jan schreef:
ik hoop dat het hier niet gaat om een O-ring ketting!!!!
idd, als je de ketting gaat koken in olie heb je geen O-ringen meer op je ketting. Voor het smeren heb je eigenlijk twee middelen met elk hun eigenschappen. Ikzelf heb mijn motoren met ketting altijd van ong. maart tot eind september met motorolie gesmeert en de winter met kettingspray gesmeert.
Motorolie(of elk andere dunne olie):
pros:
-Vuil kleeft minder snel, wordt als het ware weggeslingert
-Ketting ziet er "mooier" uit en eventueel afgeslingerde olie is makkelijker schoon te maken.
cons:
-Vaker smeren, om de 400-500 km of na door de regen gereden te hebben
Kettingspray:
pros:
-Blijft veel langer zitten, kun je gerust om de 700-900 km smeren of wanneer je b.v. een paar dagen achtereen door de regen gereden heb
-Is waterbestendiger
Cons:
-Vuil blijf aan de ketting hangen
-Ketting grondig reinigen om de 3-5 smeerbeurten
-Bijna altijd vuile kleeflaag op ketting en achtervelg