SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

TPP en andere HiTec lichte koppelingen
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1233&t=816776
Pagina 1 van 1

Auteur:  charlesb52 [ 19 sep 2006, 21:14 ]
Berichtonderwerp:  TPP en andere HiTec lichte koppelingen

met variabele druk!! Ziet er heftig, interessant en duur uit...
http://www.tpp-europe.com/variable_pres ... vpc_m.html
Afbeelding
zeker met een nl-importeur :roll: .

Auteur:  charlesb52 [ 20 sep 2006, 21:51 ]
Berichtonderwerp:  TPP

Het antwoord:

Dag Charles,

Dank je wel voor je reaktie en link. Ik heb je website en link even gecheckt en het ziet er goed uit!
** Ben nog wel even benieuwd naar je toelichting op je tekst: 'ziet er (.....) duur uit... zeker met een NL-importeur'? Hoezo duur en met een NL-importeur? ;-)

Ik zie dat je ook schrijft: 'met variable druk!!'.
Ik zal uitleggen hoe deze variable druk werkt: Ten eerste leveren wij bij de VPC voor Evo motoren een slappere veer waardoor het lichter (ont)koppelen is. Ten tweede heeft de VPC gewichtjes. Zodra jouw motor toeren maakt vliegen deze gewichtjes door de centrifugaalkracht naar buiten. Aan de andere kant van de gewichtjes zitten armpjes en die drukken, doordat de gewichtjes naar buiten duwen, tegen de drukplaat. Daardoor worden de koppelingsplaten stevig tegen elkaar geduwd en heb je geen koppelingsslip en een betere vermogensoverdracht. In tegenstelling tot de concurentie zorgt de VPC ervoor dat -heel belangrijk- de koppelingsplaten geheel uit elkaar komen en daardoor is het makkelijker schakelen en dus neutraal vinden.
Afbeelding
Voor de Sporties hebben wij de VPC Evo Sportster/Buell. Zoals gezegd leveren wij de VPC voor Evo motoren inclusief lichtere diafragmaveer.
Bij de Sportster 883cc gaat het (ont)koppelen met de VPC 50% lichter en bij de Sportster 1200cc 40% lichter.
De VPC Evo Sportster/Buell past op de motoren met bouwjaar 1991 t/m 2003 en kost: Euro 319,- exclusief inbouw. Inbouwtijd is ongeveer 45 minuten want je primaire deksel en je olie dienen eraf gehaald te worden. Let op: de vroege Sporties van 1991 t/m 1993 hebben een 1994 of later model nodig van de primaire deksel en koppelingsmechanisme om zeker te zijn van een volledige vrijloop van de naar buiten vliegende gewichtjes.

In het geval van tunen van je motor kan de originele HD koppeling het sterkere vermogen/trekkracht niet goed aan (je krijgt koppelingsslip) en dien je een zwaardere diafragmaveer of compleet nieuwe (dure!) aftermarketkoppeling te monteren. Nadeel hiervan is dat het (ont)koppelen dan weer zwaar gaat. Het revolutionaire aan de VPC is dat je nu bij het tunen de originele HD koppeling kunt behouden en in combinatie met de VPC dit sterkere vermogen/trekkracht aan kan met licht (ont)koppelen en -heel belangrijk- zonder te slippen! De standaard HD koppeling kan in combinatie met de VPC meer dan 2000cc aan zonder koppelingsslip! En je bent uiteraard met de VPC veel goedkoper uit dan met de aanschaf van een nieuwe after market koppeling...**

Wij leveren via (on)officiële HD dealers, service shops, custom builders door heel Europa. Zij zorgen voor de verkoop, inbouw en de garantie.
Voor de Sporties vanaf 2004 (de rubber mount!) zijn wij ook bezig met het ontwikkelen van een VPC. Verwachting is dat deze in 2007 leverbaar wordt. Houd onze website http://www.tpp-europe.com in de gaten!

Auteur:  charlesb52 [ 29 okt 2006, 11:46 ]
Berichtonderwerp:  Magura & Müller

Zelf heb ik een Müller Powerclutch; werkt 100%!!!!

Iets meer een hitec look heeft de Magura Hymec:
http://www.motorrad.magura.com/english/ ... ~mainFrame

Op mijn 91er moest dan ook een ander deksel etc. , was me teveel en daarom de Müller, wel onzichtbaar maar héél lekker rijden!!

Zou ik 'n Sporty van ná 93 hebben dan zou die TPC op mn verlanglijstje staan.....Zeker voor die prijs die echt niet is, te veel lijkt me.
evt In combinatie met de Magura zoals ze bij BigTwin deden!

Auteur:  Jurrien [ 27 feb 2007, 13:00 ]
Berichtonderwerp:  Alternatieve koppeling

Ha allemaal,

Door een overbelastte linker pols ben ik op zoek naar manieren om het koppelen makkelijker voor mijn pols te maken.

Een twist-clutch lijkt me wel wat (http://www.exilecycles.com/index.php?section=37). Iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand nog andere ideeën?

Auteur:  Herry [ 27 feb 2007, 13:31 ]
Berichtonderwerp: 

Heb prezies het zelfde. Je schijnt voor weinig de koppeling te kunnen aanpassen zodat het veel lichter gaat.
Maar geen ervaring mee.

Auteur:  Jurrien [ 27 feb 2007, 13:58 ]
Berichtonderwerp: 

Ja klopt, heb ik al gedaan: Müller Power Clutch. Werkt fantastisch!
Enige probleem is dat de beweging nogsteeds hetzelfde is, dus word de pols nog steeds op dezelfde manier belast.
Met een twist-clutch bijv. word net een andere spiergroep gebruikt om te koppelen.

Auteur:  charlesb52 [ 27 feb 2007, 16:31 ]
Berichtonderwerp:  koppeling

De, voor jou bekende, Müller,
TPP, 30% lichter
Magura, hydraulisch met ander hendel,
en dan heb je nog zo'n easy die je onder de koppelingshendel schroeft.
Zie voor de adressen en info bij het onderwerp "TPP en...".


Daarnaast natuurlijk nog de hele dure koppelingen van Bandit etc.
Als ik de japanse hendels gemonteerd heb zal ik je melden of de ergonomie anders/beter is!

Auteur:  Rick191183 [ 21 mar 2007, 10:57 ]
Berichtonderwerp: 

Om het rijtje compleet te maken:

suicide shifter.

Lijkt me meer iets voor big twins. Je kunt niet echt sportief ermee rijden omdat je om te schakelen nog maar 1 hand aan het stuur hebt.

Voor mensen die het niet weten. Suicide shifter is als je ontkoppelt met je linker voetpedaal en met een hendel naast de tank handmatig schakelt.

Is wel ideaal voor Jurriens pols.

Groeten,
Rick

Auteur:  grease monkey [ 21 mar 2007, 15:43 ]
Berichtonderwerp: 

misschien kun je s experimenteren met het ombouwen van een gashandle...dan heb je een twist clutch. je kunt dat gewoon "droog"doen door zo'n ding aan een buis te maken en aan een eindje kabel een veerunster oid te bevestigen, hiermee meet je de kracht die je ermee kunt zetten. Er is vast wel wat te vogelen voor weinig...
succes!!

Auteur:  Jurrien [ 21 mar 2007, 15:59 ]
Berichtonderwerp: 

Zo'n suicide shifter lijkt me zeker een optie. Ik rij toch vaak met maar 1 hand aan het stuur, dus het past prima bij mijn rijstijl.

Auteur:  Rick191183 [ 22 mar 2007, 21:51 ]
Berichtonderwerp: 

Hey Jurrien,

Dan heb ik je toch niks nieuws verteld over die suicide shifter?

Dan ben je in 1x af van de draaibeweging met de pols.

Bovendien vind ik suicide shifter het ultieme voor een chopper.

Rick

Auteur:  Jurrien [ 22 mar 2007, 21:56 ]
Berichtonderwerp: 

Ik wist wel dat het bestond opzich, maar ik dacht dat de koppeling dan altijd nog met de hand gebeurde.
Zie http://www.bikernet.com/sportsters/PageViewer.asp?PageID=1389 trouwens voor een kleine rapportage van iemand een suicide shifter op zn Sporty heeft geinstalleerd!

Auteur:  Herry [ 27 mar 2007, 12:51 ]
Berichtonderwerp: 

Vervolg: ik begin ernstige! polsklachten te krijgen en laat asap een power clutch monteren. Volgens de motortoko is het heel goed mogelijk dat de stuurstand hiervan de oorzaak is want hij had het zelfde probleem.
Groeten Herry

Auteur:  bobber_82 [ 24 mei 2008, 20:49 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alternatieve koppeling

Ga beslist eens langs bij L&L voor je suicide clutch en handschakeling! Heb zelf hun systeem en dit werkt uitstekend! Zou niets anders meer willen! Greetz

Auteur:  dennis883 [ 29 mei 2008, 20:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alternatieve koppeling

@ Bobber_82: Zou ik een foto kunnen zien van je voet koppeling/handschakeling? Ben al een tijdje op zoek naar zo iets, maar tot nu toe niet kunnen vinden dat ik echt mooi vond. bij voorbaat dank!

m.v.g.,

Dennis883

Auteur:  chief [ 30 mei 2008, 00:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: Alternatieve koppeling

kijk anders een op de site van prostreet. hier staan en paar artikelen over koppeling hulpjes..

bijvoorbeeld: http://www.prostreetholland.com/10a/Artikelen%20ProStreet/Te%20kleine%20handen%20voor%20een%20Harley%20koppeling.html

of: http://www.prostreetholland.com/10a/Artikelen%20ProStreet/handige%20hulpjes%20Harleykoppeling.html

Auteur:  Big Will [ 07 mar 2009, 20:15 ]
Berichtonderwerp:  Lichtere koppeling

van Tuur op het Motorvitamine forum:

Mijn vrouwtje heeft een beetje last van haar handen en nu wil ik de koppeling gaan ombouwen. Heeft er iemand ervaring met Muller power clutch of een VPC koppeling voor een sporty....

alvast bedankt.....

alles moet natuurlijk klaar zijn voor het komende seizoen

Auteur:  peanutpower [ 07 mar 2009, 21:41 ]
Berichtonderwerp:  Re: Lichtere koppeling

VPC schijnt op de langere duur te slijten.
Heb zelf een Müller powerclutch op m'n 2004 sportster gezet en een diafragmaveer van een nieuwer type.
Die nieuwere diafragmaveren gaan soepeler.Samen met de powerclutch heb ik nu een superlichte koppeling die ook bij flink gasgeven niet slipt

Auteur:  Charley [ 10 feb 2010, 13:06 ]
Berichtonderwerp:  Müller power Clutch

Hey Bikers,

'k heb een Müller power Clutch op m'n 1200C gezet, maar kan nog nie echt veel verschil voelen, is dit pas tijdens het rijden voelbaar ofzo? q10 Ik zag dat Charlesb52 'm op z'n fiets heeft zitten, hoe bevald deze ? q18 hebben nog andere Forum leden hier ervaring hiermee ? ik hoor 't graag. q24

Mzzl,

Charley

Auteur:  charlesb52 [ 10 feb 2010, 13:38 ]
Berichtonderwerp:  Re: Müller power Clutch

Het resultaat was bij mij dírect voelbaar!!! En flink, véél minder kracht nodig!..........

Auteur:  Charley [ 06 apr 2010, 10:45 ]
Berichtonderwerp:  Re: Müller power Clutch

Müller Power Clutch.

Nu pas, na een paar wat langere ritten met veel stuur en schakelwerk, merk ik dat het schakelen vlotter trefzekerder en het ontkoppelen inderdaad lichter gaat.

De 40% welke door de fabrikant geclaimd wordt zou ik niet zeggen, een c.a. 20% lichter komt beter in de buurt.
Het trefzekerder op of neer schakelen, is wel goed te merken. Is een leuke bijkomstigheid, had dit niet verwacht, staat ook niet echt beschreven of opgegeven door Fabrikant ? Voorheen nog wel eens bij snel op of neer schakelen, een misser er tussen, met wat geratel van de tandwielen als gevolg. ( en zodoende ook niet meer op kop lag tijdens de sprint ).

Had de Power Clutch geplaatst voor 'n lichtere koppeling, dit wel deels verkregen, beter merkbaar een grotere trefzekerheid van de versnellingen!

Laat 't mooie weer maar komen !! x155

Auteur:  Big Will [ 06 apr 2010, 16:31 ]
Berichtonderwerp:  Re: Müller power Clutch

Heb ik nu echt een Sportster?
Door wat slippende koppelingproblemen heb ik er een extra sterke (+20%) schotelveer in gezet.
Toch kan ik met twee vingers koppelen???

Auteur:  chief [ 07 apr 2010, 01:01 ]
Berichtonderwerp:  Re: Müller power Clutch

Big Will schreef:
Heb ik nu echt een Sportster?
Door wat slippende koppelingproblemen heb ik er een extra sterke (+20%) schotelveer in gezet.
Toch kan ik met twee vingers koppelen???


hier exact hetzelfde.. zwaardere koppeling, 2 vingertjes en klaar! q9

is weer zo'n bigtwin verhaal wat naar de x jes is overgewaait.. de oude bigtwins vroegen nogal een sterke hand..
sportsters (de x jes dus, een f is bigtwin.. zo hebben we weer wat geleerd.. q9 ) hebben een diagfragma veer wat lichter in te trekken is terwijl het toch een hele hoge druk op de platyen kan uitoefenen en heel belangrijk: als je de koppeling intrekt tot aan het einde valt de druk weg die je nodig hebt om de koppeling ingeknepen te houden.
bij een F moest je altijd je de kolere trekken om de koppeling ingeknepen te houden.

ergens begin jaren 90 (weet het niet meer zeker) hebben ze bij HD het licht gezien en de sportster koppeling in de bigtwins gezet, de diagfragma veer dus niet de zwakke plaatjes.. zodat vanaf toen de bigtwins ook wat vriendelijker te ontkoppelen waren..
al dan niet hydrolisch ondersteunt.

een sportster die heel zwaar ontkoppeld heeft een afstellings probleem in het ontkoppelmechanisme en moet afgesteld worden.
het zal nooit een vederlicht koppelwonder zijn maar zo zwaar als het volgens sommmige mensen is? da's nie goe nie!

Auteur:  jagieXK [ 07 mei 2012, 13:25 ]
Berichtonderwerp:  Koppelingshevel zwaar

Hallo,

Ik vind mijn koppelingshevel/handgreep vrij zwaar gaan als je naar een andere versnelling wilt gaan.
Nu heb ik een artikel gelezen op de site van Prostreetholland over de Easyboy Lite clutch en AMP Power Clutch, eigenlijk wil ik horen of er rijders hier zijn die hier ervaring mee hebben?
Of is er nog een andere oplossing? x51
Het bouwjaar van 85 kan dit problemen geven voor het monteren van zoiets?

Auteur:  charlesb52 [ 07 mei 2012, 15:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: TPP en andere HiTec lichte koppelingen

Onderwerp samengevoegd!!!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/