brandweervrouw schreef:
oke dan hebben we een vraagje,
waarom zit er nu zo'n redelijk ingewikkeld luchtfilter gemonteerd,terwijl je dus volgens de kenners gewoon iets kan maken wat goed aansluit,en daar bv panty op.
ik bedoel nu verloopt via de onderkant van die broodtrommel via een bocht de lucht naar de carberateur...............
terwijl het dus gewoon simpel kan (,sommigen hebben helemaal niks) waarom is dat om wat voor reden???
waar moeten we nu bij ons ontwerp wel of geen rekening mee houden?
waar kan je het beste de lucht door laten stromen bv via de onderkant,voorkant (zeggen dat je dan meer power krijgt)en hoeveel ....
we horen het wel
om te beginnen... een panty is niet echt een goed alternatief.. fijne stofdeeltjes kunnen gewoon vrij naar binnen komen en de boel goed vervuilen/ beschadigen.
sommigen hebben helemaal niks puur omdat ze het mooi vinden staan, een velocitystack ziet er mooi uit zonder een filter, maar negen van de 10 keer staat de fiets geparkeerd met een kapje over de stack heen. ook word er meestal weinig gereden en veel geshowd met dat soort fietsen. of ze houde er gewoon van om jaarlijks het blok te moeten reviseren..
het broodtrommeltje is op het eerste gezicht een raar ding wat ontwerp betreft.
maar als je er een beetje verstand van hebt ziet het er wel weer logisch uit. ten eerste is het een ristrictie in de lucht toevoer. wat iedere (fabrieks) voertuig heeft. simpelweg omdat een motorblok langer meegaat en betrouwbaarder is als het niet 100 procent kan geven. een motorblok op 85 procent maximaal is de ongeveer de norm.
het rare bochtje is tweeleedig:
1 om het "ram air effect tegen te gaan. als je de lucht recht van voren zou aanvoeren, zou de lucht de carb ingeperst worden naarmate je harder rijd. dit levert wel vermogens winst op, maar als je het bovenstaande hebt gelezen weet je dat een fabrikant dit niet wilt.
2 constante temperatuur. door de plaats waar de lucht vandaan gehaald word is de lucht (als het blok warm is) van een constante temeperatuur en loopt het blok onder alle omstandigheden hetzelfde (lees goed)
natuurlijk moeten fabrikanten zich ook aan milieu normen houden en gebruiken ondermeer dit soort dingen om netjes door de normen heen te komen.
bij jullie ontwerp moet je eigenlijk maar met twee dingen rekening houden:
1 dat de lucht gefilterd word door een goed filter. (je wilt tenslotte dat je sporty lang meegaat)
2 dat de sproeier bezetting aangepast word aan de hoeveelheid lucht die er aangezogen kan worden.(het zogenaamde "rejetten")
als je het goed wilt doen doe je het volgende:
als je de hele bubs gebouwd en gemonteerd hebt ga je naar een zaak waar ze een testbank hebben. (en/ of een lamda sensor) en doe een test run en aan de hand van de gegevens pas je je sproeiers aan.
lambda = 0 en je zit goed
lambda = +X te grote sproeier
lambda = -x te kleine sproeier.
een handig iemand kan zelf een lambda sensor bouwen en deze tijdens een rit in de uitlaat hangen en een grove schatting maken van welke sproeier er in moet.
maar het slimste en makkelijkste is gewoon door een garage laten doen omdat ze meteen veel sproeiers op vooraat hebben die ze snel kunnen uitwisselen.
als je een harley rijder bent ga je gewoon rijden, kijken/voelen/horen of het lekker loopt en na een paar km's rijden draai je boegies eruit om te kijken welke kleur ze hebben.