Gevonden op het net en wilde ik jullie niet onthouden.
Renate.
De geschiedenis van de motorgroet
De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk. Er
waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde
wegen en de wielen waren van steen. Alleen echte bikkels verdroegen de
ongemakken van het motorrijden. Wanneer twee zulke bikkels elkaar
tegenkwamen, stopten ze, stapten af en lieten elkaar de geopende hand
zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo
is de motorrijdersgroet ontstaan.
Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).
Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de
winterrijders onderweg. Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij
tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden. Winterrijders
daarentegen rijden door. Hun aantal is gering. Als twee winterrijders
elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten. Vanaf April groeten
winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies. Softies
herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met
twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt. Ze zijn
zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt. Ze
hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het hospitaal
kunnen belanden.
De verboden groet.
Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt
door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren. Het is
omgeven door allerlei geboden en verboden. Het bekendste verbod luidt als
volgt: Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud
heeft. Zoiets is geen motor. Wie uit nonchalance scooters of lichte
motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
Een aparte categorie: Oldtimers.
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet
ongeacht de cilinderinhoud. Oldtimers worden meestal door technisch
begaafde oudere heren bereden, zogenaamde ouwe techneuten. Die worden met
respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij
groet. Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het
winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.
Het groeten op de autosnelweg.
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van
motorrijdersgroet op de autosnelweg. Zelfs zeer ervaren motorrijders
kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes
rijstroken en de middenberm heen, groeten moet. Rijtechnisch wordt het
groeten een probleem bij het inhalen. De klassieke linkerhand wordt door
degene die ingehaald wordt, niet gezien. Groet je met de linkerhand voor
het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt
van een zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.
De "Rossi-groet".
De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z’n kant, een knie raakt het
asfalt) geldt als zijnde zéér riskant. In het algemeen wordt hij als
bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder
geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven). "Rossi-
groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en
vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft. Wie
de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert,
riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".
Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten.
· De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans produkt groet.
· Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
· Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald.
· Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat (geldt ook voor bikers met nen "duc")
· De rijwind zou de nieuwe tatouages eraf kunnen blazen.
· Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden.
· Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
· Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
· Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% participeert in Harley.
· Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken.
· Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
· De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
· De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast.
· Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt.
· Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen.
· Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
· Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z’n bek.
Redenen waarom rijders van een Honda Gold Wing niet groeten.
· Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is
getrokken, de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
· Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien"aanwezig.
· Hij is net ingedut.
· Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
· Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn brooker en de ING-bank.
· ’t Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
· Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
· Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
· De hand voor de antenne stoort de Tv-ontvangst.
· Hij ruimt net de vaatwasser in.
· Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten.
· Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
· Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
· Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent.
· Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand.
:lol:
_________________ Harley Davidson Sportster 883L Superlow 2012.
|