SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

tikken
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1230&t=815882
Pagina 1 van 1

Auteur:  b.rovers [ 22 mar 2009, 19:37 ]
Berichtonderwerp:  tikken

hallo.
ik heb een 88er sportser die is opgeboord naar 1200 cc.
hierin zit kendall 20w50.
op een gegeven moment begon hij te tikken,en kwam ik er achter dat dat de stoterunit van de achterste inlaat was.
die stond namelijk niet op druk.
dus vervangen.
daarna weer gaan rijden,en al vlug genoeg begon hij alweer.
kut.ik begin me nu toch echt af te vragen of hij wel genoeg olie krijgt.
heeft iemand hier ook ervaringen mee,en eventueel een oplossing?
alvast bedankt
groeten bart q23

Auteur:  quadcam [ 22 mar 2009, 19:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

weer de achterste stoter?

heel appart, ik heb hier geen kaas van gegeten , misschien iemand anders........

Auteur:  Big Will [ 22 mar 2009, 21:38 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

Bij het plaatsen van de nokvolgers ff controleren of de gaatjes recht tegenover elkaar zitten.
Zo niet ff 180 graden draaien.

Auteur:  b.rovers [ 24 mar 2009, 21:07 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

das een goeie.
ga ik effe kijken.
bedankt

Auteur:  b.rovers [ 30 mei 2009, 17:05 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

zo.net weer getest en nu de uit en inlaat units gewisseld.
laten lopen met de klepdeksels eraf,en jawel hoor.maakt allemaal niets uit.
weer de inlaat die allen tikt,dus aan de units ligt het niet want de uitlaat unit die eerst in de inlaat zat staat wel op druk.
ik vind wel dat hij maar weing olie uit de tuimelaars gooit,maar nog snap ik niet dat alleen de inlaat van de achterste cilinder niet op druk komt terwijl de rest dit wel gewoon doet.
ben nu even het spoor bijster,dus alle suggesties zijn welkom.
mvg
b.rovers x51

Auteur:  Ovie-air [ 30 mei 2009, 17:41 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

Hoi,

Klinkt bekend, ben ook een tijd aan het tobben geweest. Uiteindelijk alle 4 de hydr units vervangen en toen was het probleem opgelost.

Een lage oliedruk kan ook een probleem zijn en kan veroorzaakt worden door slijtage.

Sukses,

Mark

Auteur:  b.rovers [ 30 mei 2009, 17:51 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

ok bedankt voor je reactie.was ik ook al bang voor.
is zo'n oliepomp er makkelijk af te halen?en wat moet de oliedruk bij de stoters zijn?
weet iemand dat?want het schijnt zo te zijn dat de pomp een andere druk levert aan de krukas dan aan de stoters! x51

Auteur:  Big Will [ 31 mei 2009, 07:52 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

De oliedruk is naar alle kanten gelijk omdat er in een 88'er geen sproeier zit.
Als je op het zicht al merkt dat er minder c.q. weinig olie uit een tuimelaar vloeit is dit wel iets om rekening mee te houden.
Het feit dat na het wisselen van de nokvolgers je toch een tikkende rear uitlaat unit hebt geeft aan dat het in de olietoevoer zit.
De nokvolgers zijn van staal en het huis waarin ze draaien van aluminium dus als er slijtage is zal dit in het huis zijn.
Een overmaatse nokvolger met een op maat geboord huis zou een oplossing kunnen zijn.
En meten is weten dus een oliedrukmeter van €15 tussen de cilindervoeten plaatsen is betaalbaar en eenvoudig.

Het verwijderen van de oliepomp is gemakelijk.
- olie aftappen
- oliepomp + omgeving schoonspuiten
- 3x olieleidingklem doorknippen
- 2x olieleiding naar filter los draaien
- 4x imbus losdraaien (eerst de achterste dan de voorste)
- pomp uitnemen (bekabeling aan de kant en de onderkant naar je toe halen)

# onthou dat het pompdeksel plus toevoer gerotors er zo dit kunnen vallen als de imbussen los zijn, dus bij elkaar houden.

# voor het plaatsen is het handig een 8mm draad te tappen in een van de voorste gaten zodat je bij het
plaatsen het deksel vast kan zetten met een bout

Afbeelding

# als blijkt dat je te veel speling of beschadigingen op het toevoer deel van je oliepomp hebt kan ik je mogelijk
aan een nieuw deksel met gerotors helpen.

suc6
x26

Auteur:  sporty [ 31 mei 2009, 10:05 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

Voor je alles gaat demonteren kun je het beste de druk meten tussen je nokvolgers.
Als je daar geen druk hebt als de motor warm is en koud een druk onder de 20psi is waarschijnlijk het veertje van de overdrukklep lam (mijn probleem nu ook)Deze klep zit onder in je oliefilterhuis en een goede test is onder het veertje een revet te leggen.Als je oliedruk nu hoger is heb je de boosdoener. Ik ging met 2mm revet van 15psi naar 30psi !!!

Auteur:  b.rovers [ 01 jun 2009, 11:22 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

kijk.
dit zijn nog eens tips waar men iets mee kan jongens!!!.
hartelijk dank,en ik ga zo vlug mogelijk aan de slag.
als ik eruit ben laat ik het weten,zo ook als ik onderdelen nodig heb.
mvg
b.rovers q117

Auteur:  sporty [ 01 jun 2009, 11:30 ]
Berichtonderwerp:  Re: tikken

Als je de druk omhoog krijgt met een revet is het wel zaak om snel een nieuw veertje te monteren. Omdat het veertje al +- 20 jaar in de snoeihete olie in is gedrukt is er vaak de hele spanning af. Mijn veertje was binnen een week weer 1mm korter,de spanning is er helemaal uit. JW Boon heeft ze voor een paar euro.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/