Goed, na een vakantie de CY mee te hebben gehad en er de Gorges d'Ardeche er mee met 45 km/u te hebben gereden waren Jun en ik het wel een beetje zat!! Ik bedoel maar: We werden door wielrenners ingehaald.....berg op, en dat kan natuurlijk niet!!
Op zich best grappig zo'n rit die ik al talloze keren met de HD heb gereden nu met een brommer te doen, 125 km in de bloedhitte. Junior heeft gereden, ik achter op en genieten (ventje rijdt goed btw). Bizar hoe je door die HD rijders met de nek wordt aangekeken met zo'n Honda terwijl je zelf al 25 jaar HD rijdt en thuis twee Harley's heb staan
.
Er moest wat drastisch worden ondernomen, het ding moest minstens de 70 halen met twee personen! Met de liggende 4takt blokjes is dat geen probleem, maar de staande, dat is een ander verhaal. Je zit met de CB en CY blokken met de zeer korte slag. wil je daar wat uithalen dan moet je naar een 80 cc, een 70 cc kop en een grote carb met spruitstuk. Daarnaast moet je de uitlaat opereren. daar loopt een spaghetti in van heb ik jou daar!
Aangezien we bij Kruyswater een vakantiesluiting hadden hebben we een dagje uitlaat lassen ingelast bij KWM. Na een dag zwoegen was de uitlaat ontgrenst en dat leverde wel 5 echte kilometers extra op...... Zelfs Mario vond het ding 'lui' er moesten drastische maatregelen genomen worden en na wat bellen kwam ik op een lijstje van onderdelen..... De gehele operatie zou zo'n € 900,-- gaan kosten: Alleen aan onderdelen!!!
Dat ging hem niet worden, dan maar op zoek naar een ander blok. Kruis en ik meende ons te herinneren dat er zoiets bestond als een XL75/ en XR80, die blokken hadden een lange slag en wat meer vermogen. Het eerste XR75 blok (ja idd eerste) vond ik in de buurt van Veenendaal, voor het luttele bedrag van 100 piek, maar ja goedkoop is duurkoop want het enige dat nog goed was was de bak.... (XRs hebben een 5 (!) bak :) ) De rest was ruk, big end er uit, cilinder slecht, kop verziekt.... geen houden aan, revisiekosten een kleine 1000 euries....
Dus wij weer op zoek naar een andere donor en na een mailbom te hebben verstuurd naar alle Honda MotorCross zaken kreeg ik uit Zwolle een mailtje dat er een XR100 op mij lag te wachten.... Een komplete crosser voor €400,-- Jun en ik zijn meteen in de wagen gesprongen en hebben het ding opgehaald. Diezelfde avond lepelde we het CY50 blok er uit en het XR100 blok er in....
Hoewel het eea hoger is paste het perfect, nu moesten we op zoek naar een ontsteking want de XR heeft wellicht Cdi maar geen lichtspoel... Na wat googelen kwamen we er achter dat je 'gewoon' een Cdi kon monteren van een of andere scooter (Peugeot, Vision etc.) kosten: € 40,- incl. vliegwiel!! Dat is ander koek dan die Honda er voor rekent!!! (€ 325,-), de ontsteking vonden we op een sloop, en na wat gepruts met de electra (moesten van 6 naar 12v) zat ook deze op zijn plaats, De XR100 carb, een 22mm Keihin was qua formaat te groot, paste niet gewoon te weinig ruimte, in Zwolle kochten we een 20mm carb! qua spruitstuk hebben we een probleem, geen enkel spruitstuk, behalve de originele CY50 paste, uit armoede hebben we die maar gemonteerd qua inlaat natuurlijk drama, maar het is even niet anders! Het was echt trappen lopen, na nog wat frutselen met de inlaat (power luchtfilter) was het raak, dat ding ging echt als de brandweer! Snel nog even de tandwiel verhoudingen aangepast, 15 voor en van 45 naar 34 tands achter...
Tja en dat XR geweld vond de uitlaat niet grappig, deze scheurde na 30 km al bij de flens, dus snel naar KWM waar Mario een mooie ring draaide als flens extra sterk voor net die extra km's :p
Wat nu... mission accomplished zou je denken. We hebben nu een 100cc 'brommer' met een gruwelijk koppel (wheelies in zijn 3) Als eerste moeten we nu een ander spruitstuk bouwen, ik heb een bedrijf gevraagd om een paar setjes flenzen te waterjetten en dan gaan we daar maar mee aan de slag. Dat moet hem in het lage en hoge gebied net wat meer geven, het is nu ademen door een rietje, en door een tuinslag is nu eenmaal makkelijker...
Vervolgens hebben we nu het politie probleem... Ik denk dat ik hem maar omkeer naar een motor, want dit is wel heul spannend. gisteren reed ik met 85 leen politiewagen tegemoet en dan komen die puber 'ik doe iets fout' gevoelens wel snel boven!! Het omkeren wordt niet gemakkelijk want een XR100 heeft geen neutral switch, ik kan hem er wel inzetten, maar dan moet ik het blok splitsen en daar heb ik geen zin in...
Tja, en dan hebben we de XR nog, die ligt geheel uit elkaar en bij Kruis te wachten op een poedercoat behandeling, we hebben nog een goed 50 cc blokje liggen en met de juiste tandwiel verhouding en een andere nokkenas moet die best van zijn plek komen. Dat ding wordt dus weer helemaal nieuw!
Uiteindelijk moet hij zo worden:
Junior is er in ieder geval druk mee, en dat hebben wij veel liever dan dat ze de gehele dag op die kut sociale media zitten.