SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Accu's en druppelladers
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1192&t=820304
Pagina 1 van 1

Auteur:  Big Will [ 07 apr 2013, 22:13 ]
Berichtonderwerp:  Accu's en druppelladers

Ik hoor de laatste tijd weer veel over accu's en het opladen ervan.

Moderne accu's zijn van het gesloten type of gel accu's.
Met een alarm systeem loopt er iedere dag ongeveer 1% uit je accu.
Als er 1/3 uit je accu weg gelekt is kun je al start problemen krijgen.
Dit betekend dat je 1x per maand de acculader moet aansluiten als je niet rijdt.

Gemiddeld kun je een accu 150 x volledig opladen.
Als je 33% bijvult kun je dat dus 450 x doen.
De ouderwetse loodaccu kan er niet tegen om een hele winter aan de lader te staan.
De kans is groot dat je na een winter druppelen aan een nieuwe accu toe bent.
Waarom zou je de accu een hele winter aan de acculader zetten als je weet dat een accu maar een beperkt aantal keren op te laden is?

Verder komt er warmte vrij bij het opladen.
Als je een loodaccu de hele winter aan de lader zet verdamp het water in de accu.
Je moet dit dus regelmatig bijvullen. Als je niet bijvult verliest het deel wat droog staat aan groot deel van zijn laadvermogen.

Wie vult mij aan?
x51

Auteur:  Bart5 [ 08 apr 2013, 20:06 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

zoek maar even bij google op optimate, geweldig ding

Auteur:  Big Will [ 08 apr 2013, 20:45 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Bart5 schreef:
zoek maar even bij google op optimate, geweldig ding

Klopt! Laad met verschillende fase en verschillende voltages.

Auteur:  Rbbie [ 10 apr 2013, 22:00 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Mijnes staat ook op een optimate 4 dan zit je toch niet met dat probleem met water bijvullen?

Auteur:  Big Will [ 11 apr 2013, 07:06 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Rbbie schreef:
Mijnes staat ook op een optimate 4 dan zit je toch niet met dat probleem met water bijvullen?

Wat voor accu? De huidige laders zijn voor de moderne gesloten gel accu's en niet voor lood accu's. Bij het opladen komt warmte vrij dus verdampt je water in een lood accu.

Wie heeft zijn/ haar accu ook kapot na een winter op de lader? x23

Auteur:  RoelVP [ 11 apr 2013, 07:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Ik heb een gesloten accu en zet hem tijdens de winter aan de druppellader.
Maar ik haal wel geregeld de lader er af en laat de batterij gewoon voor een week zitten en hang hem er dan terug aan.
Een batterij af en toe deels ontladen is beter dan ze continu op haar maximum te houden.
De meeste druppelladers doen dit al automatisch.

Wat ik in de winter ook doe is om de 2 à 3 weken, als ik weet dat de batterij goed vol is door de lader, de lader afkoppelen, contactslot even opzetten, tijdje wachten (dan warmt de batterij een beetje op door de stroom nodig voor de lichten), en dan starten en laten lopen in zijn ralenti voor minstens 5 minuten.
Uw batterij wordt dan "gebruikt", wat goed is, en uw motor draait rond, wat zorgt voor oliecirculatie.
Een batterij kan je namelijk snel vervangen, maar als al de olie na weken of maanden helemaal naar beneden gevloeid is, brengt dit mogelijks veel grotere schade toe.
Niet in de mate dat je blok onmiddelijk vastloopt, maar naar de toekomst gericht zou het misschien sneller een revisie nodig hebben.
Maar dat is een andere discussie.

Auteur:  Big Will [ 22 apr 2013, 09:01 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

De accu loopt gemiddeld met 1% per dag leeg dus je hoeft niet actief te ontladen.
Als je de motor start ontlaad je niet maar laad je juist op. q117

Als de olie na weken al onder in je blok zit zou ik eerst mijn oliepomp eens nakijken voordat je echte problemen krijgt. Welke schade loop je op als er teveel olie in je onder blok hebt en hoe reviseer je dat? x51

Auteur:  Yvo [ 22 apr 2013, 20:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

RoelVP schreef:
Ik heb een gesloten accu en zet hem tijdens de winter aan de druppellader.
Maar ik haal wel geregeld de lader er af en laat de batterij gewoon voor een week zitten en hang hem er dan terug aan.
Een batterij af en toe deels ontladen is beter dan ze continu op haar maximum te houden.
De meeste druppelladers doen dit al automatisch.

Wat ik in de winter ook doe is om de 2 à 3 weken, als ik weet dat de batterij goed vol is door de lader, de lader afkoppelen, contactslot even opzetten, tijdje wachten (dan warmt de batterij een beetje op door de stroom nodig voor de lichten), en dan starten en laten lopen in zijn ralenti voor minstens 5 minuten.
Uw batterij wordt dan "gebruikt", wat goed is, en uw motor draait rond, wat zorgt voor oliecirculatie.
Een batterij kan je namelijk snel vervangen, maar als al de olie na weken of maanden helemaal naar beneden gevloeid is, brengt dit mogelijks veel grotere schade toe.
Niet in de mate dat je blok onmiddelijk vastloopt, maar naar de toekomst gericht zou het misschien sneller een revisie nodig hebben.
Maar dat is een andere discussie.


Een motor om de paar weken even laten lopen op ralenti lijkt wellicht voor je batterij en misschien voor je oliecirculatie een mogelijke optie....
Minstens evenveel tegenstanders vinden dat dit de motor onvoldoende opwarmt, en dus zorgt voor inwendige waterdampvorming met sterke kans op corrosie als gevolg.
Vooral in de winter wordt olie op ralenti onvoldoende opgewarmd en circuleert onvoldoende om alle delen voldoende te smeren...
Vandaar dat het wordt afgeraden een motor stationair te laten warm draaien (zoals vroeger werd gedaan/aangeraden), maar wel onmiddellijk "rustig" weg te rijden.
Wie zal het zeggen ? x192
grtzzz
Yvo

Auteur:  brede aap [ 11 mei 2013, 09:35 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Het zijn inderdaad tegenstellingen. De motor 6 maanden niet laten lopen, dan kan er veel dichtkoeken. Maar er is ook niemand die met 3cm sneeuw eens lekker gaat rijden. En dan alleen een paar telen stationair laten lopen veroorzaakt veel condens wat in de olie gaat zitten en niet uit de motor kan verdampen.
Niet starten kan voor dichtkoeking gaan zorgen bij carbs en injectoren...
Maar, een motor van mij staat defect stil vanwege netjes onderhoud in de winter, maar niet gestart. Had ik m nu maar gestart.. dat beetje condens overleven we wel..Dus alleen de accu gedaan en de rest koekte dicht. Helaas.
Een andere motorfiets die ik ooit had kon altijd buitenstaan, liep geen seconde in de winter, de accu ging 1x in de maand een dag op de kleine lader met van die dunne flutdraadjes. Dat ding liep altijd na de winter met 1 druk op de knop.
De ene motor en de andere accu.. het gedraagt zich allemaal anders.

Optimate 4 bij een alarm, eens in de twee weken zeker even een dag er aanhangen en soms 1,5 dag.

Loodaccu's... kan je die niet alleen nog in een museum kopen? Tijdens het opladen Moet je de dopjes losjes op hun schroefdraad leggen. En natuurlijk het demi water bijhouden.

Auteur:  brede aap [ 11 mei 2013, 09:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Big Will schreef:
Ik hoor de laatste tijd weer veel over accu's en het opladen ervan.

Moderne accu's zijn van het gesloten type of gel accu's.
Met een alarm systeem loopt er iedere dag ongeveer 1% uit je accu.
Als er 1/3 uit je accu weg gelekt is kun je al start problemen krijgen.
Dit betekend dat je 1x per maand de acculader moet aansluiten als je niet rijdt.

x51


Ga er maar van uit dat bij 1 maand wachten de lader het al moeilijk krijgt. IK was ook zo optimistisch in het begin maar 1x in de maand is echt te weinig.

Auteur:  Big Will [ 11 mei 2013, 14:03 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Ik mijn kennisenkring is 1x per maand voldoende gebleken.
M.u.v. de toch al verrotte accu's van afgelopen zomer.

Auteur:  Niels Roumen [ 07 dec 2014, 20:17 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Vandaag de optimate 4 dual aangesloten voor de eerste keer. Motor staat al ca anderhalve maand stil. Alleen groene led linksboven (power om) brandt. Rest niet. Weet niet of dit normaal is. Verkeerde programma of iets defect? Bij het op contact draaien brandde de lamp feller, dus leeg zal de accu niet zijn... Iemand ervaring?

Auteur:  brede aap [ 07 dec 2014, 21:51 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Goed de handleiding doorlezen, daar staan alle codes in.

Auteur:  brede aap [ 07 dec 2014, 21:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Overigens heb ik de optimate 4.
Als ik m aansluit staat de linker groene lamp aan, en even branden er laadstroomlampjes (soort buikspiervorm strip lampjes van onder naar boven). Na dat proces gaat hij in de denkfase/controleerfase door rechts te knipperen (rood geel of groen, of groengeel enz..). Daarna geeft hij testresultaat met een stabiel lampje. rood slecht, geel matig, groen goed. Of geelgroen voor twijfel enzovoorts.

Auteur:  Niels Roumen [ 08 dec 2014, 06:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Thanks. Dat heb ik dus al allemaal bekeken. Bij mij brandde alleen het groene lampje linksboven en geen buikspierschema. Weet alleen niet of hij op standaard instelling moet staan of op can-bus. Ga vandaag de andere instelling proberen. Als dat niet lukt check ik de zekering van de lader.

Auteur:  johan m [ 08 dec 2014, 11:48 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Ik heb eenmaal een motoraccu een winter aan een druppellader gehangen..... Die was dus kapot na een winter.

Zowel de sportster als de andere motoren die ik heb gehad hebben bij mij nooit meer aan een druppellader gehangen, doen het altijd, ook na de winterstop. (De sportster in een onverwarmde schuur, de rest onder een motorhoes buiten)

Ieder moet doen wat hij zelf wil, maar ik vind het zonde van mijn geld om een dure lader te kopen.

Auteur:  Bow [ 08 dec 2014, 15:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Ik heb de accu er gewoon uit gehaald en die staat onder het bed , voor ik hem er in zet check ik ff of ie vol zit en anders laat ik hem ff op voor ik hem monteer . Ga toch niet een hele winter een batterij van stroom voorzien die niet wordt gebruikt . Nou heb ik wel een agm accu en geen ouderwetste lood/zuur accu

Auteur:  rene53catalina [ 08 dec 2014, 16:39 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

ik doe ook niet echt aan druppelladers , heb hem er nu eventjes aan maar straks gaat hij er weer een paar maanden af , de autoaccu`s doe ik niets aan , alleen i keer in de winter even aan de normale lader
op het laatst weet je het gewoon niet meer , de ene zegt dit en de andere zegt dat

Auteur:  brede aap [ 08 dec 2014, 18:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Je kan er vanuit gaan dat een accu het gezondst is als je er dagelijks mee rijd. Of bijvoorbeeld tweewekelijks.
Eigenlijk alles wat je daar vanaf wijkt, kan afbouwend zijn voor een accu (resultaten kunnen varieren afhankelijk van de capaciteit en bouwwijze en formaat van de accu en van de type chemie die er in is gebruikt).
De accus worden steeds beter en er bestaan accus met een geheugen voor apparaten, en batterijen met geheugen. Deze houden lange tijden een lading aan.
Voordat ik een druppelader had heb ik maandelijks de accu opgeladen, voor jaren. Ze gingen toch achteruit, al was de lading net voldoende om het seizoen weer te beginnen.
Sinds dat ik 8 jaar geleden een druppelader kocht van Optimate en deze gewoon elke 2 weken zijn proces een 1,5 dag laat doen, pak ik altijd fris de motor.
Ook omdat er een alarmsysteem op zit kan het geen maand duren voordat de accu weer geladen word, en uit de motor halen is ook geen optie.
Als je de accu er wel uit hebt, zijn er geen stille verbruikers en zal de accu langer zijn spanning houden dan een accu die een alarmsysteem actief houd.

Wat ook scheelt is of je een lichte of zwaar motorblok aan moet zwengelen na de winterstop. Een zwakke accu zal sneller uitgeput zijn bij een zwaar blok / grote compressie (en rechtevenredige krachtige startmotor).

Maar waarom de gok nemen en lui zijn om de accu niet te druppelladen.
Een lege accu snel opladen na een aantal maanden kan schade toebrengen aan de accu, waardoor deze juist een kortere levensduur heeft. Druppelladen is veel vriendelijker en de accu blijft in conditie.
In theorie gaan accus achteruit bij elke keer dat ze aan de spanning worden gezet om te laden. Maar een voertuigaccu gaat bij dagelijks gebruik al jaren mee. Dus waarom niet de drippellader er regelmatig op zetten.

De grote oplader op een lege accu zetten na een aantal maanden, dan heb je veel meer kans dat je de accu weg kan gooien. Zo dom was ik zelf ooit. Een accu houd niet van een winterslaap en een plotselinge krachtige ontwaking. Hij kan tussentijds zoveel "honger" gehad hebben dat reanimatie geen zin meer heeft.

Er zijn steeds betere accus, maar regelmatig opladen is gewoon beter dan de accu maar te laten staan in de hoop dat het goed gaat.
Het is als een sporter, regelmatig de conditie bijhouden in de winter om in het voorjaar weer de weg op te gaan.
Op de bank hangen en in het voorjaar ineens hard gaan lopen, valt je zwaar.

Dit is mijn praktijkervaring.

Auteur:  Niels Roumen [ 08 dec 2014, 19:27 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

Bedankt allemaal voor de tips/ervaringen enz. Vandaag er weer even naar gekeken (en natuurlijk aan gerommeld), ander programma deed net zo weinig. Toen mijn tweede ingeving getest en ja hoor, de zekering van de kabel die naar de +pool gaat (15A) is doorgebrand. Vervangen en hij deed al meteen meer! Maar nu zit ik me dus af te vragen hoe het kan dat die zekering is doorgebrand... x51

Auteur:  Jep [ 08 dec 2014, 19:28 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

kortsluiting gemaakt tijdens loskoppelen wellicht.

Auteur:  rene53catalina [ 08 dec 2014, 19:29 ]
Berichtonderwerp:  Re: Accu's en druppelladers

als mijn accu`s na een paar maanden stilstaan helemaal leeg zijn dan zijn ze zo wie zo niet goed meer , die van mijn pontiac heeft ook wel eens de hele winter gewoon in de auto gestaan en in het voorjaar gewoon starten en lopen

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/