SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

backfire
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1233&t=819705
Pagina 1 van 1

Auteur:  G.Vergoossen [ 05 sep 2012, 20:05 ]
Berichtonderwerp:  backfire

Mijn Sportster Custom 2005 ( carb.) heeft last van backfire. Dit doet zich voor als ik moet optrekken vanuit stationair/laag toerental. Bijv.als je op een rotonde afkomt je remt af, moet stoppen voor verkeer, trekt dan weer op en dan plotseling "pets" slaat ie af. Onder het rijden geen last. Inlaat rubbers vernieuwd, carb.rubber lekt niet, vlotterniveau o.k.,bougies o.k.,sproeier bezetting 85-48. Mijn vraag is....zou ie dan toch te weinig brandstof krijgen ? Moet het CO afgesteld worden? Helpt een in hoogte verstelbare gasschuifnaald ? Ik wordt er een beetje moedeloos van. Wie kan mij helpen. x51

Auteur:  charlesb52 [ 05 sep 2012, 20:15 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Had ie dat van te voren ook of heb je er iets aan veranderd (open luchtfilter gemonteerd?)?
Bij het optrekken lijkt het eerder iets van de stationair luchtregelschroef; even iets uitdraaien/rijker zetten zou ik proberen!
Wat info: http://www.prostreetholland.com/10a/Art ... ateur.html

Auteur:  Kuipirossi [ 05 sep 2012, 22:14 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Gezien de klachten kon het mengsel inderdaad wel eens te arm zijn.. al eens naar de kleur van de bougies gekeken? Als deze inderdaad te wit zijn (in plaats van een droge, melkchocolade bruine kleur, al zijn moderne H-D bougies vaak iets witter), kan het de moeite waard zijn eens een iets grotere (stationair) sproeier te proberen..

Auteur:  charlesb52 [ 06 sep 2012, 05:59 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

De stationairsproeier is met 48 al groot dacht ik.... De hoofdsproeier is die 185 btw (staat 85)??

Auteur:  G.Vergoossen [ 06 sep 2012, 19:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Hoofdsproeier is inderdaad 185. Volgens de monteur van Dutch Hills is de kleur bougie ok.Zal eens met de luchtregelschroef proberen. of is het een idee om eens met een CO-meter in de weer te gaan (via meting uitlaatgas) en zo de luchtregelschroef af te stellen. Immers meten is weten. Stationair sproeier is met 48 inderdaad al groot.Maar nogmaals wat denken jullie van een verstelbare gasschuifnaald, en die dan een trapje hoger zetten dat ie bij oppakken net wat meer peut krijgt.
Ik hoor het graag.

Auteur:  charlesb52 [ 06 sep 2012, 19:59 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Die verstelbare naald kan geen kwaad (heb ik nog wel voor je liggen van 'n Dynojetkitje, gratis) maar bij het probleem dat je schetste past dat niet; die naald regelt he middengebied.
Heb je iets veranderd, dat ploffen komt niet ineens??
Lek bij het spruitstuk,carb?? Ander luchtfilter oid?

Auteur:  G.Vergoossen [ 07 sep 2012, 19:41 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Heb hem in mei gekocht toen deed hij het al.Alles gecontroleerd, nieuwe spruitstukrubbers, orgineel luchtfilter, wel screaming eagle pijpen. Maar met de orginele pijpen doet ie het ook. heb wel op een Amerikaanse site gelezen dat iemand hetzelfde probleem had. Was al na 3 Harley dealers geweest maar zij konden het ook niet vinden. Je zou haast vermoeden dat het aan de electronica box ligt. deze moet namelijk de voorontsteking regelen. Is er iemand met hetzelfde euvel. Type Sportster Custom 2005 carburateur.

Auteur:  chief [ 09 sep 2012, 11:07 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

kan zijn dat de CPS (Crankshaft Position Sensor) aan het kapot gaan is.
05's en 06's hebben hier veel problemen mee gehad.
meestal manifisteerd zich dat met backfires op lage toeren, later inhouden en nog meer backfires.
tot het punt dat na een tijdje rijden hij alleen maar backfires heeft en niet meer op toeren kan komen. (een tijdje uitzetten en wachten is dan de enige oplossing.)

de CPS werkt goed als hij koud is maar steeds slechter als hij warmer word. (gedraagd zich hetzelfde als een slechte bobine)
meestal gedraagd hij zich net slecht genoeg om het motormanagement systeem te laten denken dat alles nog goed is, en het check engine lampje gaat niet branden..

als je eindelijk wel het check engine lampje aan hebt kan je de error code uitlezen en waarschijnlijk zal deze aangeven dat de cps gaar is...

Auteur:  Kuipirossi [ 09 sep 2012, 12:07 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

chief schreef:
kan zijn dat de CPS (Crankshaft Position Sensor) aan het kapot gaan is.
05's en 06's hebben hier veel problemen mee gehad.
meestal manifisteerd zich dat met backfires op lage toeren, later inhouden en nog meer backfires.
tot het punt dat na een tijdje rijden hij alleen maar backfires heeft en niet meer op toeren kan komen. (een tijdje uitzetten en wachten is dan de enige oplossing.)

de CPS werkt goed als hij koud is maar steeds slechter als hij warmer word. (gedraagd zich hetzelfde als een slechte bobine)
meestal gedraagd hij zich net slecht genoeg om het motormanagement systeem te laten denken dat alles nog goed is, en het check engine lampje gaat niet branden..

als je eindelijk wel het check engine lampje aan hebt kan je de error code uitlezen en waarschijnlijk zal deze aangeven dat de cps gaar is...


Als ik het wel heb, is de krukassensor vrij éénvoudig van buitenaf te verwisselen (eerst wel even goed in werkplaatshandboek kijken, om problemen te voorkomen/ Chief, correct me if I'm wrong...).

Auteur:  chief [ 10 sep 2012, 12:10 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

correct, de cps zit tegen het krukas huis aan net onder het oliefilter.
vervangen is vrij simpel als je een lange inbus hebt.

stel je besteld een nieuwe let er dan op het serie nummer een B, C, of D heeft. (eerdere cps hebben een probleem)

Auteur:  G.Vergoossen [ 10 sep 2012, 19:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Chief en kuiprossi bedankt voor de tip. Klopt allemaal, als ie koud is geen probleem maar eenmaal warm wel. ik ga met deze info aan de slag, jullie horen nog. thnx.

Auteur:  G.Vergoossen [ 01 okt 2012, 19:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Ik heb eindelijk de nieuwe CPS er op zitten. Bij het wegrijden viel mij onmiddelijk op dat bij doorsleuren vanaf laag toerental het pingelen nagenoeg helemaal verdwenen was, top! Van backfire geen sprake meer, tot na een half uur voor een rotonde toch weer een kuchje kwam.s'Avonds in Eindhoven de Lichtjesrit gereden samen met Lighttown. Dit gaat allemaal met veel optrekken en rustig rijden, toch weer enkele keren backfire en afslaan (zou dit dan aan mengsel kunnen liggen...sproeiers 185-48 luchtregel 3 1/2 draai uit, bougiekleur mooi koffiebruin = eigenlijk OK.) Wel vind ik dat de ontstekingsunit onder de buddy nogal warm wordt en lang blijft. is dit normaal ?

Auteur:  chief [ 02 okt 2012, 00:48 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

nee de unit zelf zal redelijk koel moeten blijven...
maar door de kapotte cps kan de unit en de bobine flink op z'n lazer gehad hebben..
eerste volgende controle punt, de bobine..

Auteur:  G.Vergoossen [ 03 okt 2012, 20:06 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

thnx, again. Ze zien me alweer aankomen. Maar ik ga het proberen.

Auteur:  Danny [ 07 okt 2012, 13:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

chief schreef:
correct, de cps zit tegen het krukas huis aan net onder het oliefilter.
vervangen is vrij simpel als je een lange inbus hebt.

stel je besteld een nieuwe let er dan op het serie nummer een B, C, of D heeft. (eerdere cps hebben een probleem)


Chief

2 vragen, is mogelijk om de cps sensor door te meten en moet de olie afgetapt worden om de te vervangen ?

Danny

Auteur:  G.Vergoossen [ 08 okt 2012, 19:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Chief

Bij dealer geweest. men denkt dat het wellicht aan de ontstekingsunit kan liggen. Volgende keer terugkomen en als unit te warm is (met bijbehorende klachten / backfire ) koelen ze hem met een of andere koelspray. Is het euvel dan weer tijdelijk weg tot unit zich weer opwarmt, dan is het duidelijk de unit....toch ? Of kan de bobine toch nog een rol spelen. NB alleen klachten bij warm blok.

Auteur:  chief [ 10 okt 2012, 08:57 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

de ontstekings unit heeft meestal geen problemen. en daarbij deze zit onder je zadel. hier is de temperatuur toch behoorlijk constant en uit de hitte van blok.

wel is het slim om naar de stealer te gaan en ze hun busje perslucht (dat is waarmee ze koelen) op de bobine richten.
de bobine zit recht boven het blok en lekker in de warmte sinds het bestaan van de sportsters is de bobine de eerste die problemen oplevert vanwege warmte problemen.

sinds de rubbermounts is er een tweede warmte gevoelig component op de sportster gezet vol in de hitte... de CPS

de CPS is zonder olie af te laten los te halen overigens, maar doormeten is niet echt een optie. de cpu zal misschien wel een foutmelding kunnen geven P0373 of P0374 ofzo uit mijn hoofd.....

ff op je knieen achter het oliefilter op je blok het serienummer van de cps checken scheeld ook al voor storings diagnose.
de oude CPS met 32504-??A (04 dacht ik voor de vraagtekens) staat bekend om het feit dat hij dit soort problemen geeft.
de nieuwere CPS 32504-??B of hoger letter tot E is beter en kan beter tegen de temperatuur en olie..

Auteur:  G.Vergoossen [ 21 okt 2012, 18:53 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

Toch de ontstekingunit vervangen. Resultaat : op 160km een paar kuchjes en een keer bij optrekken bij een rotonde afgeslagen, maar dit kan ook gewoon "verslikken" geweest zijn. Loopt nu echt perfect !! Maarrrrr het volgende dient zich aan. De engine check lamp gaat nu en dan aan. Via computer uitgelezen met melding dat de laadspanning te hoog opliep. Laadspanning gemeten = keurig 14.5 Volt. kan het zijn dat de laadstroomregelaar af en toe van streek is of kan er nog een ander probleem zijn zoals een los kontakt.NB bij ritten boven 100km blijft lamp uit.

Auteur:  storzvogel [ 21 okt 2012, 19:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: backfire

x26 Gewoon overal 100 km + rijden... probleem opgelost

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/