Goliath?
Vernoemd naar.....
Precies, de Ironhead Sportster van Mark Brelsford! (
http://www.motorcyclemuseum.org/halloff ... racerid=32 )
Het is nu bijna 3 jaar geleden dat ik Goliath nieuw heb gekocht en vind dat ik nu op het punt ben waar je voorzichtig van een "Sportster Project" kan gaan spreken. Hoog tijd dus om een keer een eigen onderwerp op het SON forum aan te maken!
Hierbij een kort overzicht van de "evolutie" van Goliath, vanaf de aankoop in de herfst van 2009 tot nu:
Zo zag Goliath er uit, enige tijd na de aankoop, hier al met o.a. Twin Motorcycles tune (
http://www.twinmotorcycles.nl ), Bitubo Shocks (
http://shop.bitubo-raceservice.nl ), Evotech crash protectors, etc:
Gekocht bij Motor Saloon als originele (nieuwe/ demo) 2009 XR 1200 met een Remus pijp.
Hoewel Motor Saloon mij verzekerde dat de XR met deze pijp met de standaard mapping voldoende benzine zou krijgen, liep de motor slecht bij lage toeren en kleurde de uitlaatbochten al snel "Deep Purple". Toen ik (als eerste XR klant (!)) bij Twin Motorcycles aankwam, verzekerde Dris mij direct dat de motor stuk zou lopen als ik zo doorreed (en daar had'ie natuurlijk gelijk in).
Ik heb de motor door Dris laten tunen, nadat ik eerst de "Euro Flapper" uit de originele airbox had gehaald en een (nét passend) K&N autofilter in de airbox had gemonteerd. Er waren toen nog geen speciale K&N filters voor een XR beschikbaar en ik moet één van de eersten zijn geweest die met een K&N filter in een XR reed. Met deze modificaties reed de motor echt véél beter en begon ik serieus schik met de XR te krijgen!
Verdere belangrijke modificaties betroffen Bitubo shocks achter, Wilbers veren in de voorvork en een paar Michelin banden (eerst PR2, nu PR3). Hiermee stuurde de motor echt stúkken beter.
In de winter 2010/ 11 toch ook maar de (toen recent uitgekomen) Torque Hammer pijp met bijbehorende tune laten monteren. Hiermee ontwaakte Goliath (familie van Thor?) pas echt: met een geluid als onweer en een bruut koppel over het gehele toerengebied! Ik vind de Torque Hammer zelf ook erg mooi staan.
Mijn eerste "aftermarket" stuur kwam van Adrenalin Moto in de UK (
http://www.adrenalinmoto.co.uk ) en was een recht stuur dat zilvergrijs was gecoat, zoals het blok. Erg mooi, maar helaas kon het de ijzerbak in na een valpartij, die ik denk ik had kunnen voorkomen als ik de originele "organic" brake pads voorin direct had verwisseld voor "sintered" pads (hetgeen ik later heb gedaan).
Vervolgens een V-Rod stuur met bedrading binnendoor laten monteren bij Twin Motorcycles: stond prachtig maar de zithouding was toch niet helemaal ideaal.
Helaas trof ik Goliath niet lang daarna in de stalling aan met een dikke kras over de tank...
Dankzij een tip van Charmain kon in echter voor een goede prijs gloednieuw, matzwart bodywork van iemand overnemen:
In de winter van 2011/ 2012 was het dan toch echt tijd om het V-Rod stuur te vervangen voor een paar clip-ons van Woodcraft:
En de zomer van 2012 volgde de Twin Motorcycles Airbox:
Met de Airbox en bijbehorende mapping voelt het vermogen van de motor nog ronder/ voller aan en is het vermogen bovenin (5000 tot 7000+ toeren) merkbaar toegenomen. Dit nodigt uit tot het vrijuit benutten van het gehele toerenbereik, hetgeen betekent dat je nog maar weinig hoeft te schakelen en verassend vlug met je laarzen tegen de grond zit op je favoriete dijkje, met nog 1 á 2 duizend toeren te gaan om als een komeet de bocht uit te accellereren!
Tijdens mijn vakantie naar Zuid Italie (Kuipirossi Country!) begon de koppeling bij hoge toeren/ vol gas steeds meer te slippen, waarmee duidelijk werd dat al dit geweld beter moest worden beteugeld. De laatste toevoeging aan Goliath betrof dan ook pakket Barnett (race) koppelingsplaten:
Hiermee komt de lijst van aanpassingen van Goliath op het volgende (niet alles is hierboven beschreven):
Denim Black XR1200x bodywork, Twin Motorcycles Airbox with K&N filter, Twin Motorcycles Mapping, Torque Hammer exhaust, Barnett clutch plates, Thundervolt 10mm spark plug leads, Bitubo shocks rear, Wilbers springs front, Woodcraft clip ons, quarter turn throttle with Barnett cables, Magazi mirrors, Rick's top tree bolt cover, braided steel front brake hoses, Darkhorse alu axle sliders front and rear, Oberon (bar end) turn signals, Evotecht tidy tail, oil cooler protector and sliders, Harris alu footpegs, Modified stock front fender (cut down and lowered), Michelin Pilot Road 3 tires, sintered brake pads and some other small stuff.Plannen voor de toekomst zijn onder meer het onder handen laten nemen van de voorvork door SO Products (instelbare inserts, price quote reeds verkregen) (
http://www.so-products.com/index.php?id=home&L=2 ), het vervangen van het huidige, zelf verbouwde originele voorspatbord door een (hold on to your chair...) nog te verbouwen Suzuki GSX 600 spatbord, alsmede een zelf te fabriceren "gear jammer" schakelset (designed by Mr. H):
(
http://www.xr1200ownersgroup.com/site/s ... ear+jammer )
Wordt vervolgd!
Ik zal dit onderwerp van tijd tot tijd updaten, al zal het project langzaam verder evalueren, want ik ben niet alleen druk met werk, etc. maar ondertussen ook nog bezig met het bouwen van Nortstar, een café racer op basis van een BSA Gold Star blok in een Norton Featherbed frame:
(Voor wie van café racers houdt, zie:
http://www.roadrocketclub.nl )
Tot snel!