SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Ironhead terug in de tijd in de soep?
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1230&t=821179
Pagina 1 van 1

Auteur:  Alfriedel [ 02 jun 2014, 19:14 ]
Berichtonderwerp:  Ironhead terug in de tijd in de soep?

Helaas tijdens een ritje naar Amsterdam op de ringweg A10 plotseling een geratel en vermogensverlies bij een snelheid van 90km/u.
Meteen de koppeling in en uit laten rollen, blok vast! Wegenwacht gebeld en die hebben mij naar huis gebracht.
Thuis gekomen voorste cilinderkop gedemonteerd en gelukkig weinig in de soep. De uitlaatklep is vastgevreten na driehonderd km en heeft de inlaatklep geraakt maar niet de zuiger gelukkig, zie foto.
Hoe kan dit? Wie heeft ervaring met dit soort pech? Materiaal klep niet goed? Het is een Manley klep.De klepgeleider was nieuw en had de goede speling en ik gebruik org. HD olie sae 50.
Ik reed al driehonderd km niet harder dan tachtig en nu even negentig en de bougie kleur was donker dus stond niet te arm.
Afbeelding

Auteur:  Alfriedel [ 02 jun 2014, 19:18 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

Ik begrijp er niks van, ik klik op de code in Photobucket er staat copied en plak hem tussen de img haakjes maar de foto komt niet.

Auteur:  Bow [ 02 jun 2014, 20:42 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

Oliekanaaltje niet dicht zitten

Auteur:  charlesb52 [ 02 jun 2014, 21:19 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

Alfriedel schreef:
Ik begrijp er niks van, ik klik op de code in Photobucket er staat copied en plak hem tussen de img haakjes maar de foto komt niet.

Gewoon copiƫren, dat is genoeg!!

Auteur:  kruis [ 03 jun 2014, 05:43 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

er zitten toch geen klepsteelrubbers op, of wel ?

sommige knutselaars zetten die er nl. op, ik weet de voorgeschiedenis niet, maar dan krijgt de klepsteel geen smering.

Auteur:  Jep [ 03 jun 2014, 06:05 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

/\/\ Idd of te goed afdichtende rubbers bij sommige uitvoeringen (viton e.d.)

Auteur:  Alfriedel [ 03 jun 2014, 09:51 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

Er zitten helemaal geen rubbers op zoals het hoort en de klepveren zitten onder de olie dus de smering is ook goed bovendien is het de voorste cilinder die het beste gekoeld wordt.
De kleppen hebben elkaar geraakt dat is te zien maar gelukkig niet de zuiger. In de draaibank slingeren ze niet, dus kan ik de inlaatklep nog gebruiken.
De klepgeleiders heb ik door een HD specialist in de koppen laten zetten, nu heb ik ergens gelezen dat je ook hardverchroomde kleppen hebt die zijn misschien beter.
De oorzaak die ik kan bedenken zou kunnen zijn dat het mengsel toch te arm was of dat de materialen niet bij elkaar passen ik heb het gevoel dat het met bronzen geleiders niet was gebeurd, er zit een Bendix met verstelbare sproeiers op waarvan de hoge snelheidsproeier 3 en een halve slag open staat.
De bougies zijn donker gekleurd dus lijkt het niet te arm en de motor pakte goed op ook hoger in de toeren en liep met een trap (als hij warm was).

Auteur:  Alfriedel [ 03 jun 2014, 09:56 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

Afbeelding
Hier nog even de foto

Auteur:  kruis [ 03 jun 2014, 10:53 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

dan heeft hij gewoon te strak gezeten
heb ik een jaar of 5 geleden ook eens gehad nadat een "professional" mn koppen klaar gemaakt had
wrs is de geleider na het inpersen niet of niet genoeg geruimd.

ik zou de andere 3 dan ook nog ff controleren of ze niet te strak zitten

Auteur:  Alfriedel [ 03 jun 2014, 17:18 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

Het controleren ga ik inderdaad doen, ben vandaag bij de specialist geweest (een oude rot in het vak) en hij zegt dat ie toch te heet geworden is.
Hij heeft de inlaat geleider gehoond en ik krijg een nieuwe klep en zal de carburateur toch iets rijker zetten. De donkere bougiekleur komt door wat koolaanslag dat veroorzaakt wordt door iets olieverbruik omdat de zuigerveren nog niet ingelopen zijn dus kan het mengsel toch te arm zijn. Wordt vervolgd.

Auteur:  kruis [ 04 jun 2014, 05:44 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

dan zou de achterste toch eerder problemen krijgen omdat die cylinder veel warmer word ?

gelukkig verder weinig schade, dus weer snel de weg op

x26

Auteur:  Alfriedel [ 04 jun 2014, 20:09 ]
Berichtonderwerp:  Re: Ironhead terug in de tijd in de soep?

Zou ik ook denken maar was de voorste misschien toch te krap. Klep komt volgende week, met Pinksteren pak ik wel mijn Shovel.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/