SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

De Liberator praat groep
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1218&t=818955
Pagina 1 van 1

Auteur:  bendix [ 03 jan 2012, 21:06 ]
Berichtonderwerp:  De Liberator praat groep

In een ander topic werd duidelijk dat er een aantal bezitters zijn die een Sportster maar ook andere motoren hebben. zoals bijvoorbeeld een WLA of WLC. Ook wel Liberator genoemd. Met deze topic geven we ze dan een beetje ruimte om hun hart te luchten over de opa van de Sportster. De vader van de Sportster was de K (of KH) en die was weer de opvolger van de WL.

Ik heb dus ook zo'n ding staan en ga de komende maanden eens kijken of ik hem eindelijk eens aan het lopen kan krijgen. Hij heeft ergens 25 jaar of langer gestaan. Ik noem hem "De Griek" omdat ik inmiddels heb ontdekt dat hij in 1977 is ingevoerd door de gebroeders Hilhorst in Amersfoort. Ga ik allemaal nog vertellen in dit topic.

Dus voor de Liberator fans, mijn Griek zoals hij bij mij binnenkwam:

Afbeelding

Voor de deelnemers van deze praatgroep heb ik al wat leuke weetjes bij elkaar geschraapt om over te praten.

Er zijn geen 88.000 of 90.000 WLA's gemaakt (Staat nog steeds in veel nieuwe boeken). Harley leverde in totaal 90.000 legermotoren aan het leger tussen 1939 en 1945. Daar zitten ook de andere modellen bij. ( U, UL, XA) Waarschijnlijk zijn er ongeveer 65000 Liberators, oftewel de WLA en WLC gemaakt. Voor Rusland moet er een WLR zijn gemaakt, Japan had zijn WLJ en Nederland kreeg meer dan 400 WLH modellen geleverd.

Er wordt beweerd dat er 35000 WL's in onderdelen zijn gemaakt. Het is niet zo dat daar weer 35000 motoren van gemaakt kunnen worden. Dit aantal slaat voornamelijk op het aantal slijtonderdelen die geproduceerd waren om de motoren een aantal jaren op de weg te houden.

De Russen kregen meer WLA,s (25000?) dan er ooit zijn gebruikt door de US army. Ze kregen ze via een "Land Lease" programma. Het grootse deel ging naar Rusland, Canada, Frankrijk en Zuid-Afrika. Vandaar dus al die Polen en Russen die de laatste jaren opduiken in Nederland.

Geen enkele WLA of WLC kreeg een framenummer mee van de fabriek. Pas na 1946 werden ze door de fabriek in het frame geslagen. Het motornummer bepaald dus het bouwjaar.

De naam "Liberator" is nooit door de fabriek gebruikt. Ergens in het begin van de vijftiger jaren is die naam in Nederland in zwang geraakt.

x26

Auteur:  RoelVP [ 03 jan 2012, 21:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Mooie dingen! Veel succes met het aan de praat krijgen.

Auteur:  tjolkman [ 03 jan 2012, 22:52 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Dit is mijn opa,
Afbeelding

Afbeelding
Bouwjaar weet ik niet. Heb een carter zonder nummers. Op het kenteken staat 1939. Heb um maar opgebouwd als een motor zoals hij er aan het eind van de oorlog uit had moeten zien. Dus samengesteld uit onderdelen om het ding maar rijdend te houden.
Bijvoorbeeld een pre 42 luchtfilterkap, later werden die van plaatijzer gemaakt. Een 44er voorspatter, kon geen vroege originele vinden. Voor de rest is bijna alles origineel op de banden, accu, beltdrive en elec, ontsteking na. Maar dat is zo weer terug te zetten.
Ben niet zo'n purist als Bruce Palmer III.
Heb nog een extra hart in de woonkamer staan.
En twee kisten vol met nos-parts.

Auteur:  bendix [ 03 jan 2012, 23:04 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Ik sluit mij ook aan bij de "Palmer is een zeur" club. Maakt het nu uit of hij helemaal origineel is? Die dingen zijn stokoud en dan gebeurt er wel eens wat met je. Rijen dat moeten ze.

x26

Auteur:  storzvogel [ 04 jan 2012, 07:43 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Ik had een WLC, opgebouwd als victory!! Super betrouwbare motor, daar heb ik behoorlijk wat km's mee afgelegd! het hele jaar door woon/werk, die dingen moet je gewoon rijden. Palmer is een zeur maar ben in die jaren er wel met schade en schande achtergekomen dat NOS gewoon echt veel beter is dan dat sijklep samwel gebeuren.

Mijn lib kwam overigens uit Indonesië, wat een drama was dat, de bak was uitgeshimd met ringen uit colablikjes.. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van het ding. Ik heb 'm een 10 jaar terug aan een Noorse vriend verkocht.

Auteur:  storzvogel [ 04 jan 2012, 07:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Ik zoek trouwens weer een lib. Maar neem de tijd..

Auteur:  kruis [ 04 jan 2012, 08:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Dan zal Palmer hier helemaal niet blij mee zijn.... x23

Afbeelding

Al meer dan 20 jaar in bezit, al 3 x verbouwd, maar met alles wat we hadden liggen. (ook veel japans)
Dit is ook n poolse, gekocht voor 1250 gulden, veel geld voor eigenlijk 300kg oud ijzer.

Afbeelding

He Bart, kijk ff naar t voorrempie x201

Na revisie heeft hij me overal heengebracht, nooit problemen. regelmatig aanlopers gehad, af laten koelen en verder met het kreng.
Slechts 1 keer stil gestaan, toen waren de naaldjes van mn versnellingsbak kapot gelopen, na een rit van 400 km goed aangepoot, dus zo gek is dat niet. Ik was vergeten om van tevoren olie bij te vullen, omdat er geen keerringen in de hoofdas zitten verliest hij in de loop der tijd de olie.

Afbeelding

Dan staat er nog een army, 90% origineel, wel usa papieren maar nog geen kenteken.
Deze staat op een nieuwe bak te wachten, gauw eronderuitgetrokken toen die van mn bobber stuk was.
Ander bakhuis ligt al 2 jaar te wachten op wat tijd, what's new..

Het zijn prachtige fietsen om te sleutelen en te rijden, het is nog echt werken op zo'n fiets, ik zal ze ook NOOIT verkopen.

Auteur:  bendix [ 04 jan 2012, 10:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Kijk, daar komen de echte liefhebbers ineens bovendrijven. Heb de indruk dat Palmer nooit ergens tevreden mee zal zijn maar who cares. Het blijft een machtig ding.

Mijn "Griek" is ooit opgeknapt door iemand die Palmer wel leuk vond dus hij is aardig origineel en dat wil zo houden. Deze keer niks opknappen of polijsten.

Afbeelding

Nog te vroeg voor een x26

Auteur:  kruis [ 04 jan 2012, 11:13 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Mooi man, x155

Eigenlijk nog een jaartje wachten, en in een kippeschuur zetten, wordt ie alleen maar mooier q19

Aan de gang maken zal wel geen probleem worden, als je stroom en vonk hebt, beetje peut erin, dan loopt een zijklepper altijd, zelfs timing komt niet zo nauw bij die dingen.

Auteur:  kruis [ 04 jan 2012, 11:20 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Tip, ik neem aan dat dit je eerste is,

Zonder contact een keer of 3 a 5 met choke er vol op en gas open doortrappen, zodat cyl lekker nat is, dan choke terug zetten op 1 of 2 tandjes, stationair iets opschroeven, ontsteking laat, bovenop de compressie zetten en een ram naar beneden.
Hoekstra me geleerd, nadat ik me een half jaar lang de benen uit mn pens stond te trappe.

Succes verzekerd, en dan een x26

Auteur:  bendix [ 04 jan 2012, 11:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Kruis, Heb even moeten tellen, het is mijn vierde Lib. Van dat trappen weet ik. Heb een vonk maar geloof ik geen benzine. Ga volgend weekend eens rustig zitten en nadenken met een biertje in mijn hand. Lekker muziekje op. Vrouw in de buurt. Dan komt het vanzelf wel. Wat hebben we het toch slecht hè tijdens zo'n crisis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

x26

Auteur:  tjolkman [ 04 jan 2012, 11:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Dan heb ik hier nog een nachtmerrie voor Bruce.
Heeft de broer van een kennis als weddenschap gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
x26

Auteur:  kruis [ 04 jan 2012, 11:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Bij zoiets wil ik mn vrouw alleen maar in de buurt hebben om hem mee aan te duwen q117

Auteur:  bendix [ 04 jan 2012, 11:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Zal Bruce geen moer mee te maken willen hebben.

q117

Auteur:  charlesb52 [ 04 jan 2012, 12:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

bendix schreef:
Zal Bruce geen moer mee te maken willen hebben.

q117

boute uitspraak!

Auteur:  bendix [ 04 jan 2012, 12:56 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Wat blijven we toch lekker on topic.

Auteur:  tjolkman [ 04 jan 2012, 16:20 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

We gaan weer groen denken.
Hebben jullie deze special-tool ook?
Afbeelding

Auteur:  bendix [ 04 jan 2012, 17:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Heb nog gezocht naar een gebruikte maar die waren alleen in onderdelen te verkrijgen.

q117

Auteur:  storzvogel [ 04 jan 2012, 18:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

bendix schreef:
Heb nog gezocht naar een gebruikte maar die waren alleen in onderdelen te verkrijgen.

q117


LOL!!!!!!

Auteur:  HDJim [ 05 jan 2012, 13:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Afbeelding
Onze Lib, is van de hele familie. Ligt al zo'n 20 jaar uitelkaar, ik ken hem niet anders als incompleet. q128 Misschien dit jaar rijden, kan ook nog 20 jaar duren... Moet eigenlijk wel deze zomer lopen.

Auteur:  charlesb52 [ 05 jan 2012, 18:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

m'n Vader heeft in de 40er jaren nog op een lib gereden!!

Auteur:  storzvogel [ 05 jan 2012, 18:37 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

die van mij ook, na de oorlog voor 2,50 gekocht, en er gelijk de eerste rit, vanwege de voetkoppeling en zijn vouw in de broek (lang verhaal) via de etalageruit in winkel in gereden....van schrik heeft hij hem laten liggen ;)

Auteur:  kruis [ 05 jan 2012, 22:40 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

daarna heeft papa charles hem gekocht, voor waarschijnlik 1 gulden x26

Auteur:  tjolkman [ 06 jan 2012, 00:58 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

charlesb52 schreef:
m'n Vader heeft in de 40er jaren nog op een lib gereden!!

Geloof dat mn opa op een Zundapp reed in die tijd.

Auteur:  kruis [ 06 jan 2012, 07:15 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

charlesb52 schreef:
m'n Vader heeft in de 40er jaren nog op een lib gereden!!


Royal North, nooit verkocht maar ook nooit meer gevonden, iemand anders had hem harder nodig denk ik...

Auteur:  bendix [ 06 jan 2012, 19:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Mijn eerste kocht ik in 1972, net 22 jaar.

Afbeelding

Sinds die tijd altijd Harley gereden met uitzondering van één jaar. Verkocht toen mijn 2e Lib om een huis te kopen. Werd erg nerveus zonder motor dus kocht er snel weer één, een Sportster uit 1975.

x26

Auteur:  Kuipirossi [ 06 jan 2012, 21:12 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Geweldig topic!! q104

Leve de Oer Quadcam! x26

Auteur:  bendix [ 08 jan 2012, 11:00 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Voor de liefhebbers van een stukkie geschiedenis en voor de nieuwkomers op Liberator gebied:
http://www.motorklassiek.nl/old-soldier ... tors/9498/

Afbeelding

Wil je alles te weten komen over de legerbakken dan moet je de site van de Belg Johan Willaert bezoeken: http://www.theliberator.be/indexmenu.html.

Ook heb ik zelf een paar pagina's gemaakt met vooral veel foto's uit de oorlogsjaren. Kijk daarvoor even op de site van de Condorclub.
http://www.benvanhelden.nl/armybikes/Th ... rator.html

q117

Auteur:  Kuipirossi [ 08 jan 2012, 12:23 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Mooi links!
Bedankt Bendix.

Auteur:  chief [ 09 jan 2012, 03:15 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

zo...

dit is dubbel on topic! past in dit topic.. en past in het forum!
Afbeelding

jawel! x26

Auteur:  tjolkman [ 09 jan 2012, 03:39 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

chief schreef:
zo...

dit is dubbel on topic! past in dit topic.. en past in het forum!
Afbeelding

jawel! x26

Yep, bitza!
heb een leuk boekje hoe je die dingen moet bouwen.
Maybe ook eens doen. Denk dat ik alles nu wel heb.

Auteur:  Felix [ 09 jan 2012, 05:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

x201 zo...

dit is dubbel on topic! past in dit topic.. en past in het forum!
x201

past alleen nie op mijn scherm ,wat een grote foto q26
x26 wel mooi

Auteur:  bendix [ 09 jan 2012, 10:48 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Leuk, nooit gezien. Lijkt mij wat meer vermogen geven. Nu ik dat weer zag moest ik denken aan de onderstaande filmpjes op Youtroep.

Ik weet dat het helemaal fout is maar juist daarom zou het wel eens kunnen dat ik zo'n ding ga bouwen. Zal eens even gaan kijken hoe en wat. Het leuke hiervan is de "keep them rolling" aanhangers op het verkeerde been te zetten met hun gezeik over origineel. De "Bruce" aanhangers dus.





x201

Auteur:  kruis [ 09 jan 2012, 11:03 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

bendix schreef:
Leuk, nooit gezien. Lijkt mij wat meer vermogen geven. Nu ik dat weer zag moest ik denken aan de onderstaande filmpjes op Youtroep.

Ik weet dat het helemaal fout is maar juist daarom zou het wel eens kunnen dat ik zo'n ding ga bouwen. Zal eens even gaan kijken hoe en wat. Het leuke hiervan is de "keep them rolling" aanhangers op het verkeerde been te zetten met hun gezeik over origineel. De "Bruce" aanhangers dus.





x201


Dies leuk !

En rijdt heel wat beter ikke denk. q11

Auteur:  bendix [ 09 jan 2012, 16:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Heeft er wel eens iemand een Sportsterblok in een Liberatorframe gebouwd. Is dat bekend? Kan mij niet herinneren dat ik dat ooit gezien heb.

Vond nog een andere knutselaar: http://www.fullthrottlev6.com/forums/sh ... -WLA-clone.

En nog een omgebouwde WLA: http://www.flathead-bobbers.com/flathea ... _Peter.php

De Warboy nog een keer: Afbeelding
http://www.cyrilhuzeblog.com/2010/07/02 ... wl-warboy/

Auteur:  kruis [ 09 jan 2012, 17:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

voordat je daar aan begint zou ik eerst je onderschrift maar eens aanpassen. q21
Ik zet liever de slijpert in een sporty, dan in een liberator....
x23
Toch eeuwig zonde

maar vlgs mij niet zo moeilijk, alleen je zadelbuis moet verdwijnen, en iets nieuws erin bakke

Auteur:  tjolkman [ 09 jan 2012, 18:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

kruis schreef:
voordat je daar aan begint zou ik eerst je onderschrift maar eens aanpassen. q21
Ik zet liever de slijpert in een sporty, dan in een liberator....
x23
Toch eeuwig zonde

maar vlgs mij niet zo moeilijk, alleen je zadelbuis moet verdwijnen, en iets nieuws erin bakke

En de bovenste framebuis zit ook in de weg.
Ik heb dit boekje en daarin staat wat wel en niet past.
http://www.ebay.com/itm/Harley-KNUCKLEHEAD-SHOVELHEAD-PANHEAD-IRONHEAD-Parts-Manual-Book-1936-1983-/380399780059?pt=Motors_Manuals_Literature&vxp=mtr&hash=item58919800db

Auteur:  bendix [ 09 jan 2012, 21:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Ho ho ho, ga nog niks slopen. Dacht er alleen maar aan. Mijn lib, de Griek genaamd, blijft zoals hij is. Alleen lopend dan. Ben blij eindelijk eens een fiets te hebben waar je niets aan kan poetsen.

Dat boekkie heb ik ook maar kon er niets in vinden en heb het erg ver weggestopt. Dacht dat het een waardeloos ding was.

Zat gewoon wat te filosoferen om een gestrand project te kopen. Van iemand die zo nodig een harde kont moest hebben. En er dan een mooie Liberator kloon van te maken. Kost wat maar dan heb je ook wat. Toch?

x26

Auteur:  kruis [ 10 jan 2012, 07:29 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

dan pak je toch en sportsterframe met kenteken en ga je dat verbouwen
q117

Auteur:  bendix [ 10 jan 2012, 11:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: De Liberator praat groep

Eerst maar eens DE GRIEK aan de praat krijgen. Dacht dat het een eitje was. Hij heeft meer dan 25 jaar ergens gestaan dus de roestduivel heeft toegeslagen. Kortom, ga alles nalopen en in het vet zetten.

Afbeelding

Eerst maar eens gaan kijken of hij wel compressie had. Nee dus, voorste cilinder gaf geen krimp. Na het losdraaien van de klephulzen bleek al snel waarom. De uitlaatklep zat vastgeroest. Op de foto net te zien dat er flink wat ruimte tussen de stoter en klep zit. Na het verwijderen van de kop bleek de roestduivel toch meer te hebben toegeslagen dan ik had gehoopt. Er lag ook rommel op de zuiger. Vroeger zou ik het hebben schoongemaakt, dichtgeschroefd en verder mee gaan rijden. Nu doen we dat toch anders.

Afbeelding

Wordt dus slopen de hele zaak. Koppen en cilinders er af en de zaak vlakken en kleppen slijpen. Ik kon niet verder omdat ik net dat ene stuk gereedschap niet in huis heb. Eerst een sleutel om het spruitstuk los te maken scoren. Mijn Bahco trok het niet.

Afbeelding

Lekker makkelijk sleutelen zo'n motor uit 1942.

x201

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/