt enorm.
Leer van andermans fouten, misschien wordt je niet oud genoeg om ze zelf allemaal te maken.Afbeelding

brede aap
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1780
Lid geworden op: 10 okt 2008, 17:57

Re: Naar Stage 1: Open uitlaat en luchtfilter

#40 Bericht door brede aap » 17 okt 2010, 14:58

Ik rijd een japanner 1200 en de HD een 883. De 883 valt echt niet tegen.

Oud onderwerp?

Gesloten

Terug naar “TECHNIEK > Tuning”