SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1230&t=821629
Pagina 1 van 1

Auteur:  usa rene [ 14 feb 2015, 19:07 ]
Berichtonderwerp:  Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

Tijdens het afstellen van de klep stuit ik op het volgende probleem :
Het merkteken van de klep, het gaatje, komt niet precies in het midden van het sleufje.
Of het staat er voor , of er na en daar wordt niet over geschreven in de boeken.
Naar ik weet is het aandrijftandwiel niet van de kruk tap af geweest maar daar kan ik natuurlijk niet zeker van zijn, staat het vliegwiel op het teken van de voorontsteking van de 1e cylinder, de grote streep, kortom zoals het in het originele werkplaats handboek staat beschreven.
De volgende vragen wil ik hier stellen:
Weet iemand welk soort schroefdraad zit er in de kruk tap, het lijkt op linkse draad want ik wil een trekker maken om de pignion gear er af te trekken en later weer terug te persen om te kijken of het aandrijf tandwiel van de pomp niet andersom gemonteerd is door een voorganger.
De trekker heeft als nummer HD 96830-51 en is me wat te duur om voor eenmalig gebruik te kopen.
Als dit allemaal blijkt te kloppen en de afstelling niet goed komt moet ik dan het gat voor of na het sleufje plaatsen?
Persoonlijk denk ik er voor omdat dan de klep eerder open gaat en er meer olie uit het carter terug gepompt kan worden.
Misschien een ingewikkeld verhaal maar ik kan het niet simpeler omschrijven.

Groeten van René.

Auteur:  Bow [ 15 feb 2015, 00:24 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

Misschien een simpele opmerking. Maar waarom laat je het gedeelte waar je het speciale gereedschap voor nodig bent niet gewoon doen door een dealer en daarna zelf verder

Auteur:  usa rene [ 15 feb 2015, 12:02 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

Hallo Bow.

Het antwoord op jou opmerking, die trouwens best wel slim is, is het volgende.
Om de pomp uit het blok te halen of het tandwiel er af te laten halen moet ik het blok zelf uit het frame bouwen of met het hele geval naar de dealer gaan en dat wilde ik nu juist voorkomen, vandaar dat ik het zo, met gemonteerd blok,wil proberen.
Eigenlijk is het dus een beetje luiheid van mij.
Aangezien ik nog een 72er blok heb liggen, kan ik dat als oefenproject gebruiken.
Dit blok geeft echter dezelfde afstelproblemen als het andere blok.

Groeten van René.

Auteur:  kruis [ 15 feb 2015, 12:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

streepje vd breathervalve komt nooit exact overeen, is ook niet belangrijk, die mag zelfs nog een tand verder staan.

ogf je hem ervoor of erachter zet, maakt dus geen verschil, heeft enkel met de carterdruk te maken als de zuigers maar beneden komen,
door de carterdruk moet hij dan open staan.
tandwiel vd krukas zit op een spie, en kan dus nooit verkeerd gemonteerd staan

Auteur:  tjolkman [ 15 feb 2015, 13:26 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

kruis schreef:
streepje vd breathervalve komt nooit exact overeen, is ook niet belangrijk, die mag zelfs nog een tand verder staan.

ogf je hem ervoor of erachter zet, maakt dus geen verschil, heeft enkel met de carterdruk te maken als de zuigers maar beneden komen,
door de carterdruk moet hij dan open staan.
tandwiel vd krukas zit op een spie, en kan dus nooit verkeerd gemonteerd staan

Precies.

Auteur:  usa rene [ 15 feb 2015, 20:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

Hallo Tjolkman en Kruis.

Bedankt voor het advies, ik vond het al zo verdacht dat het bij dat 2e blok ook al niet klopte !
Het tandwiel zit wel met één brede spie maar kan wel achterste voren gemonteerd worden, met het merkteken naar binnen, maar dat van twee blokken de tandwielen verkeerd zitten ga ik ook niet geloven.
Er is trouwens zo n trekker te koop, 65,00 euro maar dat is nu dus niet nodig, scheelt weer.
Nu de zijdelingse speling van de nokkenassen nog afstellen maar dat is geen probleem en we kunnen er weer van gaan genieten, het rijden met die oude barrel.
Nogmaals bedankt!

Groeten van René.

Auteur:  kruis [ 16 feb 2015, 07:21 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

vlgs mij kan zelfs het tandwiel niet verkeerdom op de kruk,
vlgs mij loopt de spiebaan scheef, achter is hij dieper dan voor, zodat hij niet achterstevoren op de kruk kan,
en vlgs mij zit aan de achterkant een kraag waar geen tanden zitten, om de trekker achter te plaatsen.

echter in de verschillende jaren zitten zoveel kleine verschillen in die blokken, dat ik ook nog wel eens twijfel

Auteur:  tjolkman [ 16 feb 2015, 12:16 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

kruis schreef:
vlgs mij kan zelfs het tandwiel niet verkeerdom op de kruk,
vlgs mij loopt de spiebaan scheef, achter is hij dieper dan voor, zodat hij niet achterstevoren op de kruk kan,
en vlgs mij zit aan de achterkant een kraag waar geen tanden zitten, om de trekker achter te plaatsen.

echter in de verschillende jaren zitten zoveel kleine verschillen in die blokken, dat ik ook nog wel eens twijfel

Ik weet het ook niet precies maar kan ook niet effe kijken.
Volns mij bij latere blokken wordt het tandwiel door spiebanen en een moer op zijn plek gehouden.
Bij eerdere blokken met een spie.
Hang me er niet aan op. Zit nog aan boord.

Auteur:  usa rene [ 16 feb 2015, 21:38 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

Hallo Heren.

Volgens het boek past het pomp aandrijfwiel licht via de groeven op de as en het andere tandwiel wordt er dan opgeperst en klemt het pomptandwiel dan vast.
Op het pompwiel staat een teken en dat moet je kunnen zien na montage, maar dat is niet meer te zien als het andere tandwiel er op geperst is.
Er zijn 3 smalle en een dikkere groef dus dat kan niet fout gaan.
Vandaar dat ik dat merkteken zou willen controleren maar zoals geschreven: 2 x een verkeerde montage, daar geloof ik niet in.
Dit is tot 1977 het geval.
Daarna komt er een moer aan te pas om de boel vast te zetten en nog later, 1985, is er nog een smeerleiding gemonteerd.

Groeten van René.

Auteur:  Bow [ 17 feb 2015, 07:43 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

usa rene schreef:
Hallo Heren.

Volgens het boek past het pomp aandrijfwiel licht via de groeven op de as en het andere tandwiel wordt er dan opgeperst en klemt het pomptandwiel dan vast.
Op het pompwiel staat een teken en dat moet je kunnen zien na montage, maar dat is niet meer te zien als het andere tandwiel er op geperst is.

Er zijn 3 smalle en een dikkere groef dus dat kan niet fout gaan.
Dit zijn de spiebanen waar Tjolk het over heeft
Groeten van René.

Auteur:  kruis [ 17 feb 2015, 09:28 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

zie je wel, we komen er wel uit tesamen, duurt alleen ff...

x26

Auteur:  tjolkman [ 17 feb 2015, 14:23 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

kruis schreef:
zie je wel, we komen er wel uit tesamen, duurt alleen ff...

x26

Yep,
ik heb hier aan boord geen voorbeelden liggen.
Maar zo lukt het ook wel

Auteur:  usa rene [ 17 feb 2015, 20:38 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

Hallo Heren.

Ik ben blij dat alles inmiddels duidelijk is en ik wil jullie heel erg bedanken voor de tijd en moeite !
Daar heb je wel niet zo veel aan maar ik wil het toch even doen, niets meer laten horen is wel heel onbeleefd na al die moeite.

Groeten van René.

Auteur:  charlesb52 [ 17 feb 2015, 23:03 ]
Berichtonderwerp:  Re: Afstellen crankcase breather valve XLCH 73.

Positief!!!!!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/