Na jaren lang met Honda's gestunt te hebben, vond ik het tijd voor iets nieuws...
Ik zat al een tijdje met het idee in mn hoofd om iets te gaan doen met een Harley, maar ik twijfelde of de motor wel geschikt en betrouwbaar zou zijn.
Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat er in amerika en australie een paar mannen zijn die er mee stunten en die leken er toch niet echt problemen mee te hebben.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Sporster 883 low van 2007 aangeschaft.
Ik wilde perse een model vanaf 2007 omdat er vanaf dat jaar injectie op zat en met een carburateur krijg je eerder problemen als je verticaal rijdt.
Met weinig info en zo goed als geen kant en klare stuntonderdelen te verkrijgen begon de ombouw.
Zo was ie toen ik hem kocht, zo goed als nieuw helemaal origineel met 1500km op de teller.
Daarna gelijk begonnen met strippen, de slijper erin!
Spatbord was te lang dus afgekort, voorvork erin van een CBR600RR voor dubbele schijf, andere achterveren en ander stuur erop, aangezien ik een 22mm stuur gebruik moesten ook de rempomp, koppeling enzo vervangen worden.
Hier nog een plaatje van het stuur, renthal fatbar, lichtere koppeling en handrem voor de extra achterrem.
Motor wegbrengen naar de lasser.
De lasser heeft er een valbescherming op gemaakt en een beugel achterop om mn voet op te zetten.
Ik had er ondertussen ook andere achterveren opgezet, deze zijn volledig instelbaar en zijn eigenlijk voor een Kawasaki ZRX1100, deze ook passend gemaakt voor de sportster.
Ook gelijk naaf laten aanpassen om de dubbele schijf erop te zetten.
Aangezien de naaf van een sportster velg veel breder is als die van een cbr kon ik geen honda schijven gebruiken want die hebben een offset.
Toen een paar schijven gevonden van een Yamaha R1, die zijn helemaal recht en daarmee ging het wel.
Toen eens gaan kijken of het al wou lukken, eerste wheelies gingen goed maar na een paar keer begon ik de koppelingsplaten al te ruiken.
Blok was volledig origineel en moest veel te hard werken om hem op 1 wiel te krijgen.
We hadden ondertussen met American Lifestyle Zwijndrecht in België een sponsor deal gesloten, dus de motor weggebracht voor tuning en afstelling.
Stage 1 kit gemonteerd, een zwaardere koppeling erin en afgesteld op de testbank om zo veel mogelijk vermogen onderin te krijgen.
De motor had nu lekker veel vermogen en kwam makkelijker op het achterwiel, maar toch kwam het probleem met de koppeling terug.
Er was nog een zwakke schakel, de riemoverbrenging, deze was veel te kort.
Toen heb ik een tandwiel laten frezen en heeft American Lifestyle er een ketting conversie kit opgemaakt.
Zaagblad:
Sindsdien is de motor zo goed als klaar om mee te stunten!
De motor is nu zo goed als klaar maar er moeten nog wat dingen aan gebeuren, ik ga de wielen nog laten omspaken naar 17" voor en achter.
Dan kan ik betere banden gebruiken en ook stoppies rollen!