zet je aan het denken niet?
een
750 kennen we allemaal natuurlijk.
de
1000 kent natuurlijk iedereen ook?
de
1200 is natuurlijk ook niet onbekend?
maar vergeet deze evo versie van de XR1000 voor het gemak even..
de XR750 en XR1000 zijn zo een beetje op basis van een ironhead gemaakt..(ruim begrip, een XR is een compleet ander beest.. maar toch)
de meest in het oog springende van deze motoren is toch wel de dubbele carborateur aan de rechterzijde..
onthoud die gedachte even, terwijl ik een ander stuk verhaal erbij pak..
klaar?.....onthouden?...
mooi!
Toxic kennen de meeste mensen wel denk ik..
maar toch.. laat ik hem even voorstellen, hij is tenslotte deze winter de hoofdrolspeler in dit epische epos!
Toxic is mijn Evo sportster, een 883 uit 1987. als je het zo zegt.... dan is het niet veel bijzonders toch?
maar Toxic heeft door de jaren heen al veel verschillende uiterlijken gehad..
zo gekocht..
en toen was het uit met de rust..
verschillende jasjes door de jaren heen:
en zo was/is hij als laatste:
leuk leuk.. al dat werk aan de buitenkant.. maar de motor is van binnen nooit verbouwd..
wel kreeg hij vaak op zijn kloten, volgas en zonder toeren begrenzer weet je pas dat je te veel toeren maakt als alles begint te klapperen en rammelen..
al dat getrap en gegas moet vroeg of laat zijn sporen achterlaten...
en dat deed het ook..
de koppakking werd incontinent en het voorste tappetblock leerde bellen blazen met olie.... en spuugde er ook olie uit boven de 5500 tpm..
tijd om op zijn minst die olie probleempjes eens op te gaan lossen!
en ach.. als toch die koppen eraf zijn zou ik ook de boel eens kunnen flowen.
dus het begon allemaal met een leuk idee van eindelijk eens hoog nodig onderhoud uit te gaan voeren.
okiedokie!
aan de slag dan maar!
pompompom...
koppies open..
jeperdepepper..
lekkage..
beetje kool.. check..
nog meer kool, jeps.. heb tenslotte ook een olie lekje he?
kleppen? die zitten er ook in ja.. en verrek.. zien er ook gezond uit..
beetje lappen en klaarie..
right daar sta je dan..
dan ook maar even de camcover eraf, zodat deze binnenkort verzaagd kan worden..
schroeverdeschroef.. tikerdetik en rammel en ruk.. en ik heb een setje nokkenassen in mijn handen..
eens goed bekijken deze krengen..
sjah.. dat ziet er niet goed uit...
ik ben nog steeds in dubio of het een productie fout is of mijn zachte gebruik van de motor..
we zullen het wel nooit weten..
okee.. nog een zijstapje.. (beetje zoals stephen king het doet he? allemaal verschillende dingen die ooit eens samenkomen en spannend dat het is!!
)
ikzelf zit nogal raar in elkaar..
er dwarrelen continue ideeën en bouwsels door mijn hoofd voor motoren, dat houd nooit op en op een gegeven moment word het nogal druk daar boven in mijn zieke geest.. dingen en ideeën vechten om een plaatsje in mijn hoofd. sommige zijn sterker en winnen sommige zwakker en glijden af in de diepe donkere krochten van mijn kop. weer andere ideeën gaan een samenwerking aan om zo een stukje in mijn kop te verkrijgen.... en dat zijn eigenlijk de meest rare en vage ideeën die daaruit ontstaan.
deze rare ideeën zijn meestal diep verstopt... maar soms kan iets wat ik onder ogen krijg of in mijn handen heb zomaar deze ideeën naar voren laten stormen, en ze mijn hele kop overnemen..
met Toxic zijn grommende hart zo open en uitgespreid voor mij ging het dus fout...............
de diep verzonken gedachten kwamen uit de diepe donkere krochten en knalden zich naar voren..
ooit waren deze diep gezonken gedachten over XR1000's en XR750's en street trackers...
meer mensen hebben ooit dit soort ideeën gehad en maakten leuke street trackers van de sportsters... zelf een enkeling maakte een IronHead met 2 carbs....
maar hier voor mijn neus stond een Evo... en de omhoog gesnelde ideeën wilde niet meer terug naar beneden..
dus zij namen mijn handen over en pakten de voorste cilinderkop... keken door mijn ogen naar de kop en de open cilinders..
voor ik er erg in had stond de voorste kop op de achterste cilinder..
nondeknetter! vanaf toen ging het helemaal fout bovenin...
ik zat weer in bouw modus
gelukkig kan ik ondertussen de gedachten en kronkels in mijn kop een beetje in toom houden dus vanaf vandaag probeer ik jullie inzicht te geven in wat er zich allemaal afspeelt in mijn hoofd en mijn Garage..
buckle up! this will be one sick ride!(word vervolgd)