ze waren er al een tijdje mee bezig, maar de waterkoeling voor HD's (naast de V-rod) is nu standaard vanaf modeljaar 2014.
vanwege de steeds strengere emmisie eisen moeten motorblokken steeds armer lopen, hierdoor stijgt de temperatuur van de ontbranding naar ongezonde hoogtes voor de huidige metaal legeringen gebruikt in de motorblokken.
HD had el enige tijd geleden patenten aangevraagd op water gekoelde blokken (naast de V-rod) en zal deze patenten nadat ze deze nog verder ontwikkeld hebben gebruiken op de nieuwe modellen vanaf jaar 2014.
deze vorm van koeling zal in modeljaar 2015 ook zijn intrede doen op de sportster modellen.
vloeistof kop koeling is al uitgebreid getest op een sportster model. de XR1200 is met zijn oliekoeling in de kop genomen als voorbeeld. en de basis hiervan word gebruikt voor de 2015 sportsters.
om de sportsters een goede waterkoeling te kunnen geven, en zo ook de sportster aan de huidige emissie eisen te laten voldoen, is een groot deel van het blok en frame opnieuw ontworpen.
volgens insiders is de plaats van het olie filter gebruikt voor de waterpomp waarbij deze met tandwielen word aangedreven. (een beetje hetzelfde idee als de generator op een ironhead).
radiateur zal bestaan uit 3 delen, 2 kleine aan de voorkant op de voorste frame buizen. (zoals er 1 olie koeler zit bij de XR1200) en 1 grotere onder het blok tussen de frame buizen.
om de sportster toch een zo "clean" mogelijke look te geven word het expansievat in de "triangel" geplaatst waar de accu en olie tank zitten.
het frame word breder onder het blok en de "triangel" onder het zadel word groter.
niet alleen de kop maar ook de cilinders zullen watergekoeld zijn. maar vanwege de "looks" van het blok, waar harleydavidson veel waarde aan hecht, zullen de cilinders nog steeds voorzien zijn van koelribben. deze zullen vanzelfsprekend minder diep zijn, maar zullen ook bijdragen aan de koeling.
van een HDnet publicatie.