SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Alweer een Sportster, deel drie.
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1206&t=817911
Pagina 1 van 1

Auteur:  bendix [ 29 jan 2011, 16:16 ]
Berichtonderwerp:  Alweer een Sportster, deel drie.

Afbeelding

Zaterdagmiddag, 28 januari. Uitslapen en boodschappen doen voor het weekend. NEE, natuurlijk niet. Een motor scoren, das veel leuker. Slapen kun je genoeg tussen zes planken.

Eigenlijk was ik op zoek naar een Sportster uit 1979, 80 of 81. Die is nooit populair geweest dus haast niet te vinden. Ook heb je uit die jaren verschillende modellen en degene die ik zocht kwam ik niet tegen. Nog gekeken in de States maar om hem over te laten komen kost een bom duiten. Ook ik heb maar een beperkt budget om te spelen met tweewielers. Ik heb een leuk plan om een Sporty te gaan bouwen maar daarover later wat meer.

Afbeelding

Eerst maar even deze schoonheid. Marktplaats, bron van ergernis en vermaak. Hij stond er al een paar weken op maar was mij niet opgevallen. De advertentie stond bij de onderdelen. Het bekende verhaal: anderhalf uur rijden, koffie drinken en hup het ding in mijn veel te kleine bestelletje. Het werd dus deze uit 1983 omdat hij zeer betaalbaar was. En plannen? Och die kunnen elke dag weer veranderen.

Afbeelding

Eerste indruk: erg veel werk. De vorige eigenaar heeft er zeker veel werk in gestopt maar is op een gegeven moment gestopt. Aan de roest te zien heeft hij een tijdje buiten mogen slapen. Aan de foto's is te zien dat het blok een nette indruk maakt dus die is hopelijk in orde. Hij staat een beetje "magertjes"op zijn achterwiel maar dat zal de bandenmaat wel zijn.

Kijk eens naar de cilinderkoppen. Valt er iets op?

Bendix q117

Auteur:  Nozem [ 29 jan 2011, 16:42 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Citeer:
Kijk eens naar de cilinderkoppen. Valt er iets op?


Dubbele bougie's!! Gezien de staat van het blok zullen de zuigers hier ook wel op aangepast zijn... x51

Auteur:  bendix [ 29 jan 2011, 16:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Heel goed, u heeft de bonus verdiend.

Afbeelding

Ook de ontsteking is aangepast.

x26

Auteur:  scheurneusje [ 29 jan 2011, 16:53 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

nou proficiat dan he..........................

Auteur:  bendix [ 29 jan 2011, 18:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Dank, daar gaan we weer. Dacht dat ik even uitgeknutseld was. Zie hier hoe je een motor in een busje propt. Het achterlicht moest er even af anders ging het deurtje niet dicht.

Afbeelding

q117

Auteur:  bendix [ 29 jan 2011, 22:11 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Dezelfde avond 11:10

Afbeelding

Heb me uitstekend vermaakt vanavond. Kon niet verder omdat ik het blok er niet uit kreeg. Morgen even wat meer spierkracht inhuren. Sky radio aan en laat de sleutels maar rinkelen.

Maar nu een x26

Auteur:  jastul [ 30 jan 2011, 03:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Wat wil dat zeggen, dubbele bougies?
Waarom, wat is het effect?

Auteur:  bendix [ 30 jan 2011, 10:09 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Hoi, men doet dat om een snellere verbranding van het lucht- / benzine mengsel te verkrijgen. Hij zou op die manier wat meer vermogen moeten hebben. Of het werkt weet ik niet. Wel is het zo dat tegenwoordig veel BMW boxers dit hebben omdat die nogal wat problemen hadden met een volledige verbranding. Maar misschien dat de techneuten onder ons daar wat meer over kunnen zeggen. het is voor mij de eerste keer dat ik het op een Sportster zie.

Afbeelding

Groet Bendix
q117

Auteur:  Kuipirossi [ 30 jan 2011, 16:01 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Naar ik begrepen heb, hebben Ironheads hemisferische verbrandingskamers (dus in de vorm van een halve bol), met hoge zuigerkoppen (heb er nooit één open gehad, dus Ironhead-eigenaars, verbeter me als ik er naast zit). Het "vlamfront" tijdens de verbranding kan moeite hebben om de "kromme baan" over de zuigerkop naar de andere kant van de verbrandingskamer af te leggen en aldus al het aanwezige lucht/ benzinemengsel efficient te verbranden. Door een bougie aan beide kanten van de hemisfeer te plaatsen, wordt dit probleem verholpen of in ieder geval verminderd.

Bij Evo Sportsters speelt dit probleem niet echt, doordat deze een badkuip-vormige verbrandingskamer hebben met een platte zuiger. De overstekende "badkuiprand" of squishband veroorzaakt turbulentie in de verbrandingskamer, waardoor het mengsel vollediger wordt verbrandt (met één bougie).

x26

Auteur:  bendix [ 30 jan 2011, 19:32 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Volgens mij is dat wel de uitleg. Een sportster heeft inderdaad een "bult" op de zuiger.

Dan de ontsteking. Weet iemand waarom dit is. Je zou toch zeggen dat de bougies tegelijkertijd moeten ontsteken. Kent iemand trouwens dit blok? Er zullen niet teveel ombouwers in Nederland zijn die dit doen. Alles aan het blok lijkt te wijzen op een grondige revisie.

Afbeelding

Wie weet wat er voor een bobine op deze motor moet want volgens mij zit hij er niet bij. Of kunnen er twee gewone worden gebruikt?

Groet, Bendix.

q117

Auteur:  Nozem [ 30 jan 2011, 20:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Citeer:
Gezien de staat van het blok zullen de zuigers hier ook wel op aangepast zijn...


Weet niet meer hoe ik aan de wijsheid kom, volgens mij uit de Buzz Buzzelli, maar dubbele bougie's worden juist afgeraden bij een Ironhead. Door de vorm van de zuigers zou het juist averechts werken, vandaar dat ik mij afvroeg of de zuigers ook aangepast zijn.
Ik wil niet azijnzeiken maar op mijn speurtocht naar het meer vermogen halen uit een Ironhead kwam ik dat dubbele bougie item ook tegen, vandaar... x26

Auteur:  bendix [ 30 jan 2011, 22:29 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Hoi Nozem, dat is geen azijnzeiken hoor. Ik wil het graag weten, hoe meer info hoe beter. Blijkbaar heeft iemand de moeite genomen om het wel te doen. Ik ga er morgen eens even achteraan. Kan ze altijd nog afdoppen.

Afbeelding

Kijk, dat zie ik nu graag. Een Ironhead. Na twee avonden lekker sleutelen is het frame klaar voor de spuiter. Dan ga ik hem weer opbouwen maar dat zal niet zo vlug gaan.

Afbeelding

x26

Auteur:  chief [ 31 jan 2011, 02:37 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

mooi man! weer lekker aan de slag!
x26

dubbele bougies op een ironhead werken wel iets, maar de plaatsing is voor een goed resultaat verkeerd..tenzij je de bougies indexeerd.
als ze beide aan een zijde van het "dak' van de cilinder zouden zitten zou het meer effect hebben. maar goed, dit zorgt wel voor een iets sneller vlamfront

die ontsteking is normaal.. 1 opnemer is voor de voorste cilinder en de andere voor de achterste.
en ja je hebt er andere bobines voor nodig.. althans je hebt er 2 nodig voor een el ontsteking..

denk trouwens dat het een interrasant blok is om eens open te gooien..
de rockerarms zijn denk ik niet origineel, in 83 hadden ze nog steeds kruiskoppen op de carter helften, hier niet dus die zijn vervangen..misschien bij het plaatsen van andere nokken?
cilinders zijn er helemaal af geweest..(zitten andere draadeinden/bouten op)
wel zonde dat hij zo verwaarloost is..

(ik kan mijn vinger er niet op leggen... maar er klopt iets niet aan dat frame...weet niet wat het is..)

Auteur:  Sinner66 [ 31 jan 2011, 09:27 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Leuk projectje weer! Het is niet alleen leuk om te volgen omdat je in korte tijd veel resultaat boekt, maar ook lekker veel foto's!!
Succes wederom! x26

Auteur:  bikerbelg [ 31 jan 2011, 10:32 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

bendix,

De ontsteking is een dyna single fire ontsteking
http://www.dynaonline.com/skins/Default.aspx

Op deze site kun je veel vinden, ook welke coils je nodig hebt.
Je zult voor dubbele bougies (zoals eerder beschreven) twee coils moeten gebruiken (zie onderstaande info)

Dual Plug Head, single fire racing applications:

* Use two DC2-1, 1.5 ohm coils, connected in series for each cylinder. Since these coils are dual tower, one tower of each coil must be shorted to chassis ground.


Harley heeft eind jaren 90 en begin 2000 de sportster sport (xl 1200S) verkocht. Ook deze was uitgevoerd met dubbele bougies.
Tijdens een sprint met een originele 1200 en mijn 1200 sportster sport was het resultaat dan ook goed merkbaar. de sportster sport had ruim meer vermogen. (mede te maken met de standaard andere nokassen (zijn nokassen gelijk aan die van een buell)).

Ben erg benieuwd wat er verder met het blok is gebeurd.
Wellicht is het wel een opgeboorde versie ?????

succes met het opknappen en ik blijf het volgen.

groeten Rene

x26

Auteur:  bendix [ 31 jan 2011, 11:33 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Heren, weer bedankt voor het meedenken. Het zal deze keer niet zo snel gaan allemaal omdat het toch wat meer werk is dan de vorige projectjes.

Er is weinig bekend over de motor behalve dan dat hij uit Canada via Italië in 2007 naar Nederland is gekomen. Hij is in Canada opgeknapt maar de verkoper had niet meer info.

Ook ik heb wat naar het frame zitten kijken en het lijkt wel te groot voor de Ironhead. Wel zijn het blok- en het frame nummer gelijk. Ik ben niet zo'n kenner maar het lijkt alsof Harley alvast wat vingeroefeningen voor de EVO aan het maken was in 1983. Paar jaar later kwam die dan. Er zou dus zo een EVO blok in kunnen. Maar dat doen we niet want die Ironhead past wat beter bij mijn eigen (wijze) kop.

Verder ben ik niet zo'n blokkenman. Ik heb meestal bij Harley het uitgangspunt "Als het zit, laten zitten".

Ik ga vandaag even buurten bij wat kenners en dan horen jullie natuurlijk weer wat we te weten zijn gekomen.

q117

Auteur:  Felix [ 31 jan 2011, 23:04 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

leuk project ,ga t volgen

Auteur:  bikerbelg [ 01 feb 2011, 07:11 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Bendix

Ik meen dat vanaf 1982 heeft harley de ironhead in dit frame heeft gehangen. Ze hebben de ironhead tot 1985 gebouwd en zijn daarna doorgegaan met het evolution blok. Het frame is zo op het oog standaard. Ik heb je foto vergeleken met het frame van mijn oude (1984) ironhead en zie zo op het oog geen verschillen.
Ben erg benieuwd naar het verdere verhaal van deze motor.

Gr rene

Auteur:  bendix [ 01 feb 2011, 18:42 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Nou, ik heb maar even mijn huiswerk gedaan. Het verhaal van de XLX-61 of 1000.

Afbeelding

In 1982 zijn er drie modellen op de markt. De aloude XLH, de XLS en de XLCH. In dat jaar krijgen de modellen een ander frame. Wat ruimer opgezet en, dat zou later blijken, meer ruimte voor een groter blok en een grotere benzinetank. 1983 brengt de XLX, een budget Harley bedoelt voor opstappers en mensen die iets minder voor een "echte"" Harley wilden betalen. Voor $3,995 zat je op een echte, weliswaar wat Spartaanse, Harley-Davidson. De XLX is nu een wat zeldzame verschijning in zijn originele jasje omdat het natuurlijk een ideale motor was om te verbouwen. Het blok was de oude en vertrouwde Ironhead hoewel die term toe nog niet echt in zwang was. Je kon hem, naar de theorie van Henry Ford in alle kleuren kopen zolang het maar zwart was. En zwart was hij dan ook. Je zou hem zo weer op de markt kunnen gooien want het lijkt wel alsof iedereen een zwarte motor wil hebben.

In zijn eerste bouwjaar werden er meer XLX-en verkocht dan de andere modellen Sportster bij elkaar, totaal bijna 5000 stuks. Harley heeft het over een "Back to Basics" model maar het lijkt er meer op dat ze probeerden om de voorraad oude motoren kwijt te raken voor dat de EVO in 86 op de markt kwam. Met zijn platte stuurtje was het toch wel een trendsetter. De X kreeg het kleine Peanut-tankje maar zijn twee soortgenoten kon je ook nog kopen met een grotere tank van 12,5 en 14,4 liter. De Peanut bleef populair. Opvallend is dat hij in het eerste jaar, ondanks zijn budget prijs, dubbele schijfremmen voor heeft.

In 1984 krijgen de XLH, XLS en de XLX concurrentie uit eigen keuken, de XR-1000 waarvan er maar 800 gemaakt. Geen wonder want hij was bijna twee keer zo duur en hij mocht in Nederland niet eens verkocht worden. Eigenlijk was het een opgefokte XLX. Datzelfde jaar kwam er bij alle modellen een aanpassing aan de koppeling, die kreeg nu een diafragmaveer. De stroomvoorziening veranderde van gelijkstroom naar wisselstroom. Het was allemaal afgelopen in modeljaar 1986. Blijkbaar was de promotie voor de nieuwe goed gelukt want er werden in 85 nog geen 2000 XLX-en verkocht. In totaal zijn er ongeveer 11000 gemaakt en een originele zul je niet vaak tegenkomen.

De EVO veroverde de wereld en de Ironhead bleef in de schuur staan. Later beleefde hij toch weer een opleving want er gaat niets boven het geluid van een Ironhead zonder al die milieu rotzooi er op. Bij de introductie noemde men dat: less restrictive exhaust. Er is nog steeds een wereldwijde schare fans die niets anders willen en vaak staat er naast een "grote" Harley een Ironhead in de garage.

Afbeelding

Dat wilde ik maar even zeggen. Op naar de koffie.

q117

Auteur:  billyb [ 01 feb 2011, 19:28 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Afbeelding

x206

dit was mijn eerste , heel veel plezier van dat apparaat gehad



grt billy b

Auteur:  bdrf [ 01 feb 2011, 19:38 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

misschien toch intressant om de historie van deze motor proberen te achterhalen ,en te restaureren q117

Auteur:  chief [ 02 feb 2011, 04:01 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

vond de ruimte tussen kop en frame zo uit proportie op jouw foto..
komt denk ik omdat de bobine er niet op zat ofzo..

er rijden nog zat van die dingen rond..

euhh.. de XR 1000 is niet echt een opgefokte XLX..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en op NL kenteken..als XR1000... q117


een XR1000 is geen opgefokte sporty net zoals een XR 1200 geen sportster is.. x201 x206

Auteur:  bendix [ 02 feb 2011, 10:41 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Het was figuurlijk gesproken bedoelt. Ik herinner mij nog heel goed de introductie en de onmogelijkheid om er (toen) een kenteken op te krijgen. Blijft een prachtige machine.

x201

Auteur:  chief [ 02 feb 2011, 13:22 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

o.. check!
x26

Auteur:  bendix [ 02 feb 2011, 14:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Doe mij die van de foto's maar. Ziet echt gelikt uit zo gebruikt.

q117

Auteur:  Felix [ 02 feb 2011, 23:33 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Hejjjjj Chief ,ik was die foto's al weer vergeten x51 was in Breda toen je ineens helemaal verrukt was en in extase ging hahahaha
x26

Auteur:  Dombo [ 03 feb 2011, 22:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Ironhead blokkie met dubbele bougies: http://link.marktplaats.nl/418092903

Auteur:  bendix [ 03 feb 2011, 22:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Ja, prachtig blok. Is wat werk aan gedaan. heb je ook de prijs gezien? Mijn projectje heb ik voor nog geen derde van die prijs gekocht.

Voor de koopjesjagers staat er een Sportster te koop met wat werk bij HD Hutten en MP:

http://motoren.marktplaats.nl/motoren-h ... 4VB4M&df=1

x26

Auteur:  chief [ 04 feb 2011, 14:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

kut... geem fondsen daarvoor..
anders stond ik bij hutten!
x26

Auteur:  bendix [ 04 feb 2011, 20:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Het valt te bezien of het een koopje is. Als het interessant was hadden ze hem zelf wel even in elkaar gezet. wat opvalt is de schijfrem voor maar de 71 er had nog een trommel. Dan was hij leuk geweest.

Groet, Bendix

Auteur:  bendix [ 14 feb 2011, 22:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Zo, frame is terug van de poederbakker. Kon weer niet wachten om er "even" het blok in te hangen. Moest het weer alleen doen omdat ik geen zin had om hulp te vragen. Doen we op zijn zijkant en heel voorzichtig.

Afbeelding

Flink wat doeken en de boel blijft heel.

Afbeelding

Maar ja, wat moet ik er nu van gaan maken? Iets met zwart en chroom waarschijnlijk. Ga hem voorlopig origineel opbouwen tegen zo laag mogelijke kosten. Dan een kenteken erop en dan zien we wel hoe het verder gaat.

x26

Auteur:  Felix [ 14 feb 2011, 22:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

mooi hoor

Auteur:  scheurneusje [ 15 feb 2011, 08:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

bling bling......................

Auteur:  Rene [ 19 feb 2011, 15:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

je blijft aardig in de weer

Auteur:  Erwin [ 19 feb 2011, 18:15 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

zo die is al weer lekker aan het glimmen

Auteur:  bendix [ 19 feb 2011, 22:02 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Nou das glimmen. Prima poederbakker in Soest heeft dat gedaan. Zeer tevreden en een prettige prijs. Niet de allergoedkoopste maar vakwerk.

q117

Auteur:  chief [ 20 feb 2011, 00:19 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

welke van de twee?
midcoat?

Auteur:  bendix [ 20 feb 2011, 15:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Afbeelding

q117

Auteur:  bendix [ 22 feb 2011, 16:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Vandaag nog even aan de motor gewerkt en het blok netjes opgehangen in het frame. Tot ik er achter kwam dat de bovenste motormount er echt wel eerst op moet zitten. Dacht het later wel te doen want hij is nog ergens onderweg. Pech dus, moet alles weer los.

Afbeelding

En dan wordt het leuk. Aan de carburateur zit wat leuks, Ik heb geen idee maar het lijkt op een verstelbare sproeier. Wie het weet mag het zeggen. Chief, iets voor jou?

q117

Auteur:  charlesb52 [ 22 feb 2011, 19:03 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alweer een Sportster, deel drie.

Thunderjet:
http://www.zippersperformance.com/catal ... &prod=2112

The ThunderJet®:
ThunderJet™ is a jet-able, externally mounted third fuel circuit that improves the performance of 2-circuit carbs such as the S&S Super. Unmodified, these carbs typically have a low speed, or intermediate, circuit that supplies fuel from idle to approximately 2500 rpm, at which point the carbs’ main jet circuit becomes active, delivering more fuel to the engine. These two circuits must then supply fuel for the rest of the rpm range. The problem is: the remaining rpm range is too wide (typically 2500-6500 rpm) for only 2 circuits to handle efficiently. The tuner generally encounters problems jetting the carb to give good, crisp mid-range response and still have strong top-end power. A compromise is the result. Back the main jet down, carburetion in the mid-range is good but top-end is lacking. Increase the main, top-end improves but now the mid-range is rich; flat spots or hesitation is encountered.

The answer? ThunderJet™! The ThunderJet™ is an additional high speed fuel circuit, delivering needed fuel to the engine at higher rpms, 4500 & up. You can now use the main jet to tune for smooth, broad mid-range power and supplement the top-end with the ThunderJet™. Jets are used to control the amount of fuel sent to the engine. Join thousands of satisfied customers worldwide! ThunderJet™ kits come with complete installation and tuning instructions and extra jets. Fits all models of S&S carburetors. Machining to the carb bowl and body is required; we can install this on your carb for a reasonable cost.
This is the most cost effective horsepower per dollar you can buy!

Afbeelding

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/