Ik wil proberen hier wat fotootjes te planten van de bouw van BB. Bij voorbaat sorry als het wat langdradig is...
ENGINE:
Heads:edelbrock performer 1200, modified chambers
Cylinders: sputhe 85,6cid (1403cc)
pistons: sputhe flat crown,ceramic coated forged pistons.
Cams: OEM,slightly modified (GMF)
lifters : hydraulic OEM
push rods: chromemoly
primary chain tensioner: GMF (lost the oem one during moving house)
clutch:heavy duty diaphragm, friction discs:kevlar
gear box: 4 speed OEM,modified (gear dogs job,respacing,GMF cam follower).
carb: s&s super E shorty
aircleaner: s&s
manifold:edelbrock
exhaust: supertrapp 2-2 XR style
Ignition: Dyna S single fire system
Coils:Dyna supercoils (2).
eerst moet het spulletje uit elkaar.
en schoon gemaakt worden, zodat evt slijtage zichtbaar wordt.
controle en richten van de krukas,ik mocht de bok gebruiken van Jelle's motorcycle works in siddeburen.
FF passen: jammer dan,dat wordt aanpassen.
zo,nu past het wel. de afdichting tussen kop en cilinder wordt trouwens een koperen ring ipv de normale platte pakking.
de gaten in het carter zijn uitgekotterd om de grotere cilinderbussen te kunnen slikken.
jammer dan,cilinders passen niet lekker op het carter
Na wat aanpassen is het leed geleden...biertjuh!
Alles wordt klaargezet voor montage...
Het carter is weer in elkaar geschroefd...
De karakteristiek van de nokkenassen wordt vastgelegd ivm de modificatie(iets van de grondcirkel afgeslepen)
valve to valve clearance @TDC wordt gemeten mbv de nokkenasgegevens.
Deck heigth en valve to piston clearance wordt gemeten. Later ook de squish. gelukkig bleken alle bijgeleverde pakkingen de goede maat te geven. De koppakkingen zijn koperen ringen die in een uitsparing in de cilinders vallen.
het op volume brengen van de verbrandingskamers zonder de vorm geweld aan te doen. hier wordt het volume gemeten.
De koppen zijn klaar voor montage!
daar issie dan...blokje weer in het frame...biertjuh!!
Electrical..
Handlebar switches: VF750F (waren precies de goeie kleur,hahaha)
brake presure swiches: CB 350/750
headlight:OEM
taillight : lucas style aftermarket
zouden ze dit nou bedoelen met een spaghetti harley? nu maar ff geen biertjuh...
Rolling chassis:
front forks: kayaba upside down multiadjustible ex ZX9R
front wheel: 3 spoke light alloy ex ZX9R
front tyre:Avon AV27 120/70-17
front brakes: dual hydraulic disc brakes,4piston calipers,floating discs
master cylinder:GSX750R
triple tree: design GMF make:SJP
fairing: Ness louvered fairing
all brackets and dash: GMF
front fender:ex ZX9R
rear fender: ex HD FLT front fender
swing arm:GMC billet ALU
Rear shocks: progressive suspension nitroshocks
rear wheel: 3 spoke light alloy ex GSX600F
Tyre: Avon AV 36 AZARO 150/70-17
rear brake: single hydraulic disc, 2 piston caliper
master cylinder: OEM HD sportster
all brake lines: stainless steel braided goodrich,TUV approved.
Frame: slightly modified 89 sportster
Het hechten van de achterframebuizen en de ophanging van de shocks
ruwbouw: het aflassen van het achterframe en de ophanging van de shocks.
We woonden no op een bootje...hier wordt op de steiger een stuk rvs gezaagd en geslepen om een dash van te maken..
zo moet het ongeveer komen...
af en toe ff alles passen...om de motivatie erin te houden...BIERTJUHH
Het front begint te komen..ff door de bonte kleuren heenkijken..
naast de motor op de grond het oude FLT front fender...met dank aan jelle..
En we slijpen en we zagen en we timmeren zo fijn...tot we moe en ozo dorstig van t harley sleutlen zijn......biertjuhhh!!
passen en meten...het gaat lukken!
Om verder te kunnen gaan...een tent op de steiger gezet...ik moet goed achter de motor kunnen kijken of alles spoort..de buren weten het zeker:die vent is gek...biertjuh!
de verankering van de achterrem......zeer zwaar uitgevoerd om een manco in het design op te vangen...maar hufterproof!!
toch nog aardig wat werk,dat klaarmaken voor de poedercoater...maar we zijn naar een huisje verhuisd en wat een ruimte ineens! Nu kan ik ook het blok aanpakken(zie engine)
tank met coatingspul....mooie quick release sluiting..
dit is gaaf!! geen roest meer,maar mooie onderdelen!! sinterklaas is er nix bij...BIERTJUHH!!
Alle lagers worden vervangen door nieuwe,afgedichte en voor het leven gesmeerde lagers.
wat een genot,om zo een motortje in elkaar te zetten. ik ben blij met het strakke achterframepje
sneak preview van hoe het er straks uit gaat zien vanaf de seat....jawel..biertjuh
Het blok erin..en verder bouwen aan het blok en de electra....
Bijna klaar,nog wat details afwerken en starten maar...
BIERTJUHHH!!
FAQ: hoe klinkt het en hoeveel plaatjes zitten er in die supertrapps?
antw: 11plaatjes per uitlaat. toen ik ze voor het eerst startte keek Moniek geschrokken naar buiten,omdat ze dacht dat er een helicopter probeerde te landen.
Hoe loopt dat nou?
antw: loopt wat rauwer dan standaard sporty. Het rijden is echt een pure kermisattractie. tot ca 2500rpm is het gewoon een vlotte sportster,daarboven is het goed dat het corbin zitje een flinke steun geeft,want die wordt aardig in je naad geperst. bij ca4000rpm in 4e versn. (is de hoogste versn) rijd je ca 130km/u bij slechts een streepje gas. half gas (durven) geven maakt het voorkantje wel akelig licht...nog meer gas geven heb ik nog niet gedaan,ben niet zon wheelie king.
wat is de levensduur?
antw: dat is afwachten. alhoewel ze makkelijk toeren maakt,ga ik niet verder dan 6000 rpm (iets over de 190 km/u). Dat zou geen probleem mogen zijn, maar goed,snelheid kost altijd geld en een opgevoerde sporty leeft altijd korter (zeker wanneer het vermogen ook benut wordt)dan een standaard fiets....aan de andere kant....wat is er mooier dan een idiote acceleratie en ook nog s een goed bochtengedrag?
Hoe krijg je zon voorvork erin?
In principe krijg je elke voorvork in elke motor. Of het eindresultaat is wat je ervan verwachtte...hoeft niet altijd zo te zijn.
In dit geval waren de balhoofdplaten van de kawa krom en heb ik een tekening gemaakt waarin ik de maatvoering van de kawavork combineerde met die van het sportster balhoofd. Na enig overleg met Sjouke van SJP de tekening verstuurd en een keurig balhoofdsetje teruggekregen.
Low budget is het ook goed te doen met wat dikke platen alu,een gatenzaag,een boor,een decoupeerzaag en een oud sportster balboofdstel.
Hoe weet je nou of alle verschillende (sloop) onderdelen wel op elkaar of op de harley passen?
antw: Dat weet je (meestal) niet. Dus pas je dingen op elkaar aan of kies je onderdelen die op andere motoren al wel bij elkaar passen. bv: wielen en vork, wielen en remmen,wielrem en hoofdremcilinders,etc.