okee ook ik ga mij er even tegenaan bemoeien!
bepaal eerst wat je wilt.
1 - een hoop geluid.
2 - veel vermogen (pk's)in de hoge toeren.
3 - veel vermogen (koppel) in de lage toeren.
4 a - looks verder maakt het niet echt uit..
4b - het moet er wel leuk uit zien, maar 1-2 en/ of 3 vind ik het belangrijkste..
ga je alleen voor 1 dan ben je snel klaar. daar is zat voor te vinden en dan kan je 4-a ook meteen meenemen.
stel je wilt:
-de zgn dragpipes. echte dragpipes zijn gewoon open pijpen van voor tot achter met evt een klein resonantie dempertje erin.
dit doet niet veel voor je sportster behalve dat je een bak herrie produceert. (kan erg mooi zijn
) dragpipes zijn alleen actief in de hoogste toerengebieden en dat gebruik je niet dagelijks. ook zijn de meeste dragpipes uberhoubt niet geschikt voor sportsters. ze moeten behoorlijk lang zijn willen ze werken en zouden dus achter je wiel uit moeten komen..
ook zijn ze meer geschikt voor grotere cilinderinhouden op hoge toeren..
-de supertrapp 2 in 1's zoals aangehaald door jezelf de beste keuze.
ten eerste het is altijd beter voor een motorblok als de cilinders elkaar "zien" dan helpt de ene cilinder de andere met het "leegzuigen van de uitlaatgassen uit het blok".
ook is een supertrapp een gecombineerde vorm van demping, ten eerste zorgt hij ervoor dat de zgn resonantie golven gedempt worden en in de juiste hoeveelheid terug gestuurd worden. (resonantiedemper) deze vorm van demping en tuning is regelbaar door de gebruiker door de "discs" te plaatsen of verwijderen..
ook worden de golven (pulsen) gedempt in een soort van absorptie filter hierdoor word ook het geluid gedempt maar ook worden de thermische golven (pulsen) afgeremd.
ook is de afgelegde weg van cilinder tot demper voor beide cilinders gelijk. iets wat de performance ook ten goede komt.
-de standaard bochten met SE slipons of dergelijke
als je de pijp laat zitten tussen de twee uitlaatpijpen heb je een mooi systeem.
de cilinders "zien" elkaar, en de lengte van de pijpen is ongeveer gelijk.
alleen deze dempers hebben eigenlijk als enige doel om het geluid te ""dempen" de verschillende andere dingen die in een uitlaat komen (zoals besproken bij de supertrapp) de thermische puls, resonantie golven en druk op en afbouw zijn van ondergeschikt belang.
-jakyl and hide.
mooi setje pijpwerk om met een druk op de knop je geluid te dempen, maar ook niet echt een stukkie tunning.
in mijn optiek is het een leuk systeem om wat anders van te maken.. in de lage toeren dicht en in de hele hoge toeren automatisch open (het dragpipe principe)
dusss..
vragen? we zullen ze zo goed mogelijk beantwoorden!