dinsdag 04 januari 2011 In 2010 heeft de verkoop van nieuwe motorfietsen een nieuw dieptepunt bereikt, niet eerder deze eeuw werden zo weinig motorfietsen verkocht. Evenals in 2009 kromp de verkoop met 15%, wat resulteerde in minder dan 13.000 nieuwverkopen.
In 2010 heeft de verkoop van nieuwe motorfietsen een nieuw dieptepunt bereikt, niet eerder deze eeuw werden zo weinig motorfietsen verkocht. Evenals in 2009 kromp de verkoop met 15%, wat resulteerde in minder dan 13.000 nieuwverkopen.
Daar waar de branche had gehoopt dat de verkopen zich in 2010 zouden stabiliseren heeft de motorbranche wederom flinke klappen te verduren gehad. De traditioneel goede verkoopcijfers rond de periode van de Motorbeurs Utrecht, die door velen wordt gezien als de officiële aftrap van het motorseizoen, bleven uit waardoor de teller de eerste maanden zelfs een min van meer dan 40% noteerde. Een klapper die de rest van het seizoen niet meer kon worden goedgemaakt.
De grootste klappen kregen de Japanse merken Yamaha en Suzuki te verduren, die hun verkopen met 29% resp. 27,1% zagen teruglopen. Beide merken moesten hierdoor behoorlijk marktaandeel inleveren en moesten in de top5 best verkochte merken plaats maken voor BMW, dat voor het eerst in de geschiedenis marktleider in Nederland is geworden. BMW zag haar verkopen met 0,4% stijgen en vergaarde daarmee een marktaandeel van 16,3% (was 13,9%).
BMW was niet het enige merk dat het afgelopen jaar een groei wist te realiseren, ook Piaggio (+0.3%) en Aprilia (+20,4%) konden cijfers in zwarte inkt schrijven. De sterke verkoopcijfers van Aprilia staan in schril contrast met 2009, toen het merk nog een krimp van 50% voor z'n kiezen kreeg.
De terugval van Suzuki is op zich niet verwonderlijk, het merk was het afgelopen jaar nog wel markleider in het supersport segment, maar dat segment is de afgelopen jaren flink teruggelopen terwijl het merk in de anno 2010 populaire tour(sport) en allroad segmenten amper is vertegenwoordigd. Een nieuwe V-Strom 1000 (of beter, V-Strom 1200) zou het merk goed kunnen gebruiken.
Verkoop motorfietsen 2010:
merk 2010 2009 verschil aandeel Aprilia 383 318 20,4% 3,1% Benelli 12 18 -33,3% 0,1% BMW 1.992 1.984 0,4% 16,3% Buell 98 157 -37,6% 0,8% Cagiva 2 18 -88,9% 0,0% Ducati 502 553 -9,2% 4,1% Gilera 12 24 -50,0% 0,1% Harley-Davidson 1.056 1.176 -10,2% 8,6% Honda 1.497 1.587 -5,7% 12,2% Husqvarna 75 91 -17,6% 0,6% Hyosung 10 26 -61,5% 0,1% Kawasaki 968 1.010 -4,2% 7,9% KTM 484 608 -20,4% 4,0% Moto Guzzi 128 189 -32,3% 1,0% MV Agusta 35 35 0,0% 0,3% Piaggio 331 330 0,3% 2,7% Suzuki 1.863 2.557 -27,1% 15,2% Triumph 465 563 -17,4% 3,8% Yamaha 1.573 2.215 -29,0% 12,9% overig 744 845 -12,0% 6,1% totaal 12.230 14.304 -14,5%
Top 5 merken: 1. BMW (3) 2. Suzuki (1) 3. Yamaha (2) 4. Honda (4) 5. Harley-Davidson (5)
Top 5 bestverkochte modellen:
merk/model 2010 2009 BMW R1200GS / GS Adventure 674 624 BMW R1200RT 418 409 Suzuki V-Strom 650 293 465 Harley-Davidson Dyna 265 263 Kawasaki Z750 259 243
Top 5 supersport:
merk/model 2010 2009 Suzuki GSX-R750 157 158 BMW S1000RR 128 2 Suzuki GSX-R600 96 93 Yamaha YZF-R6 82 97 Honda CBR600RR 73 107
_________________ " R2 " Life's a Bitch... Thank God There's Sportsters!
|