De Amerikaanse motorfabrikant Harley-Davidson heeft de winst in het tweede kwartaal ruimschoots verdubbeld en heeft zijn verwachting voor de verkopen voor heel 2011 naar boven bijgesteld. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt.
De nettowinst bedroeg 190,6 miljoen dollar (135 miljoen euro), vergeleken met 71,2 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Dat was boven de verwachtingen van analisten. De omzet klom 18 procent tot 1,3 miljard dollar, in lijn met de verwachtingen.
Harley-Davidson verwacht dit jaar wereldwijd 228.000 tot 235.000 motoren te verkopen. In april ging de onderneming nog uit van 215.000 tot 228.000 exemplaren. Het concern heeft vorig jaar een herstructurering doorgevoerd om de kosten te drukken.
DE NIEUWE V-ROD
Harley-Davidson viert een decennium V-Rod met de prestaties van de 10th Anniversary Edition (foto boven), één van de drie modellen in de V-Rod 2012 lijn die tevens een herziene Night Rod Special (foto onder) en de V-Rod Muscle omvat.
Alle V-Rod 2012 modellen worden aangedreven door de laatste versie van het Revolution motorblok, een 1250cc vloeistofgekoelde V-Twin met dubbele bovenliggende nokkenassen, vierkleps cilinderkoppen en Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI). De aandrijflijn is uitgerust met een assist en slip koppeling, vijf versnellingen en een koolstofvezelaandrijfriem.
De banden zijn Scorcher radiaalbanden van Michelin, met een 240mm brede achterband. Tot de standaarduitrusting behoren de Brembo schijfremmen (voor en achter) en ABS. Het Smart Security System met een op afstand gebaseerde, handsfree zender is ook op alle V-Rod modellen aanwezig.
De Night Rod Special heeft een nieuwe spitsere achterzijde, lichtere wielen en een verbeterde ergonomie met een korter bereik van zowel de voetsteunen als de handvatten. Een upside-down voorvork en een opnieuw uitgebalanceerde achterophanging moeten het rijcomfort verbeteren.
En dan deze nog:
Geheel volgens traditie heeft Harley-Davidson midden in de zomer de nieuwe modellen gepresenteerd. Als eerste de Dyna Switchback. Deze Harley kan volgens het persbericht van gedaante verwisselen. Met zijn harde zadelkoffers en het op de vork gemonteerde windscherm in bijpassende kleur is de Switchback een custom toermotor.
Maar in slechts enkele minuten kunnen de verwijderbare zadelkoffers en windscherm zonder gereedschap worden weggehaald. Dan is de Switchback plotseling een custom cruiser. Ha!
De Switchback wordt aangedreven door het al bekende Twin Cam 103 V-Twin blok. De Switchback is de lichtste custom touring motorfiets in de Harley-Davidson modellenreeks. Met z´n 330 kilo rijklaargewicht is ´ie bijvoorbeeld 43 kilo lichter dan een Road King. Nieuwe geometrie aan de voorzijde, aangepaste veringonderdelen, ABS en een voorband met een laag wandprofiel moeten zorgen voor prima stuurgedrag.
“De nieuwe geometrie aan de voorkant, specificaties van wielen en banden, en de cartridgevork zijn zo ontworpen dat ze samen resulteren in licht stuurwerk dat onmiddellijk reageert,” aldus Brian Scherbarth, Harley-Davidson product engineer. “Bij een proefrit zal blijken dat de Switchback een capabele touring motorfiets is, die door zijn wendbaarheid ook nog eens onzettend leuk is om te rijden.”