Kwam deze test tegen over de 48 ,dus voor de liefhebbers wat te lezen :
Met de lancering van de Forty-Eight heeft Harley-Davidson haar modellengamma in de Sportster-range voor 2010 verder uitgebreid. De motor, die is gebouwd in de legendarische traditie van de hot rod Sportster, laat met zijn rauwe en elementaire uitstraling de tijden van James Dean herleven. Dankzij zijn vintage-look, klassieke peanut benzinetank en 16” spaakwielen met dikke banden heeft de fiets zondermeer de rauwe en elementaire uitstraling van een echte Custom met het postuur van een Bulldog. Dat de naam Forty-Eight hierbij voor meerdere interpretaties vatbaar is werd ons al snel duidelijk in de twee maal Forty-Eight uren dat wij de motor ter beschikking hadden.
We schrijven januari 2010 als we op de redactie worden verrast met berichtgeving omtrent een nieuwe Sportster, die Harley-Davidson op de valreep nog voor modeljaar 2010 in petto bleek te hebben. Een motor die met razend enthousiasme op onze redactie wordt ontvangen, niet in de laatste plaats dankzij het schaars geklede fotomodel dat bij de fotoshoot was ingezet. Nu gebied de eerlijkheid ons te vertellen dat we altijd wel een zwak hebben gehad voor klassiek ogende Vintage motorfietsen, maar als iemand ons vijf jaar geleden had verteld dat wij enthousiast zouden worden van een nieuwe H-D dan hadden we direct een abonnement op de staatsloterij afgesloten, daar die hoofdprijs ons waarschijnlijker had geleken. Wij, de sportieve mannen van Motorfreaks, op een Harley, en het nog leuk vinden ook? Het zou niet gekker moeten worden. Toegegeven, menig Japanse chopper passeerde de afgelopen jaren wel onze redactie, maar een Harley? Dat waren toch van die langzame trekkers uit het land van ‘Supersize me’ die uit angst uit te worden gelachen alleen maar vermogens in koppel uitdrukten en nog zwaarder waren dan een Afrikaanse neushoorn? Sterker nog, toen twee jaar geleden tijdens de redactievergadering het idee ontstond om per Harley-Sportster verslag van het WK Superbikes te doen gaven Vincent en Chris zich pas na de nodige dwang van ondergetekende op als vrijwilliger om dit idee ten uitvoer te brengen. En nu, anno 2010 staan we al lekkerbekkend bij de poorten van het Harley-Center in Veghel om de nieuwe Forty-Eight voor een snelle test op te halen en kunnen niet wachten totdat we de Sportster de sporen kunnen geven.
Het eerste wat opvalt zodra de Forty-Eight tussen het rijtje in de werkplaats aanwezige Harley’s wordt weggehaald is hoe ontzettend klein deze fiets eigenlijk is. Iets wat ons tijdens de lancering van het model in januari totaal niet was opgevallen, maar dat had volgens After Sales manager Jean-Claude alles te maken met de afmetingen van het model, dat een hoofdrol in een flauwe mop met acht bier, een pot klaverjassen en orale sex niet zou hebben misstaan. Met mijn 1’72 meter lengte een verademing om eens met beide voeten plat op de grond te kunnen staan, maar ook rijders met een lengte van 1’90 meter kunnen ondanks zijn lage afmetingen goed uit de voeten met de machine. Zonder daarbij als Lange Wapper op een kinderfiets te worden afgeschilderd, en dat is zondermeer goed te noemen.
De Forty-Eight is het achtste lid van de Sportster familie, die in 1957 door de Amerikanen werd geïntroduceerd. Tenminste, de XL serie zoals we ‘m nu kennen, voor de oorsprong van de Sportster moeten we zelfs teruggaan naar 1929, toen Harley het eerste 45 cubic inch (738cc) WL Sportster model introduceerde. Het model liep tot 1952 en werd toen vervangen door de K, die vijf jaar later het veld moest ruimen voor de XL. De huidige generatie XL Sportsters gaan terug naar 1986, toen Harley het nieuwe Evolution motorblok lanceerde met voor de Sportster familie een cilinderinhoud van 883 en 1100cc. Tien jaar later, we schrijven het jaar 1996, werd de 1100 opgevolgd door de 1202cc grote uitvoering die tot op de dag van vandaag dienst doet in de XL1200 serie. De XR1200, die weliswaar in basis hetzelfde motorblok heeft maar inwendig de nodige verschillen kent, buiten beschouwing latend is de Forty-Eight het derde model dat Harley-Davidson voor 2010 in het 1200 Sportster Gamma heeft opgenomen, naast de 1200 Custom en 1200 Nightster. Of eigenlijk het vierde model, als we de alleen in Amerika leverbare 1200 Custom Low ook meetellen.
Tot zover de geschiedenis van de Sportster familie in een notendop, terug naar deze Forty-Eight die ons al in zijn diepzwarte kleurstelling al glimmend al staat op te wachten en klaar is voor de confrontatie. Net als de eerder dit jaar door ons gereden Fat Boy Special is het bij deze Forty-Eight vooral géén blinkend Chroom wat deze Sportster doet stralen, maar zwart, heel erg veel zwart. Hoogglans uiteraard, want blinken moet ’t nog steeds, maar juist dat zwarte - in combinatie met de bolle 16” banden - geeft de fiets zijn robuuste ‘rebel without a cause’ uitstraling. Leren jack aan, Marlboro in de mond en het liefst nog zonder helm over de boulevard cruisen, om de wind goed door je haren te voelen gaan. Hoewel de motor voor een gewicht van 251 kilo droog is opgegeven is dat de motor niet bepaald af te zien. Zeker niet gezien het minimalisme wat ten grondslag lag aan deze Forty-Eight. Zo ontbreekt de duozit met bijbehorende voetsteunen, maar daarvoor hebben de Amerikanen een ‘Mirage Orange’ uitvoering bedacht waarbij je dan ook nog een sissybar krijgt. En mocht het standaard zadel je niet ‘hardcore’ genoeg zijn, dan heeft Harley ook nog een met ‘Vivid Black’ uitvoering in huis Black’ uitvoering in huis die van een klassiek geveerd zadel is voorzien, maar dat even terzijde.
Naast het eenpersoons zadel heeft de fiets een Peanut brandstoftank die zijn naam met een inhoud van welgeteld 7,95 liter wel heel erg veel eer aandoet. “Aha, Forty-Eight, da’s dus zijn actieradius,” grapt Vincent niet veel later als de motor zijn gebruikelijke fotoshoot moet ondergaan. Nu zijn achtenveertig kilometers wel heel erg weinig, maar vertaal het naar mijlen (per slot van rekening is het een Amerikaanse fiets) en je komt inderdaad in de buurt bij de afstand waarbij het benzinelampje gaat branden, maar daarover later meer. Om de inhoud te verkleinen werd de tank korter uitgevoerd, wat op zijn beurt weer werd opgevangen door een backbone montagesteun met gewichtsbesparende gaten. Het minimalisme is ook in het display van de Forty-Eight terug te vinden. In eerste oogopslag lijkt het instrumentarium te zijn beperkt tot een kleine ronde snelheidsmeter met klein ingebouwd digitaal display, maar een nadere inspectie leert dat de controlelampjes slim in de steun van het breed in de hand liggende stuur zijn ondergebracht. Hoezo subtiel. Hoewel slechts minimaal uitgevoerd zijn in het digitale display toch een de kilometerteller, twee tripmeters en een klokje ondergebracht. Én een ‘side-stand’ waarschuwing wanneer de motor op de zijstandaard staat en op contact wordt gezet.
Ons enthousiasme wordt enigszins getemperd zodra de motor wordt gestart. Als een twaalfjarige koorknaap wiens stem nog moet zakken pruttelt de Harley zodra er gas wordt gegeven. Nu heeft ook Harley-Davidson onder druk van de geluidsmaffia haar geluidsproductie aan de hedendaags – en helaas nog steeds strenger wordende – geluidsnormen aangepast, maar volgens ons zijn ze daarin té ver doorgedraaid. Neen, het ooit als ijzersterk geldende verkoopargument laat de motor ditmaal behoorlijk in de steek, en dat is zondermeer jammer te noemen. Goede zaak echter voor de aftermarket, want volgens Jean-Claude is een vervangingsuitlaat met stip de nummer 1 accessoire die door kopers van een Sportster meteen wordt aangeschaft. In een poging nog iets van geluid op te kunnen vangen laten we de oordoppen ditmaal voor wat ze zijn en geven we de Forty-Eight de sporen.
Nee, dat is geen bierbuik. Of denk je dat ik voor m'n lol zesendertig keer op en neer naar de Albert-Heijn rijdt?
Echt vrolijk worden we nog steeds niet van het geluid, dat zelfs op tempo meer weg heeft van een Wolf-Garten grasmaaier dan dat het aan een motorfiets doet denken. Maar dan wel een behoorlijk rappe Wolf-Garten, aangezien binnen notime illegale snelheden worden bereikt. Hoewel de snelheid er bij zo’n 160 km/u wel een beetje uit is, en je daarmee op de snelweg binnen de ‘rijbewijs-kwijt’ norm blijft, is dat binnendoor nog altijd meer dan voldoende om dat roze papiertje wel in te moeten leveren.
De lage zit, in combinatie met de naar voor geplaatste voetsteunen en het brede stuur staat synoniem voor het betere stuurwerk, maar levert al snel een gevoelig zitvlak op. Deels veroorzaakt door mijn nog steeds gevoelige kont, maar deels ook door die zithouding die je echt op je achterste laat zitten waar je bij een ‘normale’ motor – en zeker bij een supersport - meer voorover en daardoor meer op je onderbenen zult zitten. Dat met de Forty-EIght nog behoorlijk kan worden gestuurd blijkt al snel als we ons via de Brabantse binnenwegen naar ’s lands dijken begeven. De dikke banden zouden anders vermoeden (vooral de voorband heeft een uitzonderlijk grote afmeting die niet veel onderdoet voor de achterband), maar de Forty-Eight laat zich redelijk lichtvoetig over de bochtige dijk sturen. Beperkende factor zijn de voetsteunen die al vrij snel de grond weten te raken, maar eenmaal aan die schraapgeluiden gewend is er geen houden meer aan. Tempo houden is het devies, en eenmaal daaraan gewend worden andere dijkgenoten als hamburgers voor Scooby Doo verschalkt. Door de voet iets van de steun te liften kan het gebrek aan grondspeling zelfs worden ondervangen, aangezien de voetsteun naar binnen kan klappen. Met elke bocht wordt de stelbout echter korter en kan de motor iets platter worden gelegd.
Zijn goede wegligging en prima stuureigenschappen heeft de Forty-Eight te danken aan zijn lage bouw en daardoor lage zwaartepunt. Massacentralisatie, maar dan op z’n Harley’s. Om de motor zo laag te kunnen bouwen werd de motor van vering met korte veerwegen voorzien, hoewel een exacte specificatie daaromtrent ontbreekt. Om doorslaan te voorkomen werd de voorvering daarbij behoorlijk stug afgeveerd, wat de motor zeker op slechte wegen bij vlot doorrijden oncomfortabel maakt. Kuilen of bulten worden direct aan het stuur doorgegeven en vertalen zich daar tot stevige klappen, terwijl bij bovengemiddeld vlot genomen drempels het achterwiel zo het luchtruim verkiest. Nu zou je ervoor kunnen kiezen om je tempo daar op aan te passen, en daarmee het tempo te rijden waarvoor deze machine bedoeld is, maar persoonlijk zou ik eerder een bezoek brengen aan een veringboer om betere vering met meer reserve te monteren.
Van de enkele remschijf in het voorwiel hoef je geen wonderen te verwachten, maar biedt voldoende remkracht om bij normaal tempo de 250 kilo zware Harley tijdig tot stilstand te krijgen. Verstandig is daarbij wel om ook de achterrem te gebruiken, die voor je gevoel haast nog meer remkracht weet te genereren. De voorrem vraagt redelijk wat handkracht om te bedienen, maar is daardoor wel hufterproof. Zelfs bij de meest lompe remactie’s (waar je bijzonder goed in bent, Ed) lukte het ons niet om het voorwiel te laten blokkeren. Ook de achterrem is – dankzij de toepassing van een normale voetrem in plaats van een gigantisch rempedaal – goed te doseren, maar daar lukt het ons wel om onder luid gepiep de zaak te laten blokkeren. Handig voor als je de motor even dwars om wilt gooien om snel een straatje te kunnen keren, maar of het daar voor bedoeld was… Ondanks het freaks gebruikelijke bovengemiddelde tempo bleek de motor uiterst vriendelijk met het steeds duurder wordende vloeibare goud om te gaan. Een verbruik van 1:20 was eerder regel dan uitzondering en dát is ook wel eens lekker. Mag ook wel met een tankinhoud van nog geen acht liter, maar dat even terzijde.
Met de lancering van de Forty-Eight heeft Harley-Davidson een nieuw gezinslid in haar Sportster familie mogen verwelkomen. Hoewel geometrisch gezien bijna identiek aan de Sportster 1200 Custom is de Forty-Eight op bijna alle fronten een totaal andere machine, zowel qua uitstraling alsmede qua rijeigenschappen die niet alleen voor Harley-begrippen zondermeer goed te noemen zijn.
De Forty-Eight blijkt bovendien over een magische naam te beschikken. Niet alleen komt de naamstelling overeen met de afstand of tijd die je in een ruk zult overbruggen, maar het is tevens de gemiddelde leeftijd van de doelgroep voor deze fiets. Een doelgroep die maar al te graag op zondagmiddag even die rebelse James Dean zal willen zijn.
Model Forty-Eight
Motor
Type V-twin viertakt Evolution blok
Koelsysteem Luchtkoeling
Cil. inh. 1202 cc
Boringxslag 88,9 x 96,8 mm
Compr. verh. 9,7:1
Klepaandr. 2 kleppen per cilinder, onderliggende nokkenas, stoterstangen
Ontsteking Digitaal
Starter Elektrisch
Benzine toevoer Sequentiele elektronische injectie
Smering Dry sump
Vermogen (opgave) n.b.
Koppel (opgave) 98 Nm @ 3.200 tpm
Transmissie
Aantal versn. 5, constant mesh
Prim. red. Tandwielen
Fin. red. Getande riem
Koppeling Nat, meerplaten
Chassis
Frame Stalen buizenframe
Wielbasis 1.520 mm
Balhoofdhoek 30º
Naloop 119 mm
Vering voor 39 mm voorvork
Vering achter Dubbele coil-over, veervoorspannig verstelbaar
Veerweg voor n.b.
Veerweg achter n.b.
Voorrem Enkele schijf ø292mm, tweezuiger remklauw
Achterrem Enkele schijf ø292mm, eenzuiger remklauw
Voorband MT90 B016
Achterband 150/80 B16
Afmetingen
Lengte 2.255 mm
Breedte n.b.
Hoogte n.b.
Zadelhoogte 710 mm
Drooggewicht 251 kg
Tankinhoud 7,95 liter
Reserve n.b.
gegevens
Klein rijbewijs n.b.
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 11.895,-
toeslag ABS n.v.t.
Importeur NL Harley-Davidson Benelux
telefoon 071-5813742