nito schreef:
Hoi, ik vind die Led Slet Customs EVO SPORTSTER HARDTAIL KIT '79-'03 echt het mooistee van allemaal, maar om nu nog van america te bestelen, motor helemaal uit elkaar halen, lassen, laten spuiten... dan haal ik de SON Meeting niet!!!
Volgend jaar ga ik het zeker doen.
Maar ff een vraagje... wat heb je moeten doen bij de RDW? Als je daar bent geweest...
... of hoef je niet te laten keuren met een weld-on??
Een eigenbouwframe moet met de bijbehorende bouwtekeningen kaal (dus zonder verf) aangeleverd worden bij het RDW. Deze keuren het frame zodat je de motor in elkaar kan bouwen volgens de huidige regelgeving en vervolgens (weer met een kaal frame) voor de tweede keuring bij het RDW kan aanbieden. Als de complete motor dan is goedgekeurd dan moet je naast de keuringskosten ook belasting betalen omdat je de motor in gebruik gaat nemen. (hiermee bedoel ik dus niet de houderschapsbelasting). Na het verkrijgen van een kenteken kan je eindelijk de motor weer uit elkaar halen en het frame voorzien van een verflaag en uiteindelijk verbouwen naar eigen smaak....
Bovenstaande geldt dus voor een eigenbouwframe....maar wat jij wil is een bestaand frame verzagen en verlassen. Op het moment dat ze bij het RDW het ingeslagen framenummer zien, weten ze gelijk dat je een origineel fabrieksframe hebt verbouwd, en dat mag volgens mij niet....
Wat je dan zou kunnen doen is het framenummer verwijderen alvorens het ter keuring aan te bieden, een mooie bouwtekening maken en zeggen dat je het frame helemaal zelf in elkaar hebt gelast....maar dan kun je net zo goed jouw frame met kenteken verkopen en een compleet hardtailframe aanschaffen.
Het goedkoopste is waarschijnlijk om inderdaad jouw frame te verlassen en vervolgens met je eigen kenteken te blijven rijden. Goedkoop maar helaas niet zonder risico: bij een verkeersongeval kan de verzekering moeilijk doen en besluiten om de schade niet uit te keren (bij materiele schade meestal te overzien maar bij letselschade of blijvende invaliditeit zeer onwenselijk)
Ook niet wenselijk: De politie kan bijvoorbeeld tijdens een verkeerscontrole jouw kentekenbewijs in beslag nemen en vervolgens van jou eisen dat je de motor opnieuw laat keuren bij het RDW omdat deze immers niet meer voldoet aan het typegoedkeuring.
Uiteindelijk is het meest ideale het kopen van een eigenbouwframe mét eigenbouwkenteken maar daar hangt dan vaak weer een prijskaartje aan....