SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Pingelen
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1192&t=730300
Pagina 1 van 1

Auteur:  jogham [ 11 apr 2007, 18:15 ]
Berichtonderwerp:  Pingelen

Pingelen of detoneren, de amerikaanse webforums staan er vol mee. Ik weet hoe het onstaat en dat het tot elke prijs voorkomen moet worden. MAAR hoe klinkt dat pingelen nu precies? Oftewel hoe weet je dat je last van pingelen hebt. Klinkt het echt als een "PING"? Wie kan iets zinnigs hierover zeggen, of misschien nog beter een .wav of mp3 tje uploaden met pingelgeluiden.

Jogham

Auteur:  Big Richard [ 11 apr 2007, 18:30 ]
Berichtonderwerp: 

Pingelen klinkt alsof de kleppen rammellen. Kan geen mp3-tje ervan maken, maar het klinkt als pingel pingel pingel pingel pingel....

Auteur:  Dr.(love) richard [ 11 apr 2007, 18:43 ]
Berichtonderwerp: 

pingelen heb je als er teveel speling hebt bij de tuimelaars en klepstelen,waar ze mekaar raken zeg maar !
ze slaan iedere keer tegen elkaar aan, met teveel opening ertussen en dat is het pingelen wat je hoort !!

of ik moet niet goed opgelet hebben tijdens de les op de LTS Autotechniek
:wink:

Auteur:  Rob43 [ 11 apr 2007, 19:20 ]
Berichtonderwerp: 

Nou volgens mij klopt je verhaal niet helemaal Dr. Richard
pingelen is inderdaad detoneren maar dan te vroeg, dit kan gebeuren
als je ontsteking te vroeg staat, bij lage toeren hoor je het goed,
en is niet zo schadelijk, maar bij hoge toeren hoor je het niet
en is het errrg schadelijk voor je motor.
Bij een (redelijk) standaard blok zal er weinig fout gaan want alles staat
omschreven en is eenvoudig af te stellen.
Ga je je motorblok ingrijpend veranderen : andere inhoud andere
(hogere) compressie., andere carburatie, andere koppen enz
dan moet je een beetje gaan gogelen met ontstekings tijdstip cq
vervroegings kromme , en sproeiers om een goed lopende motor
te krijgen die niet voortijdig kapot gaat........ :D

Grtz, Rob43

Auteur:  charlesb52 [ 11 apr 2007, 19:22 ]
Berichtonderwerp:  pingelen

Nou, eigenlijk voorontsteking. Het mengsel ontsteekt te vroeg; zeer slecht voor lagers, smallend, zuigers etc en de portemonnaie! Klingt als een stel bekkens bij optrekken onder last.
Had mn vorige motor ( anno, 1980 Triumph Bonneville )veel last van toen ik m kocht; hoge compressiezuigers en te arm mengsel!

Auteur:  Big Richard [ 11 apr 2007, 20:01 ]
Berichtonderwerp: 

Pingelen kan ook veroorzaakt worden - heb ik gehoord - door benzine van een slechte kwaliteit of te laag octaan gehalte.

Auteur:  Rick191183 [ 11 apr 2007, 21:02 ]
Berichtonderwerp: 

Hehe, een aantal mensen zit op het goede spoor.

Toevallig vorige week een hoofdstuk aan gewijd op de HTS.

Wat is pingelen: het ontbranden van het mengsel voordat de vonk van de bougie is geweest.

De oorzaak is hoge compressie in combinatie met een te laag octaangehalte. Het octaan is om pingelen tegen te gaan.

Simpel gezegd:
Bij een bepaalde temperatuur kan het mengsel vanzelf ontbranden. Dat is nogal wiedus natuurlijk. Als je het mengsel in een kamer brengt van 6000 C dan ontbrand het direct, zonder vonk erbij te houden. Maar dit vlampunt komt lager te liggen als het mengsel wordt samengedrukt. Bij een hoge compressie ligt dat vlampunt zo laag, dat de ontbranding al plaatsvindt voor de vonk komt. Bij een hogere compressie ontstaat er ook meer warmte omdat er meer energie vrijkomt. In het verlengde hiervan het onderstaande citaat.

"We moeten voorkomen dat de motor in een zeer korte tijd te veel brandstof verbrandt. De per tijdseenheid vrijkomende verbrandingswarmte is dan zo groot dat er hoogfrequente drukgolven met grote amplituden en hoge temperaturen ontstaan die de motoronderdelen kunnen beschadigen. Tevens daalt het effectief rendement en neemt het effectief vermogen af. Dit verschijnsel noemen we pingelen, kloppen of detonatie. De invloed van de brandstof is groot. Het octaangetal bepaalt de klopvastheid."

Het is bekend dat de benzine in de US of A van mindere kwaliteit is en dat er octaangehalten zijn van in de 80 en dat men daarom meer last heeft van pingelen.

Zo, hopelijk weer wat mensen geholpen.

Groeten, Rick

Auteur:  Reentje [ 12 apr 2007, 10:11 ]
Berichtonderwerp: 

bedankt Rick, ik snap het nu tenminste :wink:
Grappig want ik zit ook wel eens op een site voor auto's (problemcar) en daar wordt vaak meteen geroepen: waar heb je getankt?? Nu snap ik ook waarom hahahaha

groet
Rény

Auteur:  Dr.(love) richard [ 12 apr 2007, 14:48 ]
Berichtonderwerp: 

rob je hebt gelijk !!
ik heb weer's niet op gelet tijdens de les , denk ik ?
:wink:

Auteur:  jogham [ 12 apr 2007, 15:33 ]
Berichtonderwerp: 

Ok Rick en anderen bedankt voor jullie bijdragen. Maar hoe weet ik nou dat er bij mijn moter sprake is van pingelen of niet. Waar let ik dan op:
geluid, bougies, trilling (of kloppen?)

Jogham

Auteur:  charlesb52 [ 12 apr 2007, 16:16 ]
Berichtonderwerp:  hoe

Rijden: je trekt onder last op en in plaats van snel vooruit te komen zoals normaal, maakt ie alleen een geluid alsof je op bekkens slaat!
Uiterlijk: Bougies knalwit of erger: sommige onderdelen zo warm geweest dat ze verbrand zijn :cry: , of kapotte krukas(lagers).
Toen ik bij mn Triumph de naalden één groefje hoger hing was het, vanwege het rijkere middengebiedmengsel voorbij!
Niet te snel druk maken, de Sporties zijn van de fabriek al erg arm afgesteld, en pingelen niet!
Let wel op als je een open uitlaat en/of open luchtfilter monteert; het mengsel waordt dan armesr mét pingelgevaar.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/