Ironhead kleppen vervangen

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gesloten
Bericht
Auteur
pjm.kleijne
25-44
25-44
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mei 2015, 19:17

Ironhead kleppen vervangen

#1 Bericht door pjm.kleijne » 17 jun 2015, 18:01

Mede ijzerkoppen x201

Ik heb zojuist de kleppen uit beide koppen van mijn xlh1000 verwijderd en het volgende geconstateerd:

- 1 uitlaatklep zat behoorlijk vast en moest ik eruit tikken. Tevens vertoond de klepsteel slijtage plekken aan twee zijdes (de andere kleppen gingen vrij soepel).
- De andere klep an de bovenkant in de klep geleider gestopt en vertoonde meteen speling.

- Geen modificatie voor loodvrije benzine.

Vraag:

1: Zijn bovengenoemde zaken een goede reden voor een kop revisie?
2: Zal ik hem laten modificeren voor loodvrij. Ik weet niet hoe een Ironhead loopt op loodvrije benzine?
3: Is het handig om een modificatie voor klepsealtje te laten doen?

Hebben jullie ervaring met loodvrij of is een van jullie fietsen al voorzien van klepseals?


THX q23
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 17 jun 2015, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Icoontje toegevoegd :-)

kruis
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 3039
Lid geworden op: 01 sep 2011, 06:17

Re: Ironhead kleppen vervangen

#2 Bericht door kruis » 18 jun 2015, 07:39

modificatie met klepseals is niet aan te bevelen, de klepsteel word namelijk gesmeerd door het kleine beetje olie die erlangs loopt,
bij modificatie heb je kans als hij echt warm word, de klep blijft hangen, met alle bijkomende narigheid van dien.

ik heb het wel eens gezien dat ze het doen, ze houden dan iets meer speling aan op je klepsteel,
maar een motor mag toch best een beetje olie verbruiken ?

pjm.kleijne
25-44
25-44
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mei 2015, 19:17

Re: Ironhead kleppen vervangen

#3 Bericht door pjm.kleijne » 23 jun 2015, 16:56

Ok..........na de nodige overdenkingen en discussies is dit het plan.

- Ik ga lekker alles zelf doen. Dat wil zeggen uit elkaar halen en in elkaar zetten.
- Alle specialistische klussen laat ik doen bij Dynatrack in Cruqius. Dat is redelijk dicht bij huis.
- Niet alles tegelijk, maar verdeeld om de kosten te spreiden.

Klus 1
De kop revisie; nieuwe kleppen, veren en meteen loodvrij. Dat laat ik doen.

Klus 2
Tuimelaars en bussen vervangen. Ga ik zelf doen.

Klus 3
Gear cam bussen in de zij deksel vervangen. Dat laat ik doen.

Klus 4
Lagers vervangen van de versnellingsbak. Ga ik zelf doen.

Klus 5
Krukas & lagers controleren en eventueel balanceren en vervangen. Dat laat ik doen.


Pffffffffft Ben nog wel ff bezig dus.

Bow
2500++
2500++
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 feb 2012, 07:25

Re: Ironhead kleppen vervangen

#4 Bericht door Bow » 24 jun 2015, 12:27

Ja jij bent voorlopig wel onder de pannen , doe dan ook gelijk alles ff stralen en coaten Dan ziet het van buiten ook weer als nieuw eruit.

pjm.kleijne
25-44
25-44
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mei 2015, 19:17

Re: Ironhead kleppen vervangen

#5 Bericht door pjm.kleijne » 24 jun 2015, 22:05

Ga ik ook doen.
Eerst sodablasten, daarna de revisie en dan.............

Gesloten

Terug naar “TECHNIEK > Onderhoud en Reparatie”