Ombouwen van 883 naar 1200?

Optimalisering en tuning van de motor.
Gesloten
Bericht
Auteur
Ferdinand
100-199
100-199
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 13:00

Ombouwen van 883 naar 1200?

#1 Bericht door Ferdinand » 29 jul 2012, 18:58

Zit er over na te denk om over een poosje me Sportster om te bouwen naar 1200.
Enkel de ene zeg van zal je het wel doen,vanwege problemen erna( slecht lopen na verloop van tijd),of veel olie verbruik.De ander zegt weer je krijgt nooit de 1200 vermogen.Iemand anders zegt weer van waarom ombouwen....verander gewoon je nokkenas en dan heb je tussen de 2000 en 6000 toeren meer vermogen.Op dit moment weet ik het even niet meer en zou graag jullie mening en info willen horen.
Wat er nu op de sportster zit is:
Screamin' eagle 2 uitlaten.
Screamin' eagle luchtfilter.
Bedankt alvast.
Gr.Ferdinand
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 31 jul 2012, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel verduidelijkt.

Bow
2500++
2500++
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 feb 2012, 07:25

Re: Ombouwen

#2 Bericht door Bow » 29 jul 2012, 19:07

Ik vind het persoonlijk ook onzin en zonde van je geld , ik heb een 1200 en een 883 .De 883 is gewoon super snel bi het optrekken en het inhalen, de 1200 rijdt wat rustiger op de snelweg.Maar kan nou niet bedenken waarom zoveel geld uit geven voor ombouwen en je het verschil nauwelijks merkt.Al thans ik niet , als je dan een 1200 wilt , kun je hem beter gewoon kopen.Het geld wat je bij moet leggen zal je ook kwijt zijn bij ombouwen als je dit laat doen.So far my 2 cents

Ferdinand
100-199
100-199
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 13:00

Re: Ombouwen

#3 Bericht door Ferdinand » 30 jul 2012, 21:30

Thanks voor de info Bow x201

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#4 Bericht door charlesb52 » 31 jul 2012, 13:41

Hangt er helemaal van af hoe je 'm wilt gebruiken.
Ik heb de 1200 conversie met 29er pulley en dat rijdt heerlijk; iets minder toeren op de snelweg (100km/u à 3200 toeren), veel koppel tussen 2500 en 4500 toeren én goedkoper dan een originele 1200!
Ik gebruik 'm veel binnendoor én op de snelweg (ben nu met 'm Lleida....) als ik 'm niet voor vakanties zou gebruiken, dan zou ik de oem 27er pulley prefereren.
Wil je meer topvermogen en toeren maken dan natuurlijk ook grotere kleppen monteren!!

RedRider
100-199
100-199
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 mar 2007, 08:04

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#5 Bericht door RedRider » 17 sep 2012, 14:42

Sorry hoor...maar er is een wereld van verschil tussen een 883 en een 1200. En het verschil is meteen te voelen als het conversie goed en met de juiste onderdelen is gedaan.
Misschien is er niet al te veel verschil te voelen tussen de 883 en 1200 van fabriek af...

Ben zelf begonnen met de 883, toen andere uitlaten, A/C, dynojet kit en ontstekings module en had het gevoel al dat ik op een heel ander motor zat. Toen de conversie naar 1200 met SE 497 cams...and I was blown away!

Nu 1250 en zelfs die 50cc extra zijn duidelijk te voelen en horen...

Ik zeg doen...je zal er zeker geen spijt van krijgen.
"Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming... WOW - What a Ride!"- unknown

Gebruikersavatar
chief
2500++
2500++
Berichten: 4303
Lid geworden op: 28 mei 2008, 03:06

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#6 Bericht door chief » 19 sep 2012, 00:58

bij de oudere 883's heb je het voordeel van een andere vertanding van de primair.
een 883->1200 conversie heeft net wat meer "pit" als hij van z'n plek af moet dan een 1200 met verder gelijke tunning.

en voordat iedereen er allemaal parts catalogues en ellende bij gaan halen..
er is maar 1 soort vertanding voor de sporty primair te krijgen in de aftermarket en P&A catalogue.
was/ is een "goed bewaard" fabrieks geheim..
ga maar tellen als je een 883 en 1200 naast elkaar open hebt staan..
scheeld een tandje..
Toxic '87 883 hugger..(early evo) 4 bak
Daddy '79 XL 1000.. (late Ironhead)
*Dutch QCBastard
Toxic Garage Blog

Ferdinand
100-199
100-199
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 13:00

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#7 Bericht door Ferdinand » 19 sep 2012, 21:04

Thanks Redrider en Chief ik zal is kijken.
Bedankt voor de info.

Bow
2500++
2500++
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 feb 2012, 07:25

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#8 Bericht door Bow » 20 sep 2012, 08:45

Wat je ook kan doen is hem inruilen tegen mijn 1200 sport en wat bijbetalen

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#9 Bericht door charlesb52 » 20 sep 2012, 10:10

On topic aub!!!

Bow
2500++
2500++
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 feb 2012, 07:25

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#10 Bericht door Bow » 20 sep 2012, 16:20

Zal ik doen Charles

Ferdinand
100-199
100-199
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 13:00

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#11 Bericht door Ferdinand » 20 sep 2012, 20:13

Bow schreef:Wat je ook kan doen is hem inruilen tegen mijn 1200 sport en wat bijbetalen

Uhhhhh.....dat is ook een mogelijkheid,maarruuu ik heb me sporty net.
Vindt het zonde om hem nu al weer weg te doen,heb eral zoveel aan verspijkerd en ben er nog lang niet mee klaar.
Nee ik hou me anniversary sporty,maar bedankt voor het aanbod Bow x201

pulcista

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#12 Bericht door pulcista » 20 sep 2012, 20:59

Moet om dit soort zaken altijd wel lagguh q117 ! Nederland, zo plat als een dubbeltje en wat wil iedereen... cc´s, hoe meer hoe liever, groot is nog niet groot genoeg x192 . Zwitserland, Frankrijk, Italiè, spanje... landen met bergen en wat voor bergen. Waar rijdt iedereen in die landen op? Motoren van gemiddeld 350cc. Waarom? Ze zijn veel handelbaarder en je bent er veel sneller mee x206 ! Wat is de moraal van het verhaal? x51 x51 x51 Of Nederlanders hebben last van grote mate van overgewicht q128 waarvoor ze die zware motoren nodig hebben of... ze kenne nie rijuh x26 !

Ferdinand
100-199
100-199
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 13:00

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#13 Bericht door Ferdinand » 21 sep 2012, 21:30

pulcista schreef:Moet om dit soort zaken altijd wel lagguh q117 ! Nederland, zo plat als een dubbeltje en wat wil iedereen... cc´s, hoe meer hoe liever, groot is nog niet groot genoeg x192 . Zwitserland, Frankrijk, Italiè, spanje... landen met bergen en wat voor bergen. Waar rijdt iedereen in die landen op? Motoren van gemiddeld 350cc. Waarom? Ze zijn veel handelbaarder en je bent er veel sneller mee x206 ! Wat is de moraal van het verhaal? x51 x51 x51 Of Nederlanders hebben last van grote mate van overgewicht q128 waarvoor ze die zware motoren nodig hebben of... ze kenne nie rijuh x26 !


Tja......ook daar heb je een punt x51 ,maarrruuuu overgewicht heb ik "nog"geen last van q117 .
Thanks voor de info x26 x26 .

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#14 Bericht door charlesb52 » 22 sep 2012, 06:38

Voor een ombouw naar 1200: de motor wordt zelfs líchter, haha!! Er gaat flink wat ijzer weg met het uitboren, kilo's!

Felix
2500++
2500++
Berichten: 6716
Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#15 Bericht door Felix » 22 sep 2012, 21:46

charlesb52 schreef:Voor een ombouw naar 1200: de motor wordt zelfs líchter, haha!! Er gaat flink wat ijzer weg met het uitboren, kilo's!

hahaha nou kilo's x201 zeker wel 40gram q117 dat is dus net zo'n verschil als met een volle of een lege blaas te rijden x201
" R2 "
Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!

johan m
500-599
500-599
Berichten: 528
Lid geworden op: 25 aug 2011, 07:21

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#16 Bericht door johan m » 22 sep 2012, 22:37

pasd schreef:
charlesb52 schreef:Voor een ombouw naar 1200: de motor wordt zelfs líchter, haha!! Er gaat flink wat ijzer weg met het uitboren, kilo's!

hahaha nou kilo's x201 zeker wel 40gram q117 dat is dus net zo'n verschil als met een volle of een lege blaas te rijden x201


Ik ga meestal ook eerst schijten als ik snel met de motor ergens naar toe moet.....

q117
De wethouder

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#17 Bericht door charlesb52 » 23 sep 2012, 07:56

ff Weer ón topic; kijk eens bij het Dijkshoorn artikeltje: w.prostreetholland.com/10a/Artikelen%20ProStreet/Sportster%20met%20power.html
@pasd: de zuigers schelen maar grammen, maar je boort een heleboel gietijzer we, zo'n geschatte dikke 300cc........ Dáár zit gewicht in!

pikko
1-4
1-4
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2013, 17:51

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#18 Bericht door pikko » 14 jan 2013, 10:20

hoi

is maar net hoeveel geld je er in wil steken en wat je zelf kan om arbeids uren bij hd te voorkomen.

gewoon je eigen cilinders laten opboren 125 euro.
setje wiseco piston kit gesmede zuiger met verhoogde compressie 10:1 300 euro inkoop rond 225 euro.
je eigen carburateur groteren sproeiers of een grotere carb zoeken.
cilinderkoppen gebruikt zoeken van een 1200 of beuell die hebben grotere kleppen.
snelle nokkenassen schijnen ook veel te helpen zoek ik zelf ook nog.

groetjes.

Big Will
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1834
Lid geworden op: 13 aug 2008, 16:39

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#19 Bericht door Big Will » 14 jan 2013, 22:56

Van 883 naar 1200 voel je echt wel alleen hangt er een kosten plaatje aan.
Maar afgezien het conversie verhaal valt er al een hoop te winnen met een andere cdi, supertrapp uitlaat en n2 nokassen. Om de 1200 tot zijn recht te laten komen moet je ook de ademhaling verbeteren. (Lees cilinderkoppen)
Leer van andermans fouten, misschien wordt je niet oud genoeg om ze zelf allemaal te maken.Afbeelding

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#20 Bericht door charlesb52 » 14 jan 2013, 23:07

Ik reed zelf het liefste "binnendoor. Lekker vond ik het tiussen 2500 en 4500 toeren. Daarbóven vooral heb je grotere kleppen nodig. De combinatie N2-Wiseco 9.5:1,Screamin'Eagle ontstekingsmodule, aangepate besproeiering, SE luchtfilter en 2in Supertrapp met 16 plaatjes werkte voor mij met een heerlijk soepel lopende motor.

Big Will
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1834
Lid geworden op: 13 aug 2008, 16:39

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#21 Bericht door Big Will » 14 jan 2013, 23:33

Ik lees hier regelmatig adviesen over wiseco zuigers maar heb er zelf niet veel extra's van gemerkt. Ook heb ik KB zuigers gehad zonder echte resultaten behalve dat de zuigers erg korte schorten hebben daardoor makelijker kantelen en meer olie verbruiken.
Leer van andermans fouten, misschien wordt je niet oud genoeg om ze zelf allemaal te maken.Afbeelding

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#22 Bericht door charlesb52 » 15 jan 2013, 08:16

Ze waren gewoon goed, niets extra! De opboorzuigers van QWiseco zijn ongeveer even zwaar/licht als de originele 883, dus geen extra balanceren nodig, wat wél moet bij vervanging door originele HD1200-zuigers.
Bovendien bleef het oliegebruik zéér laag q17 .

Ferdinand
100-199
100-199
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 13:00

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#23 Bericht door Ferdinand » 15 jan 2013, 21:12

Bedankt voor alle info mannen.
Maar heb besloten om de sporty zo te houden,vindt het niet echt slim om hem om te bouwen naar 1200.
Kan dan beter "ooit" en 1200 kopen.......wel een carb.
De vrouw heeft een 1200 en vindt het verschil niet echt groot.....maar dat is mijn gevoel en mening.

marcojolike
50-99
50-99
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:43

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#24 Bericht door marcojolike » 16 jan 2013, 10:47

Zonde !!
Heb mijn 883 , 2 jaar geleden laten opboren tot 1200 CC ( andere nokkenas , koppen laten flowen etc )

Had ik jaren geleden moeten doen wat een verschil

matz
100-199
100-199
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 sep 2012, 07:28

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#25 Bericht door matz » 16 jan 2013, 15:06

Gewoon je eigen plan trekken: zo lang je een beetje op snelheid kan komen en niet het gevoel hebt een slak te zijn op de weg zal t wel meevallen.
Met een beetje tjoening kan een 883tje hardstikke fijn en soepeltjes meekomen x155 ... staan ook wel genoeg opmerkingen over hierzo

(Sportster 883/ 1200 wiseco/ buell m2 gehad: ja het maakt verschil maar t komt allemaal prima op 120 /140 km...en hoeveel harder wil je nou gaan? q19 )
Third time Sportster owner: I guess you can't beat a good ol' receipe!

Big Will
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1834
Lid geworden op: 13 aug 2008, 16:39

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#26 Bericht door Big Will » 17 jan 2013, 17:00

Hi mannen (en dames),
Een 883 is ook geen kinderfiets he! Tja, hoe groter hoe meer geweld maar het gaat er om jij plezier aan je eigen sporty beleeft. Alles wat je meer doet, doe je voor een ander.
Leer van andermans fouten, misschien wordt je niet oud genoeg om ze zelf allemaal te maken.Afbeelding

storzvogel
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 2477
Lid geworden op: 17 aug 2011, 12:34

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#27 Bericht door storzvogel » 17 jan 2013, 20:54

Ferdinand schreef:Bedankt voor alle info mannen.
Maar heb besloten om de sporty zo te houden,vindt het niet echt slim om hem om te bouwen naar 1200.
Kan dan beter "ooit" en 1200 kopen.......wel een carb.
De vrouw heeft een 1200 en vindt het verschil niet echt groot.....maar dat is mijn gevoel en mening.


wacht ff, moeders rijdt op een 1200, en jij op een 883??

'het kan verkeren'
Kruys Water Motorfietsen

Be a man, ride a pan!!

kruis
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 3039
Lid geworden op: 01 sep 2011, 06:17

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#28 Bericht door kruis » 18 jan 2013, 06:03

ik vind het veel geld voor weinig vermogenswinst, ik denk dat jullie de "sport" in de naam iets te serieus nemen.
als je sportief wilt rijden zijn er wel andere, goedkopere en sportievere fietsen op de markt.

ik zou hem zo dus laten, en de 883 zijn wel gewild als 25kw fietsen, als je hem ooit wilt verkopen.

ze zijn makkelijker te knijpen dan een 1200

Ferdinand
100-199
100-199
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 13:00

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#29 Bericht door Ferdinand » 18 jan 2013, 08:52

storzvogel schreef:
Ferdinand schreef:Bedankt voor alle info mannen.
Maar heb besloten om de sporty zo te houden,vindt het niet echt slim om hem om te bouwen naar 1200.
Kan dan beter "ooit" en 1200 kopen.......wel een carb.
De vrouw heeft een 1200 en vindt het verschil niet echt groot.....maar dat is mijn gevoel en mening.


wacht ff, moeders rijdt op een 1200, en jij op een 883??

'het kan verkeren'


Tja...deze 1200 kwam op ons pad en de vrouw vond hem gaaf,dus wie ben ik om te zeggen NEE dat is een 1200,ik heb een 883 dat gaat niet gebeuren.
Nee lekker gaan rijden q117 ,vroeg me enkel af of het zin heeft om een 883 om te bouwen naar 1200 kwa geld en vanwege alle verhalen over olie verbruik of andere zaken.
Mij sporty is totaal niks mis mee rijdt helemaal TOP dus,misschien in de toekomst andere nokkenassen.
Wel leuk dat iedereen een totaal andere mening heeft over het ombouwen x26 .

storzvogel
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 2477
Lid geworden op: 17 aug 2011, 12:34

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#30 Bericht door storzvogel » 18 jan 2013, 09:27

dit zijn wel threads waar je wat aan hebt!
Kruys Water Motorfietsen

Be a man, ride a pan!!

Gebruikersavatar
chief
2500++
2500++
Berichten: 4303
Lid geworden op: 28 mei 2008, 03:06

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#31 Bericht door chief » 18 jan 2013, 10:35

met een goede in en uitaat, en goede tuning van deze twee plus de "HD" rijstijl overboord zetten zit je al erg dicht in de buurt van een stock 1200 qua prestaties.

mijn 883 had alleen goede carb/tuning en uitlaat/tuning. plus een vastzittende rechterpols om wel flink toeren te maken, en de 1200's hadden het nakijken bij sprint en tussen acceleraties. okee.. top van een 1200 ligt hoger dan de mijne, maar verder..

een 883 moet je gewoon op toeren rijden, als een jap en niet als een yank.
Toxic '87 883 hugger..(early evo) 4 bak
Daddy '79 XL 1000.. (late Ironhead)
*Dutch QCBastard
Toxic Garage Blog

storzvogel
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 2477
Lid geworden op: 17 aug 2011, 12:34

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#32 Bericht door storzvogel » 18 jan 2013, 11:11

chief schreef:met een goede in en uitaat, en goede tuning van deze twee plus de "HD" rijstijl overboord zetten zit je al erg dicht in de buurt van een stock 1200 qua prestaties.

mijn 883 had alleen goede carb/tuning en uitlaat/tuning. plus een vastzittende rechterpols om wel flink toeren te maken, en de 1200's hadden het nakijken bij sprint en tussen acceleraties. okee.. top van een 1200 ligt hoger dan de mijne, maar verder..

een 883 moet je gewoon op toeren rijden, als een jap en niet als een yank.


gold ook voor mijn S1!
Kruys Water Motorfietsen

Be a man, ride a pan!!

Adinfinitum
5-9
5-9
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2011, 07:12

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#33 Bericht door Adinfinitum » 14 feb 2013, 19:58


Gebruikersavatar
Patman
1250-1499
1250-1499
Berichten: 1282
Lid geworden op: 07 jun 2012, 18:41

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#34 Bericht door Patman » 14 feb 2013, 20:05

Wat een verschil.

Bow
2500++
2500++
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 feb 2012, 07:25

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#35 Bericht door Bow » 14 feb 2013, 21:34

Ja dat scheelt nog al wat , heb het zelf nooit zo ervaren . Maar als ik dit zie heb ik mij vergist

dennis883
200-349
200-349
Berichten: 259
Lid geworden op: 13 feb 2005, 21:07

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#36 Bericht door dennis883 » 03 mei 2013, 14:37

Mijn 2003 883 Anniversary heeft de originele cilinders en originele sproeiers, met Samson street sweepers en een Küryakin Hypercharger. Loopt als een tiet, verbruikt 1:30 als ik normaal rij, en als bijkomend voordeel is ze de luidste Sportster van Nederland.

m.v.g.,

Dennis883
SUPPORT YOUR LOCAL MC.

Perkele883
50-99
50-99
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 mei 2013, 14:54

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#37 Bericht door Perkele883 » 28 mei 2013, 11:00

Zoals hierboven gemeld: je moet gas durven geven op een 883, en laat schakelen. Met mijn 5-bak laat ik hem tot 100 lopen voor ik naar 3de schakel. Ik weet wel niet of dit mogelijk is als je geen open uitlaat en high flow luchtfilter hebt...

brommermartin
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2013, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#38 Bericht door brommermartin » 12 okt 2013, 17:35

Ik wil ook naar 1200cc , echter weet ik niet welke zuigers nu het beste zijn voor normaal straat gebruik .
Wiseco of KB x51

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#39 Bericht door charlesb52 » 12 okt 2013, 21:17

Heb zelf goede ervaringen, zie Sportzilla1, met de Wiseco's gehad!

scheurneusje
2500++
2500++
Berichten: 3204
Lid geworden op: 27 aug 2008, 18:59

Re: Ombouwen van 883 naar 1200?

#40 Bericht door scheurneusje » 07 dec 2013, 21:20

mij is geadviseerd als ik naar 1200 zou willen een complete set met zuigers etc van s&s te kopen en dan zou ik inclusief 10 werkuren ongeveer 1500 euries kwijt zijn..
hmm is veel geld,dus eerst maar eens andere tandwielen erop...........
brandweervrouw= scheurneusje geworden

Gesloten

Terug naar “TECHNIEK > Tuning”