welkom!
aanschaf tips voor een ijzerkoppie?
eigenlijk hetzelfde als bij iedere motor die je 2e jands zou kopen.
wat kan je verwachten van een minstens 30 jaar oude motorfiets.
origineele bestaan niet..aan elke is wel iets gedaan, kijk of dit wel een beetje verantwoord en goed is gedaan.dit zegt al veel over de eigenaar hoe hij met de ironhead is omgegaan.
een ironhead gaat ongeveer 50/60 duizend km mee zonder revisie, als hij altijd netjes onderhouden is, bij zeer goed onderhoud zelfs meer.
koppakking is geen probleem, het is de voetpakking die wel eens een probleem wilt geven.
dit komt door de naam van de sportster.. een ijzerhoofd. oftewel, de cilinder en kop zijn van (giet) ijzer, maar de carters zijn van alu. ijzer en alu zetten allebei anders uit en tussen deze twee verschillend uitzettende vlakken zit de pakking..die dus een zwaar leven heeft.
de versnellings bak is behoorlijk goed hoor. maar toen hij een een sporty werd gelepeld was het al een oud ding..
het is de (lichtelijk aangepaste)versnellings bak van een WL (liberator)
het is de gebruiker die hem om zeep zou kunnen helpen.
short shiften is funest voor de schakel vorken, en zullen dan snel slijten en de versnellingen niet vasthouden.
burnouts doen zet te veel kracht op de uitgaande as, en deze kan ervan kapot gaan.
wel wil soms het schakelveertje stuk gaan of lam worden.
dit is een gemakkelijke klus en de versnellings bak kan gewoon in het blok blijven.
een ironhead heeft nu eenmaal iets meer onderhoud nodig dan een evo, of jap maar dat is makkelijk zelf te doen.
controleer en stel regelmatig de puntjes en vervang deze en de condensator tijdig. (puntjes versleten, dan ook meteen de condensator eruit)
de stoterstangen moeten ook regelmatig gecontroleerd worden, en indien nodig gesteld.
in tegenstelling tot andere motorfietsen is ook dit iets wat je heel makkelijk zelf kunt doen.
kost je een half uurtje als je de handigheid erin hebt.
check of het frame goed en niet verzaagd/gelast is.
controleer op ernstige roest. ley wel.. het is een ijzerhoofd (ironhead) dus op de kop zit roest..
zit er geen roest op.. dan is er nooit mee gereden of is hij vers in elkaar gezet(na revisie ofzo)
controleer de spaken van de wielen of deze nog onder spanning staan. na veel jaren kunnen de kups waar de spaken in zitten uitlubberen en zal je nieuwe wielen moet zoeken.
de koppeling is iets wat goed afgesteld moet worden/zijn, dit is nogal een rottig klusje waar je de handigheid in moet hebben/krijgen.
veel ironheads hebben verkeerd afgestelde koppelingen waardoor de koppeling snel slijt en slipt of dat het soms net lijkt alsof hij uit de versnelling schiet(en weer terug erin), of niet in de vrijstand te krijgen is.
check of de motor koud is.
voel de cilinders het blok en de olie tank.als deze warm zijn is de motor al gestart en zal hij beter starten dan koud.en als je een motor kopt zegt een koude start meer dan een warme.
een ironhead maakt een hoop mechanische geluiden.
je hoort de klepstoters een beetje tikken, een beetje is goed, heel veel is minder perfect maar af te stellen. geheel stil.. is slecht...
ook zal je bij lage laag stationair (bij koude motor) licht gebonk kunnen horen uit het carter.
dit is normaal, als het geratel is..problemen met het big end lager. lekker laten staan dat ding dus.
aan de rechterzijde zal de motor meer mechanische geluiden maken dan links.hier zitten heel veel tandwielen (je distributie) en dit maakt een hoop geluid.zolang het geen rammelnd geluid is zit je goed.
aan de linkerzijde moet het (relatief) rustig en stil zijn mbt mech.gel. hoor je hier een schrapend geluid, dan is of (gunstige geval) de primare ketting te los, of (slechte geval) je dynamo los/kapot.
rijden.
met een koude motor is het een nukkig geval het bonkt en stampt als een dolle, houd hem een beetje lekker op toeren. rijd een constante snelheid, dit moet zonder horten of storten gaan en zonder geplof uit de carb.
trek eens rustig op. dit moet soepel zonder stotteren.
rijd er een goed stuk mee zodat hij goed warm is.
trek eens hard op. hoe voelt het? het moet snel en soepel gaan.
schakel snel door naar de 3e versnelling zodat je ongeveer 40km rijd, draai nu het gas volledig open en trek lekker door.
als er iets niet goed zit in de bak merk je dat nu..
check na de rit de stoterstangen, koppen, oliepomp (zit rechts aan de zijkant in het midden onder de carterdeksel), onderkant blok en linkerzijkant op olie lekkage.
het is een oud hok dus er mag best een druppie hangen, maar een ironhead behoord oliedicht te zijn.
draai voor de gein er een bougie uit. is deze roetzwart dan loopt hij of veel te rijk of er zijn grotere problemen.
als hi uit staat mag hij best nog wel een beetje geluid maken, maar constant tikken is een teken dat hij veel te heet is geworden en dit duid op een olie probleem.
let wel... als er veel chroom op zit zal dit ook tikken, wat niet erg is.
ow ja.,...
koop ook alvast een berg Amerikaans gereedschap.. je gaat het nodig hebben...(om je sporty persoonlijk te maken...
)