Ff een klein beetje theorie...kom je niet omheen om te kunnen snappen wat er gebeurt... vermogen is een functie van koppel (ik zeg nog altijd draaimoment, maar ik ben dan ook al oud en grijs) en toerental.
dus: hoe groter het draaimoment bij een gegeven toerental, hoe groter het geleverde vermogen BIJ DAT TOERENTAL.
Verder: Hoe hoger het toerental bij GELIJKBLIJVEND draaimoment, hoe groter het geleverde vermogen.
Draaimoment onstaat door de kracht van het ontbrandende mengsel in de cilinder.
Deze kracht is afhankelijk van de kwaliteit en de kwantiteit van het ontbrandende mengsel.
Kwaliteit: is afhankelijk van de mengverhouding (in dit geval benzine/lucht)
de mate van vermenging(wordt bepaald door de vorm van de verbrandingskamer, warmte van de verbrandingsruimte)
onsteking van het mengsel (tijdstip, kwaliteit vd vonk, plaats van bougie)
De kwantiteit is de hoeveelheid mengsel die je per cyclus in je cilinder kunt krijgen.
deze hangt af van: totale airflow van het inlaatsysteem
totale airflow van het uitlaatsysteem
in deze systemen optredende resonanties
waterinhoud vd cilinder
Het is vanwege deze veelheid aan variabelen (ik heb er ook nog wat weggelaten) dat het niet zo eenvoudig is om je vraag zoals hij in eerste instantie gesteld werd te beantwoorden.
Wel zal het nu wat duidelijker worden dat je aan verschillende dingen wat kan doen om het vermogen te vergroten.
Het gaat er dan om die dingen aan te pakken aan je motor die de eerste oorzaak zijn van vermogensbeperking. Zoals je al vaak kunt zien aan de berichten over de "harley tax" zit een deel van de beperking in de flow capaciteit van in en uitlaatsysteem (kwantitatief) en een deel in de onstekingsmodule (kwalitatief), waardoor er relatief makkelijk vermogenswinst te boeken is over het hele toerengebied.
Harley zelf heeft dit donders goed in de gaten en springt hierop in door de screaming eagle producten op de markt te brengen, wellicht een van de veiligste en meest allround manieren om meer vermogen uit je hd te halen.
Wil je duidelijk verder gaan, dan ga je proberen je cilindervulling te vergroten(kwantitatief) door betere flow van de koppen (dat betekent niet oneindig grote gaten!!) en een nokkenastiming en lift in overeenstemming met jouw wensen. ga je hierbij gebruik maken van de resonanties in in-en uitlaatsysteem, dan bereik je cilindervulingen van BOVEN de 100%, maar alleen bij een smal toerengebied. Dit zijn met name de nokkenassen met een lange openingstijd en grote overlap. deze hebben ook een hoge compressie verhouding nodig, willen ze een beetje makkelijk blijven starten en in langzaam verkeer een beetje rijdbaar zijn.
Het zal nu misschien duidelijk worden dat het zelf uitzoeken van deze dingen meer inhoudt dan in de catalogus kijken van de leveranciers.
Maar...er is hoop..er zijn slimme jongens geweest die alles al uitgezocht hebben en kitjes samengesteld hebben waarmee heel mooie resultaten behaald kunnen worden, uitgetest en wel. je betaald ervoor, maar je hoeft niet eerst alles zelf stuk te maken voordat het beter wordt!
Een van mijn favorieten is de fa edelbrock, die uitstekende koppen levert, met opnieuw ontworpen in en uitlaatkanalen en een bijpassend spruitstuk (apart bijbestellen). Deze kunnen zo op de standaard 1200 cilinders geplaatst worden.
Verder leveren ze ook bijpassende nokkenassen, dit is van belang ivm de grotere kleppen van de edelbrock koppen. zou je zomaar een nokkenas met hoge lift en/of grote overlap monteren, dan loop je kans dat de klepen elkaar gaan raken.
In het toeren gebied dat jij opgeeft zul je hier zeker erg veel plezier van beleven, zonder direct merkbaar onderin echt in te leveren.
Mocht je deze winter zoiets willen, dan kan ik je daar wel evt bij helpen, werkplaats en flowbank zijn aanwezig, alleen wat ver weg misschien, groningen...
Ik hoop in ieder geval wat licht op het onderwerp geschenen te hebben en natuurlijk is het weer een veel te langdradig verhaal geworden, nah, that's me..
succes, GM