Nu, vandaag voor de eerste keer gereden met de Sportster.
Dat betekent, mensen, de eerste keer in mijn al lange leven HD rijden en tevens ..... sinds ruim 25 jaar weer eens solo. Ik rij al jaren zijspan. Nu, vanochtend dus werd ik steeds nerveuzer. Ik kon geen enkele smoes bedenken om te gaan rijden. Mijn vriendin ziet dat solo rijden namelijk niet zitten. Heb even gewacht tot ze naar de stad ging en hup, leren broek, moterjas, helm, laarzen en de HD motor "ontsluiten". Dat wil zeggen het ART 5 slot en 2 ART 4 sloten van de ART 4 vloer ankers losmaken en van het zijspancombinatie waar ie ook nog aan vast ligt (wat weer met ook een ABUS slot aan de verwarming vasthangt). Een bijna onontwarbaar kluwen van kettingen, sloten, motoren, radiators enz. En morgen wordt de Rottweiler geleverd !!
Okay, starten, en daar ging ik dan. als een dronkeman, van links naar rechts slingerend. Niet vanwege de Harley, maar dat solo rijden, totaal ontwend. Het zijspan heeft een zware auto stuurdemper, autobanden etc. Dus dat is superzwaar sturen, dat is rukken aan het stuur. Nu, dat gaat met de HD natuurlijk niet. Al slingerend en zwabberend naar een grotere weg en met wat meer snelheid ging het beter. Ook kwam al gauw weer iets van het gevoel voor solomotorrijden terug.
Eerst wat superslechte wegen genomen en daar langzaam wat oefenen en toen de betere wegen en al gauw reed ik, wel heel rustig en voorzichtig, met plezier en genietend. Heel positief zowel motorisch (883 cc) alsook het sturen, gewoon een fijne motor om te rjden, stuurt okay, veert okay, genoeg power om fijn relaxed mee te toeren en ook om wat sneller door te rijden. Geen sportmotor, geen Autobahn burner, maar een lekkere motor om relaxed te rijden, te ontspannen (ontchillen heet dat tegenwoordig meen ik) mooi geluid, beslist niet TE luid. geen toerenteller maar dat vind ik prima, hoef ik er ook niet op te kijken. Ik schakel toch op het gevoel en gehoor. Wel wat moeilijk bij stilstand in zijn vrij te krijgen, voor de rest schakelde hij prima.
Ja,gewoon een fijne, niet extreme motor die beginneling, her opstapper, kortom iedereen die niet persee hard wil rijden en heel plat door de bochten wil gaan zal bekoren Wil je meer, dan is er nog altijd de 1200.
Niet lekken (zoals de HD tegenstanders zeggen), goed starten zowel "koud" als na een pauze met warme motor.
Wat de remmen betreft. De Performance Machine remklauw met 6 zuigers zit er dus op met een 33 cm schijf. De motor remt goed, maar ik weet niet hoe ie normaal remt. Als referentie heb ik mijn BMW zijspancombinatie met 4 Brembo remmen. Dat remt beter. En daar is slippen ook niet zo erg bij, je valt niet om met een combinatie. Dus mijn motor remt mijns iziens goed maar niet zoals ik een beetje vreesde, agressief. Ik heb op motor en op montage van de remmen 3 maanden garantie, dus tegen die tijd weet ik wel of hij in orde is. De remmen zijn gemonteerd met slechts een klein stukje stalen leiding, hoewel ik gevraagd had voor geheel stalen remleidingen. Maar zoals gezegd, eerst maar even afwachten.
Ook in de familie valt de motor in goede aarde. Een gaat nu een Road King kopen met ABS ( de man is een Duitser) en anderen in mijn familie (4-5 mannen en vrouwen) willen gewoon iets als de mijne. Ben benieuwd wat dat gaat worden, wie echt doorzet).
Zo, de vrouw heeft bij terugkomst van mijn toertje en foto gemaakt en die zal ik nog hier plaatsen vanavond.
Hoewel ik mijzelf een pragmaticus vind en mijn Sportster dan ook al de bijnaaam "Sportster Pragmatica" heb gegeven wil ik toch graag nog een ding: een chromen olietankje. De motor is chroom en metallic groen, en dan een zwart olietankje. Vind ik niet mooi. En de veters heb ik er toch maar meteen vanaf gehaald. Verder wil ik een goed luide claxon of luchthoorn en wat extra licht om te zien en om gezien te worden.
Dus, kortom, ik ben er blij en tevreden mee ..... Heerlijk !!