Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58 Berichten: 6716
"Zonder gedegen wetenschappelijk onderzoek is het absoluut zinloos om nu reeds te spreken over een verplichtstelling tot het dragen van fluorescerende kleding door motorrijders. Er is onvoldoende kennis om een dergelijk maatregel op wetenschappelijke gronden te ondersteunen. Er zijn zelfs gronden om aan te nemen dat een verplichte invoering kan leiden tot een schijnzekerheid."
Dit is de zeer heldere conclusie van Luitenant-kolonel drs. René van Houtert, universitair docent Human Factors en Veiligheid bij het Ministerie van Defensie. Van Houtert is daarnaast vrijwilliger bij de MAG-werkgroep verkeer. Ook Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) gaf gisteren via Twitter zijn mening: “Europese verplichting voor hesjes blijft smeulen. Dat moeten we dus niet hebben. Brutaler rijden is beter.”
In haar laatste nieuwsbrief verwijst eindelijk ook de FIM speciaal naar de protesten van de motorrijders in Frankrijk, onder andere tegen het verplicht dragen van fluorescerende hesjes. Dit meldt de MAG. Volgens de FIM kunnen veel fluorescerende hesjes, wanneer aangetrokken over een modern motorjack, leiden tot verlies van functies zoals ‘climate control', ventilatieopeningen bedoeld ter bescherming van de motorrijder tegen warmte, kou of vochtigheid.
Bovendien geeft de FIM het voorbeeld van Ecuador waar de rijders worden gedwongen om een ‘hesje' gemaakt van fluorescerende bandjes te dragen, een ontwerp dat zowel ongemakkelijk als gevaarlijk is; de banden kunnen gemakkelijk blijven haken in het geval van een val. De FIM waarschuwt verder voor een situatie waarin verschillende landen verschillende beschermende kleding en fluorescerende hesjes verplicht stellen, wat zou betekenen dat motorrijders die een landentrip maken verschillende soorten hesjes in hun bagage moeten meenemen, waardoor het vrije verkeer van mensen in de Europese Unie moeilijker wordt.
_________________ " R2 " Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!
Volgende maatregel worden reflektoren tussen je spaken hetgeen betekent dat diskwielen en lichtmetaal wordt verboden want daar kun je die reflektoren niet tussen drukken. Nu niet bijdehand zijn en zeggen dat je wel reflektoren wel op een diskwiel kunt plakken want... de goedgekeurde reflektoren die zijn toegestaan... zijn alleen gemaakt voor spaakwielen omdat heren parlementariërs... niet van het bestaan van andere wielen weten .
Lid geworden op: 28 mei 2008, 03:06 Berichten: 4303
weet je wat het stomme is... de laatste 2 jaar zijn er meer mensen met hesje van hun motor af gereden dan zonder hesje.. ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen had, was een heel onderzoek geweest.. de argumentatie dat meer mensen de hesje dragen en daardoor het aantal ongevallen met hesje toenamen werd niet direct bevestigd maar ook zeker niet direct ontkend.
er werd ook een erg mooi punt aangekaard. buiten het motorseizoen om ben je NIET automatisch beter zichtbaar voor een automobilist met hesje. als het aantal motoren op de weg afnemen (motor seizoen is voorbij) zien veel automobilisten letterlijk de motorrijder niet meer op A en N wegen. simpelweg omdat de hersenen geen motor verwachten, en deze dus niet registreerd ook al bevind deze zich tussen het overige verkeer.
doe zelf voor de gein eens deze test:
zo gaat het in het verkeer ook, de gemiddelde automobilist is ingesteld op auto's, vrachtwagens en borden.... niet op motorfietsen, deze worden dus simpelweg niet geregistreerd in de actieve hersenen.
euro parelmentarier van de Camp heeft een erg goed punt "aggresiever rijden". door agresiever te rijden doe je iets wat de rest van het verkeer niet doet, je valt dus buiten het plaatje wat de hersenen verwachten te zien namenlijk: ordelijke rijen voertuigen netjes achter elkaar op een vaste interval. en in ene is er daar "iets" wat continue uit de ordelijke rij priemt, veel beweegt en onvoorspelbaar overkomt. dit is voor de hersenen een teken van dreigend gevaar en de focus word naar het gene verplaatst wat niet netjes doet wat de hersenen verwachten. je word op je motor nu in ene zichtbaar.
dit beteknd overigens niet dat je nu in ene met 160 over de snelweg moet gaan knallen. dat gaat geheid fout.. iets sneller dan de rest van het verkeer is goed. je moet veel van baan wisselen en veel wisselende snelheden hebben. ook de plaats op de weg moet afwisselend zijn zodat het niet lijkt alsof er een auto met kapotte koplamp achter de auto rijd. maar een lichtpunt wat dan weer links in het zichtveld (via binnenspiegel) en dan weer meer naar rechts zit. probeer zoveel mogenlijk NIET op een auto te lijken.
ook is het zichtbare oppervlak van een hesje op een motorfiets maar heel klein. frontaal zie je nagenoeg geen hesje op de motor zitten. vanaf de zijkant is er slechts een zichtvlak van minder dan 1/2 vierkante meter. dit door de zithouding op een gemiddelde motorfiets. van achteren is het zichtvlak het grootst.. maar als een automobilist achter een motorfiets zit ziet hij deze toch al. en is het dus niet nodig om een fluo hesje te dragen.
wat wel voor een betere zichtbaarheid zorgt is een fluo helm.. zoals de nederlandse politie agent op de motor deze tegenwoordig draagt. doordat het hoofd altijd het hoogste punt is en niet verstopt achter kuip of raamwerk zit is dit altijd goed zichtbaar. vanaf de zijkant heeft een helm een groter zichtbaar oppervlak dan een hesje en steekt ook weer boven de motor uit.
juist door het hoogste punt (de helm dus) opvallend te maken doe je iets wat neit normaal is in het verkeer, en word je dus wel sneller opgemerkt.
(maar laten ze het niet horen bij de EU.. straks word dat weer een regel...)
opvallen doe je niet met een hesje maar door je in het (buitenstedenlijk) verkeer anders te gedragen dan de rest.(in alle redelijkheid en veiligheid natuurlijk!)
_________________ Toxic '87 883 hugger..(early evo) 4 bak Daddy '79 XL 1000.. (late Ironhead) *Dutch QCBastard Toxic Garage Blog
Lid geworden op: 30 okt 2009, 23:58 Berichten: 6716
" opvallen doe je niet met een hesje maar door je in het (buitenstedenlijk) verkeer anders te gedragen dan de rest.(in alle redelijkheid en veiligheid natuurlijk!)"
open uitlaten ,altijd groot licht aan ,en harder dan de rest rijden WHOEHAAAaaaaa........
_________________ " R2 " Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!
Als er over je gesproken wordt rijd je assertief. Hoe doe je dat? Je rijdt met groot licht zodat je iedereen verblindt met open pijpen op de verkeerde weghelft Zo is je zicht-, hoor- en raakvlak het grootst dus niemand kan je over het hoofd zien hooguit rijden
Lid geworden op: 29 okt 2010, 09:49 Berichten: 1024
Ik ben grotendeels akkoord met wat Chief zegt. Een hesje gaat niet per se u beter doen opvallen, maar door de autobestuurders continue stimuli te geven door onverwachte dingen te doen, gaan ze de motorrijders beter opmerken. Ik merk voor mijn eigen ook wel dat ik, sinds ik zelf moto rijd, beter oplet op motorrijders. Wat dus betekent dat ik dat voordien minder deed, gewoon ook omdat er niet zo veel zijn en je er dus "uit gewoonte" geen of minder rekening met houdt. Doet me dus vrezen dat vele autobestuurders die zelf geen moto hebben hetzelfde doen/denken zoals ik vroeger.
Pasd: Er zijn al hele discussies gevoerd over luide pijpen, en ik ben akkoord dat ze een leven kunnen redden. Moest ik luidere pijpen gehad hebben, zou de autobestuurder die mij in oktober zijdelings had aangereden misschien wel eerst nog eens naar links gekeken om te zien of de baan wel degelijk vrij was of niet. Wederom: luide pijpen geven een stimuli aan alle bestuurders. (Ik zat op een voorrangsbaan, dus geen voorrang van rechts, en de schade bij mij en de Sportster was/is beperkt (nochtans nog altijd niet gerepareerd )) Als ik met de wagen rijd en ik hoor luide pijpen zonder dat ik een moto zie, ben ik gegarandeerd meer gefocust om te achterhalen waar die rijdt en kijk ik extra uit als ik manouvres doe. Groot licht kan hierin ook helpen, maar dat zou ik liever niet doen. Een groot licht verblindt de andere rijders, waardoor afstand inschatten STUKKEN moeilijker is. De bestuurders zien u wel, maar weten niet hoever je juist zit, zeker als het donker is. De situatie verbetert dus niet echt. (Je bedoelt met groot licht toch niet de standaard lichten die verplicht op moeten staan?)
Lid geworden op: 21 nov 2010, 17:48 Berichten: 182
Dat is een goedje die selective attention test. Ik had de gorilla in de mot, maar telde de eerste keer maar 12 passen. Ik hoop dat EU die hesjes maatregel niet oplegt. Ik ben van de overtuiging dat iedereen daar zelf moet over beslissen hesje of niet. Ik ben persoonlijk absoluut geen "liefhebber". Om mezelf iets meer opmerkbaar te maken in het verkeer,speel ik overdag regelmatig met het groot licht (bv op gevaarlijke kruispunten). Wanneer ik ze hun achteruitkijkspiegel checken, kan die terug af. Ik speel ook veel met welke positie in aanneem in het verkeer (bv bochten of plaatsing op rijvak) en ik probeer waar mogelijk ook in een auto te kijken of die peet mij wel heeft gezien. @Roel, dat was ook een pipo zeker, voorrang van rechts (verkeerdelijk) afdwingen op een moto ???
_________________ Harley Davidson sportster Iron 2010
Lid geworden op: 14 mar 2009, 10:31 Berichten: 5974
Als ik met een hesje door de stad rijd dan heeft niemand me in de gaten. Maar als ik in mn blote reet door de stad rijd dan heeft iedereen het er over. Dus val je meer op zonder hesje!
Lid geworden op: 29 okt 2010, 09:49 Berichten: 1024
Frenzy, Ik snap niet goed wat je bedoelt. Ik was op de moto, hij met de wagen. Ik zat op de voorrangsbaan en hij kwam van rechts, maar hij heeft enkel naar zijn rechts gekeken toen hij de baan op kwam (omdat hij dacht dat er links niemand was).
Dat het een pipo is, zeker en vast! Heeft het einde van het reiseizoen helemaal verkloot, zijn verzekering heeft nog altijd niet toegestemd op betaling (Dexia ) en ik zie mijn sportster pas in januari terug . Alles wordt wel gerepareerd, dat is goed, maar hij draagt de ongeval-stempel nu wel mee ...
Och ja, ik bekijk het positief, alles is goed afgelopen en volgend jaar is er weer een nieuw jaar.
Lid geworden op: 02 mar 2009, 10:01 Berichten: 210
auto's zijn tegenwoordig zo goed geisoleerd (radiootje aan) dat je zelfs een ambulance in vol ornaat alleen hoort als ie vlak achter je rijd. dus of open pijpen nou zullen helpen is maar de vraag. maarja alles beter dan hesjes ook die van leer
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:37 Berichten: 9162
Nadeel van té veel regeltjes is dat mensen er te veel op gaan vertrouwen en niet meer zélf nadenken/uitkijken vind ik. Hopelijk rijden we over een paar jaar niet in totale fluorkleding rond maar let iedereen gewoon meer op!
Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33 Berichten: 411
Inderdaad.. las vorig jaar een stukje (weer in Motor!) van iemand die regelmatig bijna met zijn motor op auto's batste... omdat automobilisten onderweg met van alles bezig zijn, behalve met autorijden.
Aan het einde van het verhaal bleek dat de man op een politiemotor reed...
_________________ Wie de lijn volgt van een ander, gaat hem nooit voorbij.
Lid geworden op: 29 okt 2010, 09:49 Berichten: 1024
Frenzy schreef:
Frenzy schreef:
@Roel, dat was ook een pipo zeker, voorrang van rechts (verkeerdelijk) afdwingen op een moto ???
lees "foutief een voorrang van rechts nemen en dan nog tov een zwakkere weggebruiker " = pipo. Hopelijk was dit duidelijk en nu idd back on topic
Got it
charlesb52 schreef:
Nadeel van té veel regeltjes is dat mensen er te veel op gaan vertrouwen en niet meer zélf nadenken/uitkijken vind ik. Hopelijk rijden we over een paar jaar niet in totale fluorkleding rond maar let iedereen gewoon meer op!
En dat is toch net het probleem nu al. Er zijn niet heel veel motorrijders (relatief gezien), waardoor automobilisten ze niet of minder goed opmerken omdat ze ze niet verwachten. Geef ons allemaal fluovestjes, en we rijden allemaal rond als reclameborden, met naar mijn insziens weinig gunstig effect. Laat de automobilisten leren kijken naar motorrijders, zoals ik mezelf heb geleerd, en er zouden veel minder ongevallen zijn. Het is een beetje dweilen met de kraan open. Het probleem moet aan de basis aangepakt worden, niet een fluo patchmiddel gebruiken.
patrick schreef:
auto's zijn tegenwoordig zo goed geisoleerd (radiootje aan) dat je zelfs een ambulance in vol ornaat alleen hoort als ie vlak achter je rijd. dus of open pijpen nou zullen helpen is maar de vraag. maarja alles beter dan hesjes ook die van leer
Veel wagens ja. Velen rijden ook met hele luide muziek (ik ook wel eens ) Luide pijpen kunnen levens redden, het is geen garantie. Net zoals fluo vestjes. Beter de automobilisten sensibiliseren. Maar moest ik kunnen kiezen tussen patchmiddel luide pijpen of matchmiddel fluovestje, is de keuze heel snel gemaakt (En ja, we kunnen nog kiezen, alle geluk! )
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten
Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum