SON'ers,
Jullie hebben het kunnen volgen, een project dat uit twee topics is geboren: Gooseneck hardtail: Coppertone! (
viewtopic.php?f=1206&t=819818) en Kruisjes pruts en knutsel praktijken (
viewtopic.php?f=1206&t=819855&hilit=Re%3A+Kruisjes+pruts+en+knutsel+praktijken) namelijk een springer uit de werkplaats van Kruis!
Ik had vanaf het begin al het idee dat er een springer in Coppertone zou komen, sterker nog, de geometrie van het frame is daar op ontworpen, alleen wat voor een springer, welk merk of model, dat liet ik nog even in het midden. Kruis was op zijn beurt druk met de realisatie van een springer maar het ontbrak hem de tijd om het gerealiseerde goed te testen, aangezien ik niet alleen bouw, maar ook veel kilometers maak en de zakelijke plannen die we samen hebben, lag het dus al snel voor de hand dat er een springer in Coppertone zou komen die ik uitvoerig zou testen.
Zo gezegd zo gedaan, na het nodige overleg mbt vorm en functie werd Coppertone voor een 6 tal weken in Dreumel geparkeerd om tijdens mijn vakantie getransformeerd te worden tot een echte, nog mooiere Zero Style JapChop! Drie weken terug zijn we Coppertone gaan halen, en wat stond hij er mooi bij! Kruis had mij tijdens mijn vakantie op de hoogte gehouden van zijn vorderingen, maar in het echt was het nog mooier dan op de foto's!!
De eerste kilometers met de springer stonden er al snel op!
Helaas moest Coppertone even van de weg van oom agent (
viewtopic.php?f=4&t=820613) dit intermezzo had eigenlijk een heel best gevolg, want de Technische Recherche was bijzonder te spreken over de gehele realisatie van Coppertone, over de springer waren ze met name erg positief: Bijzonder goed gebouwd en afgewerkt!! Dat is toch mooi mee genomen. Dat geeft de 'burger' moed, want de jongens van de TR hebben er goed zicht op en zijn niet snel onder de indruk!!
Na dit voorval kon er begonnen worden aan het serieuze proefrijden, er moesten kilometers gemaakt worden en inmiddels zijn we ruim over de 1000 km heen! Ik begon met woon/ werk verkeer, controleerde de vork iedere dag op speling en naarmate de rondjes groter werden groeide het vertrouwen in de vork. Al snel reed ik voor de lol op en neer naar Utrecht en Amsterdam, die gozer van tankstation Ruwiel zal wel gedacht hebben, daar heb je idioot met die glitterhelm weer! Kortom 1000 fantastische kilometers, want het geheel rijdt waanzinnig, de vork is nu echt 'los'. De vork heeft op alle draaiende delen een smeernippel, en dat de vork goed gesmeerd is merk je!!
Eigenlijk was het geen moment van 'wennen'! Ik heb ooit een tweetal motorfietsen gehad met een springer, een WL Victory uit '47 en een Springer Softail uit '88 dus ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de TopNotch springer voor de twee productie springer absoluut niet onder doet!
Coppertone is bijzonder in zijn element met de springer als front-end, de vork 'veert' eigenlijk de gehele motor, het frame ligt stabieler dan met de telescoop, maar laat zich toch makkelijk een bocht in sturen en zeer regelmatig komen de voetsteunen aan de grond. Op de snelweg is het prima toeven, de springer vangt moeiteloos de oneffenheden in de weg en de trillingen op! 100 km/u met de handjes los is geen probleem, de motor behoudt zijn spoor en van trillen is geen sprake!
Vandaag stond er een iets langer stuk op het programma! Via de Veluwe en Postbank binnendoor richting DLD en weer naar huis, een mooie trip met dito bochten en wegen! Een prettige bijkomstigheid is dat ik veel minder moe wordt dan met de telescope vork het geval was! Daar was ik er, na 80 kilometer achter elkaar, echt klaar mee! Nu heb ik er, zoals vandaag met 120 km aan een stuk (klein tankje hé), nog echt plezier in, en zat ik, na bijna 350 km in het zadel, er nog steeds met een big smile op! Ik denk dat het stuur daar ook een bijdrage in heeft, bij 100 km/u zorgt de druk op mijn borst dat ik er prinsheerlijk opzit! Tegen beter weten in (sorry Kruis ) was het enige wat ik bij me had was een inbus sleuteltje om mijn elektrabox te openen en een paar 25 watt zekeringen! , de sleutels om de vork te controleren liet ik thuis en dat zegt genoeg!
Ik ben natuurlijk wat gekleurd qua mening, maar persoonlijk vind ik de vork bijzonder mooi ogen, de gehele lijn, de afwerking met de schuine bussen, het door laten lopen van de buizen, noem maar op! Qua detaillering vind ik het waanzinnig mooi gedaan! Leg de vork maar naast een willekeurige andere merk vork en het valt je meteen op! de vork oogt klassiek, vandaag nog op een terras in Bronckhorst wilde een baasje niet geloven dat het een 'nieuwe vork' was, het leek precies op zijn vork die hij vroeger in zijn Indian had!! (Die had hij natuurlijk nooit moeten verkopen!)
Natuurlijk zijn er verbetering!
Zo blijft het nog even zoeken naar de juiste voorspanning van de veren, bij het remmen wil de vork nog wel eens doorslaan, remmen + verkeersdrempel geeft hetzelfde effect, maar dat is snel op te lossen met een setje binnenveren. Tevens is het nog even zoeken naar de juiste hoek van de 'rem anker reactie stang'. Met het verlagen van het oog, hopen we een soort 'anti duik' te realiseren. Natuurlijk zijn zaken als 'juiste veer voorspanning', stabiliteit en naloop erg motor cq frame specifiek, daarom zullen we die ook per frame/motor anders moeten maken zodat we daarin kunnen variëren resp. langere of kortere schommels, verschillende veerpakketten etc. Kortom, nog een paar kleine dingen aanpassingen, maar vooralsnog kunnen we spreken van een succes!! Ik rij nog even door, vervolgens doen we een aantal aanpassingen aan de vork (veren, veerschotels en oog). Deze winter gaat de motor, en de vork uit elkaar, om gespoten te worden, de achtervork krijgt de zelfde kleur als het frame en de voorgaffel wordt, net als het stuur, vernikkeld. Als we de boel dan toch los hebben controleren de vork goed op slijtage en dergelijke, niet dat we iets verwachten, maar extra controle kan nooit kwaad!!
Natuurlijk hebben we het idee opgevat om de vorken te vermarkten, ik hoop de prijs binnen een week 4 bekend te maken, we zijn er namelijk nog niet over uit aan wie we het draai en freeswerk gaan uitbesteden, qua levertijd moeten jullie rekening houden met 6 tot 8 weken. Naast de vorken zijn we hard bezig een drietal frames te ontwikkelen, deze zijn zo goed als klaar!
Tot zover mijn eerste verslag! Zodra er nieuws is vul ik het eea aan!
Heb je wat te vragen, let me know!