SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

Zijspanrijden, inleiding ....
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1254&t=817864
Pagina 1 van 1

Auteur:  jastul [ 20 jan 2011, 02:16 ]
Berichtonderwerp:  Zijspanrijden, inleiding ....

x51 Mocht je in de loop der tijd van gedachten veranderen (wijsheid komt immers met de jaren) dan kan / mag je je stem in de poll aanpassen / veranderen.


q117

Zijspan rijden.... ooit ben jij er ook klaar voor. Het is een heel eigen, aparte wereld.
Wat te verwachten als je zijspan gaat rijden. Hier wat motivaties om het te doen.
Het moet overigens wel "effe " geleerd worden, het is totaal anders dan solo rijden en zeker anders dan auto rijden.
Als je het eenmaal kent, is het erg mooi en apart rijden, het zijspanrijden.
In welke zin anders, en hoe het beste te "leren" zijspanrijden, daar gaan we het ook nog over hebben.
En natuurlijk ook over de technische voorzieningen, veranderingen en aanpassingen die mogelijk zijn bij een zijspancombinatie, en hun effecten. En over alles wat er komt kijken bij zijspanrijden en in ons opkomt mbt zijspanrijden.

Wat te denken van de bagagemogelijkheden voor lange en verre vakanties. Het zitcomfort in het zijspan, de veiligheid op gladde wegen door regen, zand of sneeuw, door opgeplakte strepen of natte, gevallen bladeren en modder op de weg.
De acceptatie van een motor met zijspan bij het grote publiek is erg groot. Kindjes zwaaien op je, mensen knopen een praatje aan. De saamhorigheid onder zijspanrijders laat mij denken aan hoe het hier onder Sportster rijders en op dit forum toegaat. Een relatief kleine groep met een groot saamhorigheidsgevoel, die mekaar in raad en veelal ook in daad bijstaan., Tot over de grenzen heen.

Denk eens aan de extra accesoires die mogelijk zijn door bv. een zware accu in het zijspan te plaatsen. Licht, muziek, koffiezet-apparaat, tv met dvd speler, in je tentje is nu opeens alles mogelijk. Die lompe barbecue, het donzen dekbed, het veldbed, gooi het erin of snoer het er op. Nu kan en mag alles mee.
Een extra benzine tank onder het zijspan verdubbelt of verdrievoudigt in een slag je actieradius. Of leg er meteen LPG in, rij je goedkoper. Ik meen zelfs / ben er bijna zeker van, dat er voor motoren met LPG geen extra wegenbelasting betaald moet worden.
Voor het gezin: mama en de tweeling, alles raak je er in kwijt. Heb je een zesling, dan overweeg je om er ook een aanhanger achter te hangen.

Als je het leuk vindt ....... het meerijden van enkele van de vele runs die jaarlijks gehouden worden (een run is een ride out / gezamenlijke toerrit met alleen zijspanmotoren met als "gast" in het bakje een gehandicapt kind). Er is een aparte kalender voor deze runs, en men heeft altijd sterk behoefte aan (meer) zijspanrijders. Alleen al met runs rijden in West europa kun je je een heel jaar bezighouden.
Dan zijn er de speciale zijspanrijders kampeerweekenden, maar natuurlijk ben je met je zijspancombinatie op ieder treffen welkom.
Op veel merkentreffens maakt men voor een zijspancombinatie graag een uitzondering, die mag er altijd wel op.

Technische aanpassingen zijn oa aangepaste voorvorken, intern verstevigd en je behoudt de eigen "look" van de motor. Of met een speciale swing-arm vork. Deze vorken veranderen ook de stuureigenschappen. dat kan ook bereikt worden met andere balhoofdplaten. We passen de voor en na-loop aan. Nog een stap verder is naafbesturing.
Remmen zijn natuurlijk uitermate belangrijk. Het zijspan zelf kan dan weer wel of niet uitgerust zijn met een rem, al dan niet mee remmend met de achterwielrem of zelfs aangesloten op een ABS systeem. Zeker de zwaardere en de modernere combinaties hebben een (hydraulisch bediende schijf-) rem op het zijspan. Ook hebben zware, mdure combinaties soms een achteruitrijversnelling of mogelijkheid. Ook schakelen op het stuur, en dus niet meer met de voet, is mogelijk. Zelfs in een sportuitvoering met flippers zoals bij de modernere en duurdere sportwagens.

Soms gebruikt men een verstevigend hulpframe, er zijn stabilisatorstangen, 2, 3, 4 en 5 punts aansluitingen,.Schoorstangen en zware auto stuurdempers worden ingezet. Kleine wielen zijn leverbaar of zelf te maken, zodat je met autobanden kan rijden (veel slijtvaster dus goedkoper).

Het zijspan zelf; je hebt ze van een heel eenvoudig bakje tot super de luxe. Wel en niet overdekt, met afneembaar dakzeil enz. Er zijn zijspannen met 2 wielen, met een of 2 meesturend wiel, die 1, 2, 3 of 4 zits zijn!! Met alleen een grote opslag bagagebak of zelfs verbouwd tot kleine caravan of vouwwagen. De meeste zijspanrijders zijn dan ook echte knutselaars.

Leren zijspanrijden: momenteel zijn er in het land een klein aantal (goede !!) zijspanrijscholen. Een apart rijbewijs is niet nodig, je rijdt met je gewone motorrijbewijs, maar een privee basis-zijspancursus (vanaf een halve dag a 210-230 euro) is niet verkeerd.
Een zijspanrijles met een zijspancombinatie van de rijschool kost ongeveer 70 euro. Zijspancombinaties voor rijlessen hebben dubbele bediening en ook bij sturen kan de instructeur, gezeten in het bakje, ingrijpen. En dus ... remmen !! Godzijdank !!
Zijspannen zijn te huur bv een week voor 500 euro. Daarnaast .... oefenen, oefenen, oefenen.

Welkom dus op het subforum "zijspannen"

Auteur:  scheurneusje [ 20 jan 2011, 08:10 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

nee never nooit ,mij niet gezien..................pff laat mij maar lekker door die bochtjes gaan.......................,
ieder zijn ding he x201 x26

Auteur:  tjolkman [ 20 jan 2011, 10:25 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Zijspan is wel makkelijk om een kratje bier te halen.

Had een complete bak met onderstel liggen en was van plan het aan mn BMW te knutselen. Nadeel was weer dat gelijk mn garage volstond. Heb dus een tijd het span van mn maat geleend. Is anders rijden, niet echt mijn ding.
Binnenkort gaat de BMW de deur uit dus de plannen voor een span gaan ook de kast in.

Trouwens, het meerijden in een span is niet iets wat ik graag doe. Net of je in een kart zit maar dan zonder stuur.
Ooit eens in mn jonge dagen met een race-span over Zandvoort mogen meerijden. Is niet mijn dingetje.
x26

Auteur:  charlesb52 [ 20 jan 2011, 13:18 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Had eens een MZ ETZ250 met zijspan; alhoewel dat wel érg basic was, kwam ik snel tot de conclusie dat zijspanrijden ánders is en niet voor mij (net als autorijden..). De mogelijkheid "deed ik, maar was niet m'n smaak"mis ik nog..........

Auteur:  jastul [ 20 jan 2011, 20:20 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

x206

Hee, nog 2 mensen met zijspanervaring. Leuk. Ik heb meteen de poll aangepast.
Charles, MZ ook gehad. Basic? Stuurdempertje erop en van de autowegen wegblijven.
Tjolk: Ja, voor boodschappen doen geeft een zijspan veel meer mogelijkheden. Kost wel veel geld, al die boodschappen.
Ik heb er al 2 vaten bier van 50 ltr. ingehad.

q117 q117

Auteur:  charlesb52 [ 20 jan 2011, 20:45 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Kging wel kattebakvulling halen, met m'n helm in de hand: "doe maar twee van die grote zakken!"...............

Auteur:  brede aap [ 21 jan 2011, 08:52 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Bij gebrek aan zijspan pak ik wel de auto voor een kratje bier q16

Auteur:  Felix [ 22 jan 2011, 01:16 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

met de sportster +zijspan naar een sportster meeting

Auteur:  Nozem [ 27 jan 2011, 18:52 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Kon de poll ook niet invullen, het "heb jaren zijspan gereden maar kan bijna niet wachten tot ik er weer één heb" ontbreekt...

Ik vindt het zijspanrijden geweldig, maar ik maak dan ook niet de fout om een combinatie als "motor met bakkie" te zien, maar als voertuig op zich. En zo moet je het ook benaderen denk ik om maximaal plezier aan het zijspanrijden te beleven.
Zoals al beschreven vereist het rijden van een zijspan wat gewenning, maar veel van wat het zijspanrijden zo apart maakt(stuurgedrag, remmen, gasgeven) wordt na verloop van tijd een automatisme, of beter, maakt het rijden met een span juist zo geweldig!

Ik zelf heb het grootste plezier gehad met Russische en een Chinees zijspan, vooral zijkleppers, toentertijd goedkoop in aanschaf en spotgoedkoop te onderhouden. Waren bovendien ook zeer robuust zodat terein rijden ook mogelijk was en als je een beetje verstand van zaken had dan waren ze ook goed en betrouwbaar te maken. Ook nog een hele tijd lid geweest van de UDCN (Ural Dnepr Club Nederland) en zelfs vijf jaar in het bestuur gezeten waarvan drie als secretaris.

Nadeel van deze motoren vond ik de lage topsnelheid, normaal gesproken, omdat ik toch voornamelijk "touristische" route's reed, geen probleem maar kwam het eens uit dat je op een doorgaande weg moest rijden of zelfs op de snelweg (bij Oberhausen met een top van 80!!) dan ben je gewoon een gevaar op de weg.

Een oplossing vond ik v.w.b. de lage snelheid in de Flexit. Ik beschikte toen over een Suzuki GSX1100S Katana, en een relatief betaalbare optie was het om een Flexit zijspan aan deze motor te laten monteren bij EZS in Zelhem. Het grote voordeel van zo'n Flexit is n.l. dat de motor slechts minimaal aangepast hoeft te worden en demontage van het zijspan vrij eenvoudig is zodat solo rijden gewoon mogelijk blijft. Voor de mensen die het principe ven de Flexit niet kennen ( en te lam zijn om effe te Googelen q117 )een Flexit ziet er ongeveer uit als een vliegtuigcockpit incl. schuifraam, een wiel midden onder het zijspan om de beweging van het zijspan mogelijk te maken: de Flexit gaat n.l. net zo schuin door de bocht als de motor. En je blijft werkelijk alle verkeer voor! (zou er ook meer te maken kunnen hebben dat iedereen achter je blijft rijden om te kijken wat er nou weer voor hun rijdt...)

Pff, opppassen dat ik niet doorsla!
Het zijspanrijden kan ik voorlopig wel vergeten. De oprit, tevens parkeerplaats, is te smal om een motor met zijspan door te laten als er meer dan één auto staat maar hoop toch binnen niet al te lange tijd weer over een zijspan te beschikken maar ben er nog niet helemaal uit welk type(vlot,robuust,klassiek...)

Auteur:  jastul [ 27 jan 2011, 20:14 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Hallo Nozem.

aha, nog een oud zijspanrijder. En nu een die graag weer zijspan zou willen rijden.
Ik hou van klassiek, robuust. Dus voor mij geen flex-it. Hoewel ik al van meer zijspanrijders heb gehoord dat je er zo snel mee kunt rijden.
Ben eens benieuwd of er weer wat gaat komen bij jou, Sportster met zijspan, of voor 1500-2000 euro weer een Ural combinatie voor erbij?

q117 q117

Auteur:  Nozem [ 27 jan 2011, 20:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Dat er weer een combinatie komt is wel zeker, maar wanneer...
En hoe die er uit zou moeten zien is iets waar ik veel over pieker maar ben daar nog niet uit. Mijn ultime combinatie is het Duitse BMW of Zündapp Wehrmachtgespann(was ooit de reden om op het surogaat, een Dnepr, te rijden) en daar dan mee dwars door IJsland rijden x192 .
Maar de motor moet zo nodig ook met het huidige verkeer mee kunnen, daarmee komen de oldtimers te vervallen, lastig, want ik houdt van klassiek.
Ook moet de combinatie niet al te lomp zijn, en als het moet, moet ik er een stukje terrein/zandweg mee kunnen pakken want ook dat maakt voor mij het zijspanrijden geweldig.
Ben van een Sportster nog niet zo overtuigd als zijspanmotor, ik twijfel vooral over de riem, m.a.w. ik heb meer vertrouwen in een kardanfiets.
Zoals ik er nu over denk: een BMW R50 met R75 blok en daar een Russische bak aan knopen: robuust, bertouwbaar en snel genoeg.
Maar de Sportster blijft een goede tweede, de poulie's zijn eenvoudig aan te passen voor de juiste gearing en als de riem sterk genoeg is...
Ik hoop wel voor de komende winter iets op de wielen te hebben staan, vooral als er sneeuw ligt mis ik het zijspanrijden het meest!
Mijn laaste zijspan was daar zeer geschikt voor:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  jastul [ 28 jan 2011, 01:01 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

x201

Nozem, misschien moet je maar eens vertellen wat die orginele BMW / Zuendapp Wehrmacht Gespanne uit Wereldoorlog 2 tegenwoordig wel kosten. Ik denk meer dan de duurste Electra Glide Ultra nieuw.


x51
Over die riem bij de Sportster. Daar heb ik ook al over zitten piekeren. Ik heb echter (hier, op dit forum) gelezen, geleerd, het is mogelijk als de riem mocht breken, voor minder geld dan een riem kost, een ketting met tandwielen op de Sportster te monteren. (Ik heb toch goed gelezen ???). Een ketting zal niet breken. Wel wat meer werk / onderhoud natuurlijk.


q31 q28

Auteur:  Nozem [ 28 jan 2011, 18:10 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Citeer:
Nozem, misschien moet je maar eens vertellen wat die orginele BMW / Zuendapp Wehrmacht Gespanne uit Wereldoorlog 2 tegenwoordig wel kosten.


dat was dus precies de reden om Russisch te gaan rijden, zeker tien keer goedkoper en doen qua prestaties nauwelijks voor elkaar onder. Pijnlijk detail is dat een kennis van mij zo'n 35 van die BMW/Zündapp's heeft liggen in onderdelen dus het blijft jeuken y8

En de riem van een Sportster, was ooit één van de redenen om een Sportster te kopen, en dan dat gesmeer met kettingen...maar, tís een optie x51

Auteur:  jastul [ 29 jan 2011, 00:19 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Nozem schreef:
Citeer:
Nozem, misschien moet je maar eens vertellen wat die orginele BMW / Zuendapp Wehrmacht Gespanne uit Wereldoorlog 2 tegenwoordig wel kosten.


dat was dus precies de reden om Russisch te gaan rijden, zeker tien keer goedkoper en doen qua prestaties nauwelijks voor elkaar onder. Pijnlijk detail is dat een kennis van mij zo'n 35 van die BMW/Zündapp's heeft liggen in onderdelen dus het blijft jeuken y8


q117
Dan is je vriend een rijk man !!

Maar, Nozem, zie de foto' s van je Ural (heel mooie !!) is die met achteruit rij versnelling?Met aangedreven zijspanwiel? Wat is dat nou ongeveer waard? Just ter orientatie en informatie.


x206

Auteur:  Nozem [ 29 jan 2011, 13:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Citeer:
Dan is je vriend een rijk man !!


Of hij heeft gigantische schulden! Nee hoor, hij handeld al jaren in dat Wehrmachtspul, is een echte kenner.
Meestal (zo om de drie dagen) als ik weer eens bij hem ga smeken mij toch ook zo'n combinatie te verkopen (voor weinig, dat spreekt)jaagt 'ie mij weg met de opmerking dat ik het toch niet kan betalen. Hij is een wijs man...

De motor op de foto is een Chang Yang, de Chinese variant van de Russische M-72(een Ural, wat weer een kopie is van de BMW R71).
De Chang heeft geen zijspanaandrijving, is ook niet mogelijk vanwege de plunjerveren en het type zijspanframe. Wel heeft de motor een achteruitversnelling. De Chinesen hebben de motor sowieso wat verbeterd t.o.v. de Russische voorloper. Zo heeft de Chang een 12 volt installatie en is er gelijk maar een startmotor op gegooid. Een leuk extra'tje, vooral makkelijk als je eens vast komt te zitten in de drek! Ook is de onsteking bereikbaarder gemaakt, bij de Russische/Duitse broeders zit 'tie aan de voorkant van het blok en dus niet zo makkelijk bereikbaar, bij de Chinees zit'tie aan de zijkant. Verder zijn(waren?) onderdelen ruim voorhanden en zeer betaalbaar, met een klein beetje inzicht is de motor makkelijk en goedkoop te onderhouden.
En de waarde? Een motor in de conditie als op de foto's en met Nederlands kenteken zal schommelen rond de 2500 Euro.

Auteur:  tjolkman [ 20 jul 2013, 14:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Mn boodschappen wagentje.
Afbeelding

Auteur:  bendix [ 21 jul 2013, 21:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

En de mijne:

Afbeelding

Staat overigens te koop, ga een Harley met zijspan zoeken. De waarde is wel wat gestegen in al die jaren. Nieuw is de Chang-Jiang nog gewoon te koop voor rond de 6000 euro.

x26

(Ja, ben er nog, anders wordt ik van de SON geknikkerd q117 )

Auteur:  tjolkman [ 31 jul 2013, 18:50 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Voor Bendix
Afbeelding

Auteur:  RoelVP [ 21 aug 2013, 09:39 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Ik wil het zeker doen, op zijn minst uitproberen!
Het zal wel eerder iets voor later zijn, geld/tijd/... en ook plaatsgebrek.

Gezien het meestal een motor met daarbij nog eens een zijspan is, lijkt het mij ook wat te kosten in aankoop, niet?
Of zijn die russische/chinese modellen zo goedkoop (en toch ook nog performant en betrouwbaar!)?

Auteur:  ret-strops [ 24 sep 2014, 13:42 ]
Berichtonderwerp:  Re: Zijspanrijden, inleiding ....

Buiten een XL1200C rijd ik ook een chinees zijspan en heb voorheen een russisch span gereden.
Kwaliteit van de chinees is voor mijn gevoel een heel stuk beter dan de rus maar dat zal iedereen
wel weer anders beleven.

Heb ook een electra met origineel span gereden maar daarvan hing de bak (polyester) meestal in de lucht.
Veel te licht in verhouding tot de zware electra.
Bij chinezen en russen is het allemaal ijzer wat de klok slaat. Zwaar ijzer!
Echter, bij zo'n mooie zijklep chinees of rus met techniek van de jaren 50 of nog ouder hoort ook
een rij- en onderhoudsgedrag van die tijd.
Dus op je gemak over B-weggetjes toeren met een gangetje van 60-70, snelwegen liefst vermijden en er
rekening mee houden dat zo'n zijklepper erg heet kan worden en dus ook wel eens af moet koelen. Dat staat
ook allemaal in het instruktieboekje. ff. een voorbeeldje: Na 3 kwartier rijden bij warm weer dient men een
bepaalde tijd te stoppen om de motor af te laten koelen. Dit afkoelen kan men iets bespoedigen door de
oliepeilstok er uit te nemen!! haha.........
Verder vind ik het rijden over zandpaden, al dan niet fatsoenlijk begaanbaar, erg leuk.
Ook mooi is de achteruitversnelling, en dan niet zoals bij zo'n groot goldwing tupperware bankstel die het electrisch doet
maar met een apart pookje aan de versnellingsbak. Gewoon ff een tandwieltje verschuiven.

De kopkleppers zijn dan weer iets moderner en dus sterker en waarschijnlijk ook sneller, maar ik vind zelf
de zijklepper mooier. Dus wil je met een bloedgang met een zijspan naar Zuid-Frankrijk of zo, niet kopen zo'n zijklepper.
Wil je lekker onthaasten met je schoonmoeder in de bak, en een eenvoudige motor die best wel betrouwbaar is, of toch
in ieder geval te maken, en waar je voor onderhoud overal makkelijk bij kunt, en die een uitstraling heeft voor een
heel aantrekkelijk prijs, vanaf zo'n 1.000 euro voor eentje met werk tot ongeveer 5.500 euro voor een splinternieuwe,
raad ik je toch een chinees aan. Importeur is Bart Sanders in Venlo.
Bijkomend voordeel van de chinees (Chang jiang) is dat het al 12 volt is, halogeen verlichting en zelfs een startmotor heeft. De kickstarter is uiteraard gebleven.
En anders kijk eens op de site van de UDCN. Daar is veel info te vinden. x26

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/