In een ander topic werd duidelijk dat er een aantal bezitters zijn die een Sportster maar ook andere motoren hebben. zoals bijvoorbeeld een WLA of WLC. Ook wel Liberator genoemd. Met deze topic geven we ze dan een beetje ruimte om hun hart te luchten over de opa van de Sportster. De vader van de Sportster was de K (of KH) en die was weer de opvolger van de WL.
Ik heb dus ook zo'n ding staan en ga de komende maanden eens kijken of ik hem eindelijk eens aan het lopen kan krijgen. Hij heeft ergens 25 jaar of langer gestaan. Ik noem hem "De Griek" omdat ik inmiddels heb ontdekt dat hij in 1977 is ingevoerd door de gebroeders Hilhorst in Amersfoort. Ga ik allemaal nog vertellen in dit topic.
Dus voor de Liberator fans, mijn Griek zoals hij bij mij binnenkwam:
Voor de deelnemers van deze praatgroep heb ik al wat leuke weetjes bij elkaar geschraapt om over te praten.
Er zijn geen 88.000 of 90.000 WLA's gemaakt (Staat nog steeds in veel nieuwe boeken). Harley leverde in
totaal 90.000 legermotoren aan het leger tussen 1939 en 1945. Daar zitten ook de andere modellen bij. ( U, UL, XA) Waarschijnlijk zijn er ongeveer 65000 Liberators, oftewel de WLA en WLC gemaakt. Voor Rusland moet er een WLR zijn gemaakt, Japan had zijn WLJ en Nederland kreeg meer dan 400 WLH modellen geleverd.
Er wordt beweerd dat er 35000 WL's in onderdelen zijn gemaakt. Het is niet zo dat daar weer 35000 motoren van gemaakt kunnen worden. Dit aantal slaat voornamelijk op het aantal slijtonderdelen die geproduceerd waren om de motoren een aantal jaren op de weg te houden.
De Russen kregen meer WLA,s (25000?) dan er ooit zijn gebruikt door de US army. Ze kregen ze via een "Land Lease" programma. Het grootse deel ging naar Rusland, Canada, Frankrijk en Zuid-Afrika. Vandaar dus al die Polen en Russen die de laatste jaren opduiken in Nederland.
Geen enkele WLA of WLC kreeg een framenummer mee van de fabriek. Pas na 1946 werden ze door de fabriek in het frame geslagen. Het motornummer bepaald dus het bouwjaar.
De naam "Liberator" is nooit door de fabriek gebruikt. Ergens in het begin van de vijftiger jaren is die naam in Nederland in zwang geraakt.
_________________
Weer geen Sportster,
http://www.bensbikes.nl maar wel een Road King, BMW R60/5, Ural M72 en een Suzuki SV650. Fiets met trapondersteuning.