Als je het zijspan er snel en makkelijk aan en af wilt koppelen van je Sportster adviseer ik een ouder type zijspan te nemen die in vroegere tijden regelmatig aan en afgekoppeld werden.
Dus: MZ, Velorex, Jupiter, Voshkod, Sputnick, Jawa (= Velorex), Ural, Steib etc..
Wij hebben ons zijspan laten aanbouwen bij Verstegen in Schaijk (bij Nijmegen). Die maakt maatwerk, dusdanig dat je het binnen 20 min eraf hebt en binnen 30 min. eraan. Ook is ie al 30 jaar importeur van Velorex zijspannen en heeft ook al diverse zijspanen (ook niet Velorex) aan Sportsters gehangen. De mijne dus ook (Sputnick).
Overigens gaat het verbazend goed met een Sportster, ook een 883 is genoeg om te tuffelen.
PERSOONLIJK kies ik ervoor GEEN trommel zijspanrem te nemen cq te laten momteren. Het brengt qua remmen nagenoeg niks !! en kost veel. Zit er al een rem op het zijspan, dan maak zelf je keuze of het je het geld waard is die aan te laten sluiten (vraag prijs). Veel zijspanrijders willen geen rem op het zijspan, of je moet alweer in het duurdere segment zitten met schijfremmen. Een normale aanbouw kost bij Verstegen 850 euro, dat is dus zonder aansluiting rem maar wel op maat gemaakt, makkelijk / snel afneembaar.
Neem een goede stuurdemper liefst van een auto (Mercedes, VW) ik vind die stuurdempers die Verstegen er op zet wat te weinig.
Zelf heb ik 2 stuurdempers bj EZS in Zelhem besteld, op de Sportster sterkte 4, de BMW sterkte 6. dat is beiden al aan de zware kant maar ..... veiliger en prettiger.
Het sturen lijkt bij stilstand of jheel langzaam rijden zwaar maar onder het rijden valt het mee. En als je meer ervaren bent dan stuur je nauwelijks met je armen maar veel meer met gas geven en gas dichtdraaien. Deze stuurdempers van / bij EZS Zelhem kosten 170 euro ´t stuk.
Het fijne van de Sportster is dat je niet iets aan de vork hoeft te veranderen, de stand is standaard prima voor zijspam rijden.
Neem GEEN speciale wielen voor autobanden, koop gewoon goedkope banden. Of zijspanbanden. Die speciale wielen sturen niet lekker en zijn bedoeld om de kosten laag te houden doordat er autobanden op kunnen. Kost wel veel geld, de aanschaf van die wielen, en het rijdt lang niet zo lekker. Gewoon rondom 3 normale wielen.
Kosten:
Een Sportster. Zorg dat je remmen goed in orde zin. Is handig voor het stop komen VOOR de lantaarnpaal (ipv tegen)..
Een 2 de hands zijspan. Koop geen rommel, een beetje fatsoenlijk begint bij 450-500 euro. Een nette en goede 700-900. Duizend vnd ik al echt veel voor de categorie MZ, Velorex, Jupiter, Voshkod, Sputnick, Jawa (= Velorex).
Mijn zijspan (aan de Sportster) kostte 700. De Velorex van mijn kameraad kostte 500. Kijk ook eens wat ze nieuw kosten, er zijn er die beginnen bij 1400 euro.
Ik zou niet een Velorex met hoge (achter) opbouw pakken. Dat kost je veel kracht en extra benzine, die achterkant steekt veel te hoog uit en vangt veel wind.
Een scherm, ruitje op het zijspan kan je altijd nog wat afzagen. Let op: niet aanzagen.
Aanbouw bij professional vanaf 850 euro, stuurdemper vanaf ?? 70 euro.
Blijken de schokbreker van hetzijspan en van de motor achter te slap te zjn, adviseer ik uit ervaring Hagon schokbrekers. Die kosten 85 euro per stuk dus alleen zijspan is 1, motor en zijspan is 3. Aleen op de motor nieuwe schokbrekers ..... zijn er 2 (haha) dus reken het maar uit, aan 85 euro per stuk.
NATUURLIJK KUNNEN ANDERE MERKEN OOK GOED OF ZELFS BETER ZIJN.
Natuurlijk is de sky the limit. Tripteq Weeler is een leuk zijspan voor een modernere Sportster, heeft ook schijfrem op het zijspan maar begint bij 3500. Ongespoten, zelf aanbouwen (met goede NL talige handleiding).
En natuurlijk, als je geld hebt ... de sky is the limit.
Ik ben altijd genegen mensen (GRATIS) wat zijspan rijles te geven OP HUN EIGEN ZIJSPANMOTOR, maar de zijspan cursussen van diverse professionele rijscholen zijn erg goed met oa motor met zijspan met dubbele bediening. Beslist beter als wat ik (kan) doe(n). Een les uur kost ong. 75 euro, een cursus van 3,5 uur een 220 euro. Beslist de moeite en het geld waard. Misschien een goed dee om zo een cursus te volgen VOORDAT je aan aanbouw van een zijspan begint!