SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Het 'supertunen' van een CY50 (....je dit ipv een DAX)
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1196&t=821236
Pagina 1 van 1

Auteur:  storzvogel [ 01 jul 2014, 19:06 ]
Berichtonderwerp:  Het 'supertunen' van een CY50 (....je dit ipv een DAX)

DAX verkocht en iets anders in DLD aangeschaft...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was dus echt al weet ik hoe lang op zoek naar een CY50, en eindelijk eentje gevonden, tja de dax moest wijken, maar dat was het waard!! Het is een Honda CY50 uit 1978 met 1465 km op de teller, helemaal compleet:Boekjes, Rekeningen, reserve sleutels etc. Gekocht van een ouwe duister van 80 + die het ding in '78 nieuw kocht....

Heb al heel wat honda 4takten gehad, maar nog nooit een staande 50'er...

topding!!

Auteur:  Patman [ 01 jul 2014, 19:17 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Gaaf!

Auteur:  storzvogel [ 01 jul 2014, 19:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

en gewoon echt 45 km/u x23

Auteur:  Patman [ 01 jul 2014, 20:00 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Dat is dan minder gaaf...

Auteur:  Bow [ 01 jul 2014, 21:07 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Leuk spul voor op de camping , kan zo achter in de Focus

Auteur:  Felix [ 01 jul 2014, 21:28 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

leuk ding q117

Auteur:  Jep [ 02 jul 2014, 06:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Cewl,originele banden ?

Auteur:  kruis [ 02 jul 2014, 07:48 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

3 persoons, of nie ?

q117

Auteur:  storzvogel [ 05 jul 2014, 08:15 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

haha, het is echt een topding, kats origineel! Heb het verschrikkelijk druk op mijn werk (einde van het jaar) maar heb hem gisteren even in de dusty gezet en gewassen, echt alles is in topstaat. ik heb al heel wat honda 4taktjes gehad maar nog nooit een staande cilinder, het is net een XR/XL.

Ik rij dus met het ding naar mijn werk, rugzakje, ipodje aan! En er gaat 6 ltr in het tankje en het rijdt echt heul zuinig, maar pak gewoon het fietspad, levensgevaarlijk! wel grappig hoe al die motorrijders je denigreren als je op zo'n ding zit, moet er wel om lachen, vooral die HD rijders!!

Auteur:  Patman [ 05 jul 2014, 08:26 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Dat denigreren snap ik effe niet, je ziet het verschil tussen een brommert en een motort toch wel??

Ik vind em wel gaaf, had ik al gezegd geloof ik x26

Auteur:  tjolkman [ 05 jul 2014, 09:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

In Antwerpen rijden er nog zat rond zag ik van de week.

Auteur:  storzvogel [ 05 jul 2014, 17:34 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Patman schreef:
Dat denigreren snap ik effe niet, je ziet het verschil tussen een brommert en een motort toch wel??

Ik vind em wel gaaf, had ik al gezegd geloof ik x26


Ha Patman!!! Jij hebt smaak!!

hahaha, komisch hé, zo'n gozer op een HD weet natuurlijk ook niet dat rare gozer op die Honda de schuur met american iron vol heeft staan...


hahahaha, ik heb er lol van!!

Auteur:  Patman [ 05 jul 2014, 18:43 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

x26 cheers

Auteur:  Bow [ 05 jul 2014, 19:13 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Als of je iemand moet beoordelen op wat voor motor die rijd , dat zou echt Super stom zijn. Een ieder rijdt wat ie mooi vind en kan betalen. Maar dat is logisch

Auteur:  storzvogel [ 05 jul 2014, 19:28 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

idd!

Auteur:  nimjaefighter [ 08 jul 2014, 11:16 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

x26 gaaf ding

Auteur:  Jep [ 08 jul 2014, 14:29 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

q6
Afbeelding

Heb deze jaren als werkfiets gebruikt (Dordrecht-Rotterdam),ghehehe idem qua reacties,tis wel een brommertje ,lekker boeien,maar met big smile overal voorbij,scholierende fietsers zijn onervaren/levensgevaarlijk.

Auteur:  storzvogel [ 08 jul 2014, 15:12 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

die zoomer is leuk, ook 4takt

ik ben nog altijd op zoek naar de MOTRA: 1650 van gebouwd en af en toe zie je ze voorbij komen:

Afbeelding

3 speed, hoog en lage gering!

Auteur:  Jep [ 09 jul 2014, 19:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Afbeelding

Maat van me heeft er 1 gerestaureerd,hoop roest/werk etc,resultaat was mooi,heeft daarna nog 2 motocompo.s gedaan,handig voor in de kofferbak q6

Ik heb zelf nog een Yamaha 4 takt 3v voor de dagelijkse dingen(past een hoop onder het zadel 32 L) in Dordt,nog niet helemaal klaar maar geen haast mee q11
Afbeelding

Auteur:  rene53catalina [ 20 aug 2014, 14:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

zeg , als je zoveel van die dingen hebt gehad , heb je dan ook nog onderdelen liggen?

Auteur:  storzvogel [ 20 aug 2014, 18:26 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

Ik heb wel wat onderdelen liggen, zoek je wat bijzonders?

Ik heb deze week er een XR100 blokje ingehangen, het ging echt niet van zijn plek met die 50cc ik heb hem meegehad op vakantie en werd in de gorges ingehaald door wielrenners.... berg op!... Ik heb nu een 12v Cdi installatie, een 5 bak en 100cc :p

loopt als de brandweer!

Auteur:  rene53catalina [ 20 aug 2014, 19:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

nou , ik zoek eigenlijk zo`n stuur in 2 delen met zo`n aparte beugel waar ze in zitten

Auteur:  storzvogel [ 20 aug 2014, 19:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

yep maar die kan je gewoon nieuw kopen, origineel en imitatie

Auteur:  storzvogel [ 20 aug 2014, 19:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

zo'n inklapbaar DAX stuur, twee stuurhelften en een alu blok?

Auteur:  rene53catalina [ 20 aug 2014, 20:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

ja , inderdaad , ik had ze al wel gevonden maar ja , ik ben hollander en ik dacht : misschien heeft iemand nog wel ergens wat in een hoek liggen .
je weet het nooit q117

Auteur:  storzvogel [ 20 aug 2014, 21:58 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

kost nieuw € 25,-- imitatie!

Auteur:  rene53catalina [ 21 aug 2014, 07:53 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

ik heb ze eigenlijk alleen maar voor 60 zien staan of zo , en dat is dan nog zonder alu blok , zag er wel een staan die je in normale stuurklemmen kunt zetten maar die wil ik niet q117

Auteur:  storzvogel [ 21 aug 2014, 08:32 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

in apeldoorn zit een gozer met die handel

www.zhenhuabikes.nl/

Auteur:  rene53catalina [ 21 aug 2014, 09:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

ok ,thanks ik zal er een mailtje heen doen als ik het zover heb

Auteur:  Jep [ 21 aug 2014, 11:53 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

En anders Ad van Funmotors (Mijzijde 155 ,Kamerik) ff bellen,heeft een hoop staan/liggen.

Auteur:  rene53catalina [ 21 aug 2014, 12:27 ]
Berichtonderwerp:  Re: tja, en dan koop je dit ipv een DAX

thanks

Auteur:  storzvogel [ 24 aug 2014, 09:51 ]
Berichtonderwerp:  Re: Het 'superdunne van een CY50 (....je dit ipv een DAX)

Goed, na een vakantie de CY mee te hebben gehad en er de Gorges d'Ardeche er mee met 45 km/u te hebben gereden waren Jun en ik het wel een beetje zat!! Ik bedoel maar: We werden door wielrenners ingehaald.....berg op, en dat kan natuurlijk niet!!

Afbeelding

Afbeelding

Op zich best grappig zo'n rit die ik al talloze keren met de HD heb gereden nu met een brommer te doen, 125 km in de bloedhitte. Junior heeft gereden, ik achter op en genieten (ventje rijdt goed btw). Bizar hoe je door die HD rijders met de nek wordt aangekeken met zo'n Honda terwijl je zelf al 25 jaar HD rijdt en thuis twee Harley's heb staan q20q x26 .

Er moest wat drastisch worden ondernomen, het ding moest minstens de 70 halen met twee personen! Met de liggende 4takt blokjes is dat geen probleem, maar de staande, dat is een ander verhaal. Je zit met de CB en CY blokken met de zeer korte slag. wil je daar wat uithalen dan moet je naar een 80 cc, een 70 cc kop en een grote carb met spruitstuk. Daarnaast moet je de uitlaat opereren. daar loopt een spaghetti in van heb ik jou daar!

Aangezien we bij Kruyswater een vakantiesluiting hadden hebben we een dagje uitlaat lassen ingelast bij KWM. Na een dag zwoegen was de uitlaat ontgrenst en dat leverde wel 5 echte kilometers extra op...... Zelfs Mario vond het ding 'lui' er moesten drastische maatregelen genomen worden en na wat bellen kwam ik op een lijstje van onderdelen..... De gehele operatie zou zo'n € 900,-- gaan kosten: Alleen aan onderdelen!!!

Dat ging hem niet worden, dan maar op zoek naar een ander blok. Kruis en ik meende ons te herinneren dat er zoiets bestond als een XL75/ en XR80, die blokken hadden een lange slag en wat meer vermogen. Het eerste XR75 blok (ja idd eerste) vond ik in de buurt van Veenendaal, voor het luttele bedrag van 100 piek, maar ja goedkoop is duurkoop want het enige dat nog goed was was de bak.... (XRs hebben een 5 (!) bak :) ) De rest was ruk, big end er uit, cilinder slecht, kop verziekt.... geen houden aan, revisiekosten een kleine 1000 euries....

Dus wij weer op zoek naar een andere donor en na een mailbom te hebben verstuurd naar alle Honda MotorCross zaken kreeg ik uit Zwolle een mailtje dat er een XR100 op mij lag te wachten.... Een komplete crosser voor €400,-- Jun en ik zijn meteen in de wagen gesprongen en hebben het ding opgehaald. Diezelfde avond lepelde we het CY50 blok er uit en het XR100 blok er in....

Hoewel het eea hoger is paste het perfect, nu moesten we op zoek naar een ontsteking want de XR heeft wellicht Cdi maar geen lichtspoel... Na wat googelen kwamen we er achter dat je 'gewoon' een Cdi kon monteren van een of andere scooter (Peugeot, Vision etc.) kosten: € 40,- incl. vliegwiel!! Dat is ander koek dan die Honda er voor rekent!!! (€ 325,-), de ontsteking vonden we op een sloop, en na wat gepruts met de electra (moesten van 6 naar 12v) zat ook deze op zijn plaats, De XR100 carb, een 22mm Keihin was qua formaat te groot, paste niet gewoon te weinig ruimte, in Zwolle kochten we een 20mm carb! qua spruitstuk hebben we een probleem, geen enkel spruitstuk, behalve de originele CY50 paste, uit armoede hebben we die maar gemonteerd qua inlaat natuurlijk drama, maar het is even niet anders! Het was echt trappen lopen, na nog wat frutselen met de inlaat (power luchtfilter) was het raak, dat ding ging echt als de brandweer! Snel nog even de tandwiel verhoudingen aangepast, 15 voor en van 45 naar 34 tands achter...

Tja en dat XR geweld vond de uitlaat niet grappig, deze scheurde na 30 km al bij de flens, dus snel naar KWM waar Mario een mooie ring draaide als flens extra sterk voor net die extra km's :p

Wat nu... mission accomplished zou je denken. We hebben nu een 100cc 'brommer' met een gruwelijk koppel (wheelies in zijn 3) Als eerste moeten we nu een ander spruitstuk bouwen, ik heb een bedrijf gevraagd om een paar setjes flenzen te waterjetten en dan gaan we daar maar mee aan de slag. Dat moet hem in het lage en hoge gebied net wat meer geven, het is nu ademen door een rietje, en door een tuinslag is nu eenmaal makkelijker...

Vervolgens hebben we nu het politie probleem... Ik denk dat ik hem maar omkeer naar een motor, want dit is wel heul spannend. gisteren reed ik met 85 leen politiewagen tegemoet en dan komen die puber 'ik doe iets fout' gevoelens wel snel boven!! Het omkeren wordt niet gemakkelijk want een XR100 heeft geen neutral switch, ik kan hem er wel inzetten, maar dan moet ik het blok splitsen en daar heb ik geen zin in...

Tja, en dan hebben we de XR nog, die ligt geheel uit elkaar en bij Kruis te wachten op een poedercoat behandeling, we hebben nog een goed 50 cc blokje liggen en met de juiste tandwiel verhouding en een andere nokkenas moet die best van zijn plek komen. Dat ding wordt dus weer helemaal nieuw!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk moet hij zo worden:

Afbeelding

Junior is er in ieder geval druk mee, en dat hebben wij veel liever dan dat ze de gehele dag op die kut sociale media zitten.

Auteur:  Patman [ 24 aug 2014, 10:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: Het 'supertunen' van een CY50 (....je dit ipv een DAX)

Goed bezig!

Auteur:  nimjaefighter [ 25 aug 2014, 21:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: Het 'supertunen' van een CY50 (....je dit ipv een DAX)

gaaf man,

leuk ook dat de kleine er zo enthousiast over is.
100 plus op een brommert halen blijft gewoon onwijs tof.
Keep up the good work x26

Auteur:  storzvogel [ 29 aug 2014, 11:21 ]
Berichtonderwerp:  Re: Het 'supertunen' van een CY50 (....je dit ipv een DAX)

goed, vandaag de CY toch maar even omgekeerd naar motorkenteken....


en natuurlijk in 1 keer goedgekeurd!!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/