Voor het derde jaar op rij is de verkoop van nieuwe motorfietsen opnieuw flink gedaald. Was de daling in 2009 en 2010 nog 15%, het afgelopen jaar werd de schade beperkt tot 'slechts' 11%. In totaal gingen er 10.859 nieuwe motorfietsen over de toonbank, waarmee de verlopen dicht in de buurt komen van de crisis halverwege de jaren '80 van de vorige eeuw.
De dalende verkoop van nieuwe motorfietsen laat duidelijk een verband zien met de crisis van de jaren '80. In die tijd zat de wereldeconomie ook in het slob, wat duidelijk zijn weerslag had op de verkoop van nieuwe motorfietsen. Zeker in Nederland, waar de motorfiets nog steeds een hobbyproduct is. Bovendien werd in die periode ook de bijzondere verbruiksbelasting op motorfietsen geintroduceerd, waarmee deze in één klap een flink stuk duurder waren geworden.
Echter, zo dramatisch als in de jaren ‘80 is het voorlopig nog niet. In 1985, dieptepunt voor de verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land, werden slechts 8.084 motorfietsen verkocht, en dat zijn er bijna 3.000 minder dan er het afgelopen jaar over de toonbank gingen. Afgezet tegen het jaar 2000 is de krimp echter wel enorm, toen werden nog 19.626 nieuwe motorfietsen aan de man gebracht.
Het best verkochte merk het afgelopen jaar was opnieuw BMW, dat in totaal 1.705 nieuwe motorfietsen verkocht maar wel een krimp van bijna 15% voor z’n kiezen kreeg. Honda deed het daarentegen wel een flink stuk beter en wist het jaar met een plus van 5% af te sluiten, maarmee ‘s werelds grootste weer de tweede plaats qua verkopen heeft ingenomen.
Opmerkelijk zijn ook de verkoopcijfers van Kawasaki en Triumph. De vierde Japanner gleed ondanks de lancering van flink wat nieuwe modellen keihard onderuit en wist nog maar nipt Triumph voor te blijven, dat ondanks de crisis een ongekende groei wist te realiseren van meer dan 50%. Het succes heeft Triumph voornamelijk te danken aan de Tiger, die het afgelopen jaar meteen de best verkochte motor in Nederland was. Waarbij wel moet worden aangetekend dat dit alle Tiger modellen bij elkaar opgeteld betreft.
Totaal verkopen nieuwe motorfietsen:
merk 2.011 2.010 verschil BMW 1.705 1.993 -14,45% Honda 1.572 1.496 5,08% Suzuki 1.463 1.862 -21,43% Yamaha 1.295 1.566 -17,31% Harley-Davidson 970 1.054 -7,97% Kawasaki 723 966 -25,16% Triumph 705 465 51,61% Overig 620 735 -15,65% KTM 564 484 16,53% Ducati 485 502 -3,39% Piaggio 311 331 -6,04% Aprilia 211 383 -44,91% Moto Guzzi 109 128 -14,84% Husqvarna 57 75 -24,00% MV Agusta 23 33 -30,30% Gilera 20 12 66,67% Peugeot 7 9 -22,22% Buell 6 98 -93,88% Benelli 5 12 -58,33% Hyosung 5 10 -50,00% Cagiva 3 2 50,00% Totaal 10.859 12.216 -11,11%
_________________ " R2 " Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!
|