SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Ik ben...
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1197&t=817239
Pagina 1 van 1

Auteur:  mf_blues [ 04 jul 2010, 17:42 ]
Berichtonderwerp:  Ik ben...

Hallo allen hier op SON,

Heb al een tijdje rond gekeken op deze site met, maar zal eerst iets meer over mijzelf vertellen.

Op mijn 18de heb ik mijn rijbewijs gehaald voor de motor en gelijk van mijn spaarcenten een fiets gekocht.
Het werd een vier in lijn Honda CBX 550 F2 veel plezier van gehad.
De volgende fiets was een Honda Fireblade 900rr Tiger, een jaar of 4 mee gereden.
Maar de interesse in de racers werd minder, ook het rijden was meer opritten en afritten raggen.
Ik had het wel gezien dat rond rijden met de bike, en alles verkocht.

Maar het begon toch weer te kriebelen, niet het rijden maar vooral het knutselen en prutsen.
Bijna 3 jaar geleden een Yamaha XS650 gekochte en deze verchopt....
In het voorjaar was deze klaar en heb ik er mee rond gereden, maar nu die klaar is was de lol er een beetje van af.
Dus deze weer verkocht met een beetje pijn in mijn hart, heb er veel aan gewerkt.


Dus ik wil graag weer een uitdaging en dat word een Ironhead.....Ik vind dat echt super vette bikes !!
Heb er altijd al een zwak voor gehad, die dikke 1000cc klappen !!

Deze wil ik ook gaan ombouwen maar het blijft wel een softtail, zoals ik er nu overdenk.
Maar omdat dit mijn eerste Harley zal gaan worden heb ik wel wat hulp nodig bij de aanschaf van een Ironhead.
Ik hoop dat er wat mensen (vast wel) zijn die mij een paar tips kunnen geven waar ik bij een Ironhead op moet letten.

Heb wel gelezen dat de versnellingsbakken het zwakke punt zijn van deze fietsen, en de koppakkingen....
Dat als je een blokje wilt gaan reviceren een bak geld kwijt bent....Zijn er nog meer dingen waar ik op zou moeten letten bij de aankoop.


Groeten Michel, en ik hoop dat ik binnenkort ook een echte SON-member kan worden.

Auteur:  Big Will [ 04 jul 2010, 17:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Hi Michel, welkom op het SON forum.

Auteur:  Dr.(love) richard [ 04 jul 2010, 17:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

welkom michel,

je bent hier aan het juiste adres !! q117

enne son-member ben je al want je hebt je aangemeld x26

Auteur:  Dombo [ 04 jul 2010, 18:03 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Afbeelding

Auteur:  quadcam [ 04 jul 2010, 18:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

welkom Michel!

Auteur:  brede aap [ 04 jul 2010, 18:52 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Je kan sleutelen, dat heb je wel nodig bij een ironhead. 15 jaar geleden wilde niemand ze hebben en nu gaat de roze bril op en koop men massaal ironhead, typisch hoe mensen dat doen q19
Maar zonder dat soort mensen zou de oude glorie snel vergaan.

Auteur:  charlesb52 [ 04 jul 2010, 18:56 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Welkom hier SONner q16 !

Auteur:  Sinner66 [ 04 jul 2010, 19:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Hey welkom! x26

Auteur:  Erwin [ 04 jul 2010, 20:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Welkom Michel en veel veilige kilometers

Auteur:  chief [ 05 jul 2010, 03:41 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

welkom!

aanschaf tips voor een ijzerkoppie?
eigenlijk hetzelfde als bij iedere motor die je 2e jands zou kopen.
wat kan je verwachten van een minstens 30 jaar oude motorfiets.

origineele bestaan niet..aan elke is wel iets gedaan, kijk of dit wel een beetje verantwoord en goed is gedaan.dit zegt al veel over de eigenaar hoe hij met de ironhead is omgegaan.

een ironhead gaat ongeveer 50/60 duizend km mee zonder revisie, als hij altijd netjes onderhouden is, bij zeer goed onderhoud zelfs meer.
koppakking is geen probleem, het is de voetpakking die wel eens een probleem wilt geven.
dit komt door de naam van de sportster.. een ijzerhoofd. oftewel, de cilinder en kop zijn van (giet) ijzer, maar de carters zijn van alu. ijzer en alu zetten allebei anders uit en tussen deze twee verschillend uitzettende vlakken zit de pakking..die dus een zwaar leven heeft.

de versnellings bak is behoorlijk goed hoor. maar toen hij een een sporty werd gelepeld was het al een oud ding..
het is de (lichtelijk aangepaste)versnellings bak van een WL (liberator)
het is de gebruiker die hem om zeep zou kunnen helpen.
short shiften is funest voor de schakel vorken, en zullen dan snel slijten en de versnellingen niet vasthouden.
burnouts doen zet te veel kracht op de uitgaande as, en deze kan ervan kapot gaan.

wel wil soms het schakelveertje stuk gaan of lam worden.
dit is een gemakkelijke klus en de versnellings bak kan gewoon in het blok blijven.

een ironhead heeft nu eenmaal iets meer onderhoud nodig dan een evo, of jap maar dat is makkelijk zelf te doen.
controleer en stel regelmatig de puntjes en vervang deze en de condensator tijdig. (puntjes versleten, dan ook meteen de condensator eruit)
de stoterstangen moeten ook regelmatig gecontroleerd worden, en indien nodig gesteld.
in tegenstelling tot andere motorfietsen is ook dit iets wat je heel makkelijk zelf kunt doen.
kost je een half uurtje als je de handigheid erin hebt.

check of het frame goed en niet verzaagd/gelast is.
controleer op ernstige roest. ley wel.. het is een ijzerhoofd (ironhead) dus op de kop zit roest..
zit er geen roest op.. dan is er nooit mee gereden of is hij vers in elkaar gezet(na revisie ofzo)

controleer de spaken van de wielen of deze nog onder spanning staan. na veel jaren kunnen de kups waar de spaken in zitten uitlubberen en zal je nieuwe wielen moet zoeken.

de koppeling is iets wat goed afgesteld moet worden/zijn, dit is nogal een rottig klusje waar je de handigheid in moet hebben/krijgen.
veel ironheads hebben verkeerd afgestelde koppelingen waardoor de koppeling snel slijt en slipt of dat het soms net lijkt alsof hij uit de versnelling schiet(en weer terug erin), of niet in de vrijstand te krijgen is.

check of de motor koud is.
voel de cilinders het blok en de olie tank.als deze warm zijn is de motor al gestart en zal hij beter starten dan koud.en als je een motor kopt zegt een koude start meer dan een warme.

een ironhead maakt een hoop mechanische geluiden.
je hoort de klepstoters een beetje tikken, een beetje is goed, heel veel is minder perfect maar af te stellen. geheel stil.. is slecht...
ook zal je bij lage laag stationair (bij koude motor) licht gebonk kunnen horen uit het carter.
dit is normaal, als het geratel is..problemen met het big end lager. lekker laten staan dat ding dus.
aan de rechterzijde zal de motor meer mechanische geluiden maken dan links.hier zitten heel veel tandwielen (je distributie) en dit maakt een hoop geluid.zolang het geen rammelnd geluid is zit je goed.
aan de linkerzijde moet het (relatief) rustig en stil zijn mbt mech.gel. hoor je hier een schrapend geluid, dan is of (gunstige geval) de primare ketting te los, of (slechte geval) je dynamo los/kapot.

rijden.
met een koude motor is het een nukkig geval het bonkt en stampt als een dolle, houd hem een beetje lekker op toeren. rijd een constante snelheid, dit moet zonder horten of storten gaan en zonder geplof uit de carb.
trek eens rustig op. dit moet soepel zonder stotteren.
rijd er een goed stuk mee zodat hij goed warm is.
trek eens hard op. hoe voelt het? het moet snel en soepel gaan.
schakel snel door naar de 3e versnelling zodat je ongeveer 40km rijd, draai nu het gas volledig open en trek lekker door.
als er iets niet goed zit in de bak merk je dat nu..

check na de rit de stoterstangen, koppen, oliepomp (zit rechts aan de zijkant in het midden onder de carterdeksel), onderkant blok en linkerzijkant op olie lekkage.
het is een oud hok dus er mag best een druppie hangen, maar een ironhead behoord oliedicht te zijn.
draai voor de gein er een bougie uit. is deze roetzwart dan loopt hij of veel te rijk of er zijn grotere problemen.

als hi uit staat mag hij best nog wel een beetje geluid maken, maar constant tikken is een teken dat hij veel te heet is geworden en dit duid op een olie probleem.
let wel... als er veel chroom op zit zal dit ook tikken, wat niet erg is.


ow ja.,...

koop ook alvast een berg Amerikaans gereedschap.. je gaat het nodig hebben...(om je sporty persoonlijk te maken... q19 )

Auteur:  mf_blues [ 05 jul 2010, 05:59 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Thanx Chief,

Dat is een hoop en nuttige info.....
Als het meezit ga ik vananvond nog bij een ironhead kijken, dus je info komt dan goed van pas.

Laat wel weten hoe het is gegaan.....

@ De rest ook bedankt voor het welkom !!

@ Brede Aap : hoe ouder hoe beter is mijn motto.... maar ja de knaken he.
Mij gaat het ook voor het grote deel om dat ik lekker met de motor bezig kan zijn,
dus denk dat een ironhead daar wel goed in zal passen.
Lekker rond ploffen en mee bezig zijn dat is wat ik zoek.
En een Harley.......wie had dat ooit kunnen dromen !!!

Michel

Auteur:  docneet [ 05 jul 2010, 06:32 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Welkom en succes met de zoektocht naar een ijzerhoofd.

Auteur:  jastul [ 05 jul 2010, 09:18 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

q117

Hallo, welkom, liever een ijzerhoofd dan een heethoofd.

x26

Auteur:  sportster theo [ 05 jul 2010, 13:21 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Welkom hier. x26

Auteur:  Skidzofrenic [ 05 jul 2010, 13:26 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

welkom!!

Auteur:  Felix [ 05 jul 2010, 14:43 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

welkom

Auteur:  mf_blues [ 05 jul 2010, 19:39 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Nou da's ook mooi.....

Ik gebeld om naar de Ironhead te komen kijken.
Zegt die kerel dat hij zijn fiets toch niet gaat verkopen, ook lekker.
Helaas, dus maar weer verder zoeken.......

Auteur:  sportster05 [ 05 jul 2010, 21:42 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Welkom Michel!

Auteur:  scheurneusje [ 06 jul 2010, 14:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

welkom michel en jammer dat die vent hem toch zelf houd..............,maar je komt er vast nog wel eentje tegen x26

Auteur:  Black Pearl [ 07 jul 2010, 17:56 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Welkom hier!! x150

Auteur:  tjolkman [ 07 jul 2010, 18:48 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ik ben...

Ook welkom hier.

Gelukkig weer een Ijzerhoofd-malloot erbij. Vind het blok net iets meer hebben dan zo'n Evo. Tja, en ouderdom? Ik zou blij zijn met een vrouw uit de 70er jaren.

En nog dit: Er zijn rechts en links geschakelde modellen. Ik zelf heb twee rechtse, en laat je niet afzetten met het origineel verkooppraatje.

Succes verder.
x26

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/