SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum.
https://charlesb52.xsbb.nl/

info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..
https://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=4&t=816994
Pagina 1 van 1

Auteur:  the emperor [ 26 apr 2010, 20:07 ]
Berichtonderwerp:  info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

Ik ben nieuw in het HD wereldje...

Nu ben ik op zoek naar info over een sportster XLB Ironhead uit 1962... kan iemand mij hier mee info over verschaffen?? En wat zoiets ongeveer waard is???

Hoor het wel....

Auteur:  chief [ 26 apr 2010, 20:40 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster gevraagd..

om te beginnen welkom!

62er ijzerkoppies heb ik niet zo heel veel verstand van behalve dat ik het een schitterend blok vind omdat er toen nog "sportster" op het blok stond..

ze zijn links geschakeld, wat even wennen is..
het frame was toen niet al te stevig, afgezien van een behoorlijke onbalans op hoge snelheden was het grootste probleem dat de bevestiging van het achterframe naar het voorframe te zwak was ter hoogte van de veren, met als gevolg dat bij intensief duo gebruik de achterkant knikte.
HD heeft hiervoor een speciaal setje gemaakt wat op het frame gelast moest worden, nagenoeg alle XL's zijn hier van voorzien.
tenzij ze door overheden gebruikt werden (bijv. politie).

prijs?
wat de gek ervoor geeft tussen de 3500 voor een redelijke tot 7000 voor een perfecte zou ik zo zeggen..

Auteur:  Noydster [ 01 mei 2010, 06:59 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster gevraagd..

chief schreef:
om te beginnen welkom!

62er ijzerkoppies heb ik niet zo heel veel verstand van behalve dat ik het een schitterend blok vind omdat er toen nog "sportster" op het blok stond..

ze zijn links geschakeld, wat even wennen is..
..


zijn die niet juist rechts geschakeld?

Auteur:  chief [ 03 mei 2010, 02:16 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster gevraagd..

Noydster schreef:
chief schreef:
om te beginnen welkom!

62er ijzerkoppies heb ik niet zo heel veel verstand van behalve dat ik het een schitterend blok vind omdat er toen nog "sportster" op het blok stond..

ze zijn links geschakeld, wat even wennen is..
..


zijn die niet juist rechts geschakeld?

ehmmm ja q21 q21 q21 was die ochtend vergeten de L en R op mijn hand te zetten.. ben ik weer in de war.. q3


q19



verder niemand info trouwens? q18

Auteur:  tjolkman [ 03 mei 2010, 09:40 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

Ik zal eens gaan spitten op mn werk. x26

Auteur:  chief [ 05 mei 2010, 01:14 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

tjolkman schreef:
Ik zal eens gaan spitten op mn werk. x26

mijn hoop was eigenlijk op jou gevestigd ja..

maar volgens mij is die emerperor niet erg veel meer aanwezig.. q11

Auteur:  tjolkman [ 05 mei 2010, 14:31 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

http://cgi.ebay.com.au/1962-Harley-Davidson-XLB-Sportster-Ironhead-XLCH-XLH_W0QQitemZ230445014489QQcmdZViewItemQQptZAU_Motorcycles?hash=item35a797ddd9

http://www.sporty-ironheads.com/

Afbeelding


En volgens mij is een XLB een politie uitvoering, ( ik weet het nu zeker) dus de meeste onderdelen zijn wel te vinden. Maar police-stuff zal wat moeilijker worden.



En hier staan wat foto's van zo'n geval; http://www.harley-davidson-hangout.com/forum/hdrcgb-vintage-classic-era/78997-xlb-sale-new-one-me-patrick.html

Dis wat ik effe gauw kon vinden. x26

Auteur:  tjolkman [ 05 mei 2010, 15:08 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

En vond ook nog deze plaatjes.
http://www.film-autos.com/fundus/fahrzeug/index.php?fz_id=1738
x26

Auteur:  tjolkman [ 07 mei 2010, 08:39 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

En weg istie. x51

Auteur:  chief [ 08 mei 2010, 03:39 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

gaan wij toch lekker door met bomen.. altijd leerzaam voor zij die het willen weten! q6
x51

politie uitvoering?
zeker goed! dan is dat die met dubbele dynamo q9 kan je je senseo meenemen onderweg!
dan zal een XLB frame ook niet aangepast zijn.. (een soort van " u" bovenop gelast)



ow en tjollk: welterusten man! q16 x26

Auteur:  bendix [ 08 mei 2010, 20:47 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

In 1957 bestelde het Amerikaanse leger de laatste partij legermotoren bij Harley. Daarna werden er alleen nog kleine series gemaakt. Er moeten er 418 gemaakt zijn tussen 57 en 64. In 62 werden er daarvan 250 geleverd. Enkele daarvan werden nog gebruikt in Vietnam.

De eerste serie had een luchtfilter zoals op een WLA zat. Later een ronde en weer later de ovale. Ook de voorrem was van het ingevlochten halve naaf type. Latere modellen zijn te herkennen aan de volle naaf.

Ook de Amerikaanse kustwacht heeft ze gebruikt. Waarschijnlijk in het blauw. Eigenlijk was het een standaard XLH met een ander kleurtje. De XLA was voorzien van een typeplaatje van aluminium dat vastgeklonken zat op de gereedschapskist (Ik denk dat hier de accukap wordt bedoelt). Er zit ook een sticker op de olietank. Later met de schijfrem uitvoering op de voorvork met een sticker op een losse beugel met plaat. Ook de trompetclaxon zat nog op het vroege exemplaar.

In 1972 werden er nog enkele 1000 cc uitvoeringen geleverd in de AMF-Sportster uitvoering. Olive drab met witte ster op de tank. Opvallend was dat ze waren uitgerust met de “boat tail” achterkant. Ze moeten geleverd zijn aan de legerbasis in België en Nederland en misschien ook Duitsland. In het VIN nummer moet de modelcode 4D staan. Helaas hebben ik daarvan geen foto. Als je dus een Sportster uit 1971 of 1972 hebt met een framenummer dat begint met 4D dan is het een oude legermotor.

Er was ook een XLB maar die was voor de politie. Gemaakt voor parades en escorte en in principe de legeruitvoering maar dan zwart of wit. Of die alleen voor Indonesië waren is mij niet bekend.

Wie weet hier meer van en heeft een foto van het laatste type uit het begin van de jaren zeventig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de site van de Condorclub Holland is een hele pagina voor deze motoren gemaakt. Hij staat onder Military Bikes en bij US.

Graag nog meer info als je dat hebt.

Auteur:  tjolkman [ 08 mei 2010, 20:55 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

Werd dan bij de XLB ook de compressie verlaagd?
x26
Zal thuis eens gaan zoeken in de boeken overmilitaire motoren. Volgens mij ben ik ooit eens wat tegengekomen in een boek van David Sarafan og Bruce Palmer III.
Wordt vervolgd.

Auteur:  bendix [ 08 mei 2010, 21:36 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

Aanvullende informatie: De XLB is inderdaad voor Indonesië geweest maar ook voor Thailand. Volgens informatie op internet waren de Sportsterren in Vietnam ook van het type XLB. Hier een plaatje van de Thaise XLB. De Harley fabriek doet er een beetje moeilijk over omdat ze dit als een "groot geheim" beschouwen. (????)

Afbeelding

x26

Auteur:  brede aap [ 09 mei 2010, 09:35 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

Die zijn toch helemaal opgereden die van de politie en leger?

Auteur:  bendix [ 09 mei 2010, 09:46 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

Nou, dat is dus de vraag. Iedereen met een Sportster uit, pak em beet, 1958 tot 1972 zou een framenummer kunnen hebben dat begint met 4D. Dan is het een oude legermotor. Leuk om te weten en te hebben en uiterst zeldzaam.

Bendix x26

Auteur:  tjolkman [ 09 mei 2010, 10:26 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

brede aap schreef:
Die zijn toch helemaal opgereden die van de politie en leger?

Hoeft niet. Bij het motorspul wat het leger gebruikt wordt de compressie verlaagd. Mn WLA en 3TA hebben maar een compressie van 5:1.
Vond het leger beter ivm levensduur en mindere benzinesoorten.
Een WL heeft ijzeren cilinderkoppen en een WLA/C aluminium. Maar ik weet niet wat ze met zo'n XLB gedaan hebben.
x26

Auteur:  the emperor [ 09 mei 2010, 18:04 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

bedankt voor jullie reacties.......

Auteur:  tjolkman [ 09 mei 2010, 21:20 ]
Berichtonderwerp:  Re: info over sportster XLB Ironhead uit 1962... gevraagd..

Laat eens weten als de koop is door gegaan. Benne wel benieuwd hier. x26

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/