SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Olie koeler
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1191&t=820501
Pagina 1 van 1

Auteur:  bobberlicious [ 12 mar 2012, 15:18 ]
Berichtonderwerp:  olietemperatuur

Hoi,

wat is de normale olietemperatuur van onze Sportsters bij een zonnige dag van pakweg 25 graden?De mijne heeft dan al vlug meer dan 100°C bij een snelheid van 110-120km/u.Is dit te veel?Moet ik opteren voor een oliekoeler?

Auteur:  storzvogel [ 12 mar 2012, 15:27 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

prima temperatuur

Auteur:  charlesb52 [ 12 mar 2012, 15:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

Vanaf 80 graden Celcius is ie pas op temperatuur en vanaf 120 graden wordt het wat erg warm. Zelf heb ik een oliekoeler mét thermostaat. En die is eigenlik alleen op vakantie nodig (regelmatig Spanje, 35 graden, "stop and go" én bepakt).
Bij normale omstandigheden is een koeler in de BeNeLux q19 niet nodig.
Een XR heeft er standaad een, maar die is natuurlijk behoorlijk belast/getuned!

Auteur:  bobberlicious [ 13 mar 2012, 06:11 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

Waarschijnlijk speelt de soort olie hierbij ook een rol,mineraal,synthetisch...?
Zelf gebruik ik synthetische.

Auteur:  pulcista [ 13 mar 2012, 13:30 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

Geen syntetische olie gebruiken. Ten eerste is ze veel te dun en zul je zeker olieverbruik x23 hebben (wat je niet wilt bij hetgeen ze per liter kost x23 ) en denk dat je pomp ook niet het optimale rendement meer levert q128 en tot slot (nog veel belangerijker) zitten er reinigende additiven in deze olie. Ze gaat er blankin en na een paar kilometer is ze al zwart. Alle eventueel aanwezige aangekoekte oliedeeltjes in hoeken van je carter komen los hetgeen in het ergste geval een vastloper tot gevolg kan hebben x23 . Dit zelfde geldt voor auto's. De Harley motor is een ouderwetse langeslag motor en... daar stop je ouderwetse goedkope olie in q117 .

Auteur:  Yvo [ 13 mar 2012, 19:04 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

HD raadt wel 20W50 aan....
Is dit een gouwe ouwe goedkope olie ???? x51
grtzzz
Yvo

Auteur:  johan m [ 13 mar 2012, 19:11 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

Ik kreeg bij twin service een vijfliter kan 20w60 ouderwetse mineraalolie voor 23 euro, wel even op de verwarming zetten voor je gaat bijvullen, het is nogal dik x201

Auteur:  charlesb52 [ 13 mar 2012, 19:20 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

Hier verschillen de meningen over; synthetisch of mineraal.
Ga je synthetische gebruiken, dan wordt na de eerste paar keer rijden een vernieuwing van de synthetische olie aangeraden!!!

Tegenwoordig wordt de dikte objektief aangegeven, dus 20W50=20W50, syntethisch, mineraal of halfsynthetisch! BelRay en Eurol raden zelfs de synthetische 20W50 aan voor de EVO's.............
http://www.eurol.nl/2-producten/148-eur ... 0w-50.html
Een overzichtelijk verhaal, gecopiëerd van de XJR-Owners:
http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html

Auteur:  chief [ 13 mar 2012, 19:58 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

houd er wel reking mee dat als je overstapt op vol syntheet, je niet meer terug kan naar minerale olie. (zonder spoelen, spoelen en nog meer spoelen)

synthetische olieen zijn ontwikkeld voor moderne motorblokken, veel vermogen, hoge temperaturen zware belstingen etc..
een sportster blok is geen modern blok. dus heeft ook niet de uitgekiende specificaties nodig van syntheet.

voor de oudere evo sportsters (frame mounts) is het geld weggooien, voor ironheads is het blok weggooien..
rubbermounts kunnen beter overweg met synthetische olieen. maar hebben het ook niet nodig.

Auteur:  Marcski [ 13 mar 2012, 20:09 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

charlesb52 schreef:
Hier verschillen de meningen over; synthetisch of mineraal.
Ga je synthetische gebruiken, dan wordt na de eerste paar keer rijden een vernieuwing van de synthetische olie aangeraden!!!

Tegenwoordig wordt de dikte objektief aangegeven, dus 20W50=20W50, syntethisch, mineraal of halfsynthetisch! BelRay en Eurol raden zelfs de synthetische 20W50 aan voor de EVO's.............
http://www.eurol.nl/2-producten/148-eur ... 0w-50.html
Een overzichtelijk verhaal, gecopiëerd van de XJR-Owners:
http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html


eurol raadt ook de minerale versie aan voor een evo, daar heb ik net een kannetje van binnen:
http://www.eurol.nl/2-producten/144-eur ... 0w-50.html

Auteur:  bobberlicious [ 15 mar 2012, 05:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

de meningen zijn dus een beetje verdeeld...mijn mechanieker met 30jaar Harley ervaring raadt mij synthetische olie aan en heeft ze er ook op gedaan.
Alvast bedankt iedereen!!

Auteur:  chief [ 15 mar 2012, 12:40 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

geen probleem, maar onthod dan wel dat er geen minerale olie meer in kan.

Auteur:  performance-industries [ 01 mei 2012, 05:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

chief schreef:
geen probleem, maar onthod dan wel dat er geen minerale olie meer in kan.


D'as een urban lagend ;-)
Waarom zou iemand uberhaupt terug willen naar minerale olie ,terwijl een goede syntheet zoveel beter is ?
Als je motor olie zuipt zoals een koe dat doet met water...dan is een goedkope minerale olie aangeraden..of een revisie ;-)
Een sportster die 120 °C word kan echt wel een oliekoeler gebruiken , synthetische olie kan ook beter tegen deze temperaturen maar dan nog, een iets koeler blok is altijd gezonder .
Een XR heeft een min of meer oliegekoeld blok, niet te vergelijken met een sportster motor...d'as één van de redenen voor die bijgeplaatste oliekoeler .

Auteur:  chief [ 01 mei 2012, 13:32 ]
Berichtonderwerp:  Re: olietemperatuur

echt waar? mooi, kan de yamaha van mij weer gewoon aan de minerale olie!

Auteur:  Yvo [ 31 mei 2012, 19:21 ]
Berichtonderwerp:  Oliekoeler... voordeel of mooie gadget ????

Ik zag in één van de topics de super mooie dubbele koelers die Tjolk plaatste...
'K vroeg me af of dit echt een voordeel is en die buizen de olietemp duidelijk doet dalen of niet, met andere woorden of dit ingebrande kleppen kan voorkomen...

Bij normale snelheid zou de rijwind je cilinders en dus je olie goed moeten koelen...
Bij traag cruisen in de stad of in een supertrage optocht is er geen rijwind en wordt je motor gloeiend heet, de passieve extra koelers krijgen hier echter ook geen extra koelwind... hebben ze dan nog enig nut ????
Moeten ze niet door een ventilator worden gekoeld zoals in een auto om efficient te zijn ????

Wie heeft een olietemp meter en een koeler en heeft dit reeds getest ??? x51

PS: ik dacht dat HD zelfs een waterkoeling van de cilinderkop wil voorzien in de nieuwe tourings, uiteraard mooi weggemoffeld onder de benzinetank..... q6

seagrtzz
Yvo

Auteur:  charlesb52 [ 31 mei 2012, 19:33 ]
Berichtonderwerp:  Re: Oliekoeler... voordeel of mooie gadget ????

Yvo, heb het even samengevoegd!

Auteur:  chief [ 01 jun 2012, 00:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: Oliekoeler... voordeel of mooie gadget ????

in principe heb je geen olie koeler nodig in nederland.
gooi je er toch 1 op je evo dan altijd met thermostaat!! anders komt je olie nooit op bedrijfs temperatuur en sloop je langzaam maar zeker je blok..

custom motorfietsen (zoals die van tjolk en die van mij) hebben niet zo een grote olie tank. en de olietank heeft ook als doel de olie te koelen. dus omdat de olie voorraad minder is en de oliekoeling minder gooien we er een koeler op.
en het staat natuurlijk ook nog eens erg leuk....

Auteur:  niccel [ 16 jun 2013, 06:10 ]
Berichtonderwerp:  Olie koeler

Geachte Dames en Heren ,

Wie heeft hier kennis over .

Je kunt voor de 883 een Premium oil cooler kopen met zijmontage .
Bij mijn weten vergroot dit dus de koeling van de olie.

Nu is mijn vraag , wanneer heeft deze grotere cooler nu echt nut ?

Als het mijn 883 optimaliseerd , zal ik deze dus laten monteren .
Graag jullie kennis hierover .
Greatz Niccel

PS mijn 883 heeft wel al tuning van Vosselman ondergaan .

Auteur:  Bow [ 16 jun 2013, 08:05 ]
Berichtonderwerp:  Re: Olie koeler

Weet jij wat de bedrijfstempratuur is van je olie , kun je die aflezen. Dat wou ik eerst weten voor ik een koeler monteerde

Auteur:  charlesb52 [ 16 jun 2013, 09:03 ]
Berichtonderwerp:  Re: Olie koeler

niccel, ik heb je bericht samengevoegd!
Normaal gesprroken gaat ie door de Vosselman-tuning overigens koeler lopen (rijker afgesteld)!!!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/