Nortstar

Voor leden die (ook) een andere motor hebben én Sportsterminded zijn!
Gesloten
Bericht
Auteur
Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Nortstar

#1 Bericht door Kuipirossi » 18 sep 2012, 21:39

Voorgeschiedenis:

Mijn eerste motor kocht ik begin jaren '90 van een goed bevriende Ducati racer en verzamelaar (aan wie ik o.a. ook de slogan onder mijn posts ontleen). Het betrof een 1967-er BSA B40 WD van het Nederlandse leger, die ik met hard werken in de schoolvakanties en verkoop van mijn Honda 4-takt brommer nét kon betalen. Zelf vond ik al dat legergroen en die black out verlichting prachtig (ik droom er nog steeds van ooit een originele H-D Liberator te bezitten) maar de Oude Kuipirossi, Rocker van weleer, had een beter idee: hier moest een café racer van worden gebouwd. Het begrip café racer sprak mij meteen aan. Zowel het café als racen op straat waren immers zaken die een sleutelrol speelden in mijn leven. De oude Kuipirossi wakkerde het vuur verder aan met opmerkingen als "Zet dat Ace-barretje er maar eens op, je zult wel zien hoe mooi dat staat".

Anderhalf jaar, veel klotebaantjes en veel vakwerk van de Oude Kuipirossi later was de BSA B40 café racer een feit... en al snel de schrik van de stad.


Nortstar:

Het was herfst 2010. In het boekje "Café Racers of the 1960's" van Mick Walker zag ik café racers staan op basis van een Gold Star 500 blok in een Norton Featherbed wideline frame. Er stonden namen op als "Nor Gold" en "Norbsa". Ik dacht meteen: Dit is helemaal fantastisch. Als ik zoiets ooit eens kon bouwen, dan noemde ik de motor "Nortstar".

Niet lang daarna belde mijn maatje Rodrigo op om te vertellen dat zijn 1980-er H-D FXE (Shovelhead) met hem meeverhuisde naar een andere plek en dat zijn plekje in de schuur, naast mijn Sportster XR 1200, dus vrijkwam. De deal met de eigenaar van de schuur was snel gesloten en mijn net opgeknapte 1972 Ossa Mick Andrews Replica kon dus (tot grote verwarring van de politie) de trap op, uit de werkplaats in het souterrain van mijn huis worden gereden om tijdelijk op mijn nieuwe plek in de schuur te worden geparkeerd.

Er was nu dus plaats voor een nieuw project. q32

Niet lang daarna ontving ik een belangrijke tip van de Oude Kuipirossi. Goud van Oud bleek, want dit betrof een een net geplaatste advertentie op Marktplaats van een niet meer lopende Gold Star 500/ Featherbed classic racer, compleet met kenteken van een '59-er Norton Dominator kenteken... Meteen de telefoon gepakt en na een aantal keren te hebben gebeld kreeg ik de eigenaar aan de telefoon. Hij had verschillende bieders gehad maar ik was de eerste, dus... de deal was snel gesloten. Het Nortstar project kon beginnen.

Nortstar zoals gekocht in het voorjaar van 2011
Afbeelding

Afbeelding

Al snel viel het besluit om mijn zomervakantie 2011 aan het Nortstar project te besteden en in Augustus 2011 werd dan ook een motorlift aangeschaft en werd de Nortstar gedemonteerd.

Nortstar op de lift, voor demontage.
Afbeelding

De koppeling zag er racey uit, maar bleek bij demontage te versleten om hergebruikt te worden.
Afbeelding

De Engine Sprocket zat zeer vast op de krukas. Gelukkig was mijn maatje Buus zo vriendelijk om op zijn H-D Softtail te springen om een poelietrekker te gaan kopen, zodat we de boel toch zonder schade los kregen.
Afbeelding

Na het frame met een verfafbrander schoon te hebben gebrand en de standaard steun (die aan de rechterkant zat) eraf te hebben geslepen, is het frame naar FTR gebracht om te worden gepoedercoat en om nieuwe, alu schetsplaten en een passende alu olietank te laten maken.
Afbeelding

Het blok was inmiddels door FTR gereviseerd en weer voorzien van het inmiddels door mijzelf opgeknapte timing deksel.
Afbeelding

Rond Kerst 2011 heb ik de versnellingsbak gereviseerd (met dank aan de Oude Kuipirossi voor de gezelligheid in zijn schuur, zijn bezielende leiding en advies en het gebruik van zijn straalkast).
Afbeelding

De reeds eerder in het souterrain gepolijste deksels staan mooi bij het net geparelstraalde versnellingsbakhuis.
Afbeelding

Blok, bak, gepoedercoat frame, inmiddels gekochte Engelse, handgemaakte benzinetank en door FTR gemaakte olietank en schetsplaten staan te wachten op montage.
Afbeelding

Meer polijstwerk.. noeste arbeid in mijn werkplaatsje in het souterrain.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ook een set wielen gekocht met Alu Akront velgen en Grimega 4 Leader voornaaf en Triumph/ BSA Conische naaf achter (met Manx-gaten erin gevreesd), alsmede een Italiaanse Ceriani GP replica voorvork.
Afbeelding

Inmiddels is het tijd om de motor op te gaan bouwen. De Oude Kuipirossi heeft wederom zijn zeer waardevolle hulp geboden met het draaien van een passende stuurpen voor het Italiaanse voorstuk in het Featherbed frame. Volgende stap is het monteren van de achterbrug in het frame (de silent blocs liggen inmiddels in de vriezer). Daarna volgt het uitbreiden van mijn werkplaatsje in het souterrain en daarna het vanaf de grond opbouwen van de motor (hetgeen voor mij een eerste keer wordt).

Wordt vervolgd!
x26
Laatst gewijzigd door Kuipirossi op 19 sep 2012, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

kruis
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 3039
Lid geworden op: 01 sep 2011, 06:17

Re: Nortstar

#2 Bericht door kruis » 19 sep 2012, 05:53

x26 x26

mooi !

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Nortstar

#3 Bericht door charlesb52 » 19 sep 2012, 07:25

Sjiek!!!! Wordt gevolgd q19 !

RoelVP
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 okt 2010, 09:49

Re: Nortstar

#4 Bericht door RoelVP » 19 sep 2012, 08:12

Ik volg dit wel even, ziet er een superproject uit!
2010 XL1200C int zweit

Nozem

Re: Nortstar

#5 Bericht door Nozem » 24 sep 2012, 18:48

Ziet er super uit!
Knappe wielen ook... x51

tjolkman
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 5974
Lid geworden op: 14 mar 2009, 10:31

Re: Nortstar

#6 Bericht door tjolkman » 24 sep 2012, 19:07

Aha,
was dat jouw blok wat bij FTR stond.
Moet volgende maand toch langs dus zal je frame eens bekijken.
x26

Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Re: Nortstar

#7 Bericht door Kuipirossi » 29 sep 2012, 20:14

tjolkman schreef:Aha,
was dat jouw blok wat bij FTR stond.
Moet volgende maand toch langs dus zal je frame eens bekijken.
x26


Tjolk,

Mijn blok heeft inderdaad een tijdje bij FTR in de zaak gestaan, voordat ik het op heb gehaald! Het frame staat inmiddels ook weer gecoat hier thuis. Je bent van harte welkom om het een keer te komen bekijken onder het genot van een bak koffie of een biertje (als een vreedzame missie naar de 020 tot de mogelijkheden behoort, tenminste.. : ) Ben sowieso benieuwd naar jouw inzicht en eventuele tips mbt het project.
x26
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

tjolkman
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 5974
Lid geworden op: 14 mar 2009, 10:31

Re: Nortstar

#8 Bericht door tjolkman » 29 sep 2012, 21:35

Wat een mooi voorwieltje, ben ik helemaal veliefd op.

Zat een tijdje naar de foto's te kijken en kon maar niet ontdekken wat ik miste. Dus de rest maar gelezen. Inderdaad, een olietank. Een mooi allu tankie zal goed staan.
Ik hoop wel dat je een kabel aangedreven teller er op zet. Die elektronische tellers vind ik niet echt jottum.
En ik weet niet of je wat aan mijn ideeën hebt. Tis alweer heel wat jaren geleden dat ik bij mn buurman van FTR rondgehangen heb.

En als je een beetje in de buurt van het havengebied woont dan kan ik wel een missie wagen. Kom nog wel eens in de Coenhaven.

Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Re: Nortstar

#9 Bericht door Kuipirossi » 16 dec 2012, 20:29

Nu de winter weer in het land is, wordt er zo langzaam aan weer wat meer progressie geboekt met het Nortstar project. Zo zitten de achtervork en het nieuwe balhoofd er inmiddels in. Ook zát de voorvork erin maar helaas bleek één onderpoot te krap gehoond en daardoor niet soepel om de buitenpoot te schuiven. De zaak dus maar losgehaald om binnenkort een poging te wagen om dit probleem op te lossen... Als dit is opgelost staat het frame echter op de wielen en kan het blok erin!

Oh.. en die psychedelische kleur op de werkplaatsmuur is een "erfenis" van de vorige, blondharige en langbenige bewoonster, die dit voormalige berghok roze heeft geschilderd. Geen homowerkplaats dus.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

tjolkman
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 5974
Lid geworden op: 14 mar 2009, 10:31

Re: Nortstar

#10 Bericht door tjolkman » 16 dec 2012, 20:38

Lekker bezig.

Gaat de goede kant op.
x26

Felix
2500++
2500++
Berichten: 6716
Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58

Re: Nortstar

#11 Bericht door Felix » 16 dec 2012, 22:33

x140 super x26
" R2 "
Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!

Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Re: Nortstar

#12 Bericht door Kuipirossi » 28 dec 2012, 18:05

Resultaat van de Kerstvakantieweek tot zover: werktafel en paddock stand gelast, (imperial) gereedschap en ijzerwaren bijgekocht en opgehangen en... het frame op de wielen!
Het is nog véél werk om de motor af te bouwen maar je begint nu in ieder geval te zien wat het wordt.
Ik krijg er steeds meer plezier in!
x26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

tjolkman
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 5974
Lid geworden op: 14 mar 2009, 10:31

Re: Nortstar

#13 Bericht door tjolkman » 29 dec 2012, 12:28

Wat een mooi voorwieltje, wil ik ook,

Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Re: Nortstar

#14 Bericht door Kuipirossi » 29 dec 2012, 19:37

En dan nu mét blok!

Afbeelding

Afbeelding
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

Felix
2500++
2500++
Berichten: 6716
Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58

Re: Nortstar

#15 Bericht door Felix » 29 dec 2012, 22:34

x155
" R2 "
Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!

Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Re: Nortstar

#16 Bericht door Kuipirossi » 10 jan 2013, 19:18

Tank gepolijst. Veel werk maar was de moeite waard!

Afbeelding
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

storzvogel
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 2477
Lid geworden op: 17 aug 2011, 12:34

Re: Nortstar

#17 Bericht door storzvogel » 10 jan 2013, 19:23

x26
Kruys Water Motorfietsen

Be a man, ride a pan!!

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Nortstar

#18 Bericht door charlesb52 » 10 jan 2013, 21:26

Héél mooi; met die Union Jack y8 nóg mooier!

kruis
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 3039
Lid geworden op: 01 sep 2011, 06:17

Re: Nortstar

#19 Bericht door kruis » 11 jan 2013, 07:33

word een hele mooie fiets,
durf t bijna niet te vragen, maar als ie klaar is, mag ik ff ??

x26

Bow
2500++
2500++
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 feb 2012, 07:25

Re: Nortstar

#20 Bericht door Bow » 18 mar 2013, 22:08

Zzo dat is mooi , poetsen kun je wel zeg . Ben benieuwd hoe ie er straks in het zonnetje bij staat

Big Will
1750-1999
1750-1999
Berichten: 1834
Lid geworden op: 13 aug 2008, 16:39

Re: Nortstar

#21 Bericht door Big Will » 18 mar 2013, 22:19

Wow x192
Leer van andermans fouten, misschien wordt je niet oud genoeg om ze zelf allemaal te maken.Afbeelding

Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Re: Nortstar

#22 Bericht door Kuipirossi » 28 apr 2013, 19:50

Heb een Bewley koppeling met ingelaste splanes voor een Norton versnellingsbak gekocht op Marktplaats (tip van Kuipirossi Senior, waarvoor dank). Blijkt perfect te passen en al met al ook redelijk uit te komen qua gearing. Deze koppelingen worden op speedwaymotoren gebruikt en ik ga er dus vanuit dat de koppeling droog kan worden gebruikt. Ik vind de koppeling zelf ook erg mooi staan, met die grote stelschroef in het midden:

Afbeelding

Heb bij Schaef in Haarlem ook nieuwe rvs (imbus) bouten met nylock moeren en RVS ringetjes gekocht, ter vervanging van de oude blokbouten. Ziet er een stuk netter uit zo:

Afbeelding

Kuipirossi Senior heeft een prachtige alu wartel gedraaid/ gefreesd voor de ontluchting de cylinderkop. De oplossing van de vorige eigenaar (koperen pijpje) paste niet meer onder de tank, nu het blok met de nieuwe schetsplaten rechtop in het frame is komen te staan. Nu dus een mooi alu warteltje, dat plat onder de tank wegloopt:

Afbeelding
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

tjolkman
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 5974
Lid geworden op: 14 mar 2009, 10:31

Re: Nortstar

#23 Bericht door tjolkman » 29 apr 2013, 02:40

Auw,
inbus bouten. x51

Kuipirossi
350-499
350-499
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33

Re: Nortstar

#24 Bericht door Kuipirossi » 05 okt 2014, 17:35

Ok Tjolkman, je hebt natuurlijk gewoon gelijk. Imbussen zijn vervangen door zeskanten!
:)

Zie hier het rijdende resultaat!

Foto's zijn genomen bij de Creg Ny Baa pub op de Mountain op het eiland Man, tijdens de Classic TT.
Motor is tijdens de reis heel gebleven, al moest er op Man wel wat gelast en gesleuteld worden. Gelukkig kijken ze op dat eiland nergens van op en was alles zo geregeld!

Prachtige tijd gehad daar!!

Afbeelding

Afbeelding


Hierbij nog een foto van de drive side, genomen op de Posbank bij Arnhem.

Afbeelding
Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.

charlesb52
@-
@-
Berichten: 9162
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37

Re: Nortstar

#25 Bericht door charlesb52 » 05 okt 2014, 17:47

lang niet meer gehoord, maar "Wow"!

Gebruikersavatar
Jep
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1014
Lid geworden op: 14 mei 2014, 10:04

Re: Nortstar

#26 Bericht door Jep » 05 okt 2014, 17:55

q7 q7 Beauty !!
1990 Sportster XLH 1200
1989 Kawa zx-10 tomcat

Felix
2500++
2500++
Berichten: 6716
Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58

Re: Nortstar

#27 Bericht door Felix » 05 okt 2014, 18:01

Woow x26
" R2 "
Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!

nimjaefighter
200-349
200-349
Berichten: 250
Lid geworden op: 03 feb 2014, 21:59

Re: Nortstar

#28 Bericht door nimjaefighter » 06 okt 2014, 13:05

WAUW

Dit is de caféracer PUR-SANG.


Wat een prachtige machine.
wielen, tanks, blok.
Het past allemaal perfect bij elkaar en is tot in detail afgewerkt

echt heel mooi x192
xl 53 custom uit 1999

tjolkman
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 5974
Lid geworden op: 14 mar 2009, 10:31

Re: Nortstar

#29 Bericht door tjolkman » 06 okt 2014, 22:54

Ik ben trots op je.
Zoals het hoort, ik zou alleen het voorwiel vervangen voor een dubbele schijf.
En de Grimeca naar Vlaardingen sturen.

Felix
2500++
2500++
Berichten: 6716
Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58

Re: Nortstar

#30 Bericht door Felix » 06 okt 2014, 23:16

tjolkman schreef:Ik ben trots op je.
Zoals het hoort, ik zou alleen het voorwiel vervangen voor een dubbele schijf.
En de Grimeca naar Vlaardingen sturen.

Afbeeldingop trommeljacht q6
" R2 "
Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!

Gebruikersavatar
Jep
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1014
Lid geworden op: 14 mei 2014, 10:04

Re: Nortstar

#31 Bericht door Jep » 07 okt 2014, 06:30

/\/\ x148 (Drankje uit den jeugd)
1990 Sportster XLH 1200
1989 Kawa zx-10 tomcat

Gesloten

Terug naar “Geen Sportster, maar wel een SportsterHart.”