In 1957 bestelde het Amerikaanse leger de laatste partij legermotoren bij Harley. Daarna werden er alleen nog kleine series gemaakt. Er moeten er 418 gemaakt zijn tussen 57 en 64. In 62 werden er daarvan 250 geleverd. Enkele daarvan werden nog gebruikt in Vietnam.
De eerste serie had een luchtfilter zoals op een WLA zat. Later een ronde en weer later de ovale. Ook de voorrem was van het ingevlochten halve naaf type. Latere modellen zijn te herkennen aan de volle naaf.
Ook de Amerikaanse kustwacht heeft ze gebruikt. Waarschijnlijk in het blauw. Eigenlijk was het een standaard XLH met een ander kleurtje. De XLA was voorzien van een typeplaatje van aluminium dat vastgeklonken zat op de gereedschapskist (Ik denk dat hier de accukap wordt bedoelt). Er zit ook een sticker op de olietank. Later met de schijfrem uitvoering op de voorvork met een sticker op een losse beugel met plaat. Ook de trompetclaxon zat nog op het vroege exemplaar.
In 1972 werden er nog enkele 1000 cc uitvoeringen geleverd in de AMF-Sportster uitvoering. Olive drab met witte ster op de tank. Opvallend was dat ze waren uitgerust met de “boat tail” achterkant. Ze moeten geleverd zijn aan de legerbasis in België en Nederland en misschien ook Duitsland. In het VIN nummer moet de modelcode 4D staan. Helaas hebben ik daarvan geen foto. Als je dus een Sportster uit 1971 of 1972 hebt met een framenummer dat begint met 4D dan is het een oude legermotor.
Er was ook een XLB maar die was voor de politie. Gemaakt voor parades en escorte en in principe de legeruitvoering maar dan zwart of wit. Of die alleen voor Indonesië waren is mij niet bekend.
Wie weet hier meer van en heeft een foto van het laatste type uit het begin van de jaren zeventig.
Op de site van de Condorclub Holland is een hele pagina voor deze motoren gemaakt. Hij staat onder Military Bikes en bij US.
Graag nog meer info als je dat hebt.
_________________
Weer geen Sportster,
http://www.bensbikes.nl maar wel een Road King, BMW R60/5, Ural M72 en een Suzuki SV650. Fiets met trapondersteuning.