Hoe te leren zijspan te rijden ......
Neem dit als voorbeeld van hoe het zou kunnen:
Zelf rij ik al jaren zijspan, maar mijn jongste zus wilde er ook mee beginnen. Dus een privee instructie middag genomen voor 210 euro. Losse les zijspan rijden kost 70 euro, bij Stewart Baker in Breda. Er zijn ook nog andere zijspan instructeurs, zie de startpagina zijspannen, maar deze was voor ons het dichtste bij.
Eerst wat mondelinge uitleg en instructie bij hem thuis, met kopje koffie, dan motorkleding aan en op naar een in de buurt gelegen industrieterrein. De cursist in het bakje. Dan voelt ie al wat. De motor heeft een dubbele bediening, dwz een verlengd stuur en een rem, zodat Stewart zowel met remmen als sturen kan ingrijpen.
Na wat rondjes van Stewart met me zus in het bakje was ze al gauw zelf aan de beurt (haha), Stewart in het bakje, instructies gevend en uitleg, en zij rijden. Mij viel op dat hij dus niet sprak over omhoog komen van het zijspan maar eerst uitlegde hoe met de gas geven en dicht draaien, te sturen in zowel linkse bochten als rechtse. Al gauw toverde ie wat pionnen te voorschijn en plaatste die, en slalommen werd geoefend en uitgeprobeerd. Daarna de pionnen in twee rijen met zeg maar een rijbaan breedte ertussen, en dan hard erdoor rijden en ook vol in de remmen. Maw dus oefenen op je eigen baan te blijven. De les combinatie is overigens een dikke BMW boxer EML 2 persoons zijspan met rem op het zijspan.
Na een uurtje reed ze al tussen de geparkeerde auto´s door. En zo voort, langzaam de moeilijkheids graad opbouwen. Zelf heeft ie niet meer gereden. Ook toen we na 2 uur les naar een in de buurt gelegen Ducati en Triumph motorzaak met vriendelijke lui en lekkere gratis koffie een vol uur pauze namen en onze meegebrachte boterhammetjes konden opeten. Kon ik meteen de Triumph 1600 cc Thunderbird met ABS bewonderen die mijn zwager (in Duitsland) de dag ervoor besteld had en natuurlijk weer eens mijn verhaal over mijn Ducati kwijt kon. Let op: mijn zus reed dus door het verkeer en Stewart zat in het bakkie. En het ging nog goed ook allemaal !!
Daar ik met de pa van de eigenaar in gespek was geraakt bleef ik zitten en zus vertrok met Sewart weer in het bakje (volgens mij laat ie zich graag rijden) voor het tweede deel van de cursus. Na goed een uurtje, dus zeg maar in totaal een dikke 3 uur rijden en 20 minuten voor voor aanvang mondelinge uitleg, kwamen ze weer aangereden.
Nu, de conclusie was duidelijk, ze had het wel in zich. Had ik ook verwacht, ze is beroepschauffeur (ruim 25 jaar buschauffeur, en ongeval vrij !!) EN ... ze is mijn zus, dus wat wil je nog meer. Stewart zei dat ie ook wel eens mensen afraadde zijspan te gaan rijden, maar hier was het wel duidelijk. Zij kan het wel. Wel nog veel oefenen zei ie, maar dat is logisch. Zo kreeg zij dan ook haar "certificaat".
Nog even rond gekeken en mijn zus in die vriendelijke motorzaak nog een paar mooie en goede motorlaarzen gekocht die wat waren afgeprijsd, en wegwezen, terug naar waar we thuis horen, ZZL (Zeer Zuid Limburg).