Mocht je in de loop der tijd van gedachten veranderen (wijsheid komt immers met de jaren) dan kan / mag je je stem in de poll aanpassen / veranderen.
Zijspan rijden.... ooit ben jij er ook klaar voor. Het is een heel eigen, aparte wereld.
Wat te verwachten als je zijspan gaat rijden. Hier wat motivaties om het te doen.
Het moet overigens wel "effe " geleerd worden, het is totaal anders dan solo rijden en zeker anders dan auto rijden.
Als je het eenmaal kent, is het erg mooi en apart rijden, het zijspanrijden.
In welke zin anders, en hoe het beste te "leren" zijspanrijden, daar gaan we het ook nog over hebben.
En natuurlijk ook over de technische voorzieningen, veranderingen en aanpassingen die mogelijk zijn bij een zijspancombinatie, en hun effecten. En over alles wat er komt kijken bij zijspanrijden en in ons opkomt mbt zijspanrijden.
Wat te denken van de bagagemogelijkheden voor lange en verre vakanties. Het zitcomfort in het zijspan, de veiligheid op gladde wegen door regen, zand of sneeuw, door opgeplakte strepen of natte, gevallen bladeren en modder op de weg.
De acceptatie van een motor met zijspan bij het grote publiek is erg groot. Kindjes zwaaien op je, mensen knopen een praatje aan. De saamhorigheid onder zijspanrijders laat mij denken aan hoe het hier onder Sportster rijders en op dit forum toegaat. Een relatief kleine groep met een groot saamhorigheidsgevoel, die mekaar in raad en veelal ook in daad bijstaan., Tot over de grenzen heen.
Denk eens aan de extra accesoires die mogelijk zijn door bv. een zware accu in het zijspan te plaatsen. Licht, muziek, koffiezet-apparaat, tv met dvd speler, in je tentje is nu opeens alles mogelijk. Die lompe barbecue, het donzen dekbed, het veldbed, gooi het erin of snoer het er op. Nu kan en mag alles mee.
Een extra benzine tank onder het zijspan verdubbelt of verdrievoudigt in een slag je actieradius. Of leg er meteen LPG in, rij je goedkoper. Ik meen zelfs / ben er bijna zeker van, dat er voor motoren met LPG geen extra wegenbelasting betaald moet worden.
Voor het gezin: mama en de tweeling, alles raak je er in kwijt. Heb je een zesling, dan overweeg je om er ook een aanhanger achter te hangen.
Als je het leuk vindt ....... het meerijden van enkele van de vele runs die jaarlijks gehouden worden (een run is een ride out / gezamenlijke toerrit met alleen zijspanmotoren met als "gast" in het bakje een gehandicapt kind). Er is een aparte kalender voor deze runs, en men heeft altijd sterk behoefte aan (meer) zijspanrijders. Alleen al met runs rijden in West europa kun je je een heel jaar bezighouden.
Dan zijn er de speciale zijspanrijders kampeerweekenden, maar natuurlijk ben je met je zijspancombinatie op ieder treffen welkom.
Op veel merkentreffens maakt men voor een zijspancombinatie graag een uitzondering, die mag er altijd wel op.
Technische aanpassingen zijn oa aangepaste voorvorken, intern verstevigd en je behoudt de eigen "look" van de motor. Of met een speciale swing-arm vork. Deze vorken veranderen ook de stuureigenschappen. dat kan ook bereikt worden met andere balhoofdplaten. We passen de voor en na-loop aan. Nog een stap verder is naafbesturing.
Remmen zijn natuurlijk uitermate belangrijk. Het zijspan zelf kan dan weer wel of niet uitgerust zijn met een rem, al dan niet mee remmend met de achterwielrem of zelfs aangesloten op een ABS systeem. Zeker de zwaardere en de modernere combinaties hebben een (hydraulisch bediende schijf-) rem op het zijspan. Ook hebben zware, mdure combinaties soms een achteruitrijversnelling of mogelijkheid. Ook schakelen op het stuur, en dus niet meer met de voet, is mogelijk. Zelfs in een sportuitvoering met flippers zoals bij de modernere en duurdere sportwagens.
Soms gebruikt men een verstevigend hulpframe, er zijn stabilisatorstangen, 2, 3, 4 en 5 punts aansluitingen,.Schoorstangen en zware auto stuurdempers worden ingezet. Kleine wielen zijn leverbaar of zelf te maken, zodat je met autobanden kan rijden (veel slijtvaster dus goedkoper).
Het zijspan zelf; je hebt ze van een heel eenvoudig bakje tot super de luxe. Wel en niet overdekt, met afneembaar dakzeil enz. Er zijn zijspannen met 2 wielen, met een of 2 meesturend wiel, die 1, 2, 3 of 4 zits zijn!! Met alleen een grote opslag bagagebak of zelfs verbouwd tot kleine caravan of vouwwagen. De meeste zijspanrijders zijn dan ook echte knutselaars.
Leren zijspanrijden: momenteel zijn er in het land een klein aantal (goede !!) zijspanrijscholen. Een apart rijbewijs is niet nodig, je rijdt met je gewone motorrijbewijs, maar een privee basis-zijspancursus (vanaf een halve dag a 210-230 euro) is niet verkeerd.
Een zijspanrijles met een zijspancombinatie van de rijschool kost ongeveer 70 euro. Zijspancombinaties voor rijlessen hebben dubbele bediening en ook bij sturen kan de instructeur, gezeten in het bakje, ingrijpen. En dus ... remmen !! Godzijdank !!
Zijspannen zijn te huur bv een week voor 500 euro. Daarnaast .... oefenen, oefenen, oefenen.
Welkom dus op het subforum "zijspannen"