tjolkman schreef:
Chief is denk ik in slaap gevallen.
maar ook weer wakker geworden!
welkom!
leuke sporty!
aparte manier van achterste rempomp plaatsen..zelf gedaan?
zo heb ik het nog nooit gezien.. leuk!
ik houd wel van dikke wielen in een sporty dus dubbele punten vandaag!
je had een rare rammel in je blok?
hoofd verdachte is de primaire ketting?
ik denk het niet.. maar het kan nooit kwaad om deze te checken
spannen van de primair is een simpel klusje. afhankelijk van hoe vies je gereedschap is kan je zelfs (als je een beetje handig bent) je handen schoonhouden!
aan de linkerkant van het blok (primaire zijde) zie je ongeveer in het midden schuin boven je schakelas een plaatje zitten
wat met 2 schroefjes vast zit (zo te zien aan het frame is het er eentje van eind jaren '90) dit plaatje schroef je los en je ziet de ketting zitten...
de speling moet zijn:
koude motor ongeveer 9 mm tot 1,2 cm
warme motor ongeveer 6mm tot 10 mm
dit moet je op verschillende punten checken, dus ff meten (meet latje langs het gat houden en met een schroevendraaier de ketting omhoogduwen..), dan je sporty iets naar voren duwen in de hoogste versnelling, of als hij op een bok staat ff het wiel draaien, en weer meten. dit doe je een paar keer.
de minste speling is je huidige speling valt dit binnen de waardes? lekker laten zitten en de volgende alinea lezen
buiten de waardes?afstellen..
zoek het punt op waar de speling het minst is.
onderaan de primair deksel zit een dikke moer om een dikke bout net rechts van je standaard.
de bout heeft onderop een gat zitten waar je een torx sleutel in kan zetten.zet de sleutel erin en draai de moer een paar flinke slagen los. let op dat je de torx goed vasthoud zodat de bout niet beweegt.
nu draai je de bout met behulp van de torx sleutel in, nu ben je bezig de ketting te spannen. meet of de speling goed is en houd de torx weer goed vast terwijl je de moer weer stevig vast draait.
nu is je primair weer goed gespannen.
tijd voor een
en een blokje om om te luisteren of het rare geluid weg is..
waarschijnlijk niet
en kan je nu dus op zoek naar het daadwerkelijke probleem..en je zit nu dus in de eerder genoemde volgende alinea..
gezien het alleen tijdens het rijden is zit het in je koppeling of versnellings bak.
(waarschijnlijk)
ik weet niet hoe lui je bent.. maar ik ben het wel dus we doen van makkelijk naar moeilijk..
dus we beginnen aan de andere kant..
draai je poeli cover eraf en inspecteer of de bout nog geborgd zit en goed vast zit.trek er een paar keer in in alle richtingen.
een beetje "in / uit" speling is niet ernstig. een mm kunnen we mee leven. (in uit het blok bedoel ik dan..)
niets gevonden? we gaan verder...
terug naar de primaire kant..nog geen tijd voor een
want je moet ff je koppie erbij houden.
draai het koppelings cover open.(die weet je wel te vinden toch?) doe de laatste 2 boutje losdraaien(bovenste/onderste of linker rechtse) met je hand op de deksel, er zit een veertje achter welke je niet wilt verliezen. het is maar een klein onbenullig veertje dus je hoeft niet als de hulk tegen het deksel aan te drukken.
hier op een buell maar het blok is hetzelfde..
deksel eraf en veertje op een veilige plek?b351 dat 1e n6g n5et zwaar aan het bier was? wel al een biertje genomen? dan loop je nu op je knietjes het veertje te zoeken..
start de motor voor de gein eens.ga erop zitten en trap hem in de eerste versnelling. je koppeling werkt nog gewoon..
laat langzaam de koppeling opkomen. hoor je het geluid nu harder? desnoods ga je een klein blokje om.
nadat je het volgende hebt gedaan!!pak een stukje duct tape en frot het veertje terug op zijn plek, plak nu de duktape over het veertje zodat deze er niet uit kan vallen.(zonder veertje werkt het ook maar kan je een borg moertje kwijtraken als je rijd..)
blokje om en geen hardere geluiden? donders..dan open je maar een nieuw topic!
ow ja..
je point cover mist een plaatje..
omdat je in principe hier nooit bij hoeft te zijn zit het covertje op een plaatje vast ge-popnagelt en bedekt zo de schroefjes waarmee het plaatje vast zit.
veel sportsters hebben het plaatje verkeerd zitten.. bij een domme lossloop actie word dat covertje netjes ontdaan van zijn popnageltjes en word niet meer met pop nageltjes vastgezet. dus de enige manier om het covertje weer vast te kunnen zetten is een kwartslag gedraait. waarschijnlijk zit het dekseltje waar de cover op ge-popt zit er gewoon achter, wil je de boel weer goed hebben? ff losschroeven en als het dekseltje achte de cover zit, eerst deze terug schroeven (let op er hoort een vilten pakking tussen, is net een bierviltje), daarna met popnageltjes het covertje erop zetten. je hoeft hier alleen maar te zijn als je een andere ontsteking (Dyna ofzo) op wilt zetten verder hoef je hier nooit meer achter te zijn.
ow.. je had dat nog niet hier gevraagd?
sjees.. die ©hief weet gewoon wat je denkt