Beste mensen,
De veelheid en vooral de heftigheid van de reacties op mijn radio-optreden in de TROS NIEUWSSHOW van afgelopen zaterdag, waarin mij werd gevraagd een reactie te geven op de – overigens uiteraard niet door mij, maar door overheden - afgelaste motorevenementen als gevolg van de gebeurtenissen in Limburg, een week eerder, maken stil. Waar ben ik zo in de fout gegaan, verkondigde ik blijkbaar dermate (citaat) “lulkoek”, dat mensen zo uitflippen? Dat ik ze blijkbaar zo gekwetst heb?
Ik ben de uitzending ingegaan met informatie die ik uit meerdere serieuze bronnen putte en waarin unaniem te lezen was, wat er gebeurd was. Namelijk dat het zou gaan om “een afrekening onder rivaliserende Harley-clubs”; dat een dader vooralsnog ontbrak, maar dat de verdenkingen rustten op leden van de MC Hells Angels waarvan er dan ook enkele “voor verhoor” waren meegenomen. Qua slachtoffers minder unanimiteit: het merendeel meldde dat die tot de MC Outlaws behoorden, terwijl een minderheid de MC Satudarah noemde. Maar het belangrijkste was: er waren ‘”signalen van verdere ordeverstoring”. Reden waarom die evenementen werden afbelazen. En juist dat was dus de inzet van mijn optreden. Ik heb daarvan inderdaad gezegd: ontzettend jammer, maar beter zo. Want je kunt het risico niet nemen. Bedoelend: je kunt anderen – goedwillenden – het risico niet laten lopen.
En ja, ik ben een echte motorrijder. Ontzettend echt. Zelfs broodrijder. Al decennialang. Ja, ook in winters. Motoren zijn mijn grootste hobby. Al voor m’n 18-de een stiekem gekochte en bereden ouwe leger-BSA. Een kelder vol ouwe tijdschriften sinds de jaren zestig, uit alle landen, boekenkasten vol boeken. En inderdaad ook altijd een paar fietsen in de schuur, voornamelijk om het alsnog stillen van jeugdhebzucht. Steeds weer wat anders. Dromen, prutsen, hebben. En rijden, rijden, rijden.
Het is waarschijnlijk juist daarom, dus vanwege die echte motorliefde, dat ik tijdens de uitzending zo fel ageerde – ik heb daar inderdaad spijt van, dat had anders gemoeten - tegen wat ik dus juist niets met motorrijden te maken vind hebben. Namelijk moorden, rottigheid, ellende. En ja: inderdaad ook tegen colonnerijden. Maar dat mag ik zeggen, toch?
Nu inhoudelijk. Op de doorgaande vraagstelling over wat Hells Angels nu eigenlijk zijn, waren mijn antwoorden gebaseerd op het ook in Nederland bestsellende boek van Jay Dobyns, dat (niet) toevallig naast mijn bed ligt. Het heet ‘No Angel’ en gaat honderden pagina’s lang over de – infiltratie in – de Amerikaanse wereld der motorgangs. Met name onder – what is in a title?- Hells Angels. Daar is ook te lezen over de -zeg maar – selectieprocedures en rangordes binnen de club(s). ‘Boek en titel heb ik in de uitzending ook als bron genoemd.
Ik heb niemand van welke NL-motorclub dan ook beschuldigd, alleen al omdat ik van niets weet. En het hier geen Amerika is. Maar ik heb met datzelfde motorhart wel verzucht, dat ik het verschrikkelijk vind dat de motorfiets, het merk Harley-Davidson op deze manier ‘gegijzeld’ lijkt te zijn. En ja, ook heb ik er spijt van, dat ik de gangs en clubs vergeleek met schapen die achter elkaar aanlopen. Aanrijden. Dat is niet alleen nodeloos grievend, maar misschien ook wel kletskoek. Want inderdaad: weet ik veel? Excuses dus.
Overigens heb ik juist weldegelijk fijne ervaringen met motorclubs. Onlangs nog een verhaal gemaakt over de dragwereld tijdens de races in Drachten, oplage 50.000 stuks, onder andere over deelnemers die lid zijn van de onderhavige clubs (met 3.000cc Harley’s, jazeker, draaiend op nitro, NOx, of weet ik wat voor geniale mengsels, en voorzien van spanriemen of -banden om de motorblokken omdat cilinders en koppen anders als vuurballen hemelwaarts schieten). Ikheb de mannen in woord en beeld en dus voor iedereen leesbaar geprezen om hun kunde, mededeelzaamheid en vooral…hartverwarmende vriendschappelijkheid.
Ik moet ophouden met schrijven, het is genoeg zo. Het staat er nu wel. Rest mij iedereen ervan te verzekeren dat ik voortaan m’n woorden op goudschaaltjes zal wegen, daar voor zo’n microfoon, in deze hypersnelle multicyber-communicatiewereld.
Excuses voor de opschudding, ik val heus best mee,
Groeten,
David Bakels
P.S. Ik blijk – anders dan ik vertelde - geen lid van een motorclub te zijn. Althans: niet meer. Ik was dat wel, toen ik vorig jaar een XR 1200 kocht en daarmee automatisch lid werd van de H.O.G. Wat krijgt die club er op de diverse forums trouwens van langs, zeg. Niet terecht: het is immers Harley-Davidson zelf die het bedacht en ondersteunt. Vorig jaar had ik de eer Willy G. Davidson te interviewen (eveneens te lezen), die ‘zijn’ HOG beschouwt als het – zeg maar - origineel van alle huidige social communities platforms. Al of niet virtueel.
P.S.2 Dat ik de luistertest aan het eind van mijn spreekbeurt – een geintje van de programmamakers- niet foutloos deed, heeft te maken met mijn matige gehoor dat als gevolg van decennialang oorbeschermingsloos rijden officieel 65% bedraagt. Voordeel is wel, dat ik nu geen oordoppen meer nodig heb. Enfin, lekker belangrijk.